Test dětských autosedaček: dvě se při zkouškách utrhly

aktualizováno 
Evropské autokluby testovaly dětské sedačky. Většina dostala dobré hodnocení, žádná nedosáhla na „výbornou“, dvě naopak propadly.

Test dětských sedaček obsahoval také crashtest | foto: ADAC

Rakouský autoklub ÖAMTC a německý ADAC otestovaly devatenáct dětských sedaček všech velikostních kategorií od „vajíček pro novorozeňata po dvanáctileté puberťáky, mezi nimi sedačky s certifikací i-Size, což je součást nové evropské normy, jejímž cílem je ještě více zvýšit bezpečnost dětí v autě (viz box).

i-Size

Autosedačka dle normy i-Size (UN ECE R129)

  • splňuje předepsané crash testy a to i při bočním nárazu
  • je určena pro děti od narození do 105 cm (tedy přibližně do 4 let), velikost autosedačky se uvádí dle výšky dítěte, ne dle hmotnosti
  • do 15 měsíců se má dítě vozit proti směru jízdy
  • je vybavena systémem Isofix

Pozn: Norma i-Size nenahrazuje předchozí nařízení, výrobce může nabízet sedačky vyrobené podle předchozí i i-Size normy (platí od roku 2013)

Dvě sedačky vyšly ovšem z testu s hodnocením „nedostatečné“, obě selhaly při testu čelního nárazu. Sedačka Recaro Optia se při čelním nárazu uvolnila ze základny (obchodní název „SmartClick“) a sedačka i s patnáctikilovým modelem dítěte proletěla vysokým obloukem testovací laboratoří a u sedačky Grand od firmy Jané se uvolnily háčky systému Isofix. 

O tomto bezpečnostním riziku informovaly automotokluby bezprostředně po jeho zjištění. Výrobce ihned reagoval a závadu odstranil. Kdo již tento typ sedačky vlastnil, mohl si ji zdarma vyměnit. Jané prodává sedačku Grand dále, nabízí ale bezplatnou opravu. 

Výsledky testu

Kompletní výsledky testu dětských sedaček

Devatenáct sedaček pro všechny děti - podrobná tabulka s výsledky ZDE

Jak je možné, že je sedačka s tak vysokou mírou bezpečnostního rizika vůbec v prodeji, objasňuje odborník z ÖAMTC: „Všechny sedačky, které jsou schváleny k prodeji, odpovídají zákonným předpisům. Testy spotřebitelských organizací jsou mnohem přísnější, nejsou však zákonně závazné. Žádný výrobce tak nemůže být na základě špatného výsledku v testu ÖAMTC nucen k nápravě – o to chvályhodnější je reakce firmy Recaro, že ihned nabídla uspokojivé řešení.“

Německy mluvíc autokluby si v hodnocení testu všímají, že cena a výkon u dětských autosedaček spolu vždy nesouvisí. Závadné modely jsou poměrně drané. Z testů ale vyšly jako dobré i sedačky za polovic.

Autoři:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz