Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Hyundai trendy nesleduje, tvoří je, říká šéfdesignér evropského studia

Exkluzivně   11:20
Thomas Bürkle u Hyundaie začínal v dobách, kdy se jeho jednoduchým, laciným modelům přestala Evropa posmívat. Z prestižního místa u BMW, kde měl na starost mimo jiné ikonickou řadu 3, odešel zakládat evropské design centrum asijské značky, která chtěla starý kontinent dobýt. Dnes patří moderní hyundaie z pohledu designu k tomu nejzajímavějšímu, co aktuální automobilová produkce nabízí.

Německý designér s českou manželkou v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz vysvětluje, jak se udál přerod od automobilky, která v designu trendy sleduje, k té, jež je určuje.

Na jaký projekt vzpomínáte obzvlášť rád?
Hyundai i30 N Fastback, ten nebyl vůbec v plánu. Vznikl právě u nás v design studiu. Původně jsme měli i30 ve verzi jako třídveřový hatchback, ale shledali jsme, že tento typ karoserie už zákazníci nechtějí. I když se jim líbí kupé, chtějí mít komfort čtyřdveřového vozu. A tak vznikl fastback. A k němu samozřejmě verze N na velkých kolech, s dalšími prvky a výkonným motorem. Mám k němu silnou emocionální vazbu. Vyrábíme ho v Nošovicích. Znám to auto od první skici, a zároveň jsem měl možnost vidět, jak se vyrábí. Je to fantastická zkušenost. Jsem na něj opravdu hrdý.

Vzpomenete na nějaký prvek, detail, se kterým jste se prali? Přeci jen napasovat siluetu kupé na relativně krátké auto není jednoduché.
Bojovali jsme s inženýry, chtěli jsme nízkou linii střechy, což je ovšem problematické pro prostor pro hlavu, pokud nechceme dospělým pasažérům ztěžovat pobyt na zadních sedadlech, na druhou stranu chceme mít hezkou siluetu. Byl to opravdu boj o milimetry.

Thomas Bürkle

šéfdesigner Hyundai Motor Europe

Při studiu autodesignu na prestižní univerzitě v Pforzheimu nahlédl jako stážista do studia automobilky Mercedes-Benz. Kariéru začal u Toyoty v jejím bruselském designcentru, působil tam v letech 1990 až 1997. Rok 1998 strávil v Ústavu pro design a fotografii v Barceloně, kde se zdokonaloval v technikách digitálního modelování, rok na to se vrátil do rodného Německa a účastnil se projektu Car Multimedia automobilky Volkswagen, který mel za úkol uvést IT technologie na palubu aut. V roce 2000 nastoupil v BMW, dostal na starosti vedení projektu designu řad 3 a 6. V březnu 2005 přestoupil do Hyundai Motor Europe, kde působí dodnes.

Zmínil jste boj s inženýry. Máte za sebou dlouhou kariéru. Jaké to je? Stále těžší? Přeci jen se předpisy pořád zpřísňují, je jich víc…
Je to stále otázkou diskuze. Velmi významný hlas mají lidé specializovaní na ergonomiii. Protože v autě musíte hlavně dobře sedět. Je ovšem pravda, že na druhou stranu je design velmi významný. Když se vrátíme k fastbacku, myslím, že jsme odvedli dobrou práci, vzadu se sedí velmi dobře a k tomu má krásnou siluetu.

Aktuální novinkou Hyundaie je Ioniq 5, elektromobil s velmi specifickým designem. Má tak jedinečný design díky své elektrické architektuře, protože to není klasické spalovací auto? Nebo jste ho chtěli především takto odlišit, upozornit na jiný druh pohonu?
Vstoupilo do toho několik faktorů. Ioniq 5 je přelomový v mnoha ohledech. Po modelech jménem Ioniq jsme s tímto vozem uvedli celou podznačku Ioniq, stejně jako jsme modelu Genesis udělali celou novou značku. A Ioniq 5 tak otevírá novou kapitolu, hlavně též ve vývoji. Investovali jsme obrovské peníze do celé nové „skateboardové“ platformy; ta má třímetrový rozvor, v podlaze co nejtenčí akumulátory, otevřený interiér. Dlouhý rozvor jsme maximálně využili, zkrátili na minimum převisy, uvnitř získali maximum místa díky tomu, že na podlaze není středový tunel.

A to nás při prvních skicách a tvorbě hliněných modelů dovedlo k tomu přemýšlet nad zcela novou koncepcí. Zamýšleli jsme se nad základní otázkou: „Co opravdu v autě potřebuji?“. Nechtěli jsme udělat jen „další elektromobil“. 

Napadlo nás například udělat multifunkční posuvnou středovou konzolu, nazýváme ji „universal island“. A samotná sedadla. Zamýšleli jsme se nad tím, co budou lidé dělat, když budou svůj elektromobil nabíjet. A tak jsme si řekli, že auto zaslouží sedadla jako z první třídy v letadlech. S opěrkou na nohy. Abyste si oddychli a nabili svou vlastní vnitřní baterii. K tomu ambientní osvětlení, soundsystem, použili jsme ekologické materiály, mysleli jsme na vůně, hmatový dojem. Velkým tématem byla udržitelnost.

Hyundai Ioniq 5 v akci

Výhody elektrického pohonu využívá na jedničku

Konečně někdo využil potenciál plynoucí z jiného rozložení agregátů v elektrické trakci naplno. Po letech prohlášení a slibů automobilek, jak elektropohon auta změní na pohled i dotek, to Hyundai uvedl do praxe. Ioniq 5 vypadá fantasticky a je taky skvěle vymyšlený. Jak funguje čtěte zde.

Nově jste představili Ioniq 5 jako experimentální robotaxi. To je další velké téma, které je po několika letech znovu na pořadu dne – autonomní řízení. Myslíte, že to opět změní vzhled a koncepci aut, jako to udělal elektrický pohon?
Robotaxi je prozatím výjimečný projekt, který ukazuje možná novou cestu mobility. My uvažujeme totiž nejen o samotných autech, ale o celých konceptech mobility. Svět se mění. Lidé používají Lyft a Uber a robotické taxi je další krok. Hyundai koupil podíl ve firmě Boston Dynamics, která se vývojem těchto technologií zabývá. To ovšem neznamená, že všechna auta budou robotická. Je to jednoduše další segment, který dnes roste. Stále ovšem předpokládáme, že soukromé využívání aut zůstane hlavním způsobem jejich použití.

To jsou všechno drahé technologie v supertechnologických autech. A když se vrátíme k laciným, jednoduchým, masovým vozům, co je dnes pro vás největší výzvou, komplikací?
Jednoznačně digitalizace, ve vozidlech je stále víc bezpečnostních a asistenčních systémů. Stále významnější roli hrají různé senzory a čidla.

Jak vlastně design centra Hyundaie, která jsou po celém světě, fungují? Vaše studio pracuje jen na projektech pro Evropu? Nebo má celosvětovou působnost?
Pracujeme pro celý svět. Děláme na autech pro Brazílii, Indii, pracujeme na společných projektech pro Čínu. Jsme jedno ze sítě studií Hyundaie po celém světě. Hlavní studio je v Koreji, další je například v Kalifornii. Spolupracujeme a zároveň soutěžíme mezi sebou. Hlavní je intenzivní propojení. Používáme digitální technologie pro komunikaci a společnou práci přes celý svět. Máme místnost s virtuální realitou, kde si nasadíme 3D brýle, které nám promítají virtuální model auta v životní velikosti. A kromě toho se nám promítá avatar korejského, čínského, amerického kolegy designéra, se kterým přímo konzultujeme a pracujeme, jako bychom byli spolu. Řešíme i nejdrobnější detaily, rádiusy na karoserii, jako naživo. Požaduji po všech svých designérech, aby se naučili pracovat s 3D modelovacími programy. To nám pomáhá zvyšovat kvalitu, péči o detail. Při skicování můžete ledacos „odbýt“, naznačit. Samozřejmě skicujeme i my, ale velmi brzy přecházíme právě na modelování na počítači. Hlavně tím obrovsky šetříme čas. Navíc můžeme data rychle sdílet napříč světem, s Koreou, Amerikou… Jsme rychlejší. To znamená, že můžeme trendy tvořit, nikoli je jen následovat. Důkazem toho je právě Ioniq 5.

Dnes máte velmi silný, výrazný designový jazyk. Kdy nastal ten přelom? Kdy se začala značka zaměřovat na vytvoření kvalitního, svébytného stylu?
Myslím, že jsme se začali měnit už před nějakými patnácti lety. Původně jsem působil u BMW, a když jsem přešel k Hyundai, byl jsem fascinován energií celé firmy. Ale modely tomu neodpovídaly, to byla éra Hyundaie Santa Fe první generace, Hyundaie Getz a dalších. Pak se začala firma velice rychle rozvíjet. Přišlo SUV iX35 a zaznamenalo velký úspěch, uvedli jsme několik studií, které představily charakteristický tvar přední masky, a právě iX35 ji uvedla do série. Následoval Tucson, důležitý model. Stejně jako i30. A design se postupně vyvíjel. A dnes je tu nová kapitola elektrických aut. K tomu nové generace tradičních modelů, jako třeba Santa Fe, které přivádí ke značce zákazníky, kteří o ní dosud neuvažovali.

Ioniq 5 je inspirován italským designem? Je to poklona italskému automobilovému designu?
Ano, je to přesně tak. Giugiaro byl první designér značky, jeho dílem je model Pony, prvního Hyundaie vůbec. A my jsme to chtěli připomenout. Vždyť předobrazem Ioniqu 5 byl koncept 45. Ten svým názvem právě odkazoval na tehdejší výročí 45 let od představení Giugiarova Hyundaie Pony. My se tehdy chtěli vyhnout tomu, že bychom udělali příliš futuristický koncept a pak nudné sériové auto. Není to retrodesign, naopak, hledí hlavně do budoucna, ovšem samozřejmě má vazbu na minulost, my ji však interpretujeme v novém moderním stylu. Asijský, hlavně korejský způsob myšlení hledí do budoucnosti, u Hyundaie není důvod dělat retrodesign.

A další studie Prophecy je tedy reminiscence na Porsche 911?
To nechám na vašem úsudku. Hlavním tématem tohoto konceptu jsou pixely. Pixel je pro nás ikonický element, symbol moderny. Toto téma rozvíjíme například na novém modelu Staria. Pixel je vizuálním znakem automobilky. Rozhodně nechceme vytvořit jeden design a pak ho opakovat v různých velikostech.

Jaký hyundai řídíte?
Jezdím modelem H1 a už se těším na novou Starii. Moc se mi líbí. Do tohoto segmentu MPV přináší opravdový futurismus, něco zcela nového. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Šéf VW chce popíchnout manažery ke změnám, pozval si na to kamaráda z Tesly

Šéf koncernu VW dokonce s elektrickým VW ID.3 vyrazil na dovolenou. A svezl s...

Šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk o víkendu prostřednictvím videohovoru oslovil...

Xiaomi chce v roce 2024 zahájit masovou výrobu vlastních aut

Xiaomi Mi Scooter 3

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi hodlá v první polovině roku 2024 zahájit masovou výrobu...

Elektromobily dohnaly ve firemním účtování spalovací auta, v Česku zatím ne

Ilustrační snímek

Elektromobily mají levnější provoz a servis, ale při nákupu jsou výrazně dražší než srovnatelně...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Vratné baterie: nápad na jejich pronájem do elektroaut se vrací do Škody

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky...

Devět z deseti českých firem nemá elektromobil ani ho neplánuje pořídit

Nabíjení Enyaqa u první UFC nabíječky v Chrovatsku, na odpočívadle/čerpací...

Pandemie změnila přístup českých firem ke služebním autům. Čtvrtina podniků zastavila obměnu...

  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Který je ten pravý? Záhada tří Heydrichových mercedesů

Premium Na světě je několik mercedesů, jejichž majitelé tvrdí, že právě v tom jejich atentátníci Josef Gabčík a Jan Kubiš...

Xiaomi chce v roce 2024 zahájit masovou výrobu vlastních aut

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi hodlá v první polovině roku 2024 zahájit masovou výrobu vlastních automobilů....

Výrobci náklaďáků plní emisní cíle dobře, ekologové chtějí přitvrdit

Výrobci nákladních automobilů plní emisní cíle a dobrovolně se zavázali snižovat produkci skleníkových plynů rychleji,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...