Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

VIDEO: Prahu brázdí auto na vodík, ale nemá kde tankovat

  20:00
Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut, se nevyplatí. Aut na vodík v běžném provozu hned tak nepotkáme. Jedno takové ale právě v pondělí ráno dorazilo do Prahy.

Je jednou z hvězd jedné z největších světových konferencí o vodíku. Jejím tématem je využití vodíku v dopravě a energetice.

Od 9. do 12. července se v pražském Kongresovém centru diskutuje o tom, jak vodík ještě intenzivněji prosadit. Toyota na konferenci představuje svůj unikátní vodíkový vůz. Mirai je téměř pět metrů dlouhý sedan, kabina je prostorná, ale jen čtyřmístná. Zvenčí i zevnitř je to z pohledu designu bláznovství v podání Toyoty. Kdo je ovšem zvyklý jezdit hybridy této japonské značky, bude na palubě jako doma. Podvozek je hodně měkký a houpavý, nízko položené těžiště mu ale dává jistotu. Hmotnost je rozumných 1850 kilogramů.

Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit....

Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit. Ta loužička pod zadním nárazníkem je čistá voda, která teče z výfuku.

Technika je vlastně jednodušší, než by jeden pomyslel. Je to vlastně elektromobil, který si vozí vlastní elektrárnu. Elektřinu vyrábí chemickou reakcí, jejímž jediným odpadem je voda, kterou můžete pro pobavení publika jednou za čas vypustit „výfukem“ pod zadní nárazník. Ovládá se to tlačítkem, je to ale hlavně na efekt, protože vodu normálně mirai upouští průběžně za provozu.

Základ pohonu je v hybridním priusu, akorát se vyměnil benzinový motor za palivový článek.

Mirai má dvě nádrže - jednu pod zadními sedadly, druhou pod kufrem, dohromady poberou pět kilo vodíku (dohromady mají objem 120 litrů). Ty natankuje z vysokotlaké plničky za 6 minut a vystačí to na 600 kilometrů jízdy. Jenže v Česku je jen nízkotlaká plnička (350 barů) a mirai potřebuje 700barovou, takže naplní jen půlku. Naplnění stojí teď v Německu 50 eur, časem se ovšem cena má dostat na 5 až 6 eur za kilogram vodíku.

Plnící hrdlo nádrže automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

Plnící hrdlo nádrže automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

Motor automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

Motor automobilu Toyota Mirai jezdícího na vodík

V Evropě se za rok 2016 prodalo 62 mirai, hlavně proto, že nestíhá výroba, jinak by se jich prodalo víc. Hlavními trhy jsou Německo (největší nabíječka je v Hamburku), Anglie, Benelux, Skandinávie.

Mirai se chlubí tím, že je prvním sériově vyráběným vodíkovým autem, s tou „sériovostí“ je to ale složitější. Protože je to unikát každým coulem, jde spíš o ruční výrobu. Jen pro srovnání: zatímco nový yaris sjede z výrobní linky každých 77 sekund, miraie se vyrobí tři za den.

Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit.
Toyota Mirai je první sériově vyráběný automobil na vodík, který se dá koupit.

Čeká se na čerpačky

V současné době jezdí v Evropě více než pět set vozidel na vodík. Tyto automobily využívají vodík v palivových článcích pro výrobu elektřiny, která pohání elektromotor. Vodíková vozidla lze spatřit na silnicích zejména v Německu, Velké Británii, Nizozemsku, Francii nebo skandinávských zemích.

Jednou z výhod používání vodíku v dopravě je ta, že jediná emise vozidel při jejich provozu je vodní pára, na rozdíl od klasických vozidel na benzínová nebo naftová paliva.

Proto například v Londýně, Miláně, Hamburku nebo Oslu nalezneme v městské hromadné dopravě autobusy, které jezdí právě na vodík. Jeden takový autobus české výroby se přijel na konferenci také podívat, je to prototyp, který jezdí ve zkušebním provozu už několik let v Neratovicích.

Předpokladem pro rozvoj vodíkové mobility je ovšem fungující síť vodíkových čerpacích stanic. V celém Německu, které je jedním z průkopníků implementace vodíku do dopravy, je jich nyní celkem padesát. V plánu jich mají naši západní sousedé vybudovat do roku 2023 celkem čtyři sta.

„Evropská komise zavádění vodíku do dopravy i energetiky podporuje. V dopravě však nechala rozhodnutí o využívání vodíku na národních státech. A Česká republika se v rámci Národního akčního plánu čisté mobility rozhodla infrastrukturu pro vodíková vozidla budovat,“ dodává k zapojení EU a České republiky do vodíkového programu Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkové technologie ÚJV Řež a.s. a místopředseda představenstva České vodíkové technologické platformy HYTEP.

Automobil Toyota Mirai jezdící na vodík a autobus poháněný vodíkem si mohli...

Automobil Toyota Mirai jezdící na vodík a autobus poháněný vodíkem si mohli prohlédnout novináři 10. července před pražským Kongresovým centrem v rámci jedné z největších světových konferencí o vodíku.

Nepočítá se jen s dopravou na silnicích. Silný potenciál se jeví v průmyslu, kde lze počítat s implementací vodíkových vysokozdvižných vozíků, jako tomu je například ve firmách Coca-Cola, BMW a Walmart ve Spojených státech amerických, kde takových vozíků již jezdí na pět tisíc. Spojené státy jsou ve využívání vodíku jedním ze světových lídrů, díky takzvané H2 Highway lze projet celými USA napříč. V rámci zapojení vodíku do dopravy se však počítá také s loděmi, vlaky, trajekty či letištní obsluhou.

„Česká republika patří mezi novými členskými zeměmi EU k nejaktivnějším v zavádění vodíkových technologií. Většina velkých demonstračních projektů se však odehrává na západ od našich hranic,“ komentuje Doucek.

Fotogalerie

Vodík pro uchování energie

Konference se věnuje také využití vodíku v energetice. Slouží k uchovávání přebytečné energie ve veřejné síti.

Vodík zde funguje jako jakýsi akumulátor elektrické energie a vhodně ji uchovává. Výhodou využití vodíku je opět jeho ekologická neškodnost. Při zpětném využití vodíku k výrobě elektrické energii zůstává voda.

Ministerstvo chce zdvojnásobit objem dotací

České Ministerstvo dopravy plánuje do budoucna zdvojnásobit objem peněz na rozvoj infrastruktury pro provoz vodíkových vozidel. Do roku 2023 tak chce na programy pro vodíkovou infrastrukturu investovat 200 milionů korun. Do roku 2025 by i s přispěním těchto peněz mohlo v Česku vzniknout 12 plnicích stanic pro vodíková vozidla.

Jde o peníze, které má resort vyčleněné z evropských zdrojů na projekty týkající se čisté mobility. V rámci této kapitoly může Česko na rozvoj alternativních paliv a dalších prostředků čisté mobility utratit zhruba 1,2 miliardy korun.

První veřejné stanice pro majitele vodíkových vozidel by mohly v Česku vzniknout během příštího nebo přespříštího roku.

Ve srovnání s ostatními alternativními palivy tak vodíkový pohon v Česku zaostává. Například veřejných nabíjecích míst pro elektromobily je v Česku přes 300.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Jak pečovat o auto na LPG? Propan-butan rozhodně není na odpis

Premium Máme zde 7 rad pro zájemce o vůz na LPG. Podíváme se na to, jak zacházet s autem a pečovat o LPG instalaci tak, aby...

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Zloději jdou po katalyzátorech, gang ukradl částicové filtry za 1,6 milionu

Policie v minulých dnech zatkla tři cizince podezřelé z krádeží filtrů pevných částic ze zaparkovaných dodávek v Hradci...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...