Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Praha je město tramvají. Dopravní podnik má seznam nebezpečných míst

Nejvíce srážek tramvají s automobily eviduje pražský dopravní podnik (DPP) v úseku mezi zastávkami Národní třída a Národní divadlo, od roku 2017 do loňska jich bylo 136. Zástupci podniku vyhodnotili nejnebezpečnější úseky v centru metropole. Mezi lety 2017 a 2022 podnik eviduje 7 083 kolizí automobilů s tramvajemi a 473 nehod zahrnujících chodce.

Druhým nejčastějším úsekem z pohledu nehod s automobily je podle dat podniku úsek mezi Ortenovým náměstím a Nádražím Holešovice, kde se za pět let stalo 109 nehod. Následuje trať mezi Štěpánskou a I. P. Pavlova s 85 střety. Nehody jsou však poměrně rovnoměrně rozděleny po metropoli, deset úseků s největším počtem srážek tvoří 11 procent celkového počtu kolizí.

Brzdná dráha tramvaje v dané rychlosti za ideálních podmínek

Rychlost tramvaje - provozní brzda - nouzová brzda

  • 20 km/h - 13,7 metrů - 6,7 metrů
  • 40 km/h - 55,1 metrů - 26,8 metrů
  • 50 km/h - 86,1 metrů - 41,9 metrů
  • 60 km/h - 124 metrů - 60,3 metrů

Zdroj: DPP

Nejvíce srážek tramvají s chodci podnik eviduje v úseku mezi zastávkami Štěpánská a I. P. Pavlova, kde se mezi lety 2017 a 2022 stalo 19 nehod, z toho tři smrtelné. Následuje úsek mezi Biskupcovou a Ohradou s osmi střety a trať mezi Václavským náměstím a Jindřišskou se sedmi, v obou případech se nehody obešly bez obětí na životech.

Účastníky nehod jsou zhruba ve třetině případů zahraniční turisté, kteří nejsou zvyklí na intenzivní pohyb tramvají v české metropoli. Ten je podle šéfa komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka v Praze z hlediska počtu vozů a vypravených souprav na prvním místě z měst v EU. „Ani Berlín, ani Vídeň, ani Drážďany nevypravují ve špičkách tolik vozů jako Praha,“ řekl. Dodal, že i tak je v Praze pravděpodobnost srážky chodce s tramvají podle statistik výrazně nižší než v Berlíně či ve Vídni.

24. května 2023

Riskují chodci, kteří mají v uších sluchátka, na hlavě kapuci omezující zorné pole nebo se při chůzi dívají do mobilu. Z pohledu nehod s auty může podle Milana Bárty, který má v DPP na starosti mimo jiné i výcvik řidičů tramvají, za nehodu vždy pohybující se vozidlo, což klade nároky na řidiče. I když se tramvaj „otře“ o špatně zaparkované auto, může za to její řidič. „Trénujeme proto řidiče tak, aby odhalili, kudy ještě můžou projet,“ vysvětlil Bárta. Známým faktorem je také delší brzdná dráha tramvaje, která je podle něj dána fyzikálně a nic s ní nelze dělat.

Časté nehody zejména v centru metropole podle zástupců podniku komplikují provoz a mají v důsledku vliv na celou tramvajovou síť. K nehodám vyrážejí dispečerská auta, kterých má podnik několik, a podle Bárty se menší nehody daří vyřešit zhruba za půl hodiny. V budoucnu mají lepší průjezdnosti centra napomoci tratě plánované v horní části Václavského náměstí a kolem hlavního nádraží.

4. května 2023

Loni podnik zaznamenal 1 241 nehod tramvají s automobily a 83 s chodci, z toho čtyři smrtelné. Čísla se tak vrátila zhruba na úroveň situace před pandemií koronaviru, při které byla z důvodu menšího množství turistů a menšího pohybu lidí po městě výrazně nižší.

Místa nejčastějších srážek (2017-2022)

Auta vs. tramvaj

od zastávky - k zastávce: počet srážek

  • Národní třída - Národní divadlo: 136
  • Ortenovo nám. - Nádr. Holešovice: 109
  • Štěpánská - I. P. Pavlova: 85
  • Vojenská nem. - Větrník: 84
  • Zborovská - Palackého nám.: 63
  • Václavské nám. - Jindřišská: 63
  • Dlouhá třída - Nábř. Kpt. Jaroše: 55
  • Újezd - Národní divadlo: 53
  • Dlouhá třída - Bílá labuť: 51
  • Želivského - Vinohradské hřbitovy: 45
  • Zelená - Nádraží Podbaba: 42

Chodci vs. tramvaj

od zastávky - k zastávce: počet srážek, počet úmrtí

  • Štěpánská - I. P. Pavlova: 19, 3
  • Biskupcova - Ohrada: 8, 0
  • Václavské nám. - Jindřišská: 7. 0
  • Národní divadlo - Národní třída: 6, 0
  • Karlovo nám. - Novoměstská radnice: 5, 0
  • Ohrada Vozovna - Žižkov: 4, 0
  • Nákladové nádr. Žižkov - Biskupcova: 3, 0
  • Kavalírka - Klamovka: 3, 0
  • Bertramka - Anděl: 3, 0
  • Březiněveská - Líbeznická: 3, 0
  • Slavia - Kubánské nám.: 3, 0

8. ledna 2023

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...