Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Test letních gum: české pláště z Číny srovnali se zavedenými značkami

Exkluzivně
České pneumatiky s čínským rodným listem Tomket za sebou mají první nezávislý test. Značku, která sází na nízkou cenu, ale slibuje zároveň dobré jízdní vlastnosti, podrobila zkoušce globálně uznávaná nezávislá testovací agentura.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ADAC

Patří k nejlevnějším na trhu, dělá je česká firma, vyrábí je v Číně. Jak se pneumatiky značky Tomket chovají na silnici, zatím mohli řidiči zjistit jen ze subjektivních recenzí těch, kteří na pneumatikách nové značky jezdí od loňského jara, kdy je firma začala dodávat na trh. Ale teď už mají v rukou první nezávislý test. Udělala jej světově uznávaná nezávislá agentura, která se věnuje certifikování a testování aut a jejich komponentů. Mimo jiné provádí crashtesty pro EuroNCAP.

Pneumatiky Tomket podstoupily dva testy – na brzdnou dráhu a na celkovou ovladatelnost. Test, který si zadal majitel značky Tomket a provozovatel e-shopu nejlevnejsipneu.cz Radek Grill, porovnal tomkety s třemi dalšími značkami. A výsledky potvrdily, že „česká“ pneumatika s čínským rodným listem je minimálně srovnatelná s evropskými značkami.

Překvapení testu letních gum

Levnější předčily ty prémiové

Levnější neznamená horší. Tak lze jednoduše shrnout letošní test letního obutí od evropských autoklubů. Testem prošlo na třicet pneumatik. Ty levnější paradoxně dominovaly. Kompletní výsledky najdete zde.

Michelin je premiant, Tomket zlatá střední cesta

V testu ovladatelnosti a celkových vlastností pneumatik se porovnávala sedmnáctipalcovou gumu Tomket Sport 3 s konkurentem z prémiového segmentu Michelin Primacy 3 a cenově dostupnějším Kleberem Dynaxer HP3 (také značka Kleber patří Michelinu). Testovací jezdci hodnotili stabilitu při jízdě rovně, ovladatelnost v zatáčkách, hluk i vibrace. Všechny pneumatiky španělská testovací firma vyzkoušela na Volkswagenu Golf sedmé generace v rozměru 225/45 R17.

Jak se dalo očekávat, z testu vyšla vítězně francouzská značka Michelin. Testovací jezdci na ní ocenili ovladatelnost, její zpětnou vazbu k řidiči, přesné řízení s minimální prodlevou odezvy a stabilitu.

Tomket si pak vysloužil „chvalitebné“ hodnocení. Méně jistá byla pneumatika jen při testu zatáčení na hranici adheze. Naopak pochvalu si tomket zasloužil za vlastnosti na mokré vozovce. Testovací piloti si pochvalovali odezvu od předních kol i přilnavost zadní nápravy. Ocenili i komfort českých pneumatik, upozornili jen na vyšší úroveň vibrací, které se přenášejí do kabiny.

Nejhorší hodnocení si vysloužil kleber. Zejména na vodě měla pneumatika nedostatečnou přilnavost. A testovací piloti si stěžovali i na velkou úroveň hluku a vibrací, které mohou obtěžovat posádku.

Michelin z testu odešel s osmi body z deseti možných, tomket si vysloužil 7,1 bodu, kleber pak 6,7 bodu.

Test brzd: na suchu standard, na mokru překvapení

Brzdnou dráhu otestovali dokonce na dvou oblíbených rozměrech, které obvykle používají vozy nižší střední třídy – 205/55 R16 a 225/45 R17. A české řidiče bude hodně zajímat, že v menším rozměru přidala do testu ještě českou pneumatiku Barum Bravuris 3.

Výsledky opět potvrdily, že kdo si je ochotný připlatit za značku Michelin, dostane pneumatiku, která má objektivně lepší vlastnosti než konkurence. Francouzské pneumatiky v obou rozměrech opanovaly test na suchu i na mokru. I když občas jen s minimálním rozdílem.

A na paty jim nejvíc šlapal právě tomket. Ten se stejně jako při testu ovladatelnosti skvěle osvědčil na mokru. V obou rozměrech skončily české pneumatiky s čínským rodným listem na druhém místě za michelinem. V šestnáctipalcovém rozměru potřebovaly gumy Tomket na zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti o 30 centimetrů víc než micheliny, na sedmnáctkách zastavil testovací golf jen o deset centimetrů dál.

Barumky potřebovaly oproti tomketům k zastavení dalších 70 centimetrů. Klebery dokonce 1,2 metru. Na sedmnáctkách pak rozdíl mezi druhým tomketem a třetím kleberem dosáhl dokonce 3,1 metru.

Na suchu si tomket vedl lépe v sedmnáctipalcovém rozměru. Kraloval michelin, s nímž dokázalo testovací auto zastavit na 33,5 metru. S tomkety potřebovalo 35,2 metru, s pneumatikami Kleber 36,4 metru.

Nejhůře si ze všech testovaných parametrů vedl tomket na suchu v šestnáctipalcovém rozměru. Tentokrát skončil na posledním místě, ovšem s minimální ztrátou na soupeře včetně prémiového michelinu. Zatímco francouzské pneumatiky zastavily golf ze 100 km/h na nulu na 35,2 metrech, Tomket potřeboval 37,7 metru. Kleberu stačilo 37,1 metru, Bravuris od Barumu o dalších dvacet centimetrů méně.

Deset centimetrů brzdné dráhy za tisícovku

Při cenovém srovnání pak ze všech testovaných pneumatik nejlépe vychází pneumatika od Tomketu. V šestnáctipalcovém rozměru vyjde na 1 114 korun, ale Barum je jen o 35 korun dražší. Za Kleber Dynaxer HP3 si řidiči připlatí dalších 60 korun, Michelin pak vyjde na 1 815 korun.

Sedmnáctipalcové testované pneumatiky pak vyjdou na 1 429 korun v případě tomketu, kleber je dražší o tři stovky a za michelin řidič zaplatí 2 590 korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Japonské automobilky v Evropě zůstanou, ale s omezenou nabídkou

S výjimkou Toyoty nedosahují japonské automobilky na starém kontinentu takových prodejů jako evropské značky. Spolu s...

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Autu v zimě na ulici škodí led, sůl a zloději. Garáž není vždy spásou

Podle dopravních průzkumů parkuje na ulici zhruba 60 procent všech aut. V zimě přichází s nočním stáním vozu venku...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...