Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve stojícím voze zima? Jak dlouho bude energie z akumulátoru vyhřívat kabinu? Pokud by se nám nepodařilo s vozem zapadnout do hlubokého sněhu, byla by to vlastně docela příjemná noc.
Fotogalerie4

Tma, -11 °C a hluboký sníh byly kulisy našeho pokusu umrznout v elektromobilu KIA e-Niro. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Překvapivě často narážíme v diskuzích a komentářích týkajících se elektromobility na jednu obavu: „Co když v zimě budu dlouho v koloně? Baterka se vybije a já umrznu!“ Půjčili jsme si proto elektromobil Kia e-Niro a rozhodli se to prakticky vyzkoušet.

Abychom vyzkoušeli takzvanou „variantu nejhoršího scénáře“, nabili jsme vozidlo jen na osmdesát procent a nevyužili před jízdou vytopení kabiny z rozvodné sítě, tedy bez odebrání energie z akumulátoru.

Neprůstřelný plán. Co by se mohlo pokazit…

Je večer. Usedám do vozu, po mnoha hodinách stání promrzlého, na displeji palubní desky svítí minus čtyři stupně Celsia.

V kabině nastavuji dvacet dva stupňů, pouštím vyhřívání sedačky a vyrážím ze středních Čech do Českého ráje – část jedu po dálnici, část po okreskách.

Plán je prostý: dojet do předem vybraného klidného místa, kde nebude mé počínání nikoho zajímat a kde v sousedech nevyvolám pocit, že mě manželka vyhodila z domu. Tam se uvelebit, vytáhnout notebook a v klidu si psát nebo – když lenost zvítězí – trochu zkrátit seznam „ke zhlédnutí“ na Netflixu.

Na tom se nemá co pokazit.

Na místo dorážím po 83 kilometrech s 55 procenty zbývající kapacity akumulátoru. Výjezd prudkým stoupáním zasněžené nezpevněné cesty se povedl bez jakéhokoli zahrabání, což trochu ukolébalo moji obezřetnost, takže jsem v klidu projel mezi cihlovými sloupy na širší prostranství, kde jsem se chtěl otočit tak, abych mohl o několik hodin později opět odjet.

Tam však byla sněhová pokrývka o poznání vyšší a po předchozím střídání teplejšího a chladnějšího počasí podložena vrstvičkou ledu. Poháněná přední kola ztratila trakci a s každým protočením sklouzla o něco více mimo zamýšlenou dráhu, ve směru klesání svahu. Stačilo deset sekund a bylo mi jasné, že tak, jak jsem přijel, už neodjedu, protože bych při couvání trefil jeden z těch cihlových sloupků.

Při dlouhém stání v režimu parkování a se zataženou ruční brzdou je vhodné...

Vozidlo přepínám do užitkového režimu, ve kterém se ani při dlouhém stání se zařazeným režimem „P“ (parkování) a zataženou elektronickou ruční brzdou nevypne, a tak všechny palubní systémy včetně světel a 230V zásuvky mezi zadními sedadly napájí trakční akumulátor s kapacitou 64 kWh, nikoli malá „startovací“ 12V baterie, u které by mohlo hrozit vybití. A také je samozřejmě stále v provozu vytápění a klimatizace.

Je osmá hodina večerní, v akumulátoru zbývá 55 procent energie, udávaný dojezd 177 kilometrů, venkovní teplota -11 °C podle vozidla – telefon hlásí ještě o stupeň méně. Otáčím ovladačem doprava a pro jistotu nastavuji cílovou teplotu na 24 °C. Opouštím příjemně vyhřátou kabinu a teplý vzduch foukající od ventilátorů měním za štiplavý mráz.

První tři hodiny

Sháním lopatu, odhazuji sníh v perimetru před vozem, pod vozem a za koly. Hromádku na šutr zmrzlého písku postupně převádím do sypké formy a pravidelně zalézám do tepla kabiny, čímž sice nehospodárně vypouštím ohřátý vzduch, jak se říká „Pánu Bohu do oken“, ale zase se udržuji v teple.

Zimní tip

Snad každý elektromobil má přepínač režimů zacházení s energií, u KIA je to ECO, Normal a Sport. Na sněhu a ledu doporučujeme jezdit s režimem ECO, se kterým je nástup výkonu pozvolnější a při rozjezdu je vám tak odpuštěna i případná zbrklejší práce s akceleračním pedálem. Jen pozor – tento režim může ovlivnit i výkon topení (případně to lze v setupu nastavit). 

Na práci mi svítí reflektory vozidla, ticho ruší mírný hukot jeho tepelného čerpadla. Zhruba po hodině a půl považuji přípravu za dostatečnou a na první pokus se mi podaří vyhrabat tam, odkud už půjde bezpečně odjet na silnici.

Po třech hodinách od zaparkování vozidlo ukazuje minus dvanáct stupňů, v kabině je však příjemné teplo a dokonce mi už uschla i provlhlá obuv a ponožky, do kterých sníh napadal vrchem během odhazování. Akumulátor hlásí zbývající kapacitu 47 procent a dojezd 148 kilometrů. Tři hodiny vytápění ve slušném mrazu tak ubralo osm procent akumulátoru a zkrátilo odhad dojezdu o 29 kilometrů.

Vydávám se na další cestu, opět je to mix vesnic, okresek a dálnice – po silničkách mezi poli jedu spíše zvolna a občas dávám přednost srnce nebo míjím zajíce, po dálnici jedu maximální povolenou rychlostí. Do zvoleného cíle přijíždíme po 59 kilometrech. Akumulátor hlásí kapacitu 29 procent, dojezd 93 kilometrů. Auto ukazuje venkovní teplotu minus šest stupňů.

Další čtyři hodiny

Opět zapínám užitkový režim, sklápím sedačku spolujezdce a pokouším se usnout. Zjišťuji, že není chytré se bokem opřít o dveře, které jsou přece jen chladnější než většina interiéru a především vzduch vyplňující kabinu. Sklopená sedačka je však překvapivě pohodlná, takže docela rychle usínám.

Probouzím se po necelých čtyřech hodinách. V kabině je teplo, ale v rozespalosti si rád na chvíli pustím i ohřev sedačky.

Připojením elektromobilu k nabíječce jednak doplníte akumulátor, jednak můžete nechat vozidlo vyhřát, aniž by to bylo na úkor dojezdu.

Přesně po čtyřech hodinách pokus ukončuji a vydávám se na cestu domů, k posteli a třífázové nabíječce. Na displeji vidím 21 procent zbývající kapacity akumulátoru, dojezd 60 kilometrů a teplotu minus sedm stupňů. Za čtyři hodiny spotřebovalo topení osm procent akumulátoru (nižší okolní teplota, delší čas) a z dojezdu ubylo 23 kilometrů.

Nezmrznul, nevybil se

Pokud bychom se v elektromobilu něčeho neobávali, tak je to vybití akumulátoru při stání v koloně. Energeticky nejnáročnější je úvodní vyhřátí interiéru, dále topení jen kompenzuje tepelné ztráty skrze konstrukci vozu do okolí. Případně ty, které „rozfrcáte“ otevíráním dveří.

Během pokusu jsme za sedm hodin vytápění stojícího vozidla spotřebovali 16 procent akumulátoru. K tomu jsme ujeli 142 kilometrů, což spotřebovalo 43 procent akumulátoru.

Z výsledků můžeme extrapolovat, že celodenní stání ve voze vytápěném na příjemnou teplotu by – při okolní teplotě pohybující se od -12 do -6 °C – spotřebovalo asi necelých 60 procent plně nabitého akumulátoru.

Mrazivé počasí uplynulých dnů nám umožnilo s Kia e-Niro udělat zimních pokusů vícero. Výsledky představíme v dalším článku.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Sny a realita britské elektromobility. K nabíjení není síť ani elektřina

ilustrační snímek

Velké Británie se zavázala, že do roku 2050 nahradí miliony svých benzínových a naftových vozidel...

Čínská značka BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid

Slavnostní uvedení nové automobilové značky BYD (Build Your Dreams) na český...

VIDEO Největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která soupeří s Teslou o pozici globálního...

Nejčtenější

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08

Hvězdou při otevření nové Mototechny bylo Chladovo bugatti, takto burácí

Značka Mototechna se před dvěma měsíci oddělila od AAA Auto a chce se profilovat jako prodejce prémiových aut nabízejících nadstandardní služby. Na slavnostní otevření prvního showroomu dorazil také...

16. května 2025  16:10

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Průkopník plug-in hybridů je zpátky. Outlander má tři motory a otravné asistenty

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.