Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hyundai trendy nesleduje, tvoří je, říká šéfdesignér evropského studia

Exkluzivně   11:20
Thomas Bürkle u Hyundaie začínal v dobách, kdy se jeho jednoduchým, laciným modelům přestala Evropa posmívat. Z prestižního místa u BMW, kde měl na starost mimo jiné ikonickou řadu 3, odešel zakládat evropské design centrum asijské značky, která chtěla starý kontinent dobýt. Dnes patří moderní hyundaie z pohledu designu k tomu nejzajímavějšímu, co aktuální automobilová produkce nabízí.

Německý designér s českou manželkou v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz vysvětluje, jak se udál přerod od automobilky, která v designu trendy sleduje, k té, jež je určuje.

Na jaký projekt vzpomínáte obzvlášť rád?
Hyundai i30 N Fastback, ten nebyl vůbec v plánu. Vznikl právě u nás v design studiu. Původně jsme měli i30 ve verzi jako třídveřový hatchback, ale shledali jsme, že tento typ karoserie už zákazníci nechtějí. I když se jim líbí kupé, chtějí mít komfort čtyřdveřového vozu. A tak vznikl fastback. A k němu samozřejmě verze N na velkých kolech, s dalšími prvky a výkonným motorem. Mám k němu silnou emocionální vazbu. Vyrábíme ho v Nošovicích. Znám to auto od první skici, a zároveň jsem měl možnost vidět, jak se vyrábí. Je to fantastická zkušenost. Jsem na něj opravdu hrdý.

Vzpomenete na nějaký prvek, detail, se kterým jste se prali? Přeci jen napasovat siluetu kupé na relativně krátké auto není jednoduché.
Bojovali jsme s inženýry, chtěli jsme nízkou linii střechy, což je ovšem problematické pro prostor pro hlavu, pokud nechceme dospělým pasažérům ztěžovat pobyt na zadních sedadlech, na druhou stranu chceme mít hezkou siluetu. Byl to opravdu boj o milimetry.

Thomas Bürkle

šéfdesigner Hyundai Motor Europe

Při studiu autodesignu na prestižní univerzitě v Pforzheimu nahlédl jako stážista do studia automobilky Mercedes-Benz. Kariéru začal u Toyoty v jejím bruselském designcentru, působil tam v letech 1990 až 1997. Rok 1998 strávil v Ústavu pro design a fotografii v Barceloně, kde se zdokonaloval v technikách digitálního modelování, rok na to se vrátil do rodného Německa a účastnil se projektu Car Multimedia automobilky Volkswagen, který mel za úkol uvést IT technologie na palubu aut. V roce 2000 nastoupil v BMW, dostal na starosti vedení projektu designu řad 3 a 6. V březnu 2005 přestoupil do Hyundai Motor Europe, kde působí dodnes.

Zmínil jste boj s inženýry. Máte za sebou dlouhou kariéru. Jaké to je? Stále těžší? Přeci jen se předpisy pořád zpřísňují, je jich víc…
Je to stále otázkou diskuze. Velmi významný hlas mají lidé specializovaní na ergonomiii. Protože v autě musíte hlavně dobře sedět. Je ovšem pravda, že na druhou stranu je design velmi významný. Když se vrátíme k fastbacku, myslím, že jsme odvedli dobrou práci, vzadu se sedí velmi dobře a k tomu má krásnou siluetu.

Aktuální novinkou Hyundaie je Ioniq 5, elektromobil s velmi specifickým designem. Má tak jedinečný design díky své elektrické architektuře, protože to není klasické spalovací auto? Nebo jste ho chtěli především takto odlišit, upozornit na jiný druh pohonu?
Vstoupilo do toho několik faktorů. Ioniq 5 je přelomový v mnoha ohledech. Po modelech jménem Ioniq jsme s tímto vozem uvedli celou podznačku Ioniq, stejně jako jsme modelu Genesis udělali celou novou značku. A Ioniq 5 tak otevírá novou kapitolu, hlavně též ve vývoji. Investovali jsme obrovské peníze do celé nové „skateboardové“ platformy; ta má třímetrový rozvor, v podlaze co nejtenčí akumulátory, otevřený interiér. Dlouhý rozvor jsme maximálně využili, zkrátili na minimum převisy, uvnitř získali maximum místa díky tomu, že na podlaze není středový tunel.

Speciál Hyundai Ioniq 5

A to nás při prvních skicách a tvorbě hliněných modelů dovedlo k tomu přemýšlet nad zcela novou koncepcí. Zamýšleli jsme se nad základní otázkou: „Co opravdu v autě potřebuji?“. Nechtěli jsme udělat jen „další elektromobil“. 

Napadlo nás například udělat multifunkční posuvnou středovou konzolu, nazýváme ji „universal island“. A samotná sedadla. Zamýšleli jsme se nad tím, co budou lidé dělat, když budou svůj elektromobil nabíjet. A tak jsme si řekli, že auto zaslouží sedadla jako z první třídy v letadlech. S opěrkou na nohy. Abyste si oddychli a nabili svou vlastní vnitřní baterii. K tomu ambientní osvětlení, soundsystem, použili jsme ekologické materiály, mysleli jsme na vůně, hmatový dojem. Velkým tématem byla udržitelnost.

Hyundai Ioniq 5 v akci

Výhody elektrického pohonu využívá na jedničku

Konečně někdo využil potenciál plynoucí z jiného rozložení agregátů v elektrické trakci naplno. Po letech prohlášení a slibů automobilek, jak elektropohon auta změní na pohled i dotek, to Hyundai uvedl do praxe. Ioniq 5 vypadá fantasticky a je taky skvěle vymyšlený. Jak funguje čtěte zde.

Nově jste představili Ioniq 5 jako experimentální robotaxi. To je další velké téma, které je po několika letech znovu na pořadu dne – autonomní řízení. Myslíte, že to opět změní vzhled a koncepci aut, jako to udělal elektrický pohon?
Robotaxi je prozatím výjimečný projekt, který ukazuje možná novou cestu mobility. My uvažujeme totiž nejen o samotných autech, ale o celých konceptech mobility. Svět se mění. Lidé používají Lyft a Uber a robotické taxi je další krok. Hyundai koupil podíl ve firmě Boston Dynamics, která se vývojem těchto technologií zabývá. To ovšem neznamená, že všechna auta budou robotická. Je to jednoduše další segment, který dnes roste. Stále ovšem předpokládáme, že soukromé využívání aut zůstane hlavním způsobem jejich použití.

To jsou všechno drahé technologie v supertechnologických autech. A když se vrátíme k laciným, jednoduchým, masovým vozům, co je dnes pro vás největší výzvou, komplikací?
Jednoznačně digitalizace, ve vozidlech je stále víc bezpečnostních a asistenčních systémů. Stále významnější roli hrají různé senzory a čidla.

Jak vlastně design centra Hyundaie, která jsou po celém světě, fungují? Vaše studio pracuje jen na projektech pro Evropu? Nebo má celosvětovou působnost?
Pracujeme pro celý svět. Děláme na autech pro Brazílii, Indii, pracujeme na společných projektech pro Čínu. Jsme jedno ze sítě studií Hyundaie po celém světě. Hlavní studio je v Koreji, další je například v Kalifornii. Spolupracujeme a zároveň soutěžíme mezi sebou. Hlavní je intenzivní propojení. Používáme digitální technologie pro komunikaci a společnou práci přes celý svět. Máme místnost s virtuální realitou, kde si nasadíme 3D brýle, které nám promítají virtuální model auta v životní velikosti. A kromě toho se nám promítá avatar korejského, čínského, amerického kolegy designéra, se kterým přímo konzultujeme a pracujeme, jako bychom byli spolu. Řešíme i nejdrobnější detaily, rádiusy na karoserii, jako naživo. Požaduji po všech svých designérech, aby se naučili pracovat s 3D modelovacími programy. To nám pomáhá zvyšovat kvalitu, péči o detail. Při skicování můžete ledacos „odbýt“, naznačit. Samozřejmě skicujeme i my, ale velmi brzy přecházíme právě na modelování na počítači. Hlavně tím obrovsky šetříme čas. Navíc můžeme data rychle sdílet napříč světem, s Koreou, Amerikou… Jsme rychlejší. To znamená, že můžeme trendy tvořit, nikoli je jen následovat. Důkazem toho je právě Ioniq 5.

Dnes máte velmi silný, výrazný designový jazyk. Kdy nastal ten přelom? Kdy se začala značka zaměřovat na vytvoření kvalitního, svébytného stylu?
Myslím, že jsme se začali měnit už před nějakými patnácti lety. Původně jsem působil u BMW, a když jsem přešel k Hyundai, byl jsem fascinován energií celé firmy. Ale modely tomu neodpovídaly, to byla éra Hyundaie Santa Fe první generace, Hyundaie Getz a dalších. Pak se začala firma velice rychle rozvíjet. Přišlo SUV iX35 a zaznamenalo velký úspěch, uvedli jsme několik studií, které představily charakteristický tvar přední masky, a právě iX35 ji uvedla do série. Následoval Tucson, důležitý model. Stejně jako i30. A design se postupně vyvíjel. A dnes je tu nová kapitola elektrických aut. K tomu nové generace tradičních modelů, jako třeba Santa Fe, které přivádí ke značce zákazníky, kteří o ní dosud neuvažovali.

Ioniq 5 je inspirován italským designem? Je to poklona italskému automobilovému designu?
Ano, je to přesně tak. Giugiaro byl první designér značky, jeho dílem je model Pony, prvního Hyundaie vůbec. A my jsme to chtěli připomenout. Vždyť předobrazem Ioniqu 5 byl koncept 45. Ten svým názvem právě odkazoval na tehdejší výročí 45 let od představení Giugiarova Hyundaie Pony. My se tehdy chtěli vyhnout tomu, že bychom udělali příliš futuristický koncept a pak nudné sériové auto. Není to retrodesign, naopak, hledí hlavně do budoucna, ovšem samozřejmě má vazbu na minulost, my ji však interpretujeme v novém moderním stylu. Asijský, hlavně korejský způsob myšlení hledí do budoucnosti, u Hyundaie není důvod dělat retrodesign.

A další studie Prophecy je tedy reminiscence na Porsche 911?
To nechám na vašem úsudku. Hlavním tématem tohoto konceptu jsou pixely. Pixel je pro nás ikonický element, symbol moderny. Toto téma rozvíjíme například na novém modelu Staria. Pixel je vizuálním znakem automobilky. Rozhodně nechceme vytvořit jeden design a pak ho opakovat v různých velikostech.

Jaký hyundai řídíte?
Jezdím modelem H1 a už se těším na novou Starii. Moc se mi líbí. Do tohoto segmentu MPV přináší opravdový futurismus, něco zcela nového. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Největší čínský výrobce elektromobilů BYD se dohodl s tureckou vládou, že v Turecku postaví továrnu...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Elektromobil a jeho cesta z města

Peugeot 3008

Taky nahlížíte na elektrické auto jako na nákupní tašku na kolech či vozítko na popojíždění po...

V Norsku našli největší evropské ložisko kovů vzácných zemin

Norská oblast Telemark, kde se našlo největší evropské ložisko kovů vzácných...

Těžařská společnost Rare Earths Norway objevila největší prokázané ložisko vysoce ceněných kovů...

  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

V Česku se za letošek vyrobilo tři čtvrtě milionu aut, nejvíc od vzniku ČR

Výroba osobních aut byla v letošním prvním pololetí v Česku nejvyšší od vzniku státu. Automobilky v Česku vyprodukovaly 774 310 vozů, což je meziroční nárůst o 4,9 procenta. Vyšší byla také výroba...

19. července 2024

Elektrická auta nehoří častěji, hašení je však extrémně náročné a nebezpečné

Od odpůrců elektromobility často slýcháme, že elektromobily, respektive elektrifikovaná auta jsou nebezpečná, protože ráda hoří. Takto zkratkovitě podáno je to dávno vyvrácený mýtus – bateriová auta...

19. července 2024

Diář petrolheada: Za veterány do Slaného, Praha přivítá i filmovou legendu

Nadcházející víkend slibuje ryze letní počasí, které patrně řadu z vás vyžene někam k vodě. To však neznamená, že pořadatelé akcí prosycených vůní benzínu ve svém úsilí polevují. Naopak, čeká nás...

18. července 2024

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...