Toto není sportovní auto! Toyotě mají s prodejem Camry pomoci emisní limity

aktualizováno 
Odsoudit Toyotu Camry by bylo velmi snadné. Hybridní sedan přesazený z Ameriky, kdo by si to v Česku kupoval? Ale už v městečku Twin Peaks věděli, že sovy nejsou vždy tím, čím se zdají být… Toyota sází na to, že jí s prodejem velkého sedanu v Evropě pomohou požadavky na snižování emisí.

Toyota Camry 2019 | foto: Martin Šidlák

Toyota Camry je celosvětově nejprodávanějším sedanem segmentu D, tedy střední třídy. Od roku 1982 se jí prodalo už přes devatenáct milionů kusů v sedmi generacích. Nejpopulárnější je v USA, kde si zákazníci ročně odvezou z autosalonů kolem 430 tisíc kusů. Ale v Evropě se už od roku 2004 neprodávala. Teď v aktuální osmé generaci se Toyota pokouší o návrat tohohle „Američana“ – to ale berte jako pracovní označení - pro Evropu se auto samotné bude vyrábět v Japonsku.

Camry je na českém, ale vlastně i evropském trhu tak trochu zjevením. A to v mnoha ohledech. Zatímco většina konkurentů hraje na sportovní notu, zdůrazňuje konektivitu, případně prostor, tak camry zjevně chce být jakousi oázou klidu v dnešním uspěchaném světě.

Šéf značky Akido Toyoda sice nedávno vyhlásil heslo „no more boring car“, tedy žádné další nudné auto, což bylo trochu v rozporu s tím, že nám na prezentaci dali na výběr pouze mezi bílým a šedivým vozem. A i v nabídce barev v ceníku figuruje jediný výraznější červený lak, ale ono to vlastně i charakteru auta odpovídá. V camry byste prostě měli vypnout a zapomenout na stres i tím, že na sebe nebudete strhávat pozornost.

Zástupci automobilky také na první jízdní ochutnávce, kterou jsme s autem absolvovali v okolí chorvatského Šibeniku, několikrát opakovali, že toto není sportovní auto.

Ticho, prosím

Interiér je prostý jakýchkoli designových kudrlinek a je hlavně účelný. Tam, kde ostatní sázejí na efektní stříbrné rámečky, digitální budíčky a jiné serepetičky, najdete u camry jednu výraznou dominantní stříbrnou linii v podobě vlny táhnoucí se od středového tunelu na palubní desku, jasně viditelné přístroje, velká tlačítka.

Fotogalerie

Desetipalcový centrální displej tradičně u Toyoty září hlavně modrou barvou a je v něm skrytý asi největší handicap modelu – dotyková obrazovka je poněkud nepřehledná a ne úplně ideálně citlivá na dotek. I v konektivitě jsou na tom soupeři přece jen dál. Důležité je také říct, že z auta je skvěle vidět ven ve všech směrech. Hlavní devizou interiéru je ale ticho. Při klidné jízdě v podstatě nezaznamenáte, jestli je spalovací motor v provozu nebo ne. Až když sešlápnete pořádně pedál plynu, ozve se hučení pohonné soustavy.

Toyota také zdůrazňuje prostornost vozu. Všechna sedadla jsou výborně tvarovaná a opravdu pohodlná i na delších cestách. Výrobce upozorňuje, že v podélném směru je vzadu více místa než v passatu a chce se porovnávat dokonce se superbem… Místa je tu určitě královsky, ale možná je to dáno delšími sedáky u camry. Každopádně mezi koleny a předními sedadly je u superbu určitě místa víc.

Ani kufr bohužel nepatří u Toyoty k největším. Má buď 500 nebo 524 litrů, podle toho, zda jsou zadní opěradla dělená v poměru 60:40 nebo 40:20:40. Pro druhý případ platí menší objem, ale zato jsou opěradla elektricky nastavitelná a v loketní opěrce je dotykový systém, umožňující ovládání třízónové klimatizace, audia a zmíněného sklonu opěradel. Baterie hybridního systému jsou uloženy pod zadními sedadly, takže zavazadlový prostor nijak neomezují. Litrů zde najdete určitě víc, než dostanete třeba v hybridním Fordu Mondeo nebo Passatu GTE.

Hybrid a nic než hybrid

Vybrat si můžete celkem z jedné kombinace motoru a převodovky. Na některých trzích existuje i verze pouze se spalovacím motorem, na český trh ale bude uvedeno pouze hybridní ústrojí kombinující elektromotor s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru pohánějící přední kola. Pokud bychom nepočítali Prius, je Camry prvním velkosériovým modelem značky uváděným pouze s hybridním ústrojím.

Toyota Camry 2019

Jde o stejný agregát jako má nedávno představená hybridní RAV4. Systémový výkon je 160 kW/218 koní. Důležitá je ale především spotřeba, resp. v tomto případě spíš emise. S těmi se camry homologačně dostalo na hodnotu 98 gramů CO2/km. Představuje to kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 kilometrů. Té jsme sice nedosáhli, ale pohybovali jsme se mezi 5 a 6 litry, při klidné jízdě spíše ke spodní hranici. Což je na tak velké auto rozhodně velmi skvělý výkon. Čistě na elektriku jde krátkodobě jet rychlostí i 125 kilometrů v hodině.

Dynamika není dechberoucí, což ostatně výrobce ani neslibuje, ale hodnota zrychlení na stovku za 8,3 sekundy je vzhledem k charakteru auta dostačující. Celý systém je tak složitý (inteligentní proměnné časování ventilů ovládané elektromotorem, systém chlazené recirkulace výfukových plynů, elektricky řízené olejové čerpadlo s proměnným výkonem…), že toto si už doma v garáži opravdu neopravíte. Kupci Camry budou v showroomech Toyoty opravdu vážení, obecné servisy a garážisté se aut s elektrickým pohonem bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s takovými auty nic společného. „Kdo si koupí hybrid, bude už vždycky jezdit do značkového servisu,“ mají ověřeno u Toyoty.

Hybridní systém zahrnuje i novou technologii sekvenčního řazení Shiftmatic, která řidiči umožňuje virtuálně řadit pomocí páky na středové konzole. Systém tak napodobuje velmi rychle řadící šestistupňovou automatickou převodovku.

Karoserie s vysokou tuhostí je postavena na podvozku, který má vpředu vzpěry McPherson a vzadu nové dvojité lichoběžníkové uspořádání. Na přední i zadní nápravě se využívají nově vyvinuté tlumiče s přepouštěcími ventily. Výsledkem je rozumná kombinace pohodlí a stability v zatáčkách. Vůz si v poklidu plyne krajinou a o běžných nerovnostech posádka zkrátka neví. To se zmíněným tichem na palubě dělá z jízdy skutečně pohodový zážitek.

Má to smysl? Jak pro koho

Finanční krize se z Ameriky do Evropy přenesla okamžitě, ale třeba burákové máslo na toastu si většina Evropanů k snídani nedává. Neboli ne všechno, co se chytne v Americe, funguje i v Evropě. Asi se nedá očekávat, že Toyota Camry bude mávnutím kouzelného proutku na starém kontinentu stejně populární jako v USA. Američané milují velké pohodlné sedany s benzinovými motory. Ale v České republice je dieselový passat nebo superb, zejména ve variantě kombi (tu camry nenabídne), pořád symbol úspěchu a praktický rodinný služebník. Camry je sice úporné a zajímavé auto, ale kdo by si ho kupoval?

Toyota Camry 2.5L Hybrid

  • Čtyřválcový benzinový motor + elektromotor
  • Maximální výkon: 160 kW/218 k
  • Maximální rychlost: 180 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
  • Převodovka: eCVT se šesti virtuálními stupni
  • Průměrná spotřeba: (výrobce): 4,3
  • Průměrná spotřeba (test):  5,5 litru
  • Délka/šířka (mm): 4885/1840
  • Výška/rozvor (mm): 1445/2825
  • Objem kufru: 525 litrů
  • Cena modelu: 920 tisíc korun

S tímhle bychom mohli hodnocení uzavřít. To by ale bylo trochu unáhlené a povrchní rozhodnutí.

Toyota asi ani sama neočekává nějaké výrazné prodeje hned od začátku po uvedení. Její plán je však jasný a logický. Camry je přesně auto pro firemního manažera, který má limit na auto milion korun a zároveň ho firemní politika nutí hledat vůz s emisemi pod 100 gramů CO2/km. A že takových firem přibývá. V ten okamžik je tu Toyota a říká mu: „Jestli se chceš odlišit a splnit podmínky, které ti zaměstnavatel dává, vykašli se na diesel a pořiď si Camry.“

Hybridy jsou momentálně tou nejlepší ekologickou volbou. Mají nízkou spotřebu, ale na rozdíl od elektromobilů nevytvářejí emise někde jinde než na výfuku (třeba v hnědouhelné elektrárně), zároveň majitele nijak neomezují v dojezdu a dlouhém nabíjení.

Ceny jsou nikoli náhodou nastaveny přesně proti dieselovému passatu a superbu. Základní cena camry je 920 tisíc korun s už poměrně bohatou výbavou, jako jsou LED světla, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, automatická dvouzónová klimatizace nebo multimediální systém se zadní parkovací kamerou. Toyota přesně spočítala, že v druhé nejvyšší výbavě Prestige za 950 tisíc korun stojí téměř přesně jako VW Passat 2.0 TDI s cenovkou 948 500 korun (camry v tom nabídne výbavu navíc za 130 tisíc korun, passat proti tomu disponuje navíc jinými prvky výbavy za 70 tisíc korun).

Podobně si camry stojí i pro Škodě Superb 2.0 TDI za 939 900 korun. K tomu navíc každému firemnímu zákazníkovi dá Toyota hned slevu patnáct procent (podobnou ale dostanete nejspíš i u konkurence). A sází na to, že tlaky na snižování CO2 budou sílit nejen v legislativě, ale i v povědomí zákazníků. Takže camry je auto, které si budete spíš než srdcem kupovat hlavou. Ale proč ne?

Toyota Camry 2019
Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Najdete na iDNES.cz