Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 20. května 2022 Zbyšek

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve stojícím voze zima? Jak dlouho bude energie z akumulátoru vyhřívat kabinu? Pokud by se nám nepodařilo s vozem zapadnout do hlubokého sněhu, byla by to vlastně docela příjemná noc.

Tma, -11 °C a hluboký sníh byly kulisy našeho pokusu umrznout v elektromobilu KIA e-Niro. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Překvapivě často narážíme v diskuzích a komentářích týkajících se elektromobility na jednu obavu: „Co když v zimě budu dlouho v koloně? Baterka se vybije a já umrznu!“ Půjčili jsme si proto elektromobil Kia e-Niro a rozhodli se to prakticky vyzkoušet.

Abychom vyzkoušeli takzvanou „variantu nejhoršího scénáře“, nabili jsme vozidlo jen na osmdesát procent a nevyužili před jízdou vytopení kabiny z rozvodné sítě, tedy bez odebrání energie z akumulátoru.

Neprůstřelný plán. Co by se mohlo pokazit…

Je večer. Usedám do vozu, po mnoha hodinách stání promrzlého, na displeji palubní desky svítí minus čtyři stupně Celsia.

V kabině nastavuji dvacet dva stupňů, pouštím vyhřívání sedačky a vyrážím ze středních Čech do Českého ráje – část jedu po dálnici, část po okreskách.

Plán je prostý: dojet do předem vybraného klidného místa, kde nebude mé počínání nikoho zajímat a kde v sousedech nevyvolám pocit, že mě manželka vyhodila z domu. Tam se uvelebit, vytáhnout notebook a v klidu si psát nebo – když lenost zvítězí – trochu zkrátit seznam „ke zhlédnutí“ na Netflixu.

Na tom se nemá co pokazit.

Na místo dorážím po 83 kilometrech s 55 procenty zbývající kapacity akumulátoru. Výjezd prudkým stoupáním zasněžené nezpevněné cesty se povedl bez jakéhokoli zahrabání, což trochu ukolébalo moji obezřetnost, takže jsem v klidu projel mezi cihlovými sloupy na širší prostranství, kde jsem se chtěl otočit tak, abych mohl o několik hodin později opět odjet.

Tam však byla sněhová pokrývka o poznání vyšší a po předchozím střídání teplejšího a chladnějšího počasí podložena vrstvičkou ledu. Poháněná přední kola ztratila trakci a s každým protočením sklouzla o něco více mimo zamýšlenou dráhu, ve směru klesání svahu. Stačilo deset sekund a bylo mi jasné, že tak, jak jsem přijel, už neodjedu, protože bych při couvání trefil jeden z těch cihlových sloupků.

Při dlouhém stání v režimu parkování a se zataženou ruční brzdou je vhodné...

Vozidlo přepínám do užitkového režimu, ve kterém se ani při dlouhém stání se zařazeným režimem „P“ (parkování) a zataženou elektronickou ruční brzdou nevypne, a tak všechny palubní systémy včetně světel a 230V zásuvky mezi zadními sedadly napájí trakční akumulátor s kapacitou 64 kWh, nikoli malá „startovací“ 12V baterie, u které by mohlo hrozit vybití. A také je samozřejmě stále v provozu vytápění a klimatizace.

Je osmá hodina večerní, v akumulátoru zbývá 55 procent energie, udávaný dojezd 177 kilometrů, venkovní teplota -11 °C podle vozidla – telefon hlásí ještě o stupeň méně. Otáčím ovladačem doprava a pro jistotu nastavuji cílovou teplotu na 24 °C. Opouštím příjemně vyhřátou kabinu a teplý vzduch foukající od ventilátorů měním za štiplavý mráz.

První tři hodiny

Sháním lopatu, odhazuji sníh v perimetru před vozem, pod vozem a za koly. Hromádku na šutr zmrzlého písku postupně převádím do sypké formy a pravidelně zalézám do tepla kabiny, čímž sice nehospodárně vypouštím ohřátý vzduch, jak se říká „Pánu Bohu do oken“, ale zase se udržuji v teple.

Zimní tip

Snad každý elektromobil má přepínač režimů zacházení s energií, u KIA je to ECO, Normal a Sport. Na sněhu a ledu doporučujeme jezdit s režimem ECO, se kterým je nástup výkonu pozvolnější a při rozjezdu je vám tak odpuštěna i případná zbrklejší práce s akceleračním pedálem. Jen pozor – tento režim může ovlivnit i výkon topení (případně to lze v setupu nastavit). 

Na práci mi svítí reflektory vozidla, ticho ruší mírný hukot jeho tepelného čerpadla. Zhruba po hodině a půl považuji přípravu za dostatečnou a na první pokus se mi podaří vyhrabat tam, odkud už půjde bezpečně odjet na silnici.

Po třech hodinách od zaparkování vozidlo ukazuje minus dvanáct stupňů, v kabině je však příjemné teplo a dokonce mi už uschla i provlhlá obuv a ponožky, do kterých sníh napadal vrchem během odhazování. Akumulátor hlásí zbývající kapacitu 47 procent a dojezd 148 kilometrů. Tři hodiny vytápění ve slušném mrazu tak ubralo osm procent akumulátoru a zkrátilo odhad dojezdu o 29 kilometrů.

Vydávám se na další cestu, opět je to mix vesnic, okresek a dálnice – po silničkách mezi poli jedu spíše zvolna a občas dávám přednost srnce nebo míjím zajíce, po dálnici jedu maximální povolenou rychlostí. Do zvoleného cíle přijíždíme po 59 kilometrech. Akumulátor hlásí kapacitu 29 procent, dojezd 93 kilometrů. Auto ukazuje venkovní teplotu minus šest stupňů.

Další čtyři hodiny

Opět zapínám užitkový režim, sklápím sedačku spolujezdce a pokouším se usnout. Zjišťuji, že není chytré se bokem opřít o dveře, které jsou přece jen chladnější než většina interiéru a především vzduch vyplňující kabinu. Sklopená sedačka je však překvapivě pohodlná, takže docela rychle usínám.

Probouzím se po necelých čtyřech hodinách. V kabině je teplo, ale v rozespalosti si rád na chvíli pustím i ohřev sedačky.

Připojením elektromobilu k nabíječce jednak doplníte akumulátor, jednak můžete nechat vozidlo vyhřát, aniž by to bylo na úkor dojezdu.

Přesně po čtyřech hodinách pokus ukončuji a vydávám se na cestu domů, k posteli a třífázové nabíječce. Na displeji vidím 21 procent zbývající kapacity akumulátoru, dojezd 60 kilometrů a teplotu minus sedm stupňů. Za čtyři hodiny spotřebovalo topení osm procent akumulátoru (nižší okolní teplota, delší čas) a z dojezdu ubylo 23 kilometrů.

Nezmrznul, nevybil se

Pokud bychom se v elektromobilu něčeho neobávali, tak je to vybití akumulátoru při stání v koloně. Energeticky nejnáročnější je úvodní vyhřátí interiéru, dále topení jen kompenzuje tepelné ztráty skrze konstrukci vozu do okolí. Případně ty, které „rozfrcáte“ otevíráním dveří.

Během pokusu jsme za sedm hodin vytápění stojícího vozidla spotřebovali 16 procent akumulátoru. K tomu jsme ujeli 142 kilometrů, což spotřebovalo 43 procent akumulátoru.

Z výsledků můžeme extrapolovat, že celodenní stání ve voze vytápěném na příjemnou teplotu by – při okolní teplotě pohybující se od -12 do -6 °C – spotřebovalo asi necelých 60 procent plně nabitého akumulátoru.

Mrazivé počasí uplynulých dnů nám umožnilo s Kia e-Niro udělat zimních pokusů vícero. Výsledky představíme v dalším článku.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Čínské elektromobily slavné britské značky MG přifrčí do Česka v červnu

Autosalon Auto EXPO Dillí 2020

VIDEO „Značka MG bude uvedena v České republice a na Slovensku,“ oznamuje Marek Vodička z Auto Palace...

Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou

Kia e-Niro na superrychlé 175kW nabíječce E.ON u Humpolce.

Ceny pohonných hmot, které v první polovině března vyskočily až nad 50 korun za litr nafty,...

  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Nová auta pořád nejsou. Na některá se čeká až rok a čtvrt

Čekací lhůty na nová auta se stále prodlužují. Na některé modely si čeští zákazníci počkají dokonce až rok a čtvrt....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Premium Před nástupem do práce je třeba se vybít. A to doslova. Každý, kdo v novém provozu na kompletaci baterií pro...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...