Bláznivý koncept hybridního sporťáku Toyota Yaris Hybrid-R má 420 koní

aktualizováno 
Už v Le Mans letos Toyota ukázala, že hybridní technika nemusí nutně být jen velmi úsporná, ale i výkonná. Techniku speciálu TS030 Hybrid teď do praxe přenáší bláznivý koncept extrémně ostrého hatchbacku Toyota Yaris Hybrid-R.

Toyota Yaris Hybrid-R | foto: Toyota

Toyota dosud platila za průkopníka v oblasti hybridních technologií, ale soustředila se na maximální úspornost. Výkonný hybrid by tedy od toyoty čekal málokdo. Automobilka se však rozhodla trochu svou špičkovou techniku zviditelnit.

A zvolila si pro to opačný extrém. Vzala techniku i zkušenosti nasbírané při účasti závodního speciálu TS030 Hybrid ve slavném závodě 24 hodin Le Mans a přenesla ji do malého hatchbacku Yaris.

Motorové 3+1

Výsledkem je bláznivý koncept, který se svou odvážností může měřit s hybridními supersporty od Porsche, McLarenu a Ferrari. Hybridní sportovní Yaris používá k pohonu přední nápravy takzvaný globální závodní motor, který byl vyvinut podle specifikací FIA pro řadu závodních příležitostí.

Toyota Yaris Hybrid-R
Toyota Yaris Hybrid-R

Konkrétně jde o přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 300 koní (neplést se šestiválcem pro Formuli 1), který může být používán například ve vozech WRC nebo v okruhové sérii WTCC. Toyota dokončuje jeho vývoj. Bude jej dodávat zákazníkům a případně používat i při svých vlastních sportovních aktivitách.

Na zadní nápravě je pak dvojice elektromotorů, každý s výkonem 60 koní. Ty pocházejí z běžného hybridního modelu Yaris, ale na rozdíl od něj jsou dva a pohánějí nezávisle zadní kola. Yaris Hybrid-R tak disponuje inteligentním pohonem všech kol s možností vektorování točivého momentu přes zadní kola. Celkem má tedy řidič k dispozici 420 koní. Tím ovšem speciality konceptu nekončí.

Toyota Yaris Hybrid-R

Namísto klasických baterií se tu totiž používají superkondenzátory, podobně jako u závodního Le Mans speciálu TS030 Hybrid. Jejich výhoda je, že umí poskytnout i pojmout energii velmi rychle. V případě Yarisu Hybrid-R tak energie vystačí na výkon 120 koní po dobu pěti sekund, nebo při běžném "každodenním" jízdním režimu na 40 koní po 10 sekund.

Opravdová kouzla ovšem přicházejí ve chvíli, kdy se do hry zapojí třetí elektromotor, který je spjat s převodovkou. Ten slouží jako generátor a zároveň jako hodně neobvyklá kontrola trakce.

Elektromotor totiž dovede "zpracovávat" přebytečný točivý moment. Ve chvíli, kdy hrozí prokluz předních kol, elektromotor (opět s výkonem 60 koní) na kola pustí jen tolik, kolik dovedou zvládnout, zbytek energie použije buď přímo na pohon zadních kol, nebo ji ukládá do kondenzátorů.  Společně s inteligentním řízením toku energie na zadní kola to dává možnosti výrazně posunout hranice přilnavosti a ovladatelnosti vozu.

V rychlých zatáčkách může auto přibrzďovat vnitřní kolo, a pomáhat tak k větší stabilitě, v zatáčkách středně rychlých naopak putuje větší točivý moment na kolo vnější. Proč toto rozdělení? Ve vysokých rychlostech už motory nejsou schopny dodávat dost energie na to, aby mohly stabilitu auta ovládat, takže je lepší přibrzďovat vnitřní kolo.

Toyota Yaris Hybrid-R

Jakmile rychlosti klesnou, může naopak vnější kolo dostat větší impulz, a pomoci tak ke stočení vozu. V pomalých zatáčkách se pak využívá kombinace obojího. Vnější zadní kolo je urychlováno, vnitřní brzděno, takže yaris bude v zatáčkách neskutečně agilní.

Jako ve hře

Toyota dokonce připravila specialitu pro co nejlepší výkony auta na trati. Používá k tomu systém CAN-Gateway ECU, který u sériového sportovního modelu GT-86 slouží k zaznamenání telemetrických dat a jejich následnému vložení do videohry GranTurismo 6. Ve hře pak můžete zkoušet svůj čas z reálného okruhu překonat.

U konceptu Yaris Hybrid-R to však funguje naopak. Ve hře lze zajet rekordní časy a zaznamenaná data pak přenést do vozu. Ten pak bude na stejné trati předem očekávat, jaké jsou možnosti přilnavosti a chování auta a pomůže právě zásahy prostřednictvím elektromotorů dosáhnout ideálních časů.

Fotogalerie

Vzhledem ke všemu výše uvedenému se ani nelze divit, že Toyota se tentokrát u svého hybridního konceptu nechlubí hodnotami spotřeby a emisí CO2. Ty tu totiž nejsou důležité ani přesto, že Toyota zmiňuje, že vůz má silniční režim, ve kterém se sníží i výkon motoru. Tento hybrid má však za úkol především ukázat schopnosti techniky a zvýšit image hybridních toyot. Do výroby se nejspíš nechystá, což je určitě škoda.

Naopak se do budoucna setkáme s některými designovými detaily, které koncept předvádí. Ačkoli vychází z třídveřového yarisu, používá přece jen některé nové stylistické a technické prvky.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz