Toyota ME.WE

Toyota ME.WE | foto: Toyota

Toyota Me.We je auto, které si můžete převléknout

  • 14
V jednoduchosti je někdy krása. Tedy v případě konceptu Toyoty Me.We je mluvení o absolutní kráse poněkud diskutabilní, ale jednoduchost konceptu toto přísloví rozhodně splňuje. Jednoduché a lehké auto je maximálně variabilní a navíc ho snadno převléknete.

Malá auta pro městský provoz mají být jednoduchá a příliš u nich nehraje roli výkon nebo sofistikovaná výbava. Stejného názoru je i francouzský designér Jean-Marie Massaud, který se podílel na vývoji konceptu elektromobilu Toyota Me.We.

Me.We vypadá z našeho evropského pohledu zvláštně, ale u japonských automobilek jsou podobné tvary pro malá auta oblíbené. Občas můžeme i na našich silnicích zahlédnout neobvyklou krabici Nissan Cube (ten se u nás i krátce prodával - o konceptu více zde), v Evropě se prodávalo i nezvyklé Daihatsu Materia nebo v USA nabízí Toyota pod značkou Scion model xB. Ještě blíže jsou konceptu japonské modely Toyota Pixis a Daihatsu Tanto.

Koncept kombinuje hranatý design se zaoblenými prvky ve stylu Mini a výsledkem je ryze užitkový tvar auta, který využívá prostor na maximum. Kapota je krátká, záď téměř kolmá a kola jsou doslova v rozích karoserie. Prostě praktické auto do města. Koncept váží jen 750 kilogramů a na délku měří 3,45 metru.

Toyota Pixis Space

Daihatsu Tanto

Ale to by stále nebylo nic převratného. Jean-Marie Massaud se však rozhodl vtisknout podobně koncipovanému autu velkou míru osobitosti. Proto koncept Me.We stojí na hliníkové kostře, která obléká panely karoserie z plastu, který je pro auta netradičně měkčený a může mít velmi různorodou strukturu.

Toyota ME.WE

Výhodou tohoto řešení je levná oprava v případě poškození. Materiál dílů karoserie je levný a snadná bude i demontáž. V případě zájmu si tak majitel bude moci auto převléknout podle chuti a nálady. Koncept se představil s velmi různorodými variantami karosářských panelů, od minimalistických s hrubou strukturou plastu po komplikované kreace s hlubokými otvory, či výřezy.

Rozhodně tedy nejde jen o barevné převlečení auta. S takovým konceptem výměnných plastů přišel už před lety Mercedes u značky Smart. U modelu Forfour bylo možné vyměnit barevné panely karoserie. Jenže to nebylo levné a celý model se velmi rychle propadl do zapomnění. Vyráběl se jen pár let.

Toyota ME.WE

Toyota Me.We boduje i dalšími prvky. Vedle plastových dílů karoserie použil designér Jean-Marie Massaud i panely z bambusového dřeva. Vpředu je z něj vyrobena kraťoučká kapota motoru a stejný materiál použil na odnímatelné střeše a na víku kufru. Střešní panel lze zaměnit za vak na náklad a díky sklopnému víku kufru je možné miniauto přeměnit na malý pick-up. Boční dveře se pak otvírají proti sobě.

Interiér je maximálně jednoduchý. Řidič má před sebou jen rychloměr, ukazatel nabití baterií a navigaci. Místo sedadel jsou v autě dvě lavice a zcela plochá a rovná podlaha.

Toyota ME.WE

Zveřejněný koncept je zatím jen designovým cvičením a zástavba čistě elektrického pohonu rozhodně neevokuje to, čím se má podobné auto chlubit, tedy nízkou cenu. Jenže stačí si odmyslet bezrámová okna, přidat malý litrový spalovací motor, v interiéru vyměnit stylové věci za obvyklejší výbavu a máme před sebou velmi zajímavé malé auto do města. Třeba budoucího nástupce Toyoty Aygo.