Bezpečí a komfort nejsou zadarmo
Vysvětlení není složité: za vyšší spotřebou stojí trend devadesátých let - auta přibrala na váze. Musela, pokud chtěla být bezpečnější a komfortnější než dříve. Větší bezpečnost dokazují testy nezávislé evropské asociace Euro NCAP. Ta za posledních pět let vyzkoušela v nárazových testech na sedm desítek aut a rok od roku konstatuje v dané oblasti další a další zlepšení. Ale nejenom bezpečnost, také větší komfort přispěl k tomu, že se auta přerodila v cvalíky. Zatímco před deseti lety vážil Opel Vectra 1069 kilogramů, dnes má o téměř tři metráky víc. Ve voze přibylo oceli v podobě nejrůznějších výztuh, své udělala i před deseti lety nemyslitelná výbava. Přibyly čtyři airbagy, ABS, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, posilovač řízení, v základní výbavě dnešní vectry je rádio a jiné doplňky. A jestliže základní provedení Oplu Vectra stálo před desetiletím necelého půl milionu korun, se stejnou výbavou, jako má dnešní základní verze, by vozidlo tehdy přišlo na 670 tisíc korun. Současná vectra 1.6 stojí v základním provedení - ale už se zmíněnou bohatou výbavou - o 75 tisíc korun méně. Větší hmotnost navíc automobily zpomalila. Proto dnes firmy vyrábějí mnohem silnější základní motory než dřív - aby dynamika vozů neklesala a také v nejlevnějších verzích zaručovala pořád ještě poměrně bezpečné předjíždění. Kromě vyšší váhy omezují hbitost aut také současné přísnější emisní limity. Prostě - motory musí pracovat především ekologicky, pružnost je až na vedlejší koleji. Rozdíl ve výkonech motorů porovnávaných oplů činil 25 koní ve prospěch novinky. Jak se to projevilo ve výsledcích měření v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze? Nová, silnější vectra svou předchůdkyni porazila, ale sportovně řečeno - jen o prsa. Zrychlení z klidu na 100 kilometrů v hodině zvládla pouze o čtyři desetiny sekundy dřív. V ochotě akcelerovat na čtvrtý rychlostní stupeň dokonce stará vectra mladší sestru překonala. Až při zrychlování na pětku se situace obrátila. Motor dnešní Vectry 1.6 je však tišší než jeho deset let starý předchůdce. Z údajů výrobce plyne, že dřive pronikalo do kabiny vozu 75 decibelů, zatímco nyní to je o tři decibely méně. Kromě toho, že rostoucí bezpečnost vozů dokazují crash testy, všimne si změny v robustnosti karoserií každý, kdo mezi desetiletím vzdálenými modely přesedá: práh se rozšířil o několik centimetrů, mnohem širší než dříve jsou dveře. Statistiky dokazují, že právě boční náraz představuje pro posádku největší riziko.
Nový opel má víc místa
Pracovníci zkušebny pražského ÚSMD měřili u obou vozů také brzdnou dráhu. Ta se téměř nelišila. Oba automobily měly brzdy v dobrém stavu. Nový byl jen málo opotřebovaný, u starého oplu brzdy prošly opravou nedlouho před testem. Zkušebna se zaměřila také na vnitřní prostor obou vozů. V novém Oplu Vectra přibylo místa do šířky - o dva centimetry. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit i z více prostoru v oblasti kolen. A naopak - nová vectra se neslavně chlubí vyšší hranou kufru. Tuto nevýhodu konstruktéři vysvětlují jako daň vyšší tuhosti karoserie.
Měření MF DNES
Opel Vectra |
Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991) |
1.6 16V (r.v. 2001) |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
15,3 |
14,9 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
19,7 |
19,5 |
Zrychlení 0-1000 m (s) |
36,9 |
36,0 |
Zrychl. (IV.) 50-90 km/h (s) |
15,1 |
16,3 |
Zrychl. (V.) 50-90 km/h (s) |
25,1 |
24,8 |
Zrychl. (IV.) 80-130 km/h (s) |
26,1 |
21,6 |
Zrychl. (V.) 80-130 km/h (s) |
42,9 |
38,1 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
30,0 |
29,9 |
Šířka vpředu/vzadu (mm) |
1415/1410 |
1430/1430 |
Prostor na kolena vzadu (mm) |
120 |
165 |
Výška nad zad. sedad. (mm) |
805 |
835 |
Výška hrany kufru (mm) |
655 |
720 |
Srovnání technických údajů dle výrobce
Opel Vectra |
Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991) |
1.6 16V (r.v. 2001) |
Výkon motoru (kW/k) |
55/75 |
74/101 |
Max. točivý moment (Nm) |
125 |
150 |
Maximální rychlost (km/h) |
176 |
188 |
Spotřeba (l/100 km) |
5,2/6,8/8,9/7,0 1) |
9,8/5,6/7,1 2) |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1069 |
1330 |
Rozměry d/š/v (mm) |
4430/1700/1400 |
4495/1707/1425 |
Rozvor (mm) |
2600 |
2637 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
530 |
500 |
Pramen: MF DNES
Očima designéra Jana Prokopa
(autor je spolupracovníkem redakce)
Původní Opel Vectra nikdy nebudil velké emoce a svými oblými tvary připomíná to, čemu se občas hanlivě říká "japonský design". I tak to ale jsou právě tvary, které dělají ze staré vectry stále ještě přijatelný vůz. Tvůrci nového modelu už byli ke svému dítku daleko pozornější a původní poměrně fádní odkaz předchozí generace vybrousili k lepšímu. Pojem vybroušení přitom obrazně i věcně. Důkazem je absence výrazně nových řešení (téměř se nezměnila například koncepce dveřních výplní, které jsou podobné jako v nové astře), ale také řada detailů, které dostaly kvůli zvýšení originality decentní hrany. Změny se překvapivě nedotkly mnoha detailů (dílů), které ignorují čas a jsou téměř stejné, ne-li totožné s deset let starými řešeními. Například kliky dveří, aretační kolíky či páčky pod volantem svým designem značně přesluhují. Pokud se týká prostorového řešení - z dnešního pohledu mile překvapí, že již původní vectra měla průchozí otvor v opěradle zadního sedadla do zavazadlového prostoru, což - bohužel - ještě nemají ani některá současná auta. A ergonomie? Opel potvrzuje, že se už léta pohybuje v nejvyšších patrech.
Jak se změnily ceny a výbavy (Kč)
Opel Vectra 1.6 GL 1.6 Comfort Rok výroby 1993 2001 Základní cena 497 900 594 900 Cena srovnatelně vybavených vozů 671 640 1) 594 900 ABS 34 790 bez příplatku Airbagy přední 16 990 2) bez příplatku Airbagy boční nebyly v nabídce bez příplatku Zadní dělené sedadlo 5690 bez příplatku Centrální zamykání 11 290 bez příplatku El. okna přední 10 890 bez příplatku Otáčkoměr 3590 bez příplatku Posilovač řízení 10 690 bez příplatku Výškově stav. sedadlo řidiče 2490 bez příplatku Výškově stavitelný volant 3990 bez příplatku Příprava pro rádio 10 790 bez příplatku Rádio 12 790 bez příplatku Metalíza 10 990 bez příplatku Tónovaná skla 6290 bez příplatku Kola 195/65 15 6190 bez příplatku Osvětlení kufru 490 bez příplatku
Poznámka: Ceník z roku 1991 se dovozci vozů značky Opel nepodařilo sehnat; Vectra 1.6 je nyní v nabídce pouze jako čtyřdveřová a kombi; 1) po připočtení níže uvedených výbav (i airbagu spolujezdce v ceně řidičova a bočních airbagů v ceně 10 000 korun); 2) v nabídce pouze airbag řidiče
Pramen: MF DNES