Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Původní tesly ukazují, jak poznat, že je baterie elektroauta na odpis

Na to, jak dnes jezdí patnáct let stará Tesla Roadster, existuje nečekaná odpověď. Ty s původními bateriemi první generace lépe než verze vybavené modernizovaným akumulátorem. Od ředitele Gruber Motors, autorizovaného servisu Tesly, se řidiči dozvěděli, jak vlastně poznají stárnoucí baterii.
Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S...

Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S těmi modernizovanými to jde z kopce. | foto: ČTK

První sériově vyráběný sportovní elektromobil, Tesla Roadster, sjel z montážní linky v březnu 2008. Se zrychlením na sto za čtyři sekundy byl lepší než Porsche 911, tedy alespoň podle reklamních sloganů. Na americkém trhu byla verze Standard 1.5 k dostání za startovní cenu 98 950 dolarů, verze 2.5 Sport pak o třicet tisíc dražší. Elektrický sporťák od Tesly byl ztělesněný průlom, model prošlapávající cestu ostatním.

První tesla vyjela před 15 lety, byl to sporťák přestavěný z lotusu

Už jen jeho uspořádání akumulátoru, seskládaného ze sedmi tisíc Li-Ion článků, se stalo typovou předlohou pro řadu dalších výrobců elektromobilů.

Tím však oslavné ódy končí. Ohromil sice výkonem, svou cenou zájemce neoslovil. Vyrobeno nakonec bylo jen asi 2 500 kusů, jimiž se dnes pyšní fandové, kteří se nebojí ukázat, že to jejich ustájený bateriový miláček ještě nezapomněl, a pořád to umí rozjet naplno.

Přesnější by ovšem bylo říct, že to nezapomněly jen některé Tesly Roadster.

U některých se totiž silně projevují neduhy stáří. A není bez zajímavosti, že tou pomyslnou diagnózou automobilové stařecké demence obvykle netrpí modely se starším typem baterií, ale ty s tím novějším.

Verze 2.5 Sport Tesly Roadster šla do prodeje za 128 500 dolarů. Tehdy necelé tři miliony korun.

Psal se rok 2010 a na pařížském autosalonu byl představen první sportovní elektromobil, který si „drze“ troufal konkurovat Porschi 911.

Dárek s překvapením

Osm let po uvedení modelu Roadster na trh přichystala Tesla jejich majitelům dárek.

Velký upgrade, vylepšení. Nový bateriový box, nahrazující baterii první generace s články s kapacitou 2,2 ampérhodin, paketem s články o kapacitě 3,2 ampérhodin. V praxi to znamenalo za plného nabití zvýšení dojezdu z 320 na 640 kilometrů.

Bylo to lákavé. Proto taky nemálo majitelů po téhle lepší verzi akumulátoru sáhlo, byť pořízení a výměna přišla na 32 000 dolarů. Čtvrtinu, potažmo třetinu pořizovací ceny původní verze celého vozu.

Tato modernizovaná baterie však zjevně moc velkou parádu neudělala.

Je trochu překvapivé, že na to upozornil zrovna Pete Gruber. Kdo? Generální ředitel společnosti Gruber Motors, první komerční nezávislé servisní organizace poskytující provozně-technickou a poprodejní podporu Tesle. Jehož největší specialitou jsou právě Roadstery.

Gruber ve zkratce popisuje, že původní baterie premiérových Roadsterů – s 2,2ampérhodinovými články – byla konstruována na životnost deset let. A ještě dnes, po patnácti letech provozu, na nich nenajdeme jakékoliv známky zastarávání nebo poklesu výkonu.

To baterie s 3,2ampérhodinovými články – které přišly jako vítaný upgrade dojezdu v roce 2016 – přitom ani ne po sedmi letech v provozu začaly plnit dílny Gruberova servisu.

Ty novější jsou tedy paradoxně horší.

Problémy s nimi začaly ještě před koncem jejich předpokládané životnosti, zatímco vícečlánkové akumulátory první generace pořád nejeví známky poklesu výkonu.

Dýchavičnost jízdy, pokles výkonu, rychlé vybíjení při zátěži. Příznaky stáří baterie jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují.

Tesla raději mlčí

Pete Gruber se pustil do zkoumání oněch modernizovaných akumulátorů, k dispozici měl zrovna dva porouchané Roadstery, s novými bateriovými pakety z roku 2016 a 2019. A po poměrně dlouhém a technicky náročném vyšetřování dospěl k závěru, že hlavní příčinou selhání těchto akumulátorů je blíže nespecifikovaný problém s kvalitou článků.

Snad by mohlo jít o nedostatek elektrolytů v článcích, protože právě ta obvykle způsobuje vysokou impedanci lithium-iontových článků. To, co řidiči vnímají jako rychlé vybíjení baterie při zátěži.

„Tesla ukončila výrobu modernizovaných paketů baterie s 3,2ampérhodinovými články pro Roadster z kraje roku 2020, oficiálně kvůli nesplnění testů na maximální dojezd,“ popisuje Gruber. „Takže určitě musela vědět, co je s nimi v nepořádku. A pokud to nevěděla přesně, alespoň tušila, že s nimi něco v nepořádku je.“

Sám za sebe pak usuzuje, že modernizované baterie pro Roadster za léta 2016 až 2019 byly nejspíš vyrobeny ve stejné výrobní sérii, a že se jejich kvalita může a bude zhoršovat, bez ohledu na to, zda a jak často jsou používány, nebo jen stojí v garáži. Dále uvádí, že ani tyto modernizované baterie nejspíš nikdy nedosáhly slibovaného plného dojezdu 640 kilometrů. Čímž asi inženýry a marketingové oddělení Tesly nepotěšil.

Dva vozy Roadster, které byly v dílnách společnosti Gruber Motors testovány, si následně společnost Tesla zapůjčila k dalším servisním šetřením. Ale Gruberovy teorie nijak oficiálně nekomentovala.

Jak vypadá stáří baterie?

Pikantní informace o tom, že staré baterie elektrického Roadsteru odolávají zubu času lépe než ty nové, má docela zásadní dopad.

Ona nová verze paketů, kterou pro Roadster nadělili v Tesle pod stromeček roku 2016, je totiž totožná s verzí, kterou dnes najdeme v „masově“ vyráběné Tesle Model S. A ta ještě pořád patří k flotile těch nejčetnějších elektromobilů na silnicích.

Ženy s přibývajícím věkem kupují červená auta, muži hnědá

Rozpoznat příznaky, a hlavně konkrétní příčiny stáří u baterie Roadsteru tak může být velmi užitečné i pro řidiče elektromobilů, kteří elektrosporťák nevlastní.

Pete Gruber shrnuje zkušenosti klientů na věčnost odcházejících baterií: „Zaznamenají výrazný pokles výkonu, nad padesát kilometrů ztrácí rychlost a jízda se stává houpavě-křečovitou, časté je rychlé vybíjení i u v garáži odstavených a nejezdících vozů, je tu faktická neschopnost auta jet rychleji než 95 kilometrů v hodině a tím znemožněná přeprava po dálnici, potažmo neschopnost vyjet na strmější kopec. Příznaky jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují až k situaci, kdy se vůz stane neřiditelným.“

Není tajemstvím, že na příští rok Tesla chystá další dárek řidičům, upgrade stávajících akumulátorových paketů. Otázkou zůstává, jestli budou lepší než ty z roku 2016. Anebo budou s každou novou generací jen o něco horší.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

BMW

VIDEO Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení...

Praha zvažuje, jak zpoplatní parkování elektromobilů. Ve hře je i sleva

ilustrační snímek

Hlavní město Praha zvažuje, jakou částkou zpoplatní parkování elektromobilů. Podle náměstka...

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

První plenární zasedání nového europarlamentu ve francouzském Štrasburku (16....

Evropa nesmí skončit jako americký Detroit. Bez snižování limitů oxidu uhličitého v ní ale cenově...

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Blokování nabíjecích míst

VIDEO Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá...

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...