Transportér OT-64: stárnoucí obrněnec hlídá Prahu

  13:09aktualizováno  13:09
Vzduchem chlazené osmiválce o objemu 11 760 cm3 pohání zastaralé transportéry OT-64, které mohou v těchto dnech spatřit pražané v centru města. Třináct tisíc kilogramů těžcí obrněnci tak mohou uhánět rychlostí přes 90 kilometrů v hodině. Každé "ótéčko" spotřebuje 45 litrů nafty na sto kilometrů, s nádrží 330 litrů tedy urazí vzdálenost 740 kilometrů.

OT-64, obrněný obojživelný transportér, byl jako prototyp pod názvem SKOT (střední kolový obrněný transportér) zkonstruován v rokce 1959. Měl nahradit zastaralé transportéry OT-810 (slangově "hakl"). Československo tehdy uzavřelo dohodu o společné výrobě s Polskem a do ozbrojených sil obou armád byl OT-64 zaveden v roce 1964.

Na svou dobu vynikal skvělou kontrukcí i jízdními vlastnostmi s pohonem všech osmi kol, uzávěrkou diferenciálu předních i zadních náprav, dvěma řiditelnými předními nápravami a centrálním huštěním pneumatik, které umožňuje dohušťování jednotlivých kol i za jízdy. Pohon zajišťuje dieselový, vzduchem chlazený motor Tatra. Na komunikaci je "ótéčko" schopné jet téměř stovkou kilometrů v hodině.

Pancéřování celého vozidla ochrání posádku před střelami malých ráží a střepinami granátů. Pokud je transportér vyzbrojen, pak má 14,5 mm kulomet KPVT a spřažený kulomet PKT. U některých verzí je místo KPVT použit 12,7 mm protiletadlový kulomet.

OT-64 slouží policejním složkám jako mobilní zátaras například při demonstracích, což je i jeho úkol při ochraně objektu rádia Svobodná Evropa. V případě ohrožení by měl tvořit překážku případnému teroristickému útoku vedenému jedoucím automobilem. Nicméně postupně dochází k vyřazování těchto transportérů z výzbroje české armády.


Transportér OT-64 (bez výzbroje)

Bojová hmotnost 13 000 kg
Výška 2400 mm
Šířka 2500 mm
Délka 7450 mm
Světlá výška 400 mm
Maximální rychlost jízdy 94 km/h
Maximální rychlost plavby 9 km/h
Obsah nádrže 330 l
Jízdní dosah 740 km
Maximální šířka příkopu 2000 mm
Svahová dostupnost 70 %

Porouchaný vojenský transportér u motorestu Devět křížů na brněnské dálnici. (27. září 2001)

Obrněné transportéry dorazily ve čtvrtek večer k budově Rádia Svobodná Evropa v Praze, kde byla zpřísněna bezpečnostní opatření po sérii teroristických útoků v USA.

Obrněné transportéry, které hlídkují u budovy Rádia Svobodná Evropa, spolu s betonovými zátarasy komplikují dopravu v obou směrech magistrály. (2. října 2001)

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Dívka v montérkách: rozebírá ze zvědavosti motory a těší se na řidičák

Ženy za volantem: Studentka autotroniky Markéta Petřicová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich také občas vyslechne něco peprného. Posměváčci to...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz