Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojetou teslu není lehké prodat, ostatní elektromobily jsou na tom lépe

Pokud si člověk kupuje nový elektromobil, měl by si položit otázku, za jakou cenu ho později může prodat. Dostupných dat je zatím k dispozici málo, ale zdá se, že ojeté elektromobily ztrácejí na hodnotě víc, než je průměr trhu. Jejich prodej navíc trvá až dvakrát déle. Mají ale i výhodu – snáz se u nich zjišťuje skutečný stav nejdůležitějších součástí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

V síti prodeje ojetých vozů koncernu Volkswagen DasWeltAuto změnilo v Česku v prvním pololetí letošního roku majitele 7 788 aut, z toho ale jen 43 elektromobilů. V bazarech AAA Auto je průměrně k prodeji kolem 30 elektromobilů. V zájmu o jednotlivé modely je velký rozdíl.

„Pro některá vozidla se nalezne zákazník ihned nebo se dokonce na vůz čeká, nicméně obecně je obrátkovost elektrických vozidel nižší než u klasických aut,“ říká Jiří Pěnkava, koordinátor značky DasWeltAuto. „Doba, za kterou se elektromobily prodají, je zpravidla okolo dvou měsíců, což je přibližně dvojnásobek toho, co u konvenčních aut,“ doplňuje Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele sítě AAA Auto.

Zajímavé podrobnější údaje nabízí Jakub Šulta, šéf společnosti Carvago, která má v rámci Evropy v databázi kolem čtrnácti tisíc ojetých elektromobilů: „Nejpoptávanějšími jsou BMW i3 a Nissan Leaf. Elektrovozy se u nás prodávají velmi rychle, ve srovnání s kamenným prodejem v Česku dokonce výrazně rychleji. Například BMW i3 je jedním z vůbec nejprodávanějších vozů na Carvagu. A obecně lze říct, že každý desátý vůz, který prodáme, je hybrid nebo čistý elektromobil.“

Jsou ale modely, které se prodávají hůř. „Některé modely se prakticky neprodávají. Což je velký problém například u Tesly S nebo X, kde k prodeji dochází často až po výrazné slevě a nejčastěji do zahraničí,“ dodává Jakub Šulta.

Větší ztráty hodnoty

Majitel elektromobilu musí počítat s tím, že při následném prodeji přijde nejspíš o víc peněz, než kdyby prodával auto se spalovacím motorem. Shoduje se na tom většina oslovených odborníků. „Pokud přijímáme k výkupu elektromobil, cenu stanovujeme podle trhu a našich běžných postupů, přesto jsme o něco obezřetnější než u vozů se spalovacím motorem,“ popisuje poznatek z praxe Robert Imling, ředitel obchodu s ojetými vozy v Louda Auto+.

„Z důvodu opatrnosti je proto výkupní cena elektromobilů obecně výrazně nižší než u běžných vozů. Co se týká ztráty hodnoty vozů s elektrickým pohonem oproti konvenčním, tak ta je značná – pokles hodnoty je cca o padesát procent vyšší než u srovnatelných vozů se spalovacími motory,“ dodává Imling.

To potvrzuje i Petr Vaněček z AAA Auto: „Co se týče ztráty hodnoty, pohybuje se na úrovni prémiových vozů, což znamená, že je vyšší než u běžné produkce.“

Stejné přirovnání volí i Jiří Pěnkava z DasWeltAuto: „Zůstatková hodnota elektrických vozidel padá rychleji než u konvenčních vozidel, a to z důvodu skutečnosti, že se jedná o stále vyvíjející se technologii, která je na trhu pár let, v porovnání s klasickými motory. Každý nový elektrický model nabízí lepší vlastnosti a větší dojezd a z tohoto důvodu padá hodnota předešlých modelů výrazněji, než je tomu u běžných aut. Pokud vývoj zůstatkové hodnoty máme k něčemu přirovnat, tak k luxusnímu segmentu, kde hodnota v prvních letech padá nejvýrazněji.“

Když se podíváme na model Volkswagen e-Golf z roku 2014, tak tato vozidla se dnes prodávají za ceny okolo tří set tisíc korun, což znamená sedmdesátiprocentní pokles z ceníkové ceny nového vozu. „Ano, není to málo, ale vzhledem k tomu, že se jedná o auta z roku 2014, tak to není zase tak dramatické, jak někteří ‚odborníci‘ predikují. Za tyto ceny se jedná většinou o auta s větším nájezdem. U vozidel v perfektním stavu je poté cena na hranici půl milionu korun,“ říká Jiří Pěnkava.

Dotace a clo jsou zlo

Stejně jako u prodeje nových vozů, tak i u těch ojetých platí, že na různých trzích situaci ovlivňují různé věci. Nejvíc dotace na nové elektromobily a výše dovozních cel. Pokud se v Česku prodejci potýkají s menším zájmem zákazníků, jinde zase mají na situaci vliv neoficiální dovozy způsobené právě dotacemi a výší cla.

„Například Nový Zéland s nulovými celními bariérami pro dovoz se potýká s šedým importem z Japonska a Velké Británie, který brzdí prodej nových elektromobilů,“ říká Martin Macko, který má v centrále Nissanu v Dubaji na starosti trhy v Africe, na Středním Východě, Indii a Oceánii.

„Podobně je to i na Blízkém východě. Jordánské království podporuje elektromobilitu nízkými celními tarify. Celkové celní a daňové zatížení pro nový Nissan Leaf je na úrovni pouhých patnácti procent, což je oproti standardním osmdesáti až devadesáti procentům daňového zatížení pro konvenční motory značná výhoda. Přesto se na trhu objevují vozy ze zahraničí. Například leafy z Jižní Koreje s nula najetými kilometry, ale klasifikované jako ojetiny, se nabízejí až o 6 800 dolarů levněji.“

„Ceny ojetých elektromobilů na podobných trzích jsou kvůli importu zánovních ojetin silně stlačeny, ale neplatí to všude. Na trhy, jakými jsou Austrálie nebo Jihoafrická republika, je velmi obtížné importovat ojetiny a situace je zde naprosto odlišná. Poptávka po elektromobilech zde převyšuje nabídku a drží zůstatkové hodnoty relativně vysoko. Tříletý Leaf s šedesáti tisíci kilometry na tachometru bude díky tomu v Austrálii v nabídce certifikovaného prodejce za sedmdesát procent jeho pořizovací ceny,“ dodává Macko.

Výhoda ojetého elektromobilu

Nákup ojetého elektromobilu v sobě skrývá jednu výhodu, která není zatím úplně zřejmá. Snadněji než u vozu se spalovacím motorem se u něj dá ověřit stav klíčových částí pohonu, tedy elektromotoru a především baterie. Diagnostikou se totiž dá velmi přesně stanovit, nejen jaká je aktuální kapacita baterie, ale i počet absolvovaných nabíjecích cyklů nebo jak často majitel nabíjel na ultrarychlé nabíječce.

Není to ovšem úplně jednoduchá operace na pár minut. „Servisy VW tuto službu poskytují a je zpoplatněna, protože jde o několikahodinový proces,“ říká mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Baterie se nejdřív řízeně zcela vybije, pak se nabíjí a testuje diagnostickým programem. Nelze všechny parametry zjistit hned na počkání například jen stisknutím nějakého tlačítka. Je také nutná součinnost technika v průběhu diagnostiky.“

„Úkon se standardně provádí v rámci servisní prohlídky. Pokud chce klient ověřit přesný stav baterie mimo servisní prohlídku, například při nákupu ojetého vozu, je třeba počítat s přistavením auta minimálně na jeden den a platbou za servisní úkon. Výsledkem je pak detailní zpráva o celkovém stavu a zdraví baterie,“ uvádí Valenta.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...