Test dětských sedaček: pět neprošlo, jedna se utrhla

  • 5
V aktuálním srovnání německého autoklubu ADAC a jeho partnerů ze Švýcarska a Rakouska se testovalo 26 dětských autosedaček různých velikostí a typů z hlediska bezpečnosti, ergonomie, obsluhy a obsahu nebezpečných látek pro dítě. Test odhalil pět problematických modelů.

Jeden nevyhověl v nárazovém testu a čtyři modely měly problémy s obsaženým množstvím nebezpečných látek z pohledu dítěte.

Konkrétní potíže s nebezpečným množstvím naftalenu měly modely Besafe iZi Go Modular X1 i-Size spolu s iZi Modular i-Size Base a Swandoo Marie 2. Naftalen v tomto množství je podle testovacích expertů v hladině podezření na karcinogenitu. Další problém s nebezpečným množstvím změkčovadla DPHP měla sedačka Osann Oreo 360. Tento prvek může negativně ovlivnit funkci štítné žlázy a hormonální rovnováhu dítěte.

Daleko větším problémem se ukázal nárazový test dětské sedačky Chicco Kiros, která se samovolně oddělila od své základny upevněné v Isofixu. Při dalším zkoumání se ukázalo, že chyba je v samotné základně a sedačka je bezpečná, ale ne s touto základnou. Ukotvení sedačky vykazuje vady a může se stát, že se dětská autosedačka špatně zaaretuje a může se pak vlivem nárazu uvolnit.

Výrobce už vyhlásil na vadné příslušenství (asi dva tisíce kusů v celé Evropě) svolávací akci, stahuje kusy vyrobené v období od 23. 11. 2019 do 19. 11. 2020. Dotčené kusy lze identifikovat podle dvou štítků, na sedačce je homologační číslo 030059 na oranžové samolepce (A) a na bílém štítku (B) na základně je pak datum výroby.

Pokud se podíváme na ostatní testované modely, které neměly během testování problémy, najdeme nejhorší celkové ohodnocení 2,8 z pětistupňového školního známkování. To je více než dobré hodnocení dalších 18 testovaných modelů.

Kompletní výsledky testu dětských sedaček

INFOGRAFIKA


„Autokluby opět po čase do testu zařadily také jednoduché podsedáky. Oproti plnohodnotným sedačkám s ochranou hlavy a boku dítěte výrazně zaostaly. Autokluby je proto rodičům nedoporučují kupovat,“ cituje z výsledku testu Petr Buček z magazínu Autembezpečně.cz.

Jak se testuje

Před více než 50 lety zveřejnila zkušebna ADAC první test dětských autosedaček (povinnost je používat ovšem Evropa zavedla až v roce 2006). V současnosti se testují sedačky podle přísných standardů. Při tzv. saňovém testu se zkoumá zastavení z rychlosti 64 km/h, navozující podmínky jako při crashtestu. Hodnotí se přetížení působící na figuríny upevněné v sedačkách, vedení pásu, stabilita výrobku ve vozidle a také podpora hlavy. Bere se ohled také na to, zda je možné sedačku přenastavovat podle toho, jak dítě roste. 

Hodnocení ovládání (ergonomie) zahrnuje také instalaci do vozu – to bývá někdy problém, dětské sedačky za svůj vývoj narostly do často monstrózní velikosti. Posledníroky se také zohledňuje přítomnost jedovatých nebo zdraví ohrožujících látek (ftaláty, zpomalovače hoření, fenoly nebo těžké kovy). V tabulce má tento parametr nulový podíl na hodnocení, ovšem pokud některou z těchto látek inspektoři odhalí, sedačka je okamžitě označena jako nevyhovující.