Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali výzkumníci ze švýcarské Laboratoře po výzkum materiálů a technologií EMPA financované švýcarským silničním úřadem Astra.

Test podle sdělení EMPA proběhl již v prosinci loňského roku. „Experiment byl proveden především s ohledem na soukromé a veřejné provozovatele malých i velkých podzemních garáží nebo parkovacích domů,“ uvedl projektový ředitel Lars Derek Mellert ze společnosti Amstein + Walthert Progress AG.

„Tyto podzemní stavby jsou stále častěji využívány i elektromobily. A provozovatelé si kladou otázku: Co dělat, když takové auto vzplane? Jaká zdravotní nebezpečí hrozí zaměstnancům? Jaký vliv může mít takový požár na provoz mého zařízení?“ komentuje Mellert.

Tři scénáře požáru

Aby získali odpovědi na tyto otázky, zapálili švýcarští vědci společně s odborníkem na bezpečnost silničních tunelů Mellertem baterie z elektromobilů v pokusné štole. V rámci tří testů analyzovali rozložení zplodin a sazí, ale i chemických usazenin ve vodě použité na hašení.

Testoval se nejen stav zařízení, které velikostí odpovídá podzemní garáži o rozloze téměř 800 čtverečních metrů, byl proveden i rozbor vody použité na hašení. V třetím testu zkoumali stav odvětrávacího zařízení, především zjišťovali, do jaké míry se se v jeho vedení usazují škodlivé substance. Ve všech třech scénářích použili vědci 32kWh baterii, která je srovnatelná s baterií pro malý elektromobil; pro účely pokusu ovšem pracovali jen s osminou kapacity, tedy čtyřmi kilowatthodinami (to je asi třetina polovina obvyklé kapacity akumulátoru u plug-in hybridů).

Hořící elektromobily nejsou nebezpečnější než ostatní

Výsledek testu: Hořící elektromobil v tunelu není, co se týče vzniku a rozvoje vysokých teplot, nebezpečnější než vozidlo s konvenčním pohonem, shrnují badatelé. „ Emise škodlivin z požáru vozu jsou vždy nebezpečné a za jistých okolností smrtelné,“ uvádí se v závěrečné zprávě.

Zcela nezávisle na formě pohonu nebo na druhu úložiště energie musí při požáru vozidla v uzavřeném prostoru všechni pokud možno co nejrychleji opustit nebezpečnou zónu. I koncentrace silně leptavé toxické kyseliny, která je často považována za mimořádně velké nebezpečí v souvislosti s hořící baterií, zůstala při všech třech pokusech pod kritickou hranicí. Rovněž odvětrávací zařízení v tunelu, je-li v technicky v pořádku, se s hořícím elektromobilem vypořádalo stejně dobře jako u hořícího vozidla s benzinovým či dieselovým motorem. Vybavení tunelu nebo odvětrávací zařízení nevykazovaly ani později zvýšenou korozi. Experti ovšem provozovatelům garáží doporučují po požáru profesionální sanaci. Usazeniny sazí na stěnách, podlahách a stropech obsahují oxidy kobaltu, niklu i manganu a vyvolávají silné alergické reakce.

Voda použitá k hašení je vysoce jedovatá

Ještě nebezpečnější je ovšem voda použitá k hašení a chlazení. Zde z analýz vyplynulo, že došlo k chemickému zatížení, které 70krát překročilo limit pro odpadní průmyslovou vodu ve Švýcarsku. Množství škodlivin obsažených ve vodě, která se používá k chlazení vraku vozu, aby se zabránilo jeho opětovnému vznícení, překročilo limit až stonásobně.

Závěr výzkumu  shrnuli v laboratoři EMPA takto: Každý požár vozidla, ať už s konvenčním nebo bateriovým pohonem, v tunelu nebo podzemní garáži je potenciálně smrtelný. Z toho důvodu musí všichni zúčastnění okamžitě opustit místo nehody, i když se to vzhledem k silnému kouři, vysoké teplotě a panice zdá v dané chvíli téměř nemožné. Neštěstí, k němuž došlo v tunelu pod horou Mont Blanc v roce 1999, tragicky dokázalo, jak zničující mohou být požáry v tunelech.

Důležité je, aby po takovém požáru zasáhli experti, kteří se postarají o likvidaci jeho následků. I z vody použité k hašení požáru je nutné odstranit veškeré pozůstatky jedovatých látek.

Utopit, hlídat... a vyhodit

Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Čím více aut poháněných elektromotory živenými bateriemi bude jezdit po silnicích, tím vyšší je pravděpodobnost, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet. Jenže zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhasit baterii elektromobilu je otázkou hodin. A ani pak nemusí být vyhráno. Čtěte dále

Hasiči mají z elektroaut těžkou hlavu

V teoretické rovině je přístup k hašení elektromobilů vyřešený, z praxe mají ale hasiči těžkou hlavu. Elektromobil má méně míst, kde by mohlo dojít k požáru, takže pravděpodobnost bude mírně menší než u vozu se spalovacím motorem. Ovšem když už chytne, je to problém. Hořící benzinové auto umí hasiči uhasit vlastně okamžitě. V baterii elektromobilu ovšem probíhají další chemické a fyzikální procesy a je třeba ji následně dlouho sledovat.

Na hašení bateriových aut jsou proto speciální postupy. Hasiči budou muset mít pro tyto případy připravené speciální kontejnery s vodou, do kterých bateriový vůz ponoří. Elektroautomobilka Tesla ve svých materiálech udává, že na uhašení jejich elektromobilu je třeba 12 tisíc litrů vody.

Jak prokázal švýcarský test, problém je v tom, že voda použitá na „utopení“ akumulátoru a hašení elektromobilu je kontaminovaná látkami, které se z baterie uvolňují; s její likvidací si umí poradit pouze specializované firmy, kterých je jen velmi málo.

Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z ČVUT v Praze, letos v červenci v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz uvedl, že kromě jiného bude třeba změnit i další předpisy, například požadavky na stavbu parkovacích domů a podzemních garáží.

Experti v Česku nyní vymýšlí, jak nastavit stavební a bezpečnostní předpisy pro umístění nabíjecích bodů v podzemních garážích a parkovacích domech. Hořící nebo uhašené auto bude třeba z takových míst, kde se jen velmi těžce manévruje, vyprostit na volné prostranství. Jeden z návrhů tak například vyžaduje, aby místa pro parkování a nabíjení elektroaut byla co nejblíž výjezdu, případně jen v nejbližším podlaží.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Porsche Taycan Turbo S: Auto, které změní vaše vnímání elektrických aut

Porsche Taycan Turbo S

Na elektrická auta můžete pohlížet všelijak. Můžete jim vyčítat vysokou hmotnost, relativně malý...

Škoda postaví elektromobil menší než Fabia, naznačil šéf značky

Nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer představil necelý měsíc...

Škoda pracuje na malém elektrickém autě, řekl o nástupci bateriové Škody Citigo Thomas Schäfer pro...

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Každé čtvrté auto se prodá přes internet, věří v Mercedesu

Exkluzivně Nákup auta na internetu musí být snadný, jako když vybíráte knihu, říká Britta Seegerová, která je členkou...

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Zbrojení na Rallye Dakar vrcholí.

Na start 43. ročníku Rallye Dakar, který začíná 3. ledna 2021 v Saúdské Arábii, se postaví několik českých týmů. Poosmé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...