I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

aktualizováno 
Las Vegas (od zpravodaje Auto.iDNES.cz) - Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty, jedním letos překvapila japonská Toyota. Značka, která se tak trochu vyhýbala elektromobilům i samořiditelným autům, představila vizi takového vozu pro poskytování mobility jako služby.

Toyota e-Palette | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Japonská Toyota dlouhodobě sází na hybridní auta a také na vodík. Elektromobilům se zatím docela vyhýbala, byť samozřejmě sem tam nějaký koncept ukázala. Většinou šlo o nezvyklá elektrická auta do města. Teď ovšem na veletrhu CES překvapila zcela novým konceptem, který se vymyká všemu, co dosud Toyota prezentovala. A snad i všemu ostatnímu v celém automobilovém průmyslu.

Na první pohled připomíná pojízdná elektrická skříň e-Palette třeba loňský koncept Sedric od Volkswagenu. Jenže zatímco Sedric je vlastně jen auto samo o sobě, e-Palette má kolem sebe za úkol vytvořit celý ekosystém a celou řadu služeb.

Fotogalerie

Samotný koncept e-Palette je totiž jen jednou součástí toho, co Toyota a její partneři chystají. K firmám, které na rozvoji nové platformy budou s Toyotou spolupracovat, přitom patří například Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut nebo Uber. Automobilka plánuje, že e-Palette bude k dispozici v různých velikostech, platforma bude modulární a e-Palette má minimálně tři základní velkosti. Velké verze mají dokonce rovnou osm kol nacpaných do rohů karoserie. Ta samotná je hodně zvláštní – e-Palette je vlastně jedna velká prosklená pojízdná skříň. Ale prosklené panely zároveň mohou sloužit jako displeje, které jasně ukazují účel daného vozidla.

Toyota si představuje, že E-Palette bude velmi multifunkční vozidlo, které zastane celou řadu funkcí. Toyota tomu říká Autono-MaaS, což je zkratka Automated Mobility as a Service, tedy automatizovaná mobilita jako služba. Elektromobil e-Palette v rámci těchto služeb bude plnit celou řadu úkolů od klasického sdíleného taxi přes rozvážkový vůz až třeba po pojízdný obchod.

Fantazii se meze nekladou – Pizza Hut tak nemusí auto využívat jen jako vůz pro dovoz objednané pizzy, ale rovnou jako pojízdnou pizzerii, která přijede a zákazníkovi jídlo připraví čerstvě právě na místě, kam si ho objednal. Coby pojízdný butik pak může e-Palette dovézt zákazníkovi předvybrané zboží z e-shopu, ten si jej v kabině vyzkouší a zaplatí pouze to, co si nakonec vybere. Zbytek pošle s vozem zpět. Služby samozřejmě půjde kombinovat. Jak by se vám líbilo například vyřídit půjčku v bance cestou ráno do práce? A co kdyby vás váš oblíbený bar rovnou hodil domů?

Aby nebylo využití vozidla opravdu téměř nijak omezeno, vyvíjí jej Toyota jen jako jakýsi základní nosič. Provozovatelé jednotlivých služeb si pak budou moci vyvinout vlastní software, který bude zajišťovat fungování vozu. Vše bude jen zastřešovat technologie Toyota Guardian, která zabezpečí, že i při zásazích například do logiky autonomního řízení zůstane e-Palette bezpečná. Celá e-Palette je založena na platformě Mobility Services Platform (MSPF), jejíž součástí je kromě elektrického pohonu a autonomního řízení i celá řada systémů konektivity.

Celý systém e-Palette je ovšem v současnosti jen a jen konceptem, u kterého chce automobilka teprve zkoumat možnosti. Je dost možné, že se realizace v aktuální podobě nedočká. Nicméně firma plánuje, že pro olympijské hry v Tokiu v roce 2020 připraví testovací flotilu. Po roce 2020 také hodlá systém testovat i v dalších lokalitách po celém světě. Pak se teprve rozhodne o budoucnosti celého projektu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Autofotka týdne: Vodní dýmka a zhmotnění Ďábla ve Frankfurtu

Ramsmobile Protos RM-X2

Když už máte definitivní pocit zmaru nad uniformitou dnešního autoprůmyslu svázaného regulacemi, bičovaného politiky a...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Najdete na iDNES.cz