Toyota loni těžila ze zlepšení situace v dodavatelských řetězcích a ze stabilní poptávky v Severní Americe a Evropě, uvedla agentura Bloomberg. Japonská automobilka v dnešní tiskové zprávě uvedla, že vloni zvýšila výrobu o 8,6 procenta na 11,5 milionu aut. Rozdíl oproti udávaným prodejům (7,2procentní rúst, 11,2 milionu prodaných aut) je dán tím, že ne všechna auta vyrobená v loňském roce automobilka prodala a dodala zákazníkům.
Volkswagen už dřív oznámil, že za loňský rok zvýšil odbyt o 11,8 procenta na 9,2 milionu vozů. Součástí Volkswagenu je i Škoda Auto, jejíž odbyt se loni zvýšil o 18,5 procenta na 866 800 vozidel.
Evropa i svět mají nového krále. Model Y od Tesly vzal všem vítr z plachet |
„Toyota se v poslední době potýká se skandály kolem dceřiných společností Daihatsu, Hino Motors a Toyota Industries, které zahrnují nesrovnalosti při certifikačních testech aut a motorů a které by mohly uškodit její globální pověsti v oblasti kvality a bezpečnosti,“ připomněla agentura Reuters.
„Rád bych vyjádřil svou nejhlubší omluvu zákazníkům i akcionářům za nepříjemnosti a obavy způsobené nesrovnalostmi ve společnostech Hino Motors, Daihatsu a Toyota Industries,“ uvedl prezident automobilky Akio Tojoda.
Zemětřesení v Daihatsu. Japonci přes 30 let podváděli s testy |
Toyota pozastavila dodávky
Japonská automobilka v uplynulých dnech oznámila, že pozastaví dodávky některých modelů svých aut. Zjistila nesrovnalosti při certifikačních testech dieselových motorů vyvinutých dceřinou společností Toyota Industries. „Týká se to mimo jiné pick-upu Hilux a sportovně-užitkového vozu (SUV) Land Cruiser 300,“ uvedla Toyota.
Zvláštní vyšetřovací komise zjistila nesrovnalosti v rámci testování výkonu při certifikaci tří modelů dieselových motorů, a sice motorů s kódovým označením 1GD, 2GD a F33A. Toyota uvedla, že elektronické řídicí jednotky používané při testování výkonu se lišily od těch, které se používaly při výrobě motorů.
Vrátí se Evropa ke spalovákům? Na změnu zbývá jen rok, říká šéf Toyoty |
Dotyčné motory používá celosvětově deset modelů. Patří mezi ně dodávka Hiace, SUV Fortuner, víceúčelové vozidlo Innova a SUV LX500D značky Lexus, uvedla automobilka.
Společnost Toyota Industries zveřejnila, že za minulý finanční rok, což bylo do 31. března 2023, prodala přibližně 84 tisíc dotčených automobilových motorů.
Legenda Toyota Hilux byla na kurzu slušného chování. Už jsme v ní jeli |
Mluvčí společnosti Toyota nemohl bezprostředně sdělit, kolik vozidel s těmito motory automobilka v průběhu let prodala.
Automobilka drží ve společnosti Toyota Industries, která je klíčovým podnikem skupiny, 25procentní podíl. Dodavatel na oplátku vlastní osm procent akcií Toyota Motor.
Toyota naučila nový Land Cruiser starým kouskům. A ten starý zase těm novým |
Toyota se přetahuje o první místo s VW
Na čele žebříčku největších globálních prodejců aut se v posledním desetiletí střídají dvě značky - japonská automobilka Toyota Motor a německý koncern Volkswagen. Do skupiny Toyota v současnosti patří také výrobce minivozů Daihatsu a producent nákladních vozidel Hino Motors. Součástí koncernu Volkswagen je i automobilka Škoda Auto a další značky jako například Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat či výrobci nákladních vozů MAN a Scania.
Toyota v roce 2008 vystřídala v čele automobilového trhu amerického výrobce General Motors (GM), který byl do té doby světovým lídrem více než sedm desetiletí. V roce 2011 získala automobilka GM prvenství dočasně zpět, protože Toyota se potýkala s negativními důsledky ničivého zemětřesení v Japonsku a rozsáhlého svolávání aut do servisů.
Volkswagen i Toyota v roce 2014 poprvé překonaly hranici deseti milionů prodaných vozů a o dva roky později německý koncern svého japonského konkurenta sesadil z trůnu a poprvé v historii se stal největším prodejcem automobilů na světě. Volkswagenu se podařilo zvýšit odbyt a dosáhnout prvenství navzdory negativním dopadům skandálu kolem falšování testů emisí naftových vozů, který vypukl na podzim 2015. K růstu prodejů německé automobilky přispěla zejména silná poptávka na čínském trhu.
Toyota se na pozici jedničky světového trhu s automobily vrátila v roce 2020, kdy výrobce aut zasáhla koronavirová krize, která lidem zabránila v návštěvách předváděcích prostor a automobilky přiměla omezit nebo zastavit produkci. Toyotu nicméně pandemie zasáhla méně než ostatní značky. Díky oživení na jejích dvou nejdůležitějších trzích, tedy v Číně a ve Spojených státech, i na domácím trhu se jí postupně znovu začalo dařit. V loňském roce zvýšila Toyota prodej na 11,2 milionu vozů. Japonská firma tak už čtvrtým rokem za sebou zůstala největším prodejcem automobilů na světě před německým konkurentem Volkswagen, který prodal 9,2 milionu vozů.
Rok | Největší světový prodejce automobilů | Počet prodaných kusů v mil. |
---|---|---|
2013 | Toyota | 9,98 |
2014 | Toyota | 10,23 |
2015 | Toyota | 10,15 |
2016 | Volkswagen | 10,31 |
2017 | Volkswagen | 10,70 |
2018 | Volkswagen | 10,83 |
2019 | Volkswagen | 10,97 |
2020 | Toyota | 9,53 |
2021 | Toyota | 10,50 |
2022 | Toyota | 10,48 |
2023 | Toyota | 11,23 |