Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Toyota GT 86 jezdí na čpavek a má červené gumy

aktualizováno 
Toyota GT 86 je oblíbeným vozem úpravců, ale tuning v provedení výrobce pneumatik Marangoni je hodně neobvyklý. Auto totiž kromě klasických změn dostalo i pohon na čpavek.

Toyota GT 86-R Marangoni Eco Explorer | foto: Marangoni Tyres

Na první pohled vypadá upravená Toyota GT 86 od Marangoni jen jako další z mnoha tuningových pokusů. A divné na ní je právě už to, že si ji do parády vzala pneumatikářská firma a nikoli některý z běžných úpravců. Marangoni tak však chce předvést své technické schopnosti, které sahají daleko za oblast kusů pryže, jež jsou neustále ve styku s vozovkou.

Výčet úprav, většinou decentních, je vcelku rozsáhlý. Auto dostalo úpravy karoserie od TRC Italia, v čele s nárazníkem inspirovaným Lexusem LF-A nebo zadním difuzorem z uhlíkových vláken. Nové jsou průduchy na kapotě nebo lesklý černý lak střechy. Podvozek prošel snížením o 35 mm, podílí se na tom i odpružení KW. Brzdy byly vyměněny za značku Brembo a nově se ukrývají za 19palcovými koly Barracuda Karizzma s exkluzivními červenými pneumatikami Marangoni M-Power EvoRed. Změnami prošlo auto i uvnitř, nově jsou tu závodní sedadla Sparco, hliníkové pedály nebo doplňky z uhlíkových vláken.

Nejzajímavější jsou však změny pod kapotou, a to nemáme na mysli upravené sání a sportovní výfuk, které zvedají výkon z původních 200 na 220 koní (tedy ze 147 na 162 kW). Největší zvláštností vozu s názvem Toyota GT86-R Marangoni Eco Explorer je možnost pohonu na zkapalněný čpavek.

Upravená toyota ho tankuje do třicetilitrové nádrže a na tuto porci je schopna urazit 180 kilometrů. Litr čpavku přitom stojí v přepočtu jen něco přes pět korun, takže jeho vyšší spotřeba je výrazně kompenzována podstatně nižší cenou. Výhodou je, že při pohonu na čpavek má auto prakticky nulové škodlivé emise.

Motor je upraven tak, aby zhruba do 2 800 otáček za minutu mohl běžet právě jenom na čpavek. Za touto hranicí se přepne na pohon na přímý vstřik benzinu. Marangoni píše, že například v městském provozu může vůz jezdit téměř výhradně na čpavek a že to v podstatě nemá vliv na jízdní výkony.

Fotogalerie

Celý systém NH3 pochází od společnosti Bigas International. Jeho součástí je speciální regulátor tlaku a řídicí jednotka, které se starají o to, aby byla zaručena bezpečnost systému. Spalování čpavku prakticky zcela omezí emise částic a výrazně sníží celkové emise CO2. O kolik konkrétně, to se u Marangoni nepochlubili.

Čpavek je jako palivo vcelku vhodný, vyžaduje totiž jen malé úpravy palivového systému a je možné jej průmyslově vyrábět s náklady podobnými jako při zpracování ropy. Navíc jej lze vyrábět z řady surovin.

Potíží však je, že čpavek je toxický a při vdechnutí poškozuje sliznici. Únik čpavku z havarovaného vozu by tak mohl být větším zdravotním rizikem než rozlití nádrže benzinu. Také účinnost celého procesu výroby je diskutabilní.

Jako palivo se čpavek používal už během druhé světové války, například u autobusů v Belgii. Zkapalněný čpavek také sloužil jako raketové palivo.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Newyorské taxi. Kdysi ikona, dnes dodávka, již koupíte i v Česku do zásuvky

Ať už jste New York navštívili a nebo ho znáte jen z filmů a seriálů, jistě jste si všimli legendárních žlutých taxíků....

Český investor postaví u Stříbra obří polygon pro testování aut bez řidiče

Obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče má do roku 2022 vzniknout u Stříbra na...

Najdete na iDNES.cz