Test kapalin do ostřikovačů: mrznou v hadičkách a tryskách

  14:00aktualizováno  14:00
Zamrzla mi celá nádržka s ostřikovací kapalinou, stěžovalo si v letošních tuhých mrazech docela dost motoristů. Měli přitom pocit, že teploměr rozhodně nespadl na minus dvacet, jež obal modré kapaliny uváděl jako garantovanou "netuhnoucí" teplotu. Otestovali jsme proto pět často prodávaných ostřikovacích směsí. Až na jednu, výrobek firmy Carlson Oil z Prahy-Uhříněvsi, v mrazáku obstály.

Ikonka ostřikovačů, kterou zná každý řidič.

Ale pozor, většina vydržela jen přesně takovou teplotu, jaká byla napsána na obalu. Ukázalo se tak, že nemrznoucí složkou, tedy zjednodušeně řečeno lihem, výrobci až na výjimky opravdu šetří ve snaze co nejvíce snížit cenu. Za 70 korun tak sice koupíte dva litry kapaliny, ale s garantovanou odolností pouze do minus 19 stupňů Celsia – stačí o jediný stupeň navíc a zamrzne.

"Minus 19 stupňů vydržely všechny kapaliny, při minus 20 °C už zamrzly tři z pěti. Když jsme pak pokusně snížili teplotu na minus 26 stupňů, vydržela jediná," říká Jan Rosmus ze Státního veterinárního ústavu v Praze-Suchdole, v jehož mrazicím boxu s certifikovaným teploměrem byl test proveden. Tou jedinou "přeživší" kapalinou do ostřikovačů byla tekutina se značkou Shell.

Kapaliny Tesco Winter a Topdrive na obalu "slíbily" pouze minus 19 °C, a skutečně, nevydržely ani jediný stupeň navíc. Mnozí řidiči přitom spoléhají na to, že "minus dvacítka" by měla zvládnout i blízké teploty, třeba 21 či 22 stupňů.

Bohužel, v opravdu tuhých mrazech vám takové výrobky nepomohou. Když přijdou, je jedinou pomocí kupovat směsi s mnohem nižším bodem ztuhnutí. MF DNES před několika lety testovala kapaliny s výdrží do minus 40 °C a v testu obstály všechny.

Proč zamrzá kapalina v tryskách?

Nemrznoucí složkou v kapalinách bývá buď samotný alkohol (ethanol), ty levnější si vystačí pouze s ním; dražší kapaliny obsahují navíc dražší etylenglykol. Alkohol je totiž těkavý, zatímco etylenglykol netěká, a tak směs stabilizuje - vydrží prostě déle nemrznoucí.

To má význam třeba pro zamrzání kapaliny v přívodních hadičkách ostřikovacích trysek nebo přímo v nich. "Z konce trysek se alkohol může odpařit a vydestiluje se voda, která zamrzne, když auto déle stojí. V hadičkách zase směs rychleji promrzne a mohou se v nich vytvořit krystalky, které je ucpou," vysvětluje Petr Zámostný z Ústavu organické technologie VŠCHT v Praze.

Odpařování alkoholu stojí i za dalším častým problémem: z trysek kapalina stříká, ale zamrzne na skle. To je při silných mrazech úplně promrzlé, k tomu se přidává ještě efekt ochlazování ledovým vzduchem za jízdy. Takže stačí trocha odpařeného alkoholu a místo čistého skla máte namrzlé šmouhy.

Jedinou radou je tedy nakupovat v době silných mrazů kvalitnější značkové výrobky s garantovaným bodem ztuhnutí minus 40 °C nebo nižší (existují i "šedesátky" či "osmdesátky"). Přitom si ale na etiketě ověřte, že obsahují podíl etylenglykolu.

vzorekcenadeklarovaná teplota tuhnutíobstál při deklarované teplotě
Tesco Value69,90 Kč/2 l- 19 °Cano
Top Drive69,90 Kč/2 l- 19 °Cano
Agip47 Kč/1 l- 20 °Cano
Carlson29,90 Kč/1 l- 20 °CNE
Shell139 Kč/2 l- 20 °Cano
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Co sníží počty tragických nehod na D1? Odpoví zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Najdete na iDNES.cz