Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

aktualizováno 
Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely na zasněžené silnici. Které gumy vás naopak na zimních cestách nenechají ve štychu?

Test zimních pneumatik | foto: ÖAMTC

Na vrcholcích hor už je poprašek nového sněhu, teploty padají pod nulu, je tedy nejvyšší čas připravit auto na zimu. Začít by se mělo od pneumatik. Pro ty, kdo potřebují nové obutí, je tu první test zimních gum. Jako tradičně připravily srovnávací test evropské autokluby: německý ADAC, švýcarský TCS a rakouský ÖAMTC.

Tentokrát vybíraly obutí na malé auto, jako je třeba Škoda Fabia, a dodávku velikosti Volkswagenu Transporter, která patří v osobním provedení mezi oblíbené rodinné vozy.

Testování má standardizovaný scénář, pneumatiky se zkouší na polygonu v různých podmínkách a jízdních situacích na sněhem a ledem pokrytém povrchu. Testuje se i na suché či mokré silnici za nízkých teplot. Hodnotí se také opotřebení, hluk a valivý odpor, který má vliv na spotřebu paliva.

Premianti

Mezi šestnácti zimními pneumatikami v žádané kategorii 185/65 R15 dosáhla nejlepších výsledků trojice Dunlop, Kleber a Pirelli. „Tyto značky nabízejí mezi patnáctipalcovým zimním obutím vyvážený mix vlastností,“ cituje z výsledků Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz.

Všimněte si ovšem, že žádná z testovaných gum nedostala výbornou. Projít především testy na ledu bylo i pro nejlepší pneumatiky náročné. „Tradiční lídři mezi výrobci pneumatik – Continental, Michelin či Goodyear – tentokrát zaostali v testech na zasněžené nebo zledovatělé vozovce,“ všímá si Petr Buček.

Na posledním místě skončilo obutí od mladé britské značky laciných gum Davanti, vyráběných v Číně. Ty propadly na sněhu a mokru. Na zasněženém asfaltu si dobře nevedly ani gumy Toyo. Nejlepší do sněhu jsou společně s vítěznými Dunlopy také Savy, ty byly však zase nejhorší na suchu.

Podle tabulek podrobných výsledků si můžete vybrat pneu přesně podle svého použití – jiné vlastnosti chce ten, kdo courá většinou jen v nížinách a po městě, a odlišné charakteristiky vyžaduje horský šplhavec.

Test pneumatik

Do čeho obout dodávku?

Mnohem zajímavější – a hrozivější – byl ovšem test zimního obutí pro dodávky či minibusy rozměru 205/65 R16C 105/107T. „Většina nestojí za doporučení, 12 z 15 testovaných pneumatik získalo podprůměrné hodnocení,“ varuje Petr Buček.

„Dobrou zprávou je snad jen to, že test zimních pneumatik pro dodávková auta skončil lépe než letošní zkoušky letních plášťů,“ dodává.

Tři nejlepší z testu patnácti sad gum si odvezly jen celkovou známku „uspokojivou“, tedy asi tak školní trojku. Tragické byly pro většinu hodnocených gum především výkony na suchu a sněhu. „Testům na suché zimní silnici vévodilo trio Continental, Pirelli a Maxxis. Posledně jmenovaná značka však nezvládla testy na zasněžené vozovce,“ cituje z výsledků Petr Buček.

Povinnost přezout

  • Od 1. listopadu do 31. března mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na silnici či dálnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo ji na vozovce lze vzhledem k počasí očekávat.

„Kdo hledá pneumatiky především na zasněžené vozovky, měl by zvolit pláště Michelin nebo Uniroyal,“ uzavírá. Právě u dodávkových gum do zimy se ukázalo, jak náročné je pro vývojáře skloubit často protichůdné požadavky na pneumatiky. Na jednu stranu musí auto „přilepit“ k vozovce, prohrabat se vrstvou sněhu, ale zas nesmí klást velký valivý odpor, aby se nezvyšovala spotřeba. Pneumatika na užitkové vozidlo by také měla zvládat dostatečný nájezd.

Ilustruje to právě nejlepší z testu, plášť Continental. Ten je možná kvůli měkčímu vzorku z testovaných vzorků nejlepší na suchu a mokru, ale zas se ojíždí o něco rychleji než pneumatiky, které v jízdních disciplínách neexcelují.

I pneumatiky s horší známkou jsou na zimních cestách pořád nesrovnatelně lepší než staré sjeté pláště nebo letní gumy. Na nich podle odhadů jezdí po českých silnicích patnáct až dvacet procent řidičů. Kromě pokut riskují i nehodu a vyprošťování.

Test pneumatik
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz