„Děti koukají, cyklisté zastavují, je hvězdou sociálních sítí,“ usmívá se Karel Zeyval ze Společnosti Vlastníků Půdy Velké Všelisy.
Na krasavci z rakouské stáje oceňuje velkou tažnou síla skloubenou s nejvyšším komfortem. „Perfektní řešení LED osvětlení, díky kterému můžeme bez problému orat i v zatažených podzimních dnech nebo večerech,“ chválí Karel Zeyval ze zkušeností z provozu.
Český vynález: To není náklaďák, je to traktor |
Majestátní traktor pohání šestiválcový motor o objemu 6,7 l, který maximálního točivého momentu 1 194 Nm dosahuje již při 1 400 ot/min. Maximální pojezdové rychlosti dosáhne při pouhých 1 500 ot/min. Variátorová CVT převodovka umožňuje přenášení točivého momentu motoru a pohyb stroje v rozsahu rychlostí od 30 metrů za hodinu až po 50 km/h, pro vyšší účinnost má čtyři mechanické rozsahy. „Díky jmenovitému výkonu 270 koní si hravě poradí s podmítačem, kompaktorem, pluhem a sečkou. Pro těžké polní práce oceníte zvedací sílu 12 tun a objem nádrže 630 l,“ dodává Zdeněk Musil ml., produkt manažer AGRI CS.
Kolik takový stroj stojí? Nový je za nějakých pět a půl milionu korun bez daně.
Těsně před koncem roku čekala stroj, který se plným jménem nazývá Steyr 6240 Terrus CVT, šichta na poli s cukrovou řepou. „Cukrovka, jak se jí také lidově říká, je mezi posledními plodinami, které zemědělci sklízejí. Bulvy cukrové řepy jsou ze tří čtvrtin ukryté pod zemí a je nutné je co nejméně poškozené dostat ze země až do cukrovaru,“ popisuje Musil. „Na sklizeň cukrové řepy se používají speciální sklízeče, které můžeme v tomto období na polích vídat.“ Pak přichází chvíle steyru s přívěsem.
Náš hrdina polí si na tuto práci přizval ještě většího bráchu. Steyr 6300 Terrus CVT je opravdovým králem, největším a nejsilnějším strojem v zemědělském portfoliu značky. Ten si díky motoru s výkonem 313 koní (od něco málo víc než 1 800 otáček) a točivým momentem 1 282 Nm poradil s přívěsem plným cukrovky jako nic.
Moderní kombajn má ovládání jako raketoplán. Natočili jsme, jak se řídí |
„Důležitým parametrem při této práci je dobrá prostupnost terénem, dostatečným výkon, kvalitní LED osvětlení a komfort pro obsluhu,“ upozorňuje Karel Zeyval. „V traktorech oba řidiči ocení i vyhřívané nízko frekvenční sedadlo a vzduchem odpruženou kabinu při dlouhých pracovních dnech.“
„Velmi důležité je pole po sklizni cukrové řepy řádně ozdravit pomocí podrýváků, které odstraní utuženou vrstvu a ozdraví půdní profil pro další úrodu,“ připomíná Zdeněk Musil z AGRI CS.