Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

aktualizováno 
K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také prostornější a technicky propracovanější. V novém vydání se navíc loučí s konvenčním pohonem, až později přibude benzinový dvoulitr.

Toyota RAV4 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Když před pěti lety přicházela poslední generace Toyoty RAV4, bylo nemyslitelné, aby v nabídce chyběl naftový motor. Mezitím se situace radikálně proměnila, po aféře Dieselgate zákazníci začínají preferovat jiné druhy pohonu a Toyota jim šla už dříve naproti. Při modernizaci v roce 2015 nabídku rozšířila o hybridní pohon, který si postupně získal 85% podíl na prodejích. Sluší se však dodat, že tomuto vývoji napomohlo vyřazení dieselu 4x4.

Autosalon Paříž 2018

Když šest ze sedmi prodaných RAV4 mělo hybridní pohon, nepřekvapí, že do budoucna Toyota už ani s ničím jiným nepočítá. Pátou generaci prezentuje v Evropě s nově vyvinutým hybridním pohonem, který se chlubí vyšším výkonem a nižší spotřebou.

Ačkoliv má spalovací motor i nadále objem 2,5 litru, je pohonný systém zcela nový. Jeho základem je benzinový čtyřválec z nové konstrukční řady Dynamic Force, který kombinuje přímé a nepřímé vstřikování, vyznačuje se 41% tepelnou účinností a dosahuje výkonu 130 kW. Maximální výkon hybridního systému je 163 kW (resp. 160 kW u verze s jednou poháněnou nápravou), což představuje zásadní navýšení proti dosavadním 145 kW.

Konstruktéři se zaměřili na snížení hmotnosti jednotlivých částí hybridního systému a omezení mechanických a elektrických ztrát. Zajímavostí je, že Toyota i nadále zůstává věrná bateriím typu NiMH, zatímco většina konkurentů sází na lithium-iontové akumulátory.

Nejprodávanější SUV světa

První RAV4 spatřila světlo světa v roce 1994, stála tehdy u zrodu popularity moderních SUV. Celkem se ve čtyřech generacích prodalo už 8,1 milionů kusů, z toho jen v loňském roce 810 953 exemplářů. Tento výsledek podle Toyoty pasuje RAV4 do pozice nejprodávanějšího SUV světa (dříve náležela Hondě CR-V a Nissanu X-Trail/Rogue) a čtvrtého nejprodávanějšího osobního vozu na světě.

V případě provedení 4x4 jsou zadní kola poháněna čistě elektricky – přední a zadní nápravu nespojuje žádná hřídel. Přesto dokáže RAV4 dozadu nasměrovat až 80 procent hnací síly. Maximální točivý moment na zadních kolech má hodnotu 1300 Nm, parametry elektromotorů však Toyota zatím nezveřejnila.

Toyota se nezaměřila jen na zdokonalení hybridního pohonu. Nová platforma TNGA se vyznačuje nižší hmotností, vyšší tuhostí a především sníženým těžištěm. Automobilka se chlubí rovnoměrným rozložením hmotnosti mezi nápravami i mezi stranami vozu a slibuje vynikající jízdní komfort.

Celkově se karoserie snížila o 10 mm a o 5 mm zkrátila, má nepatrně delší rozvor i širší rozchod. Průchodnosti terénem svědčí zvětšení světlé výšky o 15 mm na výsledných 195 mm.

Fotogalerie

Design prošel zásadní proměnou. Vyznačuje se hranatými blatníky, ostrými prolisy a zdůrazněním podélných linií. Tenčí sloupky a snížená kapota pak usnadňují výhled z vozu, radikální proměnou prošla kabina, která má modernější design a používá hodnotnější materiály. Ve výbavě se objevují novinky, jako jsou odvětrávaná přední sedadla, sada čtyř parkovacích kamer nebo digitální zpětné zrcátko, které má RAV4 jako první toyota.

Vedle hybridu nabídne i klasický dvoulitr

Kromě hybridního pohonu o výkonu 163 kW Toyota přece jen slibuje i konvenční motor. V budoucnu by se měl k hybridu připojit atmosférický dvoulitr s převodovkou CVT a mechanickým pohonem všech kol doplněným o funkci úplného odpojování zadní nápravy. Automobilka u něj očekává jen 10% podíl na prodejích. Větší motor 2,5 l spárovaný s osmistupňovým automatem zůstane vyhrazený pro americký trh.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

Česko je světová velmoc v produkci senzorů pro auta. Vyrábí je v Rakovníku

Pokud máte na svém novém voze čelní kameru, dešťové čidlo nebo parkovací senzory, s velkou pravděpodobností pochází z...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době...

Najdete na iDNES.cz