Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toyota chce zachránit třídu nejmenších aut. Nové kolínské Aygo poodhaleno

  10:00
Nejmenší auta vymírají. Důvodem jsou přísné emisní předpisy, které je prodražují a činí je pro automobilky nevýhodnými z hlediska flotilového průměru emisí. V takzvaném A segmentu už zákazníci moc na výběr nemají. Zachráncem kategorie má být nová Toyota Aygo, jejíž novou generaci teď automobilka odhaluje v podobě konceptu Aygo X Prologue.
Toyota Aygo X Prologue

Toyota Aygo X Prologue | foto: Toyota

Autosalon

Aut segmentu A, tedy té nejmenší kategorie „nákupních tašek“, už vlastně na trhu moc není. Fiat před časem přichystal novou „pětistovku“, u které zákazníci vždy ochotně platili prémiové ceny, důraz u ní klade na elektrickou verzi, která je vlastně úplně jiným autem než ta benzinová. Na elektřinu přepřahá i prémiové Mini, totéž platí pro Smart. Renault naznačuje, že stávající Twingo, které se také blíží konci kariéry (a které Renault elektrifikoval), by mohla nahradit novodobá „pětka“, samozřejmě plně elektrická. Dacia přiveze elektrický model Spring.

Koncern VW zvažuje, co bude s nejmenšími modely VW Up, Seat Mii a Škoda Citigo (ta už vlastně skončila) – přímý nástupce nepřijede, ale koncern cítí potřebu zřejmě také nabídnout malý elektromobil. Opel to s malým Adamem i Karlem vzdal. Trend je tedy jasný: miniauta buď končí, nebo přecházejí na elektrický pohon. Jenže to jsou pak velmi drahá, posledními dostupnými vlaštovkami na poli nejmenších aut tak zůstávají aktuální tradičně řešené modely Suzuki Ignis, Hyundai i10 a Kia Picanto. A také kolínská trojčata Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo.

Aygo jako hrdina

Jenže jejich osud je také zpečetěn, továrnu v Kolině na začátku letošního roku převzala plně Toyota a s další spoluprací na malém autě s koncernem Stellantis se již nepočítá. Nicméně automobilka se už před nedávnem nechala slyšet, že vůz nejmenšího segmentu nakonec vyvine a zákazníkům nabídne sama. Nástupce Ayga dostane platformu TNGA v provedení GA-B z „dospělejšího“ modelu Yaris, podle všeho se nadále počítá právě s výrobou v Kolíně, kde se teď rozbíhá výroba Yarisu.

Teď Toyota po předchozích ujištěních, že miniauto bude, ukázala i to, jak by mohlo vypadat. Firma totiž představila koncept, o kterém se doposud mluvilo jako o X Prologue. Studie se nakonec jmenuje Aygo X Prologue, takže je naprosto jasné, o co tu jde.

Ještě jasněji pak je, když rozklíčujeme název detailněji: označení Aygo znamená, že půjde o vůz nejmenší kategorie, který, jak již dříve Toyota prohlásila, má být nadále cenově dostupný. Ono písmeno X pak podle zástupců značky vlastně není písmenem – je to křížek, anglicky tedy Cross. A Prologue, to je jen dodatek, který označuje právě koncept, je to jakási předehra, ochutnávka toho, co následně přijde do sériového provedení.

A co že to tedy bude? Nový minivůz by se v praxi tedy mohl jmenovat Aygo Cross. Možná to tak bude, možná ne, to záleží jen na Toyotě. Každopádně malé auto se snaží posunout do nové role a ukazuje cestu, která nejspíš umožní kategorii nejmenších aut v tradičním podání ještě nějakou dobu přežít. Ano, koncept Aygo X Prologue jasně naznačuje, že namísto miniaturního hatchbacku přijede crossover, který se tváří mnohem dospěleji než běžné městské automobilové nákupní tašky.

Platforma Toyota TNGA GA-B

Toyota sice u konceptu nerozebírá žádné detaily a věnuje se především prezentaci odvážného, dynamického a mladistvého designu, ale mezi řádky lze záměr jasně vyčíst. Aygo, i když má být nadále cenově dostupné, nevyhnutelně podraží. Jenže aby to byli ochotni zákazníci akceptovat, nabídne jim Toyota v nové generaci, která bude z konceptu vycházet, přeci jen o trochu víc auta. Rozměry neznáme, ale alespoň vizuálně bude novinka větší než stávající modely, určitě povyroste do výšky. Nečekejme žádné mohutné SUV, ale spíš hravou interpretaci hatchbacku, do kterého by se mohlo docela dobře nastupovat a u kterého se řidič nebude muset při parkování moc trápit existencí obrubníků. Tedy, pokud mu budou lhostejné ty velké ráfky kol.

Aygo X Prologue vypadá na první pohled hodně dynamicky a možná i trochu provokativně, ale když si koncept prohlédneme pořádně, ukazuje se, že vlastně není důvod, proč by se něco takového nemělo dostat do sériové výroby. Ano, pokud má přeci jen jít o cenu, asi bude základní Aygo vypadat poněkud jinak: ty ráfky s designem víru, který mizí v náboji kola možná nahradí standardní plechová kola, základní auto asi nebude mít ono dramatické dvoubarevné provedení a určitě nebudou potřeba akční kamery, které má koncept nainstalované ve vnějších zpětných zrcátkách. A taky možná bude potřeba něco udělat s těmi zadními dveřmi, které uhýbají blatníku až příliš a ve spodní části jako by téměř neexistovaly – nastupovat sem by asi nebylo nic příjemného.

Na druhou stranu vyšší stavba, která zaručí pohodlné nastupování na přední sedadla, atraktivní světelný podpis auta vpředu i vzadu i celkové tvary karoserie, ve které opět tvoří víko zavazadlového prostoru pouze sklo sahající až po nárazník (Aygo to tak z důvodu úspory mělo vždy) můžeme jistě u sériového provedení očekávat.

Možná jako hybrid?

U konceptu Aygo X Prologue je Toyota skoupá na technické informace. V podstatě to ale jen ukazuje, že toho nechce o budoucím sériovém modelu prozradit příliš: koncept je sérii asi opravdu hodně blízký, takže detailnější představení techniky by automobilce už nenechalo moc věcí k budoucímu představení.

Vzhledem k použití platformy TNGA GA-B je ale v podstatě jasné, v jakých mantinelech se můžeme pohybovat. Pod kapotou budou tříválce, jisté je, že nadále bude pokračovat evoluce stávajícího litrového agregátu, který má Aygo od počátku své existence. Jeho nejnovější provedení ostatně dostává i nový Yaris, takže je logické, že se s ním setkáme i tady. Otázkou spíš zůstává, zda to bude jediná motorizace. Platforma GA-B dává šanci k zástavbě hybridního pohonu, který má právě Yaris i jeho větší sourozenec Yaris Cross.

Něco takového se u malého auta může zdát být jako zbytečné a možná trochu bláhové. Jenže u Toyoty to má několik rovin: její hybridy jsou velmi populární a i u Yarisu už tvoří podle prohlášení zástupců automobilky většinu prodejů, takže kdyby z Aygo X Prologue vznikl vstupní hybridní model značky, vlastně by to dávalo logiku. Šlo by o určitou alternativu těm všem malým elektromobilům, levnější, trochu tradičnější, bez jakýchkoli obav z dojezdu. Že by šlo o relativně drahé malé auto, by vlastně bylo jedno: byl by to nejlevější hybrid značky Toyota a firma by tak mohla směle hovořit o oné rovině cenové dostupnosti.

Navíc by se hybridní technika hodila i kvůli emisím. Toyotě se právě díky hybridům daří z hlediska plnění flotilového průměru, ale malá auta ho paradoxně zvedají, právě proto, že mají jen čistě spalovací motor. Kdyby bylo nové Aygo i jako hybrid, pomáhaly by tyto verze naopak zásadně ke snižování průměru a to za výrazně nižší cenu, než plug-in hybridy, nebo elektromobily, se kterými bude muset přijít i Toyota.

Komerční sdělení
Výhry ve Virtuálním autosalonu

V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.

3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč

Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.

Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů

Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.

5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly

Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.

5x členství v iDNES Premium na půl roku

Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Češi levná auta nekupují, jsou ochotni připlácet, říká šéf Škody v ČR

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO Škoda představila inovovanou verzi svého SUV Kodiaq a chystá start prodeje elektrického modelu...

Elektrická vlna: pod proudem jsou dodávky i supersport

Volvo C40 Recharge

VIDEO Nutnost plnit přísné limity na emise CO2 vede k urychlenému uvádění dalších a dalších...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...