Po slavnostním startu v Paříži zdolali soutěžící první stovky kilometrů, závod ve světoznámém Le Mans i noc ve francouzském letovisku La Baule. Během druhého soutěžního dne byla jedna ze zastávek na okruhu Val de Vienne. Zástupy diváků, které vítaly posádky přijíždějící do časové kontroly, dokazovaly, že pro Francouze je Tour Auto zásadní motoristickou událostí.
Autor: pro iDNES.cz
Minuty do startu a poslední kontrola, zda je vše řádně utaženo a připraveno na jízdu po okruhu. V tomto případě na voze Austin Healey 100-4 (1955).
Autor: pro iDNES.cz
Jeden z oslavenců letošního Tour Auto. Závodní Ferrari 365 GTB/4 Daytona Gr.4, které přesně před padesáti lety vyhrálo Tour de France Automobile. Ale nebyla to jediná výhra Ferrari na této soutěži. Roku 2015 se projevilo, že si těchto úspěchů cení italský výrobce i po letech. Tehdy automobilka stvořila speciální verzi dvanáctiválcového Ferrari F12 s přídomkem TdF, za zkratkou hledejte právě iniciály Tour de France Automobile.
Autor: pro iDNES.cz
Shelby Cobra 289 (1965) spolu s dalšími stroji v předstartovním prostoru. Početné startovní pole bylo pro závody na okruzích rozděleno do menších skupin přibližně po padesáti vozech.
Autor: pro iDNES.cz
Posádky jsou dvoučlenné, nicméně okruhových vložek se účastnil vždy pouze řidič. Na okruhu navigátora netřeba, navíc každé ušetřené kilo se počítá.
Autor: pro iDNES.cz
Jediné Porsche 904 Carrera GTS (1965) ve startovní listině během závodní vřavy ve Val de Vienne. Zároveň jediné vozidlo s koeficientem jedna, používání rozdílných koeficientů, specifických pro jednotlivé vozy, umožňuje, aby se na start v jedné kategorii postavil třeba čtyřválcový Lotus Elan 26R (1966, koef.0,96) a osmiválcový Ford GT40 (1969, koef. 1,15).
Autor: pro iDNES.cz
Šestiválcové Jaguary E-Type a osmiválcové Shelby Cobra v jedné ze zatáček okruhu Val de Vienne. Prozatím nejrychlejší z jaguarů je nejnovější vůz z roku 1963, vnější stopou jej stíhá ročník 1962, poslední z trojice je nejstarší model z roku 1961. Obě Cobry jsou ročník 1965.
Autor: pro iDNES.cz
Interiér (Ferrari) Dino 246 GT (1972). Pod designem subtilního ferrari s šestiválcovým motorem uprostřed je podepsané studio Pininfarina.
Autor: pro iDNES.cz
Snad největší jezdeckou hvězdou letošního ročníku byl legendární Henri Pescarolo. Letos 80letý francouz je bývalým jezdcem formule 1, na svém kontě má více než třicet (!) startů na 24H Le Mans, osmkrát jel Rally Dakar. Skalp letošního Tour Auto však nezískal, odstoupil v průběhu soutěže. Řada diváků tak přišla o možnost vidět jeho BMW 3.0 CSL, se kterým závodil v sedmdesátých letech. Pescarolo se aspoň vezl v jednom z doprovodných vozů a na řadě míst se tak ukázal osobně.
Autor: pro iDNES.cz
Klínovitý profil BMW M1 z pera Giorgetta Giugiara nenechává nikoho na pochybách, že jde o stroj stavěný k rychlé jízdě. Závodní verze Procar z roku 1979 tento pocit ještě umocňuje robustnějšími blatníky, upravenou aerodynamikou přídě či rozměrným spoilerem na zádi. Mezi startujícími to byl jeden z nejnovějších vozů.
Autor: pro iDNES.cz
Čelo startovního pole kategorie Regularity – jízdy pravidelnosti – prořídlo už ze začátku soutěže; otevíral jej modrý Panhard Dyna X87 (1953) (vpravo) a červené Ferrari 275 GTB (1965). Jak pojmenování kategorie napovídá, úkolem účastníků bylo stanovit si průjezdem okruhu referenční čas a další jízdou se tomuto času co možná nejvíce přiblížit, na měřených testech se pak snažili dosáhnout předem určeného rychlostního průměru. U závodní kategorie Competition šlo samozřejmě „pouze“ o to být všude nejrychleji.
Autor: pro iDNES.cz
Porsche 911 2,3l ST (1970) v běžném provozu
Autor: pro iDNES.cz
Závodní Lancia Stratos Gr.4 (1975) při zastávce v Saint-Sornin-Leulac
Autor: pro iDNES.cz
„Kachní ocasy“ na dvojici Porsche 911 Carrera RS 2.7 (1973)
Autor: pro iDNES.cz
BMW M1 Procar (1979) během čekání na start do rychlostního testu
Autor: pro iDNES.cz
Začátek třetí etapy na výstavišti v Limoges. Porsche 911 2.3l ST (1971) už nese následky závodního zápolení předešlých dní. Podobné šrámy přibudou do konce závodu ještě na mnoha autech.
Autor: pro iDNES.cz
Spolujezdec v BMW 3.0 CSL (1976) relaxuje před náročným dnem. Nebo dospává náročný večer.
Autor: pro iDNES.cz
Býk na volantu prozrazuje stroj ze Sant’Agaty. A zároveň jediné Lamborghini ve startovním poli – Miuru P400 (1969).
Autor: pro iDNES.cz
Lamborghini Miura P400 (1969) na parkovišti u výstaviště v Limoges. Ať už to je nezaměnitelný design vozu navržený Marcellem Gandinim nebo vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed vozu, setkání s Miurou je vždy velkým zážitkem.
Autor: pro iDNES.cz
Alfa a omega vozu – za posádkou a před zadní nápravou napříč uložený dvanáctiválec o objemu 3,9 litru a udávaném výkonu přibližně 350 koní. Otevřená kapota a ranní mumraj kolem zádě Lamborghini Miura P400 (1969) však zřejmě nevěstil nic dobrého – vůz během dne odstoupil ze závodu.
Autor: pro iDNES.cz
Jeden ze zástupců méně exotických strojů na trati, zároveň reprezentant francouzské provenience Peugeot 204 Coupé (1970) s typickým žlutým zbarvením hlavních světlometů.
Autor: pro iDNES.cz
Interiér Ferrari 250 GT SWB (1960)
Autor: pro iDNES.cz
Aston Martin DB2 Sports Saloon Coupé (1953) během Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Zaparkované stroje na ploše výstaviště v Limoges. BMW, porsche a jaguary, ale také u nás méně známá Matra Djet (1967) nebo legendární Datsun 240Z Gr.4 (1972).
Autor: pro iDNES.cz
Pořadatelé letos zavedli účastníky třeba do míst zásadních objevů lidské historie. A byť nebyl čas na prohlídky jeskynního komplexu Lascaux a obdivování nástěnných maleb, z oblasti vyloženě sálala prehistorie. Fiat-Abarth 1000 TC (1962) a kostra Tyrannosaura Rexe.
Autor: pro iDNES.cz
Francouzský venkov a Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale 1600 (1964) v koloně dalších vozů
Autor: pro iDNES.cz
Porsche 911 T (1967) během Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Díky nízkému podvozku i přednímu spoileru bylo okruhové DeTomaso Pantera Gr.4 (1972) jedním z aut, které na úzkých rychlostních zkouškách působilo poněkud nepatřičně.
Autor: pro iDNES.cz
Zadní gumy Porsche 911 Carrera RSR 3.0 (1977) metají do okolí drobné kamínky z povrchu rychlostní zkoušky.
Autor: pro iDNES.cz
Rychlý průjezd měřeným testem a zvednuté přední vnitřní kolo Fordu Escort Mk.I RS 1600 (1972) na výjezdu ze zatáčky.
Autor: pro iDNES.cz
Krizový moment na měřeném testu v podání Porsche 911 2,2l S (1970). Nepřehledný horizont a ostré odbočení na zaprášeném asfaltu těsně u kamenné zdi se stalo záludným pro více posádek. Tady vše dopadlo bez pomačkání plechů.
Autor: pro iDNES.cz
BMW 2002 TII (1971) na trati rychlostní zkoušky
Autor: pro iDNES.cz
Podél rychlostních zkoušek bylo diváků o něco méně než třeba na okruhových testech. Přesto dokázali vytvořit atmosféru typickou pro rally nejen posádce Lotusu Elan 26R (1966).
Autor: pro iDNES.cz
Přesně toto Porsche 911 Carrera RSR 3.0 (1974) závodilo na Tour de France Automobile už v letech 1975, 1976 a 1978. A následně samosebou i na řadě dalších podniků. Od roku 2019 se účastní veteránských závodů se stejným barevným provedením, jako mělo právě na TdF Automobile v roce 1975.
Autor: pro iDNES.cz
Okolí Bordeaux nabídlo posádkám i divákům řadu malebných pohledů přes rozsáhlé vinice. V dáli uhání Ferrari 308 Gr. IV Michelotti (1979) měřeným testem.
Autor: pro iDNES.cz
Shelby Cobra Daytona Coupé (1965) na cestě z Bordeaux vstříc čtvrtému soutěžnímu dni
Autor: pro iDNES.cz
Jaguar E-Type 3.8 (1961) během Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Malebná Francie, aneb BMW 2002 TII (1972) na silnici D112, ve stovky metrů dlouhé aleji u vesnice Francescas
Autor: pro iDNES.cz
Tour Auto 2022 nebylo jen o stovkách závodních a sportovních veteránů. Podniku se účastnili také majitelé soudobých ferrari. Impozantní kolona několika desítek vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku byla zajímavým doplňkem hlavního závodu.
Autor: pro iDNES.cz
Pozdrav z Austin Mini Cooperu S 1275 (1965).
Autor: pro iDNES.cz
Porsche 356 1500 S Coupé (1954) během Tour Auto 2022.
Autor: pro iDNES.cz
BMW 2002 Turbo (1974) přijíždí na okruh Paul Armanac, známý spíše pod jménem Nogaro.
Autor: pro iDNES.cz
Jak už číselné označení tohoto speedsteru Maserati 200SI (1957) napovídá, obstarává pohon dvoulitrový motor se čtyřmi válci a původním výkonem bezmála 190 koní. Písmena SI značí „Sport Internazionale“, tedy vůz podléhající dobovým pravidlům pro účast na mezinárodních soutěžích.
Autor: pro iDNES.cz
Časová kontrola na Nogaru při Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Dvojice mechanických stopek a mapa blížícího se úseku závodu – v tomto případě plánek okruhu Nogaro. Pro většinu posádek, resp. spolujezdců, nezbytná výbava.
Autor: pro iDNES.cz
Prohodit pár slov, vyměnit si zážitky z posledních ujetých kilometrů, podělit se o vrtochy svého stroje. Čtvrtý soutěžní den byla únava ve tvářích závodníků již jasně patrná.
Autor: pro iDNES.cz
Peugeot 204 Coupé (1970) spolu s dalšími vozy kategorie Regularity hromadně najíždějí na závodní okruh Nogaro vstříc první tréninkové jízdě.
Autor: pro iDNES.cz
Lepící páska. Jedna z nejdůležitějších věcí pro rychlou opravu něčeho, co nejde rychle opravit. Jako třeba pochroumaný pravý zadní roh Jaguaru E-Type 3.8 (1963).
Autor: pro iDNES.cz
Dvojice BMW 3.0 CSi E9 (1976) stíhaná BMW 2002 Tii (1974) na okruhu Nogaro během Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Německá posádka Alfy Romeo 1750 GTAm (1968) při příjezdu do časové kontroly
Autor: pro iDNES.cz
Ford GT40 (1969) a úprava aerodynamiky v podobě zalepení podélné spáry mezi přední kapotou a karoserií
Autor: pro iDNES.cz
Kontrola utažení kol BMW 3.0 CSL (1973) před závodní rozjížďkou na Nogaru
Autor: pro iDNES.cz
Druhá skupina kategorie Competition čekající na vpuštění na závodní dráhu okruhu Nogaro
Autor: pro iDNES.cz
Bývalý belgický jezdec formule 1 Thierry Boutsen byl se Shelby Cobra 289 (1963) už v tuto chvíli na nejvyšších příčkách hodnocení Tour Auto 2022.
Autor: pro iDNES.cz
Porsche 911 Carrera RS 2.7 (1973) vede při tréninkových jízdách skupinku aut desátou zatáčkou okruhu – zatáčkou Henriho Orellera.
Autor: pro iDNES.cz
Nogaro - Lotusy Elan 26R z roku 1966 a 1964 pronásledované Jaguarem E-Type 3.8 (1964) na cílové rovince okruhu.
Autor: pro iDNES.cz
BMW M1 Procar (1979) spolu s dalšími stroji, mezi kterými je i žluté Ferrari 365 GTB/4 Competizione (1975) s notně poškozenou přídí, právě absolvuje zaváděcí kolo před ostrým startem závodu poslední skupiny.
Autor: pro iDNES.cz
Zleva doprava – Alfa Romeo SZ, 1300 Junior Zagato, 4C a 2000 GTV. Čtyři různá období Alfy Romeo pospolu při jednom z mnoha malých automobilových srazů návštěvníků Tour Auto.
Autor: pro iDNES.cz
Konec čtvrtého soutěžního dne a závodní stroje uzavírající startovní pole přijíždějí k servisní zóně a parc fermé v Pau. A ačkoliv jde o italské De Tomaso Pantera Gr.4 (1972) a americký Chevrolet Camaro Z28 (1971), oba vozy jsou svým způsobem muscle cars – oba pohánějí americké osmiválce, ten v De Tomasu pochází z Fordu.
Autor: pro iDNES.cz
Kontrola stavu dezénu zadního kola Porsche 911 Carrera RSR 3.0 (1974) při večerním serisu v Pau.
Autor: pro iDNES.cz
Večerní příjezd Ligieru JS2 (1974) do servisní zóny v Pau. Tyto vozy byly vyrobeny pouze tři, na snímku je pravděpodobně třetí vyrobený. Původně byl vyrobený s třílitrovým šestiválcem Maserati, v roce 1975 byl tento motor nahrazen třílitrovým osmiválcem Cosworth. Tento vůz vyhrál Tour de France Automobile 1974 a o rok později skončil druhý na Le Mans.
Autor: pro iDNES.cz
Na servisní zónu padla tma velmi rychle. Než stihli pořadatelé zareagovat, řešili týmy nedostatek osvětlení po svém. Třeba tak jako mechanici starající se o Jaguar E-Type 3.8 (1963).
Autor: pro iDNES.cz
Po pár kilometrech vzaly první benzínovou pumpu cestou z Pau ztečí italské krásky aneb snídaně v podání Lancie Stratos HF (1976) a Ferrari 275 GTB (1965).
Autor: pro iDNES.cz
Porsche 356A 1600 Coupé (1958) argentinské posádky krátce po startu pátého dne Tour Auto 2022 při projíždění Pau
Autor: pro iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale 1300 (1961) míjí svatyni v Lestelle-Bétharram v podhůří Pyrenejí.
Autor: pro iDNES.cz
Zatáčkami vstříc prvnímu horskému průsmyku šplhá Ford GT40 (1969).
Autor: pro iDNES.cz
BMW 2002 TII (1972) během závěrečného dne Tour Auto 2022.
Autor: pro iDNES.cz
Shelby Cobra 289 (1963) posádky Boutsen-Ordioni mířící pyrenejským průsmykem Col d’Aspin (1489 m.n.m.) za celkovým vítězstvím na Tour Auto 2022.
Autor: pro iDNES.cz
Porsche 911 Carrera RSR 3.0 (1974) během Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA (1965) při Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Pohled do údolí od Col d’Aspin a Ferrari 308 Gr. IV Michelotto (1981). Tam někde v dáli už je vidět Španělsko.
Autor: pro iDNES.cz
BMW M1 Procar (1979) při Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz
Ferrari 308 Gr. IV Michelotti (1979) při Tour Auto 2022
Autor: pro iDNES.cz