Pondělí 25. ledna 2021, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. ledna 2021 Miloš

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali výzkumníci ze švýcarské Laboratoře po výzkum materiálů a technologií EMPA financované švýcarským silničním úřadem Astra.

Test podle sdělení EMPA proběhl již v prosinci loňského roku. „Experiment byl proveden především s ohledem na soukromé a veřejné provozovatele malých i velkých podzemních garáží nebo parkovacích domů,“ uvedl projektový ředitel Lars Derek Mellert ze společnosti Amstein + Walthert Progress AG.

„Tyto podzemní stavby jsou stále častěji využívány i elektromobily. A provozovatelé si kladou otázku: Co dělat, když takové auto vzplane? Jaká zdravotní nebezpečí hrozí zaměstnancům? Jaký vliv může mít takový požár na provoz mého zařízení?“ komentuje Mellert.

Tři scénáře požáru

Aby získali odpovědi na tyto otázky, zapálili švýcarští vědci společně s odborníkem na bezpečnost silničních tunelů Mellertem baterie z elektromobilů v pokusné štole. V rámci tří testů analyzovali rozložení zplodin a sazí, ale i chemických usazenin ve vodě použité na hašení.

Testoval se nejen stav zařízení, které velikostí odpovídá podzemní garáži o rozloze téměř 800 čtverečních metrů, byl proveden i rozbor vody použité na hašení. V třetím testu zkoumali stav odvětrávacího zařízení, především zjišťovali, do jaké míry se se v jeho vedení usazují škodlivé substance. Ve všech třech scénářích použili vědci 32kWh baterii, která je srovnatelná s baterií pro malý elektromobil; pro účely pokusu ovšem pracovali jen s osminou kapacity, tedy čtyřmi kilowatthodinami (to je asi třetina polovina obvyklé kapacity akumulátoru u plug-in hybridů).

Hořící elektromobily nejsou nebezpečnější než ostatní

Výsledek testu: Hořící elektromobil v tunelu není, co se týče vzniku a rozvoje vysokých teplot, nebezpečnější než vozidlo s konvenčním pohonem, shrnují badatelé. „ Emise škodlivin z požáru vozu jsou vždy nebezpečné a za jistých okolností smrtelné,“ uvádí se v závěrečné zprávě.

Zcela nezávisle na formě pohonu nebo na druhu úložiště energie musí při požáru vozidla v uzavřeném prostoru všechni pokud možno co nejrychleji opustit nebezpečnou zónu. I koncentrace silně leptavé toxické kyseliny, která je často považována za mimořádně velké nebezpečí v souvislosti s hořící baterií, zůstala při všech třech pokusech pod kritickou hranicí. Rovněž odvětrávací zařízení v tunelu, je-li v technicky v pořádku, se s hořícím elektromobilem vypořádalo stejně dobře jako u hořícího vozidla s benzinovým či dieselovým motorem. Vybavení tunelu nebo odvětrávací zařízení nevykazovaly ani později zvýšenou korozi. Experti ovšem provozovatelům garáží doporučují po požáru profesionální sanaci. Usazeniny sazí na stěnách, podlahách a stropech obsahují oxidy kobaltu, niklu i manganu a vyvolávají silné alergické reakce.

Voda použitá k hašení je vysoce jedovatá

Ještě nebezpečnější je ovšem voda použitá k hašení a chlazení. Zde z analýz vyplynulo, že došlo k chemickému zatížení, které 70krát překročilo limit pro odpadní průmyslovou vodu ve Švýcarsku. Množství škodlivin obsažených ve vodě, která se používá k chlazení vraku vozu, aby se zabránilo jeho opětovnému vznícení, překročilo limit až stonásobně.

Závěr výzkumu  shrnuli v laboratoři EMPA takto: Každý požár vozidla, ať už s konvenčním nebo bateriovým pohonem, v tunelu nebo podzemní garáži je potenciálně smrtelný. Z toho důvodu musí všichni zúčastnění okamžitě opustit místo nehody, i když se to vzhledem k silnému kouři, vysoké teplotě a panice zdá v dané chvíli téměř nemožné. Neštěstí, k němuž došlo v tunelu pod horou Mont Blanc v roce 1999, tragicky dokázalo, jak zničující mohou být požáry v tunelech.

Důležité je, aby po takovém požáru zasáhli experti, kteří se postarají o likvidaci jeho následků. I z vody použité k hašení požáru je nutné odstranit veškeré pozůstatky jedovatých látek.

Utopit, hlídat... a vyhodit

Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Čím více aut poháněných elektromotory živenými bateriemi bude jezdit po silnicích, tím vyšší je pravděpodobnost, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet. Jenže zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhasit baterii elektromobilu je otázkou hodin. A ani pak nemusí být vyhráno. Čtěte dále

Hasiči mají z elektroaut těžkou hlavu

V teoretické rovině je přístup k hašení elektromobilů vyřešený, z praxe mají ale hasiči těžkou hlavu. Elektromobil má méně míst, kde by mohlo dojít k požáru, takže pravděpodobnost bude mírně menší než u vozu se spalovacím motorem. Ovšem když už chytne, je to problém. Hořící benzinové auto umí hasiči uhasit vlastně okamžitě. V baterii elektromobilu ovšem probíhají další chemické a fyzikální procesy a je třeba ji následně dlouho sledovat.

Na hašení bateriových aut jsou proto speciální postupy. Hasiči budou muset mít pro tyto případy připravené speciální kontejnery s vodou, do kterých bateriový vůz ponoří. Elektroautomobilka Tesla ve svých materiálech udává, že na uhašení jejich elektromobilu je třeba 12 tisíc litrů vody.

Jak prokázal švýcarský test, problém je v tom, že voda použitá na „utopení“ akumulátoru a hašení elektromobilu je kontaminovaná látkami, které se z baterie uvolňují; s její likvidací si umí poradit pouze specializované firmy, kterých je jen velmi málo.

Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z ČVUT v Praze, letos v červenci v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz uvedl, že kromě jiného bude třeba změnit i další předpisy, například požadavky na stavbu parkovacích domů a podzemních garáží.

Experti v Česku nyní vymýšlí, jak nastavit stavební a bezpečnostní předpisy pro umístění nabíjecích bodů v podzemních garážích a parkovacích domech. Hořící nebo uhašené auto bude třeba z takových míst, kde se jen velmi těžce manévruje, vyprostit na volné prostranství. Jeden z návrhů tak například vyžaduje, aby místa pro parkování a nabíjení elektroaut byla co nejblíž výjezdu, případně jen v nejbližším podlaží.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Rozložení kompomnentů u platformy E-GMP.

VIDEO Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý...

Předem odsouzen k neúspěchu. První elektromobil Renaultu má šedesát let

Henney Kilowatt

Když Renault představil svůj první plnohodnotný elektromobil Zoe, opomenul tři svá auta, která už...

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

Elektromobily MG ZS před cestou do Evropy

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Nabíjení plug-inhybridní Škody Superb iV  z domácí zásuvky.

VIDEO Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny...

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

V izraelském Tel Avivu postavili první silnici se zabudovaným elektrickým...

V izraelském Tel Avivu budují bezdrátovou elektrickou silnici, která bude dodávat energii městské...

Škoda postaví elektromobil menší než Fabia, naznačil šéf značky

Nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer představil necelý měsíc...

Škoda pracuje na malém elektrickém autě, řekl o nástupci bateriové Škody Citigo Thomas Schäfer pro...

  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Renaulution: zisk přivezou Lada s Dacií, elektromobily a aktualizace ojetin

Renault odhaluje plány na příští roky pod novým šéfem. Firma sdružující značky Renault, Dacia, Lada a Alpine se chce...

První žena ve formuli 1. Nezdolná bohyně se probila do království mužů

Premium Před více než šedesáti lety usedla Maria Teresa de Filippis do vozu formule 1. Díky svému temperamentu, odvaze a...

Crashtesty s živými lidmi. Výrobcům figuríny nestačí, člověka plně nenahradí

Premium Automobilky udávají, že před uvedením vozu na trh proběhne 99 % nárazových testů virtuálně a 1 % ve zkušebně. Výrobci...

Jezdíme v popelnicích. Auta se vyrábějí ze starých džín i banánových slupek

Premium Nová auta stále více připomínají kontejnery na recyklovaný odpad. Najdete v nich PET lahve, stará trička, rybářské...

Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek
Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek

V redakci jsme měli možnost otestovat dva nové chleby Odkolek. Mají vysoký podíl žitné mouky a nádherně propečenou kůrku, která láká k ochutnání už...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance svých 23 obchodů. Podle poslední účetní závěrky ve...