Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dohady o mokrý hadr. Žhavé téma supernabíječek Tesly pálí i Muska

Když jde o zkrácení doby nabíjení, je každý trik dobrý. Alespoň tak si to myslí majitelé vozů značky Tesla, co neradi čekají. Proto na nabíječky dávají mokré deky. Tato finta prý skutečně urychluje dobíjení, ale rovněž může způsobit poškození kabelů. Automobilka Tesla je žádá, aby to nedělali.

Supercharger je prý dnes americkým standardem nabíjení. Ovšem standardem, který se nebezpečně přehřívá. | foto: Profimedia.cz

Film Obecná škola šel do kin před třiatřiceti lety, v mnoha ohledech je to tedy už snímek pro pamětníky. Některé scénky z něj ale nestárnou. Třeba ta, v níž Rudolf Hrušínský coby ředitel varuje nezbedné žáky před tím, aby neolizovali namrzlé zábradlí před školní budovou. Jak to s tím dobře míněným upozorněním dopadlo, nejspíš víte.

Jsou prostě věci, které se do školního rozhlasu raději neříkají. A zrovna tak jsou věci, které je asi lepší nezveřejňovat na síti X.

„Umístění mokré utěrky na rukojeti kabelu nabíječky Supercharger nezvyšuje rychlost nabíjení a narušuje sledování teploty, čímž vzniká riziko přehřátí nebo poškození. Prosím, zdržte se tohoto jednání, aby naše systémy mohly pracovat správně a skutečné problémy s nabíjením mohly být našimi systémy rozpoznány,“ zveřejnil oficiální profil Tesla Charging.

Dosáhl tím jen rozpoutání diskuse a značného zvýšení dosahu informace, kterou si dosud majitelé elektromobilů značky Tesla jen tiše šeptali mezi sebou. Tedy, že v některých případech ono vnější chlazení skutečně přispívá ke zvýšení rychlosti nabíjení. A to je asi všechno, co řidiči, kteří neradi čekají, potřebovali slyšet.

Na obhajobu správců profilu Tesla Charging se dá říct jen, že to varování zveřejnili v reakci na postřeh z podcastu InsideEV, který se zveřejněním toho triku přišel jako první. Ale jeho popřením se ve výsledku sami dopustili podobné propagace rizikového chování, jako ve filmu ředitel Obecné školy.

Jen tedy před publikem desetitisíců sledujících, kteří se výtečně inspirovali.

Pod tím nešťastným příspěvkem se objevily – alespoň na čas – desítky rádoby chytrých rad majitelů elektromobilů, jak ještě tepelné senzory nabíječek ošálit dodatečným chlazením. Od zastínění přes příruční větráky, až po chlazené nápoje a ony mokré utěrky a ručníky.

Jeden z nápadů, jak ošálit teplotní senzory na rukojeti dobíječky, které zaplavily diskuzi o urychlení nabíjení.

Finta prý dřív fungovala lépe

Informace vypuštěné na síť X si už žijí svým vlastním životem, a na nějaké omluvy a napravování už je trochu pozdě.

Dílem proto, že celý trik s tím urychleným dobíjením rozebral a potvrdil i Kyle Conner, zakladatel mediální sítě pro elektromobily InsideEV. Uvedl, že v rozporu s tím, co tvrdí společnost Tesla, je trik s mokrým hadrem spolehlivým způsobem, jak zkrátit dobu nabíjení.

Sám to prý dělá už více než sedm let.

Celá ta metoda souvisí s vnějšími teplotními čidly na rukojetích nabíjecích kabelů Tesly. Ta totiž mají za úkol snížit nabíjecí výkon, aby si lidé nepopálili ruce. Podle Connera to nikdy příliš nefungovalo, ale tím, že lidé omotali kolem nabíjecí rukojeti mokrý ručník, se nejen vyhnuli popálení, ale také zaznamenali odpovídající zvýšení nabíjecího proudu.

Conner také doplnil, že trik dříve fungoval lépe. „Mokrý hadr na rukojeti stále zrychluje proces, ale už je to něčím uměle omezené,“ dodal, s tím, že Tesla pravděpodobně provedla nějaké změny v logice senzorů při nabíjení. Buď aby učinila rukojeti v horkých letních dnech na dotek bezpečnější, nebo aby trik s mokrým hadrem přestal fungovat.

Supercharger nemá kdo napravit

To, že se během dobíjení rukojeti nabíječek Supercharger, které jsou dnes považovány za americký standard , až kriticky přehřívají, potvrzují svorně všichni američtí Tesla nadšenci. Otázkou zůstává, co se s tím dá dělat.

Poslední inovace, vylepšení Superchargerů o kapalinou chlazené kabely, totiž situaci úplně nenapravilo. A ona inovace byla skutečně v dlouhé řadě poslední, protože celý vývojářský tým, který za úpravami nabíječek Supercharger v Tesle stál, byl letos v květnu kompletně zrušen.

Důvodem propustit celý tým Superchargeru byla údajná nespokojenost Elona Muska s jeho vedoucí, Rebeccou Tinucciovou. Ta prý miliardáři řekla, že už nemůže propustit další členy svého týmu, aniž by to ohrozilo podnikání společnosti Tesla v oblasti nabíjení. A Musk ji chtěl přesvědčit o opaku.

Princip dodatečného chlazení je jasný. Když ošálíte teplotní senzory, tempo nabíjení se při přehřívání nezpomalí. Životnosti kabelů to však neprospěje.

Od té doby je odpovědnost za nabíjecí síť Tesly svěřena energetickému týmu společnosti, pod nějž spadá prodej solárních panelů Tesla a dalších produktů pro ukládání energie do domácností Powerwall. Jenže ti si se Supercharge asi moc rady neví.

Tesla se tím rázným rozhodnutím svého šéfa tedy trochu sama zahnala do kouta.

Momentálně se víc snaží o instalace dalších stanic Supercharge, zahuštění dobíjecí infrastruktury. Ale už ne o to, aby byly ty staré nějak inovovány, aby se při nabíjení rukojeti těch již existujících nepřehřívaly. A řidiči elektromobilů už teď díky síti X vědí, že urychlit nabíjení mohou snadno tím, že teplotní senzory ošálí mokrým ručníkem. Což ovšem životnosti dobíjecích kabelů nepomůže.

Chcete zkrátit rychlost nabíjení? Pokud na to půjdete přes mokrý ručník, možná to bude fungovat. Ale je to něco, co vám Tesla rozhodně nedoporučuje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Život s počítačem na kolech: Musk vychytává teslám mouchy na dálku online

Další testy Tesly Y – velká středová dotyková obrazovka

VIDEO Málokdo si asi ještě před několika lety uměl představit, že se na trhu objeví nová automobilka,...

Kanadská soda. 100% cla na čínská elektroauta se ekologům nelíbí

MG4 Electric

VIDEO Po USA a Evropské unii nyní změnila přístup k čínským elektromobilům i Kanada. Od října na ně bude...

Muskův otisk u Berlína. Kvůli obří továrně zmizelo půl milionu stromů

Protesty klimatických aktivistů u továrny společnosti Tesla nedaleko Berlína...

VIDEO Obří továrny společnosti Tesla nedaleko Berlína má prokazatelné negativní dopady na životní...

Korejským úřadům došla s požáry elektroaut trpělivost, chtějí víc informací

Chemické zpomalovače hoření negarantují, že auto nelehne popelem. Ale při...

VIDEO Jižní Korea hodlá nařídit výrobcům elektrovozů, aby zveřejňovali značku baterií, které v nich...

Život s teslou: Cesta do Itálie byla jednodušší než jízdy po Česku

S teslou na dovolenou do Itálie

VIDEO Jsou na místě obavy z cestování elektroautem na zahraniční dovolenou? Více než 2 300 kilometrů...

Uber zařadí do své flotily 100 tisíc elektromobilů. Dohodl se s čínským BYD

Stanoviště Uberu na mezinárodním letišti v Los Angeles. Firma čelí hromadné...

Společnost Uber oznámila, že chce do svého vozového parku zařadit 100 tisíc nových elektromobilů od...

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...