Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Původní tesly ukazují, jak poznat, že je baterie elektroauta na odpis

Na to, jak dnes jezdí patnáct let stará Tesla Roadster, existuje nečekaná odpověď. Ty s původními bateriemi první generace lépe než verze vybavené modernizovaným akumulátorem. Od ředitele Gruber Motors, autorizovaného servisu Tesly, se řidiči dozvěděli, jak vlastně poznají stárnoucí baterii.
Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S...

Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S těmi modernizovanými to jde z kopce. | foto: ČTK

První sériově vyráběný sportovní elektromobil, Tesla Roadster, sjel z montážní linky v březnu 2008. Se zrychlením na sto za čtyři sekundy byl lepší než Porsche 911, tedy alespoň podle reklamních sloganů. Na americkém trhu byla verze Standard 1.5 k dostání za startovní cenu 98 950 dolarů, verze 2.5 Sport pak o třicet tisíc dražší. Elektrický sporťák od Tesly byl ztělesněný průlom, model prošlapávající cestu ostatním.

První tesla vyjela před 15 lety, byl to sporťák přestavěný z lotusu

Už jen jeho uspořádání akumulátoru, seskládaného ze sedmi tisíc Li-Ion článků, se stalo typovou předlohou pro řadu dalších výrobců elektromobilů.

Tím však oslavné ódy končí. Ohromil sice výkonem, svou cenou zájemce neoslovil. Vyrobeno nakonec bylo jen asi 2 500 kusů, jimiž se dnes pyšní fandové, kteří se nebojí ukázat, že to jejich ustájený bateriový miláček ještě nezapomněl, a pořád to umí rozjet naplno.

Přesnější by ovšem bylo říct, že to nezapomněly jen některé Tesly Roadster.

U některých se totiž silně projevují neduhy stáří. A není bez zajímavosti, že tou pomyslnou diagnózou automobilové stařecké demence obvykle netrpí modely se starším typem baterií, ale ty s tím novějším.

Verze 2.5 Sport Tesly Roadster šla do prodeje za 128 500 dolarů. Tehdy necelé tři miliony korun.

Psal se rok 2010 a na pařížském autosalonu byl představen první sportovní elektromobil, který si „drze“ troufal konkurovat Porschi 911.

Dárek s překvapením

Osm let po uvedení modelu Roadster na trh přichystala Tesla jejich majitelům dárek.

Velký upgrade, vylepšení. Nový bateriový box, nahrazující baterii první generace s články s kapacitou 2,2 ampérhodin, paketem s články o kapacitě 3,2 ampérhodin. V praxi to znamenalo za plného nabití zvýšení dojezdu z 320 na 640 kilometrů.

Bylo to lákavé. Proto taky nemálo majitelů po téhle lepší verzi akumulátoru sáhlo, byť pořízení a výměna přišla na 32 000 dolarů. Čtvrtinu, potažmo třetinu pořizovací ceny původní verze celého vozu.

Tato modernizovaná baterie však zjevně moc velkou parádu neudělala.

Je trochu překvapivé, že na to upozornil zrovna Pete Gruber. Kdo? Generální ředitel společnosti Gruber Motors, první komerční nezávislé servisní organizace poskytující provozně-technickou a poprodejní podporu Tesle. Jehož největší specialitou jsou právě Roadstery.

Gruber ve zkratce popisuje, že původní baterie premiérových Roadsterů – s 2,2ampérhodinovými články – byla konstruována na životnost deset let. A ještě dnes, po patnácti letech provozu, na nich nenajdeme jakékoliv známky zastarávání nebo poklesu výkonu.

To baterie s 3,2ampérhodinovými články – které přišly jako vítaný upgrade dojezdu v roce 2016 – přitom ani ne po sedmi letech v provozu začaly plnit dílny Gruberova servisu.

Ty novější jsou tedy paradoxně horší.

Problémy s nimi začaly ještě před koncem jejich předpokládané životnosti, zatímco vícečlánkové akumulátory první generace pořád nejeví známky poklesu výkonu.

Dýchavičnost jízdy, pokles výkonu, rychlé vybíjení při zátěži. Příznaky stáří baterie jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují.

Tesla raději mlčí

Pete Gruber se pustil do zkoumání oněch modernizovaných akumulátorů, k dispozici měl zrovna dva porouchané Roadstery, s novými bateriovými pakety z roku 2016 a 2019. A po poměrně dlouhém a technicky náročném vyšetřování dospěl k závěru, že hlavní příčinou selhání těchto akumulátorů je blíže nespecifikovaný problém s kvalitou článků.

Snad by mohlo jít o nedostatek elektrolytů v článcích, protože právě ta obvykle způsobuje vysokou impedanci lithium-iontových článků. To, co řidiči vnímají jako rychlé vybíjení baterie při zátěži.

„Tesla ukončila výrobu modernizovaných paketů baterie s 3,2ampérhodinovými články pro Roadster z kraje roku 2020, oficiálně kvůli nesplnění testů na maximální dojezd,“ popisuje Gruber. „Takže určitě musela vědět, co je s nimi v nepořádku. A pokud to nevěděla přesně, alespoň tušila, že s nimi něco v nepořádku je.“

Sám za sebe pak usuzuje, že modernizované baterie pro Roadster za léta 2016 až 2019 byly nejspíš vyrobeny ve stejné výrobní sérii, a že se jejich kvalita může a bude zhoršovat, bez ohledu na to, zda a jak často jsou používány, nebo jen stojí v garáži. Dále uvádí, že ani tyto modernizované baterie nejspíš nikdy nedosáhly slibovaného plného dojezdu 640 kilometrů. Čímž asi inženýry a marketingové oddělení Tesly nepotěšil.

Dva vozy Roadster, které byly v dílnách společnosti Gruber Motors testovány, si následně společnost Tesla zapůjčila k dalším servisním šetřením. Ale Gruberovy teorie nijak oficiálně nekomentovala.

Jak vypadá stáří baterie?

Pikantní informace o tom, že staré baterie elektrického Roadsteru odolávají zubu času lépe než ty nové, má docela zásadní dopad.

Ona nová verze paketů, kterou pro Roadster nadělili v Tesle pod stromeček roku 2016, je totiž totožná s verzí, kterou dnes najdeme v „masově“ vyráběné Tesle Model S. A ta ještě pořád patří k flotile těch nejčetnějších elektromobilů na silnicích.

Ženy s přibývajícím věkem kupují červená auta, muži hnědá

Rozpoznat příznaky, a hlavně konkrétní příčiny stáří u baterie Roadsteru tak může být velmi užitečné i pro řidiče elektromobilů, kteří elektrosporťák nevlastní.

Pete Gruber shrnuje zkušenosti klientů na věčnost odcházejících baterií: „Zaznamenají výrazný pokles výkonu, nad padesát kilometrů ztrácí rychlost a jízda se stává houpavě-křečovitou, časté je rychlé vybíjení i u v garáži odstavených a nejezdících vozů, je tu faktická neschopnost auta jet rychleji než 95 kilometrů v hodině a tím znemožněná přeprava po dálnici, potažmo neschopnost vyjet na strmější kopec. Příznaky jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují až k situaci, kdy se vůz stane neřiditelným.“

Není tajemstvím, že na příští rok Tesla chystá další dárek řidičům, upgrade stávajících akumulátorových paketů. Otázkou zůstává, jestli budou lepší než ty z roku 2016. Anebo budou s každou novou generací jen o něco horší.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Výroba nového Peugeotu 3008 v továrně v Sochaux se rozbíhá.

VIDEO Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla...

Méně fosilních paliv a sázka na elektromobily. Macron představil emisní plán

Francouzský prezident Emmanuel Macron hovoří při zahájení zvláštního zasedání o...

Francouzský prezident Emmanuel Macron v úterý představil plán na dosažení vytyčeného cíle snížit v...

Elektromobily už nejsou jen do města, ujedou až 700 kilometrů

Peugeot 3008

Auto s plně elektrickým pohonem je na popojíždění po městě. Na pendlování mezi kanceláří, školou,...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto

VIDEO Exkluzivně Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci...

Už není cesty zpět, vítězství elektra je jasné. Šéf Renaultu vysvětluje proč

Šéf automobilky Renault Luca de Meo představuje na autosalonu v Mnichově novou...

Opačný kurz? Teď už je pozdě. A ti, kdo doufají, že se v roce 2026 zařadí zpátečka, klamou sami...

Nový scenic tvrdí elektrickou muziku. Na cestu mu hraje Jean-Michel Jarre

Renault Scenic E-Tech Electric

VIDEO Zakladatel kategorie kompaktních MPV se transformoval do elektrické éry a vyzývá Teslu Model Y na...

Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

Hostem pořadu Rozstřel je František Dvořák, vedoucí redakce Auto.iDNES.cz.

VIDEO Vysíláme Ještě před necelými deseti lety představovali čínští výrobci automobilů exotiku. „Byli k smíchu,“...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Biden v úzkých, Trump na koni. Stávka v automobilkách spojila odboráře

Premium Konec léta a začátek podzimu byl v USA pořádně horký. Kromě herců a scenáristů do stávky vstoupili i automobiloví...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Jak chutná miminkům pokračovací a batolecí mléko Beggs?
Jak chutná miminkům pokračovací a batolecí mléko Beggs?

30 rodin dostalo od nás zdarma pokračovací nebo batolecí mléko od prémiové značky Beggs. Co o něm ve svých recenzích napsali? Přečtěte si hodnocení...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...