Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

Hyundai trendy nesleduje, tvoří je, říká šéfdesignér evropského studia

Exkluzivně   11:20
Thomas Bürkle u Hyundaie začínal v dobách, kdy se jeho jednoduchým, laciným modelům přestala Evropa posmívat. Z prestižního místa u BMW, kde měl na starost mimo jiné ikonickou řadu 3, odešel zakládat evropské design centrum asijské značky, která chtěla starý kontinent dobýt. Dnes patří moderní hyundaie z pohledu designu k tomu nejzajímavějšímu, co aktuální automobilová produkce nabízí.

Německý designér s českou manželkou v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz vysvětluje, jak se udál přerod od automobilky, která v designu trendy sleduje, k té, jež je určuje.

Na jaký projekt vzpomínáte obzvlášť rád?
Hyundai i30 N Fastback, ten nebyl vůbec v plánu. Vznikl právě u nás v design studiu. Původně jsme měli i30 ve verzi jako třídveřový hatchback, ale shledali jsme, že tento typ karoserie už zákazníci nechtějí. I když se jim líbí kupé, chtějí mít komfort čtyřdveřového vozu. A tak vznikl fastback. A k němu samozřejmě verze N na velkých kolech, s dalšími prvky a výkonným motorem. Mám k němu silnou emocionální vazbu. Vyrábíme ho v Nošovicích. Znám to auto od první skici, a zároveň jsem měl možnost vidět, jak se vyrábí. Je to fantastická zkušenost. Jsem na něj opravdu hrdý.

Vzpomenete na nějaký prvek, detail, se kterým jste se prali? Přeci jen napasovat siluetu kupé na relativně krátké auto není jednoduché.
Bojovali jsme s inženýry, chtěli jsme nízkou linii střechy, což je ovšem problematické pro prostor pro hlavu, pokud nechceme dospělým pasažérům ztěžovat pobyt na zadních sedadlech, na druhou stranu chceme mít hezkou siluetu. Byl to opravdu boj o milimetry.

Thomas Bürkle

šéfdesigner Hyundai Motor Europe

Při studiu autodesignu na prestižní univerzitě v Pforzheimu nahlédl jako stážista do studia automobilky Mercedes-Benz. Kariéru začal u Toyoty v jejím bruselském designcentru, působil tam v letech 1990 až 1997. Rok 1998 strávil v Ústavu pro design a fotografii v Barceloně, kde se zdokonaloval v technikách digitálního modelování, rok na to se vrátil do rodného Německa a účastnil se projektu Car Multimedia automobilky Volkswagen, který mel za úkol uvést IT technologie na palubu aut. V roce 2000 nastoupil v BMW, dostal na starosti vedení projektu designu řad 3 a 6. V březnu 2005 přestoupil do Hyundai Motor Europe, kde působí dodnes.

Zmínil jste boj s inženýry. Máte za sebou dlouhou kariéru. Jaké to je? Stále těžší? Přeci jen se předpisy pořád zpřísňují, je jich víc…
Je to stále otázkou diskuze. Velmi významný hlas mají lidé specializovaní na ergonomiii. Protože v autě musíte hlavně dobře sedět. Je ovšem pravda, že na druhou stranu je design velmi významný. Když se vrátíme k fastbacku, myslím, že jsme odvedli dobrou práci, vzadu se sedí velmi dobře a k tomu má krásnou siluetu.

Aktuální novinkou Hyundaie je Ioniq 5, elektromobil s velmi specifickým designem. Má tak jedinečný design díky své elektrické architektuře, protože to není klasické spalovací auto? Nebo jste ho chtěli především takto odlišit, upozornit na jiný druh pohonu?
Vstoupilo do toho několik faktorů. Ioniq 5 je přelomový v mnoha ohledech. Po modelech jménem Ioniq jsme s tímto vozem uvedli celou podznačku Ioniq, stejně jako jsme modelu Genesis udělali celou novou značku. A Ioniq 5 tak otevírá novou kapitolu, hlavně též ve vývoji. Investovali jsme obrovské peníze do celé nové „skateboardové“ platformy; ta má třímetrový rozvor, v podlaze co nejtenčí akumulátory, otevřený interiér. Dlouhý rozvor jsme maximálně využili, zkrátili na minimum převisy, uvnitř získali maximum místa díky tomu, že na podlaze není středový tunel.

Speciál Hyundai Ioniq 5

A to nás při prvních skicách a tvorbě hliněných modelů dovedlo k tomu přemýšlet nad zcela novou koncepcí. Zamýšleli jsme se nad základní otázkou: „Co opravdu v autě potřebuji?“. Nechtěli jsme udělat jen „další elektromobil“. 

Napadlo nás například udělat multifunkční posuvnou středovou konzolu, nazýváme ji „universal island“. A samotná sedadla. Zamýšleli jsme se nad tím, co budou lidé dělat, když budou svůj elektromobil nabíjet. A tak jsme si řekli, že auto zaslouží sedadla jako z první třídy v letadlech. S opěrkou na nohy. Abyste si oddychli a nabili svou vlastní vnitřní baterii. K tomu ambientní osvětlení, soundsystem, použili jsme ekologické materiály, mysleli jsme na vůně, hmatový dojem. Velkým tématem byla udržitelnost.

Hyundai Ioniq 5 v akci

Výhody elektrického pohonu využívá na jedničku

Konečně někdo využil potenciál plynoucí z jiného rozložení agregátů v elektrické trakci naplno. Po letech prohlášení a slibů automobilek, jak elektropohon auta změní na pohled i dotek, to Hyundai uvedl do praxe. Ioniq 5 vypadá fantasticky a je taky skvěle vymyšlený. Jak funguje čtěte zde.

Nově jste představili Ioniq 5 jako experimentální robotaxi. To je další velké téma, které je po několika letech znovu na pořadu dne – autonomní řízení. Myslíte, že to opět změní vzhled a koncepci aut, jako to udělal elektrický pohon?
Robotaxi je prozatím výjimečný projekt, který ukazuje možná novou cestu mobility. My uvažujeme totiž nejen o samotných autech, ale o celých konceptech mobility. Svět se mění. Lidé používají Lyft a Uber a robotické taxi je další krok. Hyundai koupil podíl ve firmě Boston Dynamics, která se vývojem těchto technologií zabývá. To ovšem neznamená, že všechna auta budou robotická. Je to jednoduše další segment, který dnes roste. Stále ovšem předpokládáme, že soukromé využívání aut zůstane hlavním způsobem jejich použití.

To jsou všechno drahé technologie v supertechnologických autech. A když se vrátíme k laciným, jednoduchým, masovým vozům, co je dnes pro vás největší výzvou, komplikací?
Jednoznačně digitalizace, ve vozidlech je stále víc bezpečnostních a asistenčních systémů. Stále významnější roli hrají různé senzory a čidla.

Jak vlastně design centra Hyundaie, která jsou po celém světě, fungují? Vaše studio pracuje jen na projektech pro Evropu? Nebo má celosvětovou působnost?
Pracujeme pro celý svět. Děláme na autech pro Brazílii, Indii, pracujeme na společných projektech pro Čínu. Jsme jedno ze sítě studií Hyundaie po celém světě. Hlavní studio je v Koreji, další je například v Kalifornii. Spolupracujeme a zároveň soutěžíme mezi sebou. Hlavní je intenzivní propojení. Používáme digitální technologie pro komunikaci a společnou práci přes celý svět. Máme místnost s virtuální realitou, kde si nasadíme 3D brýle, které nám promítají virtuální model auta v životní velikosti. A kromě toho se nám promítá avatar korejského, čínského, amerického kolegy designéra, se kterým přímo konzultujeme a pracujeme, jako bychom byli spolu. Řešíme i nejdrobnější detaily, rádiusy na karoserii, jako naživo. Požaduji po všech svých designérech, aby se naučili pracovat s 3D modelovacími programy. To nám pomáhá zvyšovat kvalitu, péči o detail. Při skicování můžete ledacos „odbýt“, naznačit. Samozřejmě skicujeme i my, ale velmi brzy přecházíme právě na modelování na počítači. Hlavně tím obrovsky šetříme čas. Navíc můžeme data rychle sdílet napříč světem, s Koreou, Amerikou… Jsme rychlejší. To znamená, že můžeme trendy tvořit, nikoli je jen následovat. Důkazem toho je právě Ioniq 5.

Dnes máte velmi silný, výrazný designový jazyk. Kdy nastal ten přelom? Kdy se začala značka zaměřovat na vytvoření kvalitního, svébytného stylu?
Myslím, že jsme se začali měnit už před nějakými patnácti lety. Původně jsem působil u BMW, a když jsem přešel k Hyundai, byl jsem fascinován energií celé firmy. Ale modely tomu neodpovídaly, to byla éra Hyundaie Santa Fe první generace, Hyundaie Getz a dalších. Pak se začala firma velice rychle rozvíjet. Přišlo SUV iX35 a zaznamenalo velký úspěch, uvedli jsme několik studií, které představily charakteristický tvar přední masky, a právě iX35 ji uvedla do série. Následoval Tucson, důležitý model. Stejně jako i30. A design se postupně vyvíjel. A dnes je tu nová kapitola elektrických aut. K tomu nové generace tradičních modelů, jako třeba Santa Fe, které přivádí ke značce zákazníky, kteří o ní dosud neuvažovali.

Ioniq 5 je inspirován italským designem? Je to poklona italskému automobilovému designu?
Ano, je to přesně tak. Giugiaro byl první designér značky, jeho dílem je model Pony, prvního Hyundaie vůbec. A my jsme to chtěli připomenout. Vždyť předobrazem Ioniqu 5 byl koncept 45. Ten svým názvem právě odkazoval na tehdejší výročí 45 let od představení Giugiarova Hyundaie Pony. My se tehdy chtěli vyhnout tomu, že bychom udělali příliš futuristický koncept a pak nudné sériové auto. Není to retrodesign, naopak, hledí hlavně do budoucna, ovšem samozřejmě má vazbu na minulost, my ji však interpretujeme v novém moderním stylu. Asijský, hlavně korejský způsob myšlení hledí do budoucnosti, u Hyundaie není důvod dělat retrodesign.

A další studie Prophecy je tedy reminiscence na Porsche 911?
To nechám na vašem úsudku. Hlavním tématem tohoto konceptu jsou pixely. Pixel je pro nás ikonický element, symbol moderny. Toto téma rozvíjíme například na novém modelu Staria. Pixel je vizuálním znakem automobilky. Rozhodně nechceme vytvořit jeden design a pak ho opakovat v různých velikostech.

Jaký hyundai řídíte?
Jezdím modelem H1 a už se těším na novou Starii. Moc se mi líbí. Do tohoto segmentu MPV přináší opravdový futurismus, něco zcela nového. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nabíjení trvá déle, než výrobci elektroaut tvrdí. Nejhorší je zima

Ultrarychlá nabíječka Pražské energetiky s připojeným Renault Zoe ZE50

Mráz je nejlepší děda, tvrdil náčelník Karel Němec ve hře Dobytí severního pólu. Jedni z těch, kdo...

Belgický stát bude od roku 2024 kupovat jen elektromobily, Česko nespěchá

Toyota bZ4X

Stát a veřejné instituce vůbec by měly výhledově kupovat pro své potřeby výhradně elektromobily....

Do útrob elektromobilu. Sledujte opravu baterie krok za krokem

Struktura rámu akumulátoru u akumulátorů platformy MEB

Akumulátory jako zdroj energie pro pohyb automobilu vyvolávají v některých řidičích obavy. A...

Vodíkovou ojetinu dovezete pod půlmilion. Prozkoumali jsme, jak ji servisovat

Vodíková Toyota Mirai na servisu v Karlových Varech.

VIDEO Exkluzivně Doba vodíková definitivně dorazila do Česka. Před dvěma týdny otevřela první samoobslužná čerpačka,...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Tesla Model Y, nejprodávanější elektromobil v Evropě v roce 2022, začíná v ČR...

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Hyundai Ioniq 6

VIDEO Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to...

Benzinový VW Golf to má spočítané, jméno přežije na elektrickém modelu

ID. LIFE, elektrický koncept malého vozu v podání Volkswagenu

VIDEO Německá automobilka Volkswagen neplánuje výrobu nové generace legendárního modelu Golf se...

  • Nejčtenější

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Vejtřaska slaví v armádě sedmdesát let. Díky funkční konstrukci stále slouží

Vejda, vejtřaska, vétřieska, vejtra, zkrátka Praga V3S, tedy vojenský třítunový speciál. Tento nezmar, který začínal už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Na polygonu se naparovaly chlouby českých garáží. Přijely bugattky i klasika

Polygon Max Cars v Dlouhé Lhotě na Příbramsku přivítal další z akcí s názvem Párky&Káry. Na letošní první sraz zaměřený...

Tip na nový cíl emisní inkvizice: i náplň do ostřikovačů znečišťuje ovzduší

Premium Vaše snaha o čisté přední sklo poškozuje životní prostředí. Protože v kapalině do ostřikovačů nechybí těkavé organické...

Prodeje ojetých elektroaut se rozjíždějí. Klíč je v dobré diagnostice baterie

V Česku se aktuálně nabízí dvakrát víc ojetých elektromobilů než v předcovidovém roce 2019, trh se každým rokem...

Volvo veze z Číny městské elektroSUV, cenou se blíží spalovacím modelům

Od malého plně elektrického městského SUV si Volvo slibuje, že se brzy stane jejím nejprodávanějším automobilem. I...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...