Tolerance při dechové zkoušce: 0,2 promile může mít v krvi i abstinent

Pokud při kontrole nafoukáte nepatrné množství alkoholu, nemělo by se vám nic stát. Do dvou desetin promile může mít v krvi i abstinent.

Zákon v Česku mluví jasně: Pokud řídíte, nesmíte mít v těle vůbec žádný alkohol. A dopravní policie od Nového roku přitvrdila – při každé kontrole dává řidiči "fouknout", jestli neřídí "pod vlivem".

Jenže v síti rozprostřené na polapení lumpů uvíznou často i nevinní: malé množství alkoholu totiž může mít v těle i abstinent. Naštěstí to nemusí být problém – policisté i úřady si to nechali odborníky na toxikologii vysvětlit a při minimálních naměřených množstvích alkoholu bývají tolerantní.

Řidičák vám zůstane

"Docela často se stávalo, že někdo nafoukal minimální hodnotu, třeba 0,11 promile, a policisté mu zadrželi řidičský průkaz a poslali případ do správního řízení na obecní úřad. Tam to sice třeba odložili, ale po tu dobu byl nešťastný šofér bez papírů," říká soudní znalec v oboru toxikologie ze Záchytné stanice Fakultní nemocnice Na Bulovce Jaroslav Zikmund.

Alkotestery v testu

Zkoušeli jsme nové i používané alkotestery - přehled ZDE

To už by se teď stávat nemělo, řidičák by vám měl zůstat, přestože policisté mají právo ho zadržet. "Příslušníci dopravní policie se řídí metodickým pokynem, podle něhož mají při hodnotách do 0,24 promile doporučeno nezadržet na místě řidičský průkaz. Jinak platí, že pokaždé když je zjištěno jakékoli množství alkoholu v dechu řidiče, předáváme případ k vyřešení do správního řízení na městské či obecní úřady," vysvětluje postup šéf české dopravní policie Leoš Tržil.

Se zmíněnou hodnotou pak podobně pracují i na úřadech. "Už loni jsme vydali obecním úřadům pokyn, aby případy s naměřenou hodnotou nižší než 0,24 odkládaly a netrestaly, protože soudní znalci označili takovou hladinu alkoholu v dechu za neprokazatelnou," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Neznamená to však úplně automatické osvobození – nesmí se najít jiný důkaz, že jste pili před jízdou. Třeba vás může udat mstivý soused, což se v praxi občas skutečně stává.

Při pochybnostech na krev

Jak se tedy při dechové zkoušce na alkohol chovat? Jestliže se při prvním foukání do alkoholtesteru značky Dräger ukáže jiná hodnota než nulová, po pěti minutách se měření opakuje. Když je znovu pozitivní, záleží na množství alkoholu – nad 0,24 promile přijdete o řidičský průkaz a nesmíte dál pokračovat v jízdě.

"Pokud jste si jisti, že jste nepili, že naměřené hodnoty jsou něčím zkreslené, třeba potravinami nebo ústní vodou, je lepší požádat o krevní test. Policisté vám mají vyhovět," říká toxikolog Zikmund. Nad hranicí jedné promile musíte na krev vždy, protože už jste nedopustili přestupku, ale trestného činu.

V cizině lze mít i půl promile

A proč právě hranice 0,24 promile? "Těch 0,2 označili experti za hladinu, která může být přirozená, a čtyři setinky jsou takzvanou kalibrační odchylkou měřicích přístrojů," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Hodnotu do 0,2 promile může mít člověk v krvi i v dechu několik hodin po vypití a teoretickém odbourání alkoholu, když už na něj alkohol žádný vliv nemá a on sám předpokládá, že už je dávno čistý. Není to úplně přesné, ale pro zjednodušení se tomu říká ´fyziologická hodnota´, a na řidiče v silničním provozu opravdu nemá žádný vliv," vysvětluje soudní znalec Jaroslav Zikmund.

V zemích západní Evropy se toleruje standardně 0,5 a výjimečně i 0,8 promile. "U půl promile se už reakční doba řidiče malinko prodlužuje, ale opravdu nepatrně," říká Zikmund, který je jedním z propagátorů smířlivějšího přístupu.

"Nechci mluvit o slově tolerance, protože se pak vždycky napíše, že policie bude tolerovat třeba jedno pivo před jízdou, někteří lidé s tím začnou počítat a říkat: ´Tak já si dám aspoň malý´. To určitě nechceme, před řízením se pít nesmí, ale změkčení nulové hranice chrání slušné řidiče, kteří si před jízdou nic nedali, a přesto by se mohli dostat do problémů. Já bych byl všema deseti pro, aby se hranice 0,24 nebo jiná hodnota sjednocená ze západními státy EU – mohlo by to být 0,3 promile – dostala rovnou do zákona," míní toxikolog Zikmund.

Když nafoukáte
V případě pozitivního výsledku se měření musí po 5 minutách opakovat, druhý výsledek nesmí být o víc než 10 procent nižší než první.
Pokud po nafoukání ukáže přístroj do 0,24 promile, měli by vás policisté pustit a nezadržet ani řidičský průkaz.
Jestliže nafoukáte 0,24 až 1 promile a souhlasíte s naměřenou hodnotou, podepíšete záznam o kontrole a nemusíte na krevní testy. Jestliže jste určitě nepili, žádejte o krevní test.
Při hodnotách přes 1 promile musíte na odběr krve pokaždé.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Dva milimetry spojky a 70 litrů benzinu. Veteráni z Česka se prohnali Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.