Před deseti lety dělala společnost Goodyear EMEA velké šetření mezi čerstvými absolventy autoškol v šestnácti evropských zemích. Ukázalo se, že ti čeští měli s fungl novým řidičákem tak málo důvěry ve své dovednosti, že by bez obav mohli řídit snad jen nákupní vozíky. Ve srovnání s mladými šoféry z ciziny se mnohem víc báli cest za hranice, jízdy v kopcích i konfrontace s krizovými situacemi. Nejvíc si stěžovali, že nejsou připraveni na nouzové brzdění, jízdu na mokré vozovce či za tmy, protože neumějí tlumit dálková světla.
Společně s Dány se zásadně hrozili podélného parkování, zatímco se Španěly a Italy sdíleli hrůzu z toho, že vyjedou do provozu úplně sami. „Je to jeden z důsledků beznadějně zastaralého systému přípravy a závěrečných zkoušek nových řidičů v České republice,“ hořekuje nad neslavnými výsledky expert na dopravní bezpečnost Roman Budský z Platformy Vize 0.
Řízení za tmy? Autoškola by měla žáka upozornit, že si volky nevolky bude muset přivstat nebo za volantem zůstat i pozdě odpoledne.