Škoda Fabia Greenline má speciální aerodynamické úpravy, které napomáhají

Škoda Fabia Greenline má speciální aerodynamické úpravy, které napomáhají snižování spotřeby. | foto: Škoda Auto

Úsporná jízda: černé auto žere víc než světlé

  • 528
Některá pravidla by měl znát každý: nevozte na střeše prázdnou zahrádku, vyndejte v červenci konečně lyžáky z kufru, vypínejte klimatizaci, řaďte na vyšší stupeň, nemějte pořád nohu na plynu a občas zkontrolujte tlak v pneumatikách. Spořit se dá ale ještě víc: černé auto může mít vyšší spotřebu než světlé. Odběr paliva z nádrže ovlivní i otevřená okénka.

Dá se v šetření stále dražšího paliva postoupit ještě dál? Napoví sami výrobci. "Investice, které se nejvíce vyplatí z pohledu úspor na spotřebě, jsou zlepšování aerodynamiky a snižování jízdních odporů a tření," popisuje boj se spotřebou z pohledu vývojářů Michal Nádhera z vývojového oddělení dačické pobočky společnosti TRW.

Žrouti benzinu

  • každých 10 kg nákladu = 0,1 l/100 km
  • podhuštěné pneumatiky = 0,5 l/100 km
  • střešní box = až 2 l/100 km
  • otevřená okénka při rychlé jízdě = 0,3 l/100 km
  • přívěsný vozík = 1 l/100 km
  • špatný styl jízdy = 2 l/100 km

"Odpor vzduchu působí proti pohybu vozidla za jízdy. Mezi další patří odpor valivý, odpor zrychlení, odpor stoupání," vypočítává Vítek Pelc ze Škody Auto.

A jejich vliv je pro leckoho nečekaný: "Zatímco například valivý odpor roste s rychlostí jízdy lineárně, aerodynamický odpor roste s mocninou rychlosti," vysvětluje Pelc. Odpor vzduchu je tak ve stokilometrové rychlosti dvojnásobný oproti sedmdesátce.

Z toho plynou závěry týkající se úspor v provozu, a tedy spotřeby paliva: při jízdě ve městě, v nízkých rychlostech nehraje aerodynamika tak důležitou roli jako mimo město a zejména na dálnici. Při jízdě vysokými rychlostmi tvoří aerodynamický odpor největší část jízdních odporů, které je potřeba překonávat. Aerodynamický odpor tak odebírá největší část výkonu vozidla. A tedy nižší rychlost znamená nižší jízdní odpory a také nižší spotřebu paliva. Ford například udává, že při dálniční jízdě spotřebuje zhruba 60 procent výkonu motoru právě odpor vzduchu.

To zdůrazňování sundavání nepotřebné zahrádky tedy má smysl. Určitě má pro nižší spotřebu také opodstatnění klimatizovat na dálnici namísto otvírání oken. Všimli jste si také, jak nepříjemně táhne u moderních aut otevřenými okénky?

Jak se jinak dá vylepšit aerodynamika? Inspirujte se u ekologicky zaměřených verzí svého auta. A zapomeňte na různá dodatečně montovaná křidélka a další doplňky zhoršující obtékání vozu vzduchem.

Největší složkou aerodynamické odporové síly působící na vozidlo je síla vyvolaná podtlakem za vozidlem - tak zní učený popis fyzika. Právě kvůli tomu bývá podvozek ekomodelů zakrytovaný. A tak mají i "zelené" škodovky s označením greenline plastové panely pod motorem. Plastový kryt pod motor je k mání k většině modelů. Kromě toho zabrání proniknutí nečistot do motorového prostoru a může ochránit před poškozením.

Speciální ráfky pro BMW řady 5 mají originální tvar vylepšující aerodynamiku. Na každé straně auta mají jiný tvar.

Třeba BMW je u svých modelů řady EfficientDynamics ještě vynalézavější. Pro řadu 5 má například speciální ráfky kol. Možná nejsou moc hezké, ale ten tvar vrtule usměrňuje obtékání kola, aby nedocházelo k nechtěnému (turbulentnímu) proudění. Ráfky jsou na každé straně jiné, jsou nezaměnitelné. Spořivé aerodynamické doplňky rozhodně nejsou vynálezem posledních let. Speciální poklice na kola, které mají snižovat aerodynamický odpor, už se nabízejí dlouho. Shánějte co nejplošší s co nejmenším počtem děr. Nečekejte ale snížení spotřeby o litry. 

Ekotuning na koleni

Honda Civic přestavěná americkým koumákem jezdí za 2,5 litru – čtěte zde

Aerodynamici používají při šlechtění aut pro snížení odporu ještě třeba zakrývání různých otvorů pro nasávání vzduchu nebo propracované deflektory pro usměrnění proudění. To určitě sami nezkoušejte, motory a převodovky, stejně tak brzdy je třeba chladit, aby mohly fungovat na maximální výkon a nepřehřívaly se.

Hyundai i30 se střešním boxem

Když jedete na lyže, je z hlediska aerodynamiky lepší je vézt ve střešním boxu než samostatně upevněné na zahrádce.

"Některé aerodynamické prvky jsou na vozidlech instalovány kvůli zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech. To ale může znamenat, že se současně zhorší aerodynamika karoserie," upozorňuje Vítek Pelc. "Aerodynamiku může ovlivnit také třeba sníh přimrzlý na střeše auta nebo dalších místech karoserie, případně zmrzlé části ulpělé v podbězích nebo za koly mohou vlastnosti karoserie ovlivnit," dodává.

Aerodynamický tuning pro spotřebu

Aerodynamický koeficient Cx
Je součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Vyjadřuje kvality tvarů vozu z hlediska obtékání jeho karoserie vzduchem. Je to bezrozměrná veličina. Čím je menší, tím menší odpor vzduchu na automobil působí. Obvykle se tyto hodnoty pohybují v rozmezí 0,2–0,35. Hodnota tvarového součinitele se zjišťuje v aerodynamických tunelech, vypočítává se z čelní plochy vozu, rychlosti proudění vzduchu a jeho hustoty.

Tuning fabie
Aerodynamiku Škody Fabia GreenLine vylepšuje zmenšení vstupních otvorů na přídi vozidla. Snižuje se tak proudění motorovým prostorem. Proudění pod vozem usměrňuje zakrytování členitých částí podlahy a podvozku. Nejvíce viditelným prvkem aerodynamické sady je zadní spoiler instalovaný na víku kufru. Jeho úkolem je umožnit snadné odtržení proudu vzduchu na zádi vozidla, resp. omezení víření za vozidlem. Výše popsaná opatření se odrazila na snížení součinitele odporu vzduchu u modelu Fabia GreenLine o více než 6 %. Karoserie vozu Škoda Fabia GreenLine má součinitel odporu vzduchu cx = 0,303. Srovnatelný model Fabia 1,6 TDI má součinitel odporu vzduchu cx = 0,324.

Boj o tisíciny
Vylepšení cx o zdánlivě malou hodnotu může mít velký význam pro spotřebu. Příkladem je Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex. Ve větrném tunelu vývojáři doslova vybojovali vylepšení z původních 0,27 o jednu desetinu. Zakrytí nádrže zespodu ubralo 0,009, částečné zaslepení mřížky masky vylepšilo výsledek o 0,005, úprava předního spoileru snížila koeficient o dalších 0,003, zaslepení štěrbiny pod chladičem ubralo 0,001, snížení světlé výšky ušetřilo 0,002. Samozřejmostí jsou speciální pneumatiky Michelin s nízkým valivým odporem.

Není třeba hned auto upravovat, stačí přemýšlet. Třeba když jedete s prázdným přívěsným vozíkem, zkuste sklopit nebo vyndat zadní čelo. Majitelé pick-upů zase mohou popřemýšlet o nástavbě (aerodynamicky tvarované střeše) nad ložnou plochou.

Aerodynamiku vozidla zhoršuje většina dodatečně montovaných nosičů, ať už jsou upevněny na střeše nebo na zádi. "Kdykoliv není nosič používán, měl by být demontován, neboť zvyšuje spotřebu," zdůrazňuje Pelc ze Škody Auto. A ještě dodává tip: Střešní boxy pro převoz lyží mají aerodynamický odpor nižší než lyže samostatně upevněné na zahrádce.

Kupte dobrý olej

Čím kvalitnější olej, tím nižší spotřeba a zároveň i vyšší životnost motoru. Velký rozdíl mezi olejem například 15W/40 a 0W/40 se projeví hlavně v zimě nebo při častých studených startech. Zatímco u syntetiky 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje na to potřebuje desítky sekund.

"Až třetina paliva se spotřebuje na překonávání třecích ztrát," uvádí magazín Science Daily. Podle odborníků z finského technického výzkumného centra VTT je dnes na světě 612 milionů aut, každé průměrně najede 13 tisíc kilometrů ročně a při tom spálí 340 litrů paliva na překonání tření. Každého řidiče to pak stojí 510 eur ročně (tedy asi třináct tisíc korun). Spočítali také, že dnes jen 21,5 procenta energie ukryté v palivu je využito k pohybu vozu, zbytek se prošustruje. Už proto se vyplatí investovat do dobrého oleje a jeho časté výměny. Stejně tak často kontrolujte správné nahuštění pneumatik. Pokud kupujete nové, shánějte ty s nižším valivým odporem.

Myslete už při nákupu

Spotřebu auta zohledňují zákazníci už při nákupu auta. Ale na aerodynamiku často nehledí. Pravidla jsou ale vcelku jednoduchá: čím je auto větší a těžší, tím víc bude "žrát". Velké auto s krabicovitou karoserií si přihne z nádrže víc než přikrčené zaoblené. Důkaz? Jeli jsme společně stejnou trasu dvěma audi se stejným třílitrovým turbodieselem. Klasický sedan A6 jezdil po městě s osmilitrovou spotřebou, obří oblíbené SUV Q7, které je o čtyři metráky těžší, jezdilo Prahou za dvojnásobek. Velmi rozdílné byly i spotřeby na dálnici.

Jako ideální tvar pro proplouvání vzduchem s co nejnižším odporem se ukazuje splývavá střecha (v extrémním případě protažená do jakéhosi rybího ocasu). Takovou má třeba Toyota Prius, která vděčí za velkou část své kouzelné spotřeby právě aerodynamice (což dokazuje její příbuzný, klasický hatchback Auris Hybrid, se stejnou technikou, ale mnohem méně zajímavou reálnou spotřebou). Jenže svažující se střecha je zase nepraktická pro posádku - na zadních sedadlech zbývá málo místa na hlavu.

Zamyslete se také, zda potřebujete vysoké MPV a nestačí vám klasický kombík, který toho odveze vlastně stejně.

Moderní automatická převodovka při normálním používání spotřebu neovlivňuje. Moderní dvouspojkové dokonce umí hospodařit s výkonem motoru dokonce líp než řidič. Klasické převodovky s hydrodynamickým měničem jsou už méně efektivní, hlavně ve městě. A pozor, pokud jezdíte opravdu ecorally, s automatem vám to půjde hůř.

S manuální převodovkou mohou ti největší šetřílci zkusit zamířit ke specialistům, kteří jim změní odstupňování rychlostí. Odborný časopis Svět motorů si takto nechal upravit převodovku (prodloužit převod) u Škody Octavia s pětistupňovou manuální převodovkou. Při dálničním ježdění tak srazili spotřebu o 0,4 l na 100 km, což odpovídá asi patnáctikorunové úspoře.

Kilogramy ušetřené na hmotnosti se na spotřebě projeví. Spotřeba se zvýší i při jízdě na dovolenou se střešním boxem.

Stříbrná je úspornější

Myslet na snížení spotřeby můžete už při výběru barvy pro nové auto. "Nejvíc ´žerou´ černá, nejméně stříbrná a paradoxně dost červená," popisuje Jan Tejnor z leasingové společnosti Arval.

Laboratoř v americkém Berkeley udělala pokus se dvěma stejnými auty. Pod ostré kalifornské slunce postavili stříbrnou a černou Hondu Civic. A naměřili, že rozdíl teplot na rozpálené střeše stříbrného a černého auta dělá až pětačtyřicet stupňů. V kabině černého auta bylo o 12 stupňů víc. Což pro klimatizaci černé hondy znamenalo, že na následné vychlazení kabiny na 25 stupňů za půl hodiny potřebovala o 13 procent energie víc.

Černé auto se tedy víc zahřívá, a proto je třeba uvnitř více klimatizovat. A klimatizace je velkým žroutem energie, a tedy i benzinu. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

A proč "žerou" víc červená auta? Pro to zase mají vysvětlení psychologové. Červená zvyšuje agresivitu řidiče, který pak víc šlape na plyn. "Neustálý pohled na červenou kapotu řidiče irituje a řada pojišťoven už dohledala ve statistikách, že je to nejnehodovější barva. V USA má lak vozu dokonce vliv na pojistku. Červená ji prodražuje," popisuje Jan Tejnor z Arvalu.

Nízký tlak v gumách zvyšuje spotřebu

Málo nahuštěné pneumatiky zvýší spotřebu klidně o půl litru na 100 kilometrů. Nesprávně nafouknutá kola navíc nejsou dvakrát bezpečná. Vyplatí se proto pneumatiky kontrolovat jednou za měsíc a dofukovat je k horní hranici doporučené v technickém průkazu. Nahuštění vždy kontrolujte u studených pneumatik, tedy ne v horku nebo po dlouhé jízdě.

Výrobce pneumatik Bridgestone v roce 2011 zkontroloval v rámci speciální kampaně pneumatiky 46 000 vozů v 11 evropských zemích. Zjisti, že 63 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Z toho u Bridgestone dopočítali, že se ročně zbytečně spotřebuje 3,1 miliardy litrů paliva v hodnotě pět miliard eur.

"Podhuštěné pneumatiky mají vyšší valivý odpor, to znamená, že vyžadují víc energie k odvalování, což se projeví vyšší spotřebou paliva," vysvětluje výrobce pneumatik Goodyear. V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26 % celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů.

Vyšším nahuštěním se sníží tření mezi pneumatikou a silnicí (valivý odpor) a spotřeba tím klesne. Na druhou stranu se mírně sníží komfort jízdy. Jednoduše to víc drncá. O pneumatikách také platí to, že čím jsou širší, tím větší valivý odpor budou mít, a tedy i větší spotřebu.

"Výrobci se letos zaměřili zejména na snižování spotřeby paliva a zlepšení jízdních vlastností, a to při jízdě na suché i mokré vozovce," uvádí Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz. Podle něj to souvisí s povinností štítkovat pneu od listopadu 2012, již nařídila Evropská komise.

Vývojáři předních světových značek pneumatik se u moderních pneumatik zaměřují právě na snižování valivého odporu. "Výrobci prezentují pokles této hodnoty mezi 4 až 10 %. Zároveň dochází ke snižování hmotnosti pneumatik a omezení tvorby tepla," uvádí Schwangmaier. Tyto vlastnosti mají přímý vliv na pokles spotřeby. "Trend ekologických pneumatik registrujeme již delší dobu. Právě kategorie valivého odporu bude výrazně sledována v rámci nového štítkování pneumatik." Štítkování - podobné jako u domácích spotřebičů - má pomoci zákazníkům lépe vybrat. Lidé ze štítku vyčtou informace o valivém odporu, brzdění na mokré vozovce a hlučnosti pneu.

Latina úsporného šoféra

Rady pro úspornou jízdu nejsou složité, hlavní je změnit myšlení a nezávodit, jezdit maximálně plynule a naučit se místo brzd používat mozek.

Včas řaďte výš: hlavní zásada úsporné jízdy. Motor není třeba skoro vůbec vytáčet, dobře seřízené auto se rozjede téměř z volnoběžných otáček. A okamžitě po rozjetí auta řaďte dvojku a pak pořád nahoru. Čím vyšší zařazená rychlost, tím nižší potřeba.

Nejezděte zbytečně rychle: čím rychleji jedete, tím je vyšší spotřeba (neplatí to absolutně). Pokud se budete držet rychlostních limitů, nebude vám auto "žrát". Při vysokých rychlostech totiž roste spotřeba exponenciálně.

Hodně rychlou jízdou neušetříte ani moc času. Na cestě po dálnici z Prahy do Brna ušetříte zrychlením ze 130 na 150 km/h opět jen 12 minut. Spotřeba ovšem půjde výrazně nahoru, třeba i o dva litry na 100 km. Jízda devadesátkou ušetří oproti 110kilometrové rychlosti ušetří čtvrtinu paliva.

Předvídejte situaci: plynulá jízda bez zbytečného zrychlování a brzdění je nejúspornější a také nejbezpečnější. Každé zrychlování i rozjíždění znamená výdej energie, která se pak bez užitku přemění v brzdách na teplo. Vůbec nejvíc paliva motor spotřebuje při rozjezdu.

Jezděte proto tak, jako byste brzdy vůbec neměli. Když na semaforu svítí červená, sundejte nohu z plynu. Možná se vyplatí přibrzdit, třeba "tam padne" zelená a nebudete muset zastavit vůbec.

Vypínejte motor i při stání na křižovatce: stojíte-li na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. V městském provozu ušetří vypínání až 10 procent paliva. Proto stále přibývá vozů s automatickým systémem Start-stop, který vypíná motor i na pár sekund vždy, když auto stojí.

Nevozte zbytečný náklad: každý zbytečný kilogram váhy v autě zvyšuje spotřebu. Mnohdy jsou to drobnosti, které ve výsledku vydají za dalšího pasažéra. Zvlášť když máte i plnou nádrž, je to dalších 60 kilo, přitom benzinky jsou co pár kilometrů. Škoda udává, že metrák hmotnosti navíc zvýší spotřebu o litr.

Omezte klimatizaci: klimatizace "sežere" až litr na 100 km. A čím výkonově slabší motor, tím hůře. Pokud máte mechanicky ovládanou klimatizaci, zapínejte ji jenom při jízdě z kopce dolů se zařazenou rychlostí, pak ji zase vypněte.

Používejte s rozmyslem taky vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie, stejně tak nezapomeňte vypínat vyhřívání zrcátek. Když elektrické spotřebiče na palubě nepotřebujete, vypínejte je.

Vybírejte přímější cestu, sledujte palubní počítač: Pro nižší spotřebu se vyplatí dobře vybírat i trať. Delší cesta po lepší cestě je levnější a rychlejší než po kopcovité a zatáčkovité okresní silničce. Můžete-li využít dálnici, je to ideální.