Dovolené začínají, a taky trable s půjčeným autem
Osmnáct evropských autoklubů už poněkolikáté před vypuknutím dovolenkové horečky podniklo velký test autopůjčoven pod hlavičkou instituce EuroTest.
Letos jejich zástupci vyrazili anonymně v roli běžných turistů do 60 půjčoven v Řecku, Itálii, Portugalsku, Španělsku, Turecku, Chorvatsku a na Maltě. Do míst, kam jezdí Evropané nejraději, Čechy nevyjímaje.
Test potvrdil výsledky z předešlých let: velké rozdíly v přístupu autopůjčoven. Větší část z navštívených půjčoven poskytuje svým klientům nedostatečné služby. A některé nabízejí auta v povážlivém technickém stavu.
test autopůjčovenVýsledky testu ADAC - zde |
Zájemce o pronájem vozu by se měl dočkat v ideálním případě srozumitelné smlouvy v angličtině, kde se přesně stanovuje rozsah pojištění auta, případná vratná záloha, množství pohonných hmot při vracení vozu a co možná nejpřesnější popis jeho stavu.
Výsledky testu EuroTestu popisují i návštěvu jedné z tureckých půjčoven. Zájemce o auto přivítala hlasitá kytarová muzika, atmosféra se podobala večírku a následovala nabídka dát si společně panáka whiskey. Komunikace v angličtině se ukázala jako nemožná, a otázky kolem pojištění vozu tak nepadaly na úrodnou půdu. Bohužel to nebyla výjimka.
Dejte pozor na pojištění
V některých případech se ukázalo, že je třeba k pronájmu sjednat extra pojištění. Autopůjčovna Avis v portugalském Portimão chtěla za havarijní pojistku dalších 14,40 eur na den. Navíc si za půjčení Fiatu Punto řekla o vratnou zálohu ve výši 1 150 eur. V ostatních půjčovnách průměrně chtěli ve formě zálohy za malé auto 300 eur.
Před podpisem smlouvy je důležité přesně zjistit podmínky povinného ručení, pojištění pro případ nehody i odcizení vozu nebo jeho částí. Pokud se zájemci nezdají, neměl by podepisovat.
Pětina nemá co dělat na silnici
Samostatnou kapitolou jsou nabízená auta. EuroTest odhalil v půjčovnách vozy s vážnými závadami. Dvanáct ze 60 pronajatých označili technici autoklubů za natolik poškozené, že nemají na silnici co pohledávat. V pěti případech ze sedmi půjčených to byla terénní auta. Měla vážně poškozené podvozky, brzdy nebo řízení.
Za auto v dezolátním stavu označili technici Nissana Micru z řecké půjčovny v letovisku Thira na ostrově Santorini. Měla silně zdeformované přední disky, jedna bočnice pneumatiky byla vážně poškozena a na zadním kole chyběla matice.
Jen 14 pronajatých aut ze 60 mělo ve výbavě lékárničku. Většinou chyběl návod k obsluze auta, řada z navštívených půjčoven neuměla poskytnout dětskou autosedačku.