Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to. Ukázal to aktuální masivní únik interních dokumentů, který vynesl na světlo podrobnosti o zákaznících, jejich stížnostech i čísla účtů. Tesle za to hrozí víc než jen tučná pokuta.

Po senzacích Pandora Papers a Panama Papers dokumentujících, jak si vrcholní představitelé evropské politiky a korporátní špičky ulívají peníze do daňových rájů, tu teď jsou Tesla Papers. Celkem 100 gigabytů důvěrných dat, která zevnitř proslavené automobilky vynesl informátor, snad bývalý nespokojený zaměstnanec, a předal je německému deníku Handelsblatt.

Pokud byste například hledali číslo sociálního pojištění Elona Muska, přesnou výši odměn manažerů a platů zaměstnanců Tesly, záznamy neveřejné komunikace výrobců a utajené specifikace autodílů, soukromá telefonní čísla a e-mailové adresy přibližně 100 000 zákazníků automobilky, včetně čísel jejich bankovních účtů, narazíte na ně právě v Tesla Papers.

Jak asi chcete policii nebo zraněným při nehodě vysvětlit, že jste prudce nezabrzdil nebo rychlost nepřidali vy, ale vaše tesla?

Uniklé dokumenty vykreslují také poměrně dost nehezký obraz vnitřního fungování navenek tolik vychvalované společnosti. Není férová vůči svým zaměstnancům, zákazníkům ani dodavatelům.

Nejen GDPR, ale i šmírování

Německý odborový svaz IG Metall v této souvislosti hovoří o vytváření kultury strachu mezi zaměstnanci Tesly, jejich obavách vznášet vůči vedení jakékoliv stížnosti. A samotný fakt, že zevnitř společnosti unikly důvěrné informace o zaměstnancích, považuje největší německý odborový svaz za nanejvýš znepokojivý.

„Takový rozsah úniku osobních informací tu zatím nepamatujeme,“ dodává Dagmar Hartgeová z braniborského Úřadu pro ochranu osobních údajů. „Z Tesly najednou uniklo takové množství materiálů, které řešíme třeba za dva roky dohromady.“

Asistenční systémy a chybový autopilot patřil podle manažerů Tesly k dávno vyřešeným problémům.

Tesla Papers potvrzují, že se vývojáři od roku 2016 o moc dál neposunuli, a chyby přetrvávají.

Pokud se skutečně prokáže porušení Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), hrozí Tesle pokuta ve výši 4 % tržeb. Což je přibližně 72,3 miliardy korun.

Odhalení přitom přichází ani ne měsíc poté, co se ukázalo, že zaměstnanci kalifornské Tesly běžně skrze kamery vozů nahlíželi do domů a garáží svých klientů. A situace či záběry, které považovali za nějak humorné, děsivé nebo zajímavé, mezi sebou sdíleli. I tento vpád do soukromí ocenily americké soudy tučnou pokutou.

Pro reputaci jsou tak Tesla Papers další velmi bolavou ránou.

Tesla Model Y Performance

Auto, které vás může zabít

Do značné míry i proto, že se v nich obsažená zjištění nedají odbýt tvrzením, že se sice Tesla neumí postarat o lepší zabezpečení dat svých zákazníků, ale auta pořád dělají dobrá. Interní informace to vyvrací.

14. listopadu 2022

Součástí dat jsou totiž tisíce záznamů o hlášených poruchách, škodách a závadách za posledních sedm let. Majitelé vozů Tesla si velmi často stěžovali například na asistenční systémy, automatické parkování, navigaci. Na náhlé „nouzové“ brzdění z plné rychlosti, anebo na neřízenou samovolnou akceleraci. A Tesla Papers k těmto hlášením přikládají interní komunikaci mechaniků a inženýrů, kteří si s takovými poruchami nevěděli rady.

Původní tesly ukazují, jak poznat, že je baterie elektroauta na odpis

Uniklé dokumenty popisují na tři tisícovky selhání „autopilota“, a řada z těch popisovaných závad skončila nehodou. Někdy jen lehkou, jindy fatální. Ve 2 400 případech bylo řešeno „samočinné zrychlování“, s brzděním pak bylo nahlášeno na 1 500 problémů a další čtyři stovky případů se týkaly tzv. fantomového zastavení, kdy vůz nouzově zastavil kvůli domnělé překážce.

Tesly v důsledku těchto výpadků nejednou skončily v příkopu, narazily do zdi nebo do protijedoucích vozidel.

Tesla Papers představují ten největší „proval“ GDPR informací o klientech i zaměstnancích Tesly v historii.

Co nenapíšete, nepoužijí u soudu

Jak to asi uvnitř Tesly chodí, dokreslují interní směrnice, vydané vedením společnosti. Zaměstnanci byli nabádáni, aby při komunikaci se svými zákazníky „nezanechávali důkazy“.

Respektive byli zaměstnanci neustále napomínáni, aby vždy směrem vně společnosti využívali jen ústní formu komunikace. Aby nikomu nezanechávali hlasové zprávy ve schránce nebo zákazníkům nepřeposílali e-maily. Zkrátka, aby se případně tito zákazníci nemohli u soudu opřít o nic jiného, než o svá nepodložená ústní tvrzení.

Pro geniálního Elona Muska je rok 2023 ve znamení miliardových pokut. Na Twitteru i v Tesle.

Uniklé záznamy prokazují, že některé závady asistenčních systémů, o nichž Tesla veřejně prohlásila už v roce 2016, že jsou vyřešené, měly k dořešení daleko a působily škody na majetku a životech ještě v roce 2021.

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Sebastian Matthes, šéfredaktor deníku Handelsblatt, který má plnou verzi Tesla Papers k dispozici, také upozorňuje na poněkud nezvyklý formát vedení společnosti Tesla.

Vše se točí kolem jediného člověka – Elona Muska. „Zabývá se i těmi nejmenšími věcmi, ať už jde o materiál anody baterie, anebo provedení kliky dveří. Takto však mohou fungovat začínající start-upy, ne světové automobilky. Nad určitou velikost firmy potřebují jiné struktury, silné manažery. A také funkční IT, které chrání firemní tajemství i data zaměstnanců. Elon Musk je možná geniální podnikatel, ale pokud jeho nedostatky ve vedení znamenají ohrožení práv jeho zaměstnanců a životů zákazníků, pak je na čase přistřihnout jeho neomezené moci křídla,“ uzavírá Matthes.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku

Premium Když se řekne „kompaktní sportovní auto“, lidé si pod tím představí různé věci. Leckoho napadne třeba Mazda MX-5, BMW...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz
Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz

Řekněme si to na rovinu – za plenky pro ty naše miláčky vydáme za rok z peněženky víc než dříve za kabelky. Zvlášť, když pro ně chceme ty nejlepší...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...