Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Původní tesly ukazují, jak poznat, že je baterie elektroauta na odpis

Na to, jak dnes jezdí patnáct let stará Tesla Roadster, existuje nečekaná odpověď. Ty s původními bateriemi první generace lépe než verze vybavené modernizovaným akumulátorem. Od ředitele Gruber Motors, autorizovaného servisu Tesly, se řidiči dozvěděli, jak vlastně poznají stárnoucí baterii.
Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S...

Tesly Roadster s původním bateriovým paketem z roku 2008 jezdí perfektně. S těmi modernizovanými to jde z kopce. | foto: ČTK

První sériově vyráběný sportovní elektromobil, Tesla Roadster, sjel z montážní linky v březnu 2008. Se zrychlením na sto za čtyři sekundy byl lepší než Porsche 911, tedy alespoň podle reklamních sloganů. Na americkém trhu byla verze Standard 1.5 k dostání za startovní cenu 98 950 dolarů, verze 2.5 Sport pak o třicet tisíc dražší. Elektrický sporťák od Tesly byl ztělesněný průlom, model prošlapávající cestu ostatním.

První tesla vyjela před 15 lety, byl to sporťák přestavěný z lotusu

Už jen jeho uspořádání akumulátoru, seskládaného ze sedmi tisíc Li-Ion článků, se stalo typovou předlohou pro řadu dalších výrobců elektromobilů.

Tím však oslavné ódy končí. Ohromil sice výkonem, svou cenou zájemce neoslovil. Vyrobeno nakonec bylo jen asi 2 500 kusů, jimiž se dnes pyšní fandové, kteří se nebojí ukázat, že to jejich ustájený bateriový miláček ještě nezapomněl, a pořád to umí rozjet naplno.

Přesnější by ovšem bylo říct, že to nezapomněly jen některé Tesly Roadster.

U některých se totiž silně projevují neduhy stáří. A není bez zajímavosti, že tou pomyslnou diagnózou automobilové stařecké demence obvykle netrpí modely se starším typem baterií, ale ty s tím novějším.

Verze 2.5 Sport Tesly Roadster šla do prodeje za 128 500 dolarů. Tehdy necelé tři miliony korun.

Psal se rok 2010 a na pařížském autosalonu byl představen první sportovní elektromobil, který si „drze“ troufal konkurovat Porschi 911.

Dárek s překvapením

Osm let po uvedení modelu Roadster na trh přichystala Tesla jejich majitelům dárek.

Velký upgrade, vylepšení. Nový bateriový box, nahrazující baterii první generace s články s kapacitou 2,2 ampérhodin, paketem s články o kapacitě 3,2 ampérhodin. V praxi to znamenalo za plného nabití zvýšení dojezdu z 320 na 640 kilometrů.

Bylo to lákavé. Proto taky nemálo majitelů po téhle lepší verzi akumulátoru sáhlo, byť pořízení a výměna přišla na 32 000 dolarů. Čtvrtinu, potažmo třetinu pořizovací ceny původní verze celého vozu.

Tato modernizovaná baterie však zjevně moc velkou parádu neudělala.

Je trochu překvapivé, že na to upozornil zrovna Pete Gruber. Kdo? Generální ředitel společnosti Gruber Motors, první komerční nezávislé servisní organizace poskytující provozně-technickou a poprodejní podporu Tesle. Jehož největší specialitou jsou právě Roadstery.

Gruber ve zkratce popisuje, že původní baterie premiérových Roadsterů – s 2,2ampérhodinovými články – byla konstruována na životnost deset let. A ještě dnes, po patnácti letech provozu, na nich nenajdeme jakékoliv známky zastarávání nebo poklesu výkonu.

To baterie s 3,2ampérhodinovými články – které přišly jako vítaný upgrade dojezdu v roce 2016 – přitom ani ne po sedmi letech v provozu začaly plnit dílny Gruberova servisu.

Ty novější jsou tedy paradoxně horší.

Problémy s nimi začaly ještě před koncem jejich předpokládané životnosti, zatímco vícečlánkové akumulátory první generace pořád nejeví známky poklesu výkonu.

Dýchavičnost jízdy, pokles výkonu, rychlé vybíjení při zátěži. Příznaky stáří baterie jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují.

Tesla raději mlčí

Pete Gruber se pustil do zkoumání oněch modernizovaných akumulátorů, k dispozici měl zrovna dva porouchané Roadstery, s novými bateriovými pakety z roku 2016 a 2019. A po poměrně dlouhém a technicky náročném vyšetřování dospěl k závěru, že hlavní příčinou selhání těchto akumulátorů je blíže nespecifikovaný problém s kvalitou článků.

Snad by mohlo jít o nedostatek elektrolytů v článcích, protože právě ta obvykle způsobuje vysokou impedanci lithium-iontových článků. To, co řidiči vnímají jako rychlé vybíjení baterie při zátěži.

„Tesla ukončila výrobu modernizovaných paketů baterie s 3,2ampérhodinovými články pro Roadster z kraje roku 2020, oficiálně kvůli nesplnění testů na maximální dojezd,“ popisuje Gruber. „Takže určitě musela vědět, co je s nimi v nepořádku. A pokud to nevěděla přesně, alespoň tušila, že s nimi něco v nepořádku je.“

Sám za sebe pak usuzuje, že modernizované baterie pro Roadster za léta 2016 až 2019 byly nejspíš vyrobeny ve stejné výrobní sérii, a že se jejich kvalita může a bude zhoršovat, bez ohledu na to, zda a jak často jsou používány, nebo jen stojí v garáži. Dále uvádí, že ani tyto modernizované baterie nejspíš nikdy nedosáhly slibovaného plného dojezdu 640 kilometrů. Čímž asi inženýry a marketingové oddělení Tesly nepotěšil.

Dva vozy Roadster, které byly v dílnách společnosti Gruber Motors testovány, si následně společnost Tesla zapůjčila k dalším servisním šetřením. Ale Gruberovy teorie nijak oficiálně nekomentovala.

Jak vypadá stáří baterie?

Pikantní informace o tom, že staré baterie elektrického Roadsteru odolávají zubu času lépe než ty nové, má docela zásadní dopad.

Ona nová verze paketů, kterou pro Roadster nadělili v Tesle pod stromeček roku 2016, je totiž totožná s verzí, kterou dnes najdeme v „masově“ vyráběné Tesle Model S. A ta ještě pořád patří k flotile těch nejčetnějších elektromobilů na silnicích.

Ženy s přibývajícím věkem kupují červená auta, muži hnědá

Rozpoznat příznaky, a hlavně konkrétní příčiny stáří u baterie Roadsteru tak může být velmi užitečné i pro řidiče elektromobilů, kteří elektrosporťák nevlastní.

Pete Gruber shrnuje zkušenosti klientů na věčnost odcházejících baterií: „Zaznamenají výrazný pokles výkonu, nad padesát kilometrů ztrácí rychlost a jízda se stává houpavě-křečovitou, časté je rychlé vybíjení i u v garáži odstavených a nejezdících vozů, je tu faktická neschopnost auta jet rychleji než 95 kilometrů v hodině a tím znemožněná přeprava po dálnici, potažmo neschopnost vyjet na strmější kopec. Příznaky jsou zpočátku nenápadné, ale poměrně rychle gradují až k situaci, kdy se vůz stane neřiditelným.“

Není tajemstvím, že na příští rok Tesla chystá další dárek řidičům, upgrade stávajících akumulátorových paketů. Otázkou zůstává, jestli budou lepší než ty z roku 2016. Anebo budou s každou novou generací jen o něco horší.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

CES na kolech: Řízení je jako počítačová hra se zapojením umělé inteligence

BMW

VIDEO Na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas se v oblasti aut točilo vše okolo inovativního řešení...

Praha zvažuje, jak zpoplatní parkování elektromobilů. Ve hře je i sleva

ilustrační snímek

Hlavní město Praha zvažuje, jakou částkou zpoplatní parkování elektromobilů. Podle náměstka...

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

První plenární zasedání nového europarlamentu ve francouzském Štrasburku (16....

Evropa nesmí skončit jako americký Detroit. Bez snižování limitů oxidu uhličitého v ní ale cenově...

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Blokování nabíjecích míst

VIDEO Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá...

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Bouráky z klučičí kapsy. Unikátní sbírka angličáků je k vidění v Praze

„Přijďte ukázat svým dětem, s čím jste si hráli, když jste byli malí,“ zve obchodní centrum DBK v Praze na Budějovické na výstavu angličáků. Putovní výstava ukazuje fragment jedné z největších sbírek...

15. ledna 2025

Elektroauta parkují v Praze další půlrok zdarma. Hřibův plán má trhliny

Až do 30. června tohoto roku mohou elektromobily a plug-in hybridy parkovat v Praze na modrých a smíšených zónách zdarma. Rada hlavního města na poslední chvíli prodloužila koncem loňského roku...

15. ledna 2025

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

14. ledna 2025

Boj o zákaz spalováků pokračuje. Šéf Škody byl kvůli tomu u ministra

Automobilka Škoda Auto navrhuje, aby regulační rámec pro automobilový průmysl umožňoval vedle přechodu na elektromobily i možné využití plug-in hybridů nebo alternativních paliv. Po setkání s...

14. ledna 2025

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...