Úterý 19. ledna 2021, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. ledna 2021 Doubravka

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší deseti let. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek deset tisíc, respektive pět tisíc korun, navrhuje svaz. Důvod, proč úpravu navrhli vládě, vysvětluje prezident svazu Tomáš Prouza.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

25. září 2015

Česká republika je prý vrakovištěm Evropy. Když se podívám na to, co po českých silnicích jezdí, musím dát tomuto tvrzení za pravdu. Potvrzují to i statistiky trhu s automobily. Zatímco prodeje nových aut řadu měsíců klesají, ročně se do Česka doveze zhruba 765 tisíc ojetých aut a celý český trh s ojetinami má hodnotu 174 miliard korun. Průměrný věk českého vozového parku je patnáct let. Všechno to jsou neskutečná čísla.

Tomáš Prouza povede Svaz obchodu a cestovního ruchu

Tomáš Prouza, prezident Svaz obchodu a cestovního ruchu

Námitka, že Češi si nekupují nová auta, protože na ně nemají, je bezpochyby logická. Stejně tak ovšem platí, že patnácti- či dvacetileté ojetiny ohrožují zdraví a životy nejen těm, kterým slouží, ale i těm, kteří s nimi sdílejí silnici nebo chodí po jejím okraji. Máme kvůli tomu, že je něco levné, hazardovat se zdravím a s životním prostředím? Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, napadají mě staré kotle na tuhá paliva, které spálí i PET lahve a jiné odpadky. Máme snad bez námitek přijímat smogové situace, protože lidé na dražší palivo nemají?

To stejné platí i o ojetinách. Mnoha z nich se jejich původní majitelé zbavili třeba právě proto, že jejich země v zájmu čistého ovzduší zpřísnila ekologická pravidla. Zatímco v Německu již některá města omezila vjezd neekologickým vozům, u nás stará auta dál vesele kouří i v ucpaných centrech měst. Jako chodec běžně potkávám auta, u kterých jejich majitelé v honbě za co nejnižší spotřebou vylágrovali filtr pevných částic a která díky tomu kouří hůř než tovární komín.

Stát však nemusí této bezohlednosti jen nečinně přihlížet. Už jedenáct let tady máme systém emisních poplatků, který byl přijat s cílem omezit dovoz ojetin starších deseti let, motivovat k obměně vozového parku a přispět ke zlepšení kvality a technického stavu vozidel na českých silnicích. Praxe prokázala, že takzvaná „ekodaň“ skutečně funguje, zpoplatněná auta splňující emisní normy EURO 0–2 se k nám přestala prakticky dovážet a lidé si v naprosté většině raději koupili modernější vůz. 

Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

KOMENTÁŘ

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidově označovaný jako ekodaň nebo ostřeji ekovýpalné, už chtěla ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí upravit před třemi roky. Teď je návrh zpátky v podání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. A přitvrzuje. Komentář čtěte zde.

Nezanedbatelný byl i ekonomický efekt a zde se vracím k již zmiňovanému neekologického vytápění. Od roku 2009 bylo na emisních poplatcích vybráno 3,7 miliardy korun, které se nerozpustily ve státním rozpočtu, ale posílily Státní fond životního prostředí. 

V rámci kotlíkových dotací jen tato vybraná částka zaplatila zhruba 36 tisíc moderních ekologických kotlů či tepelných čerpadel. A každý, kdo měl v ulici souseda se starým kotlem na cokoliv, ví, jaká to je úleva.

Od roku 2008 se však cena vybíraných emisních poplatků nezměnila ani o korunu. Emisní normy EURO 0–2, které byly zpoplatněny, se dnes týkají téměř třicet let starých aut, které se dnes již v podstatě nedovážejí. Systém jako takový proto přestal plnit svůj hlavní cíl, a to omezit přístup ojetinám starším deseti let na tuzemský trh. Proto jsem přišel s výzvou, abychom toto změnili, a velmi vítám, že vláda chce související novelu zákona projednat ještě do konce letošního roku.

Návrh Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR vrací emisním poplatkům původní smysl. V praxi by to znamenalo, že současný desetitisícový poplatek by se posunul z EURO 0 na EURO 3, což odpovídá vozům se stářím 15–19 let. U EURO 4, tedy aut, která jsou stará 11–14 let, by pak šlo o pět tisíc korun. Naopak starší ojetiny by výrazně podražily až na 25 tisíc korun u EURO 0 – ale buďme realističtí, taková auta se už do Čech v podstatě nevozí.

Věřím, že původní efekt se bude opakovat a na českých silnicích se objeví více aut, která nebudou ohrožovat ani naše zdraví, ani životní prostředí. A než strašit ekovýpalným a podobnými výkřiky, raději se pojďme bavit o šrotovném pro domácnosti. Odhaduji, že náš návrh by přinesl minimálně 600 milionů korun každý rok a navíc další 2,1 miliardy korun za první přeregistrace v ČR, které by se mohly tímto způsobem využít. Nemělo by smysl ty peníze použít na podporu novějších aut pro lidi, kteří potřebují pomoc? Co říkáte?

Podívejte se, jak se měří emise u turbodieselů:

Autor:
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Věčná láska: muž a jeho porsche, se kterým prožil 1,2 milionu kilometrů

Premium Bill MacEachern si koupil Porsche 911 Turbo už v roce 1976. A má ho dodnes. Společně už urazili víc než milion dvě stě...

Kupujeme ojetinu za 50 tisíc: žádné fanfarónství a peníze stranou

Premium Ačkoli statisticky Češi bohatnou, stále je spousta lidí, kteří auto nutně potřebují, ale mají na něj velmi omezený...

Autofotka týdne: Elektrické eso je parádní retro

Ace, anglicky „eso“, je elektromobil jak z komiksu. Prďácké kupátko v retro stylu je dílem kalifornského start-upu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...