Tisíce Pražanů jezdí bez řidičáku

  18:13aktualizováno  18:13
Každá dopravní akce policistů skončí odhalením řidičů, jejichž znalost vyhlášky nikdy nikdo neprověřil. Odborníci se shodují, že tito hazardéři jsou pro okolí extrémně nebezpeční. Policisté jsou proti nim bezradní. Postihy jsou minimální.

Každý den si v hlavním městě za volant sednou stovky Pražanů, kteří nikdy nenavštěvovali autoškolu.

Přesto vyrazí do nejrušnějších ulic v republice.

Policisté jsou proti nim bezradní. Černí jezdci působí nenápadně, často je odhalí jen náhodná kontrola.

Jejich jízda však může snadno skončit tragédií. Životy dvou mladíků si vyžádala divoká noční vyjížďka čtyř přátel v listopadu loňského roku.

Svým favoritem vjeli do autobusu městské hromadné dopravy ve Strašnicích na křižovatce ulic Na Třebešíně a K Červenému dvoru. Auto smrti přitom řídil teprve sedmnáctiletý mladík, který ještě nemohl mít řidičský průkaz.

Kolik řidičů jezdí v Praze bez řidičského oprávnění

* V lednu tohoto roku policisté přistihli v 3185 kontrolovaných autech 7 řidičů, kteří nikdy neabsolvovali zkoušky v autoškole.
* Při březnové dopravní akci v Praze policisté v 2949 kontrolovaných vozidlech objevili 4 řidiče, které nikdo nikdy neprověřil ze znalosti vyhlášky.
Bez "papírů" za volant

Při každé dopravní akci ve městě zastaví policisté řidiče, kteří nikdy neabsolvovali autoškolu, a tak nikdo neprověřil jejich znalost vyhlášky. Nebezpeční jezdci ohrožují sebe i okolí.

Letos v lednu odhalila kontrola sedm takových řidičů. Policisté tehdy zastavili tři tisíce aut. Fakt, že Prahou projedou denně statisíce aut, poukazuje na to, že počet černých jezdců může šplhat do tisíců.

Dopravní situace v metropoli těmto řidičům nahrává. V rušných ulicích centra totiž dopravní policisté operují jen s velkými obtížemi. „Míst, kde můžeme stavět auta, zde není moc,“ přiznal dopravní inspektor Rostislav Plachý.

Místa kontrol jsou navíc léta stejná a řidiči se jim umí vyhnout. „Pokud řidič Prahu dobře zná, vždy si najde cestu, jak kontrolám proklouznout,“ uvedl Jiří Dušek z Dopravního inspektorátu.

Řidiči bez řidičského dokladu mohou riskovat i proto, že postih není nijak vysoký. Policisté provinilcům ukládají pokutu ve výši tisíc korun.

Pod svícnem bývá tma

Paradoxně hrozí nejmenší riziko odhalení černých jezdců v centru Prahy. "Zde je činnost dopravní policie komplikovaná, protože každá větší aktivita by vedla k dopravnímu kolapsu," sdělil Jiří Dušek, zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu v Praze.

To, že člověk nikdy nesložil patřičné zkoušky, policisté často zjistí, až když ho zastaví pro nějaký dopravní přestupek. Pokud si však černí jezdci dávají pozor, tak policisté nemají šanci je odhalit.

"Je to taková skrytá forma trestné činnosti, protože na řidiči nikdy od pohledu nepoznáte, zda oprávnění má, nebo ne," uvedl Dušek.

Za jízdu bez řidičáku hrozí hříšníkovi maximálně tisícikorunová pokuta. "Nezáleží na tom, jestli chytneme řidiče bez oprávnění víckrát, trest se nijak nestupňuje. V takových případech záleží na policistovi, zda doporučí řešit řidiče ve správním řízení," sdělil dopravní komisař Rostislav Plachý.

Větší postih hrozí pouze lidem, kteří o řidičák přišli kvůli opilosti nebo jiným přestupkům, a přesto jezdí dál. "V jejich případě to hraničí s trestním činem, protože jejich chování není v souladu s rozhodnutím soudu," uvádí dopravní komisař Plachý.

Nezletilí za volantem

Bez řidičského oprávnění jezdí především nezletilí mladíci, které řízení vozidla láká a nechtějí na svoje první zážitky za volantem čekat až do osmnácti. "Tito kluci mají většinou zkušenosti s řízením malých motocyklů a chtějí jezdit i po čtyřech kolech," říká Plachý.

Za pravdu mu dává Miroslav Bystrianský, instruktor jedné z pražských autoškol. "Chodí to tak, že si partička kluků pořídí staré a levné auto, třeba škodovku, a začnou v něm jezdit," říká Bystrianský s tím, že spousta z nich pak přijde do autoškoly jen proto, aby si zlegalizovali své řidičské umění.

Instruktor si zároveň stěžuje, že takoví řidiči mají spoustu zlozvyků, které se musí odnaučit. "Často se diví, když je za něco napomínám. Říkají, že přestupek, který udělali, jim zatím na silnici vždycky prošel. Ale jednou jim projít nemusí," dodává.

Řidičem ve dvanácti

V porovnání s tragickou havárií ve Strašnicích působí komicky příběh dvanáctiletého chlapce, který si od svého otce "vypůjčil" autobus. "Dostali jsme hlášku od řidiče náklaďáku, který tento autobus předjížděl. Z jeho pohledu to vypadalo, jako kdyby auto nikdo neřídil, protože hoch nebyl za volantem vůbec vidět," vyjádřil se k případu Plachý.

"Naštěstí jsme hocha a jeho kamaráda, který ho navigoval, zastavili dříve, než vjeli do Prahy," dodal policista. I tato úsměvná jízda však mohla skončit tragicky.

Čtěte také:
V Praze řídí od čtrnácti. Vždy mu to prošlo

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz