Minulý rok začal snad poprvé stagnovat prodej elektromobilů. Čím to je? Došlo k nasycení trhu?
Myslím si, že teoreticky se mohlo stát, došlo k nasycení poptávky. Kupovali je nadšenci, poté firmy, které mají související vnitřní závazky, ale teď to bude čím dál těžší. Je potřeba konvertovat lidi k elektromobilitě. Je zajímavé, že po celé Evropě je v průzkumech poptávka po elektroautech velmi vysoká, ale v praxi to tak není. Proto výrobci neprodávají tolik vozů, kolik předpokládali. A vývoj se nedá urychlit. Vše musí dobře fungovat paralelně ve prospěch vztahu mezi zákazníkem a dealerem, musíte mít dobře zpracovanou značku, produkt, technologie, postavení na trhu, konkurenceschopnost, distribuční síť, kvalitu služeb, zákaznickou zkušenost, spokojenost, loajalitu. Posledním a nejdůležitějším bodem je proces obnovy, tedy zda si nechám stejnou značku i do dalšího období. Technologie je pouze jedním bodem v celém řetězci.
Je toho hodně... Co je základem?
Cíl je pro všechny stejný – emisně nulové prodeje, nulová stopa z aut za účelem snížení dopadu na životní prostředí. A teď jde o cestu, kterou se tam dostaneme. Je to běh na delší vzdálenost, rozhodne zákaznická zkušenost. Musíme nastavit prostředí tak, aby vyvolávalo poptávku.
Dříve panovala teorie, že hybrid je pouze přechodem k elektromobilům. Že si tak lidé zvykají na nový druh pohonu. Dnes se ovšem ukazuje, že majitelé hybridů nemusejí chtít elektromobily…
Je tu ale otázka: Jde o blízkost technologickou, nebo uživatelskou?