Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trend posledního desetiletí: Auta ztloustla o metrické centy

Jak se změnila osobní auta za posledních deset let? Jsou komfortnější a bezpečnější, jejich motory získaly na výkonu a jsou ohleduplnější k životnímu prostředí. Nic z toho však není zadarmo. Vozy nabraly na váze a silnější motory jim jen udržely rychlost jejich nedávných slabších předchůdců, spotřeba paliva v některých případech dokonce vzrostla. Vyplynulo to i z testu, ve kterém MF DNES porovnala Opel Vectra modelového ročníku 2001 s jeho deset let starým předchůdcem. Tento Opel Vectra roku výroby 1991 je v dlouhodobém redakčním testu, který hledá v průběhu 40 tisíc kilometrů odpověď na otázku, do jaké míry je pro motoristu výhodná koupě nejčastěji prodávané ojetiny v ceně zhruba 100 tisíc korun.
Na první pohled se zdá, že za deset let se na osobním automobilu mnohé nezměnilo, ale opak je pravdou

Na první pohled se zdá, že za deset let se na osobním automobilu mnohé nezměnilo, ale opak je pravdou. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Obě vectry vyjely na testovací trať za sebou. První měla na kontě téměř deset let a zhruba sto tisíc kilometrů, u druhé tachometr ukazoval jen o málo víc než setinu této porce. Desetiletý opel měl pod kapotou motor 1.6 s výkonem 55 kilowattů (75 koní), nový model poháněl motor 1.6 16V o výkonu 74 kilowattů (100 koní). V zájmu objektivity se za jejich volanty oba řidiči střídali a v cíli trasy čekalo překvapení: starý opel spolykal v průměru 6,5 litru benzinu na 100 kilometrů, zatímco jeho bratr o automobilovou generaci mladší žádal víc - 7,2 litru na 100 kilometrů.

Bezpečí a komfort nejsou zadarmo

Vysvětlení není složité: za vyšší spotřebou stojí trend devadesátých let - auta přibrala na váze. Musela, pokud chtěla být bezpečnější a komfortnější než dříve. Větší bezpečnost dokazují testy nezávislé evropské asociace Euro NCAP. Ta za posledních pět let vyzkoušela v nárazových testech na sedm desítek aut a rok od roku konstatuje v dané oblasti další a další zlepšení. Ale nejenom bezpečnost, také větší komfort přispěl k tomu, že se auta přerodila v cvalíky. Zatímco před deseti lety vážil Opel Vectra 1069 kilogramů, dnes má o téměř tři metráky víc. Ve voze přibylo oceli v podobě nejrůznějších výztuh, své udělala i před deseti lety nemyslitelná výbava. Přibyly čtyři airbagy, ABS, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, posilovač řízení, v základní výbavě dnešní vectry je rádio a jiné doplňky. A jestliže základní provedení Oplu Vectra stálo před desetiletím necelého půl milionu korun, se stejnou výbavou, jako má dnešní základní verze, by vozidlo tehdy přišlo na 670 tisíc korun. Současná vectra 1.6 stojí v základním provedení - ale už se zmíněnou bohatou výbavou - o 75 tisíc korun méně. Větší hmotnost navíc automobily zpomalila. Proto dnes firmy vyrábějí mnohem silnější základní motory než dřív - aby dynamika vozů neklesala a také v nejlevnějších verzích zaručovala pořád ještě poměrně bezpečné předjíždění. Kromě vyšší váhy omezují hbitost aut také současné přísnější emisní limity. Prostě - motory musí pracovat především ekologicky, pružnost je až na vedlejší koleji. Rozdíl ve výkonech motorů porovnávaných oplů činil 25 koní ve prospěch novinky. Jak se to projevilo ve výsledcích měření v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze? Nová, silnější vectra svou předchůdkyni porazila, ale sportovně řečeno - jen o prsa. Zrychlení z klidu na 100 kilometrů v hodině zvládla pouze o čtyři desetiny sekundy dřív. V ochotě akcelerovat na čtvrtý rychlostní stupeň dokonce stará vectra mladší sestru překonala. Až při zrychlování na pětku se situace obrátila. Motor dnešní Vectry 1.6 je však tišší než jeho deset let starý předchůdce. Z údajů výrobce plyne, že dřive pronikalo do kabiny vozu 75 decibelů, zatímco nyní to je o tři decibely méně. Kromě toho, že rostoucí bezpečnost vozů dokazují crash testy, všimne si změny v robustnosti karoserií každý, kdo mezi desetiletím vzdálenými modely přesedá: práh se rozšířil o několik centimetrů, mnohem širší než dříve jsou dveře. Statistiky dokazují, že právě boční náraz představuje pro posádku největší riziko.

Nový opel má víc místa

Pracovníci zkušebny pražského ÚSMD měřili u obou vozů také brzdnou dráhu. Ta se téměř nelišila. Oba automobily měly brzdy v dobrém stavu. Nový byl jen málo opotřebovaný, u starého oplu brzdy prošly opravou nedlouho před testem. Zkušebna se zaměřila také na vnitřní prostor obou vozů. V novém Oplu Vectra přibylo místa do šířky - o dva centimetry. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit i z více prostoru v oblasti kolen. A naopak - nová vectra se neslavně chlubí vyšší hranou kufru. Tuto nevýhodu konstruktéři vysvětlují jako daň vyšší tuhosti karoserie.


Měření MF DNES
Opel Vectra

Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991)

1.6 16V (r.v. 2001)

Zrychlení 0-100 km/h (s)

15,3

14,9

Zrychlení 0-400 m (s)

19,7

19,5

Zrychlení 0-1000 m (s)

36,9

36,0

Zrychl. (IV.) 50-90 km/h (s)

15,1

16,3

Zrychl. (V.) 50-90 km/h (s)

25,1

24,8

Zrychl. (IV.) 80-130 km/h (s)

26,1

21,6

Zrychl. (V.) 80-130 km/h (s)

42,9

38,1

Brzdná dráha z 80 km/h (m)

30,0

29,9

Šířka vpředu/vzadu (mm)

1415/1410

1430/1430

Prostor na kolena vzadu (mm)

120

165

Výška nad zad. sedad. (mm)

805

835

Výška hrany kufru (mm)

655

720

Pramen: ÚSMD

Srovnání technických údajů dle výrobce

Opel Vectra

Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991)

1.6 16V (r.v. 2001)

Výkon motoru (kW/k)

55/75

74/101

Max. točivý moment (Nm)

125

150

Maximální rychlost (km/h)

176

188

Spotřeba (l/100 km)

5,2/6,8/8,9/7,0 1)

9,8/5,6/7,1 2)

Pohotovostní hmotnost (kg)

1069

1330

Rozměry d/š/v (mm)

4430/1700/1400

4495/1707/1425

Rozvor (mm)

2600

2637

Objem zavazadlového prostoru (l)

530

500

Poznámka: 1) v režimech 90 km/h / 120 km/h / město / mix, 2) město/mimo město/ kombinace
Pramen: MF DNES

 

Očima designéra Jana Prokopa

(autor je spolupracovníkem redakce)

Původní Opel Vectra nikdy nebudil velké emoce a svými oblými tvary připomíná to, čemu se občas hanlivě říká "japonský design". I tak to ale jsou právě tvary, které dělají ze staré vectry stále ještě přijatelný vůz. Tvůrci nového modelu už byli ke svému dítku daleko pozornější a původní poměrně fádní odkaz předchozí generace vybrousili k lepšímu. Pojem vybroušení přitom obrazně i věcně. Důkazem je absence výrazně nových řešení (téměř se nezměnila například koncepce dveřních výplní, které jsou podobné jako v nové astře), ale také řada detailů, které dostaly kvůli zvýšení originality decentní hrany. Změny se překvapivě nedotkly mnoha detailů (dílů), které ignorují čas a jsou téměř stejné, ne-li totožné s deset let starými řešeními. Například kliky dveří, aretační kolíky či páčky pod volantem svým designem značně přesluhují. Pokud se týká prostorového řešení - z dnešního pohledu mile překvapí, že již původní vectra měla průchozí otvor v opěradle zadního sedadla do zavazadlového prostoru, což - bohužel - ještě nemají ani některá současná auta. A ergonomie? Opel potvrzuje, že se už léta pohybuje v nejvyšších patrech.

Jak se změnily ceny a výbavy (Kč)

Opel Vectra

1.6 GL

1.6 Comfort

Rok výroby

1993

2001

Základní cena

497 900

594 900

Cena srovnatelně vybavených vozů

671 640 1)

594 900

ABS

34 790

bez příplatku

Airbagy přední

16 990 2)

bez příplatku

Airbagy boční

nebyly v nabídce

bez příplatku

Zadní dělené sedadlo

5690

bez příplatku

Centrální zamykání

11 290

bez příplatku

El. okna přední

10 890

bez příplatku

Otáčkoměr

3590

bez příplatku

Posilovač řízení

 10 690

bez příplatku

Výškově stav. sedadlo řidiče

2490

bez příplatku

Výškově stavitelný volant

3990

bez příplatku

Příprava pro rádio

10 790

bez příplatku

Rádio

12 790

bez příplatku

Metalíza

10 990

bez příplatku

Tónovaná skla

6290

bez příplatku

Kola 195/65

15 6190

bez příplatku

Osvětlení kufru

490

bez příplatku

Poznámka: Ceník z roku 1991 se dovozci vozů značky Opel nepodařilo sehnat; Vectra 1.6 je nyní v nabídce pouze jako čtyřdveřová a kombi; 1) po připočtení níže uvedených výbav (i airbagu spolujezdce v ceně řidičova a bočních airbagů v ceně 10 000 korun); 2) v nabídce pouze airbag řidiče
Pramen: MF DNES

Autor:
Témata: Opel
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Musíme se inspirovat Čínou, krachy jsou součást vývoje, říká Jahn ze Škody

Premium

Martin Jahn je jediným Čechem v představenstvu Škoda Auto. Evropa by se podle něj měla vydat čínskou cestou, pokud chce bezemisní mobilitu. „Podpořit ji v cenách energií, v přístupu k nerostným...

8. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Irský svéráz a nevraživost. Cykloaktivista žaloval, vysloužil si pokutu

Na kameru zaznamenal přestupek neukázněných řidičů, ale sám odešel s pokutou. Když si totiž natáčel špatně parkující vozy, projel kolem nich na červenou. Aspoň tak čin vyhodnotili na policejní...

7. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...