Film Obecná škola šel do kin před třiatřiceti lety, v mnoha ohledech je to tedy už snímek pro pamětníky. Některé scénky z něj ale nestárnou. Třeba ta, v níž Rudolf Hrušínský coby ředitel varuje nezbedné žáky před tím, aby neolizovali namrzlé zábradlí před školní budovou. Jak to s tím dobře míněným upozorněním dopadlo, nejspíš víte.
Jsou prostě věci, které se do školního rozhlasu raději neříkají. A zrovna tak jsou věci, které je asi lepší nezveřejňovat na síti X.
„Umístění mokré utěrky na rukojeti kabelu nabíječky Supercharger nezvyšuje rychlost nabíjení a narušuje sledování teploty, čímž vzniká riziko přehřátí nebo poškození. Prosím, zdržte se tohoto jednání, aby naše systémy mohly pracovat správně a skutečné problémy s nabíjením mohly být našimi systémy rozpoznány,“ zveřejnil oficiální profil Tesla Charging.
Dosáhl tím jen rozpoutání diskuse a značného zvýšení dosahu informace, kterou si dosud majitelé elektromobilů značky Tesla jen tiše šeptali mezi sebou. Tedy, že v některých případech ono vnější chlazení skutečně přispívá ke zvýšení rychlosti nabíjení. A to je asi všechno, co řidiči, kteří neradi čekají, potřebovali slyšet.
Na obhajobu správců profilu Tesla Charging se dá říct jen, že to varování zveřejnili v reakci na postřeh z podcastu InsideEV, který se zveřejněním toho triku přišel jako první. Ale jeho popřením se ve výsledku sami dopustili podobné propagace rizikového chování, jako ve filmu ředitel Obecné školy.
Jen tedy před publikem desetitisíců sledujících, kteří se výtečně inspirovali.
Pod tím nešťastným příspěvkem se objevily – alespoň na čas – desítky rádoby chytrých rad majitelů elektromobilů, jak ještě tepelné senzory nabíječek ošálit dodatečným chlazením. Od zastínění přes příruční větráky, až po chlazené nápoje a ony mokré utěrky a ručníky.
Finta prý dřív fungovala lépe
Informace vypuštěné na síť X si už žijí svým vlastním životem, a na nějaké omluvy a napravování už je trochu pozdě.
Dílem proto, že celý trik s tím urychleným dobíjením rozebral a potvrdil i Kyle Conner, zakladatel mediální sítě pro elektromobily InsideEV. Uvedl, že v rozporu s tím, co tvrdí společnost Tesla, je trik s mokrým hadrem spolehlivým způsobem, jak zkrátit dobu nabíjení.
Sám to prý dělá už více než sedm let.
Celá ta metoda souvisí s vnějšími teplotními čidly na rukojetích nabíjecích kabelů Tesly. Ta totiž mají za úkol snížit nabíjecí výkon, aby si lidé nepopálili ruce. Podle Connera to nikdy příliš nefungovalo, ale tím, že lidé omotali kolem nabíjecí rukojeti mokrý ručník, se nejen vyhnuli popálení, ale také zaznamenali odpovídající zvýšení nabíjecího proudu.
Conner také doplnil, že trik dříve fungoval lépe. „Mokrý hadr na rukojeti stále zrychluje proces, ale už je to něčím uměle omezené,“ dodal, s tím, že Tesla pravděpodobně provedla nějaké změny v logice senzorů při nabíjení. Buď aby učinila rukojeti v horkých letních dnech na dotek bezpečnější, nebo aby trik s mokrým hadrem přestal fungovat.
Supercharger nemá kdo napravit
To, že se během dobíjení rukojeti nabíječek Supercharger, které jsou dnes považovány za americký standard , až kriticky přehřívají, potvrzují svorně všichni američtí Tesla nadšenci. Otázkou zůstává, co se s tím dá dělat.
Poslední inovace, vylepšení Superchargerů o kapalinou chlazené kabely, totiž situaci úplně nenapravilo. A ona inovace byla skutečně v dlouhé řadě poslední, protože celý vývojářský tým, který za úpravami nabíječek Supercharger v Tesle stál, byl letos v květnu kompletně zrušen.
Důvodem propustit celý tým Superchargeru byla údajná nespokojenost Elona Muska s jeho vedoucí, Rebeccou Tinucciovou. Ta prý miliardáři řekla, že už nemůže propustit další členy svého týmu, aniž by to ohrozilo podnikání společnosti Tesla v oblasti nabíjení. A Musk ji chtěl přesvědčit o opaku.
Od té doby je odpovědnost za nabíjecí síť Tesly svěřena energetickému týmu společnosti, pod nějž spadá prodej solárních panelů Tesla a dalších produktů pro ukládání energie do domácností Powerwall. Jenže ti si se Supercharge asi moc rady neví.
Tesla se tím rázným rozhodnutím svého šéfa tedy trochu sama zahnala do kouta.
Momentálně se víc snaží o instalace dalších stanic Supercharge, zahuštění dobíjecí infrastruktury. Ale už ne o to, aby byly ty staré nějak inovovány, aby se při nabíjení rukojeti těch již existujících nepřehřívaly. A řidiči elektromobilů už teď díky síti X vědí, že urychlit nabíjení mohou snadno tím, že teplotní senzory ošálí mokrým ručníkem. Což ovšem životnosti dobíjecích kabelů nepomůže.
Chcete zkrátit rychlost nabíjení? Pokud na to půjdete přes mokrý ručník, možná to bude fungovat. Ale je to něco, co vám Tesla rozhodně nedoporučuje.