Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Zuřivý Yaris GRMN je skvělý. V Evropě ho však už nekoupíte

  0:15aktualizováno  0:15
Japonská Toyota v poslední době přivádí na trh až nečekané množství aut pro nadšené řidiče. Jedním z nich je ostrá verze malého hatchbacku Yaris. Nese označení GRMN a my jsme za jeho volantem strávili přes 1 500 kilometrů na všech druzích silnic. A máme jasno, je to skvělé auto.

Toyota Yaris GRMN | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Po modelu GT86 se rozhodla Toyota řidičům nabídnout i další auta. Zavádí proto značku Gazoo Racing a na autosalonu v Ženevě pod ní ukázala například koncept dlouho očekávané nové generace sporťáku Supra. Prvním autem, které nese označení Gazoo Racing, je však malý Yaris. Konkrétně se provedení jmenuje Toyota Yaris GRMN, tedy Gazoo Racing Masters of Nürburgring.

Výjimečná cenovka

Yaris GRMN je výrazně přiostřená Toyota Yaris. Vyroben byl pouze v bílé barvě s červeno-černými doplňky a s třídveřovou karoserií. Pod kapotou najdeme čtyřválec s objemem 1,8 litru, který dostal přeplňování kompresorem namísto dnes tak oblíbeného turbodmychadla. 

Výkon má slušných 212 koní, přispívá k tomu i kompletně přepracovaná výfuková soustava s jednou centrální koncovkou. Výkon se přenáší na přední nápravu, která je osazena poctivým mechanickým samosvorným diferenciálem. Je tu vyladěný podvozek, řízení, sportovní sedadla, volant z GT86 nebo sedmnáctipalcová kola BBS a brzdy se čtyřpístkovými třmeny.

Toyota Yaris GRMN

Celé to má jeden háček. Za Yaris GRMN si Toyota účtuje nemalých 850 000 korun. Peugeot, Volkswagen, Renault i další si za své malé hot-hatche žádají něco mezi 500 – 600 tisíci korunami. Cena překonává i větší hot-htache jako Golf GTI a blíží se „ultimátnímu“ Focusu RS. Ale například Mini v provedení JCW dovede být dražší než Yaris. Ona cenovka má však svůj důvod. Yaris GRMN vznikl pro Evropu v pouhých 400 exemplářích a všechny už jsou rozebrané.

Ideální kompromis

Ostrý Yaris jsme se rozhodli prověřit opravdu pořádně, příležitost nám k tomu daly volné sváteční dny. S GRMN jsme najezdili po českých a polských silnicích přes 1 500 kilometrů a vyzkoušeli ho za všech možných podmínek. Řada podobně ostrých aut je naladěna tak, že v některé ze zmíněných situací nefunguje úplně ideálně. GRMN ale zvládá všechny s přehledem. 

Fotogalerie

Jeho podvozek je sice tuhý, ale ne tak extrémně, aby vás na rozbité okresce nebo rozmlácené dálnici vytřásl. Ano, nerovnosti jsou cítit, ale ani na dlouhých cestách to není extrémně nepříjemné. Takový Focus RS je i v komfortním nastavení podvozku mnohem nervóznější a méně pohodlný. O Mini Cooper JCW nemluvě.

Totéž platí o naladění výfuku. Ten o sobě umí dát vědět, ale jeho zvuk je naladěn spíš do zlověstného syčení, než do dunění nebo nepříjemného řevu. Na dálnici výfuk zbytečně neruší, byť samozřejmě GRMN není úplně tiché auto. Když na to pořádně šlápnete, dovede svým projevem vyvolat úsměv na tváři a otáčet hlavy kolemjdoucích. Překvapení? Nekoná se tu ani žádné „raubířské“ práskání do výfuku, to Toyota vynechala.

Toyota Yaris GRMN

Ochotně zrychluje

Osmnáctistovka pod kapotou vznikla ve spolupráci s Lotusem, kterému podobný agregát Toyota dodává. Auto s tímto motorem zrychluje skutečně ochotně. Kompresor znamená, že tu není žádná prodleva při sešlápnutí plynového pedálu a motor ochotně míří do otáček a jeho síla krásně postupně roste.

Připravte se na to, že když chcete jet ostře, je potřeba řadit. I na dálnici, pokud například po zajetí předjíždějícího kamionu chcete dynamicky zrychlit, je dobré si podřadit – ale i na šestku se Yaris na dálniční limit rozjede vcelku ochotně. Řečí čísel: GRMN zrychluje na stovku za 6,5 sekundy. Při předjíždění na okresních cestách dovede zrychlení malé Toyoty překvapit nejednoho váhajícího řidiče. Jen je potřeba být připraven a opět řadit: trojka vystačí do 140 km/h.

Yaris Turbo

Pro pamětníky

Yaris GRMN má v historii neméně zajímavého předchůdce. Yaris Turbo je bizarní na pohled, ale na svezení s ním nezapomenete. Je přesně tak řízný, jako jeho dnešní nástupce. Test čtěte ZDE

Manuální převodovka je velmi dobře odstupňovaná, ale jestli máme Yarisu GRMN přeci jen něco vytknout, tak je to právě chod řadící páky. Mohl by být trochu jistější. Není to špatné, ale jde o slabší stránku auta.

Vrhá se do zatáček

I když je předjíždění jednou z parádních disciplín Yarisu GRMN, tou nejlepší jsou zatáčky. Na ně jsou připravena i sportovní sedadla, ve kterých se však sedí trochu výš, než by bylo pro sportovní jízdu ideální. I pozici za volantem jsme museli hledat trochu déle, ale na to jsme v ostrém tempu rychle zapomněli.

Stačí totiž zabrzdit do zatáčky, zatočit a pak na výjezdu ostře přidat a nechat pracovat samosvorný diferenciál. A vychutnávat si skvělé schopnosti podvozku, Yaris oblouk vykrouží s velkou náruživostí. Poslouchá skvěle a vy chcete ještě a ještě. Příval zábavy za volantem je enormní. Je to i díky tomu, že i při hodně ostrém tempu zůstává GRMN stabilní a neutrální. Donutit ho k nedotáčivému smyku, to už musíte být opravdu neurvalí. Pak přijde ke slovu i stabilizační systém, který je jinak velmi dobře vyladěn a do řízení „nekecá“. 

Vypnutí stabilizace jen posune možnosti o trochu dál a přidá sem tam na dramatičnosti, například trochu přetáčivosti při ubrání plynu. Celkově platí, že GRMN poslouchá především řidiče a neřídí ho elektronika. Pocit čistě mechanického ovládání vozu je k nezaplacení.

Výkon a schopnosti „splašeného“ Yarisu jsou na takové úrovni, že je zvládne i méně zkušený řidič, který se s autem hodně naučí. Ti zkušenější dovedou posouvat hranice dál a hledat limity auta bez většího riskování. 

Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN

Chování Yarisu GRMN při takové jízdě je skutečně návykové. Moc nás nerozhodily ani další menší neduhy auta, které přitom vyjdou najevo. Řízení je sice tužší, ale zpětné vazby by mohlo být více, stejně tak jako přesnosti. Na druhou stranu je opět řízení naladěno tak, že třeba na dálnici nebo rozbité cestě vám spáry a výmoly zbytečně netahají volant z ruky. 

Hravost na cestách

Překvapilo nás, že ani dlouhé řízení nás neunavovalo. A ani jednou jsme si přitom nevzpomněli na to, že by nám mohl chybět nějaký z jízdních asistentů nebo dalších „strážných andělů“. Yaris GRMN nemá rovněž žádné přepínání jízdních režimů a podobné nesmysly. A je krásným důkazem toho, že když je auto dobře naladěno, nic takového nepotřebuje. 

Při tom všem hodně svižném dovádění nás příjemně překvapila i spotřeba: za celou dobu testu se ustálila na hodnotě 9,4 litru na 100 kilometrů, což je vzhledem k tomu, že jsme auto rozhodně nešetřili, příznivá hodnota. Jen pozor: GRMN si žádá vysokooktanový benzín.

Malá nádrž (42 litrů) ovšem znamená, že pro jistotu budete tankovat každých zhruba 300 kilometrů. V klidném tempu dovede být Yaris GRMN úspornější a spotřeba se dá stlačit i pod 7 litrů na 100 kilometrů.

GRMN svádí k dynamické jízdě, často si s ním navíc rádi zajedete, jen abyste si smlsli na dalších a dalších zatáčkách. Ačkoli je to malý hatchback, dovede si na silnici zjednat respekt a zároveň si získá přízeň publika. Není to „chuligán“ jako ostrá Mini, ale nebere se ani tak vážně, jako třeba VW Polo GTI. Poskytne řidiči čistě mechanickou zábavu a čiší z něj, že o tu jde především. Taková auta by měla vyrábět každá automobilka.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou koní pod kapotou....

Vtípky, šifry i vychloubání. Značkou na přání se pyšní wartburg i hasiči

Někdo se chce pochlubit světu, jakou káru že si to pořídil, jiný chce pobavit kolegy šoféry a chodce, další si z...

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

V Monaku shořelo ikonické Ferrari F40, v dražbách stojí desítky milionů

Přesně na výročí 122 let narození Enza Ferrariho, 18. února shořel v ulicích Monaka jeden z klenotů z Maranella. Slavné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...