V síti prodeje ojetých vozů koncernu Volkswagen DasWeltAuto změnilo v Česku v prvním pololetí letošního roku majitele 7 788 aut, z toho ale jen 43 elektromobilů. V bazarech AAA Auto je průměrně k prodeji kolem 30 elektromobilů. V zájmu o jednotlivé modely je velký rozdíl.
„Pro některá vozidla se nalezne zákazník ihned nebo se dokonce na vůz čeká, nicméně obecně je obrátkovost elektrických vozidel nižší než u klasických aut,“ říká Jiří Pěnkava, koordinátor značky DasWeltAuto. „Doba, za kterou se elektromobily prodají, je zpravidla okolo dvou měsíců, což je přibližně dvojnásobek toho, co u konvenčních aut,“ doplňuje Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele sítě AAA Auto.
Zajímavé podrobnější údaje nabízí Jakub Šulta, šéf společnosti Carvago, která má v rámci Evropy v databázi kolem čtrnácti tisíc ojetých elektromobilů: „Nejpoptávanějšími jsou BMW i3 a Nissan Leaf. Elektrovozy se u nás prodávají velmi rychle, ve srovnání s kamenným prodejem v Česku dokonce výrazně rychleji. Například BMW i3 je jedním z vůbec nejprodávanějších vozů na Carvagu. A obecně lze říct, že každý desátý vůz, který prodáme, je hybrid nebo čistý elektromobil.“
Jsou ale modely, které se prodávají hůř. „Některé modely se prakticky neprodávají. Což je velký problém například u Tesly S nebo X, kde k prodeji dochází často až po výrazné slevě a nejčastěji do zahraničí,“ dodává Jakub Šulta.
Větší ztráty hodnoty
Majitel elektromobilu musí počítat s tím, že při následném prodeji přijde nejspíš o víc peněz, než kdyby prodával auto se spalovacím motorem. Shoduje se na tom většina oslovených odborníků. „Pokud přijímáme k výkupu elektromobil, cenu stanovujeme podle trhu a našich běžných postupů, přesto jsme o něco obezřetnější než u vozů se spalovacím motorem,“ popisuje poznatek z praxe Robert Imling, ředitel obchodu s ojetými vozy v Louda Auto+.
„Z důvodu opatrnosti je proto výkupní cena elektromobilů obecně výrazně nižší než u běžných vozů. Co se týká ztráty hodnoty vozů s elektrickým pohonem oproti konvenčním, tak ta je značná – pokles hodnoty je cca o padesát procent vyšší než u srovnatelných vozů se spalovacími motory,“ dodává Imling.
To potvrzuje i Petr Vaněček z AAA Auto: „Co se týče ztráty hodnoty, pohybuje se na úrovni prémiových vozů, což znamená, že je vyšší než u běžné produkce.“
Stejné přirovnání volí i Jiří Pěnkava z DasWeltAuto: „Zůstatková hodnota elektrických vozidel padá rychleji než u konvenčních vozidel, a to z důvodu skutečnosti, že se jedná o stále vyvíjející se technologii, která je na trhu pár let, v porovnání s klasickými motory. Každý nový elektrický model nabízí lepší vlastnosti a větší dojezd a z tohoto důvodu padá hodnota předešlých modelů výrazněji, než je tomu u běžných aut. Pokud vývoj zůstatkové hodnoty máme k něčemu přirovnat, tak k luxusnímu segmentu, kde hodnota v prvních letech padá nejvýrazněji.“
Když se podíváme na model Volkswagen e-Golf z roku 2014, tak tato vozidla se dnes prodávají za ceny okolo tří set tisíc korun, což znamená sedmdesátiprocentní pokles z ceníkové ceny nového vozu. „Ano, není to málo, ale vzhledem k tomu, že se jedná o auta z roku 2014, tak to není zase tak dramatické, jak někteří ‚odborníci‘ predikují. Za tyto ceny se jedná většinou o auta s větším nájezdem. U vozidel v perfektním stavu je poté cena na hranici půl milionu korun,“ říká Jiří Pěnkava.
Dotace a clo jsou zlo
Stejně jako u prodeje nových vozů, tak i u těch ojetých platí, že na různých trzích situaci ovlivňují různé věci. Nejvíc dotace na nové elektromobily a výše dovozních cel. Pokud se v Česku prodejci potýkají s menším zájmem zákazníků, jinde zase mají na situaci vliv neoficiální dovozy způsobené právě dotacemi a výší cla.
„Například Nový Zéland s nulovými celními bariérami pro dovoz se potýká s šedým importem z Japonska a Velké Británie, který brzdí prodej nových elektromobilů,“ říká Martin Macko, který má v centrále Nissanu v Dubaji na starosti trhy v Africe, na Středním Východě, Indii a Oceánii.
„Podobně je to i na Blízkém východě. Jordánské království podporuje elektromobilitu nízkými celními tarify. Celkové celní a daňové zatížení pro nový Nissan Leaf je na úrovni pouhých patnácti procent, což je oproti standardním osmdesáti až devadesáti procentům daňového zatížení pro konvenční motory značná výhoda. Přesto se na trhu objevují vozy ze zahraničí. Například leafy z Jižní Koreje s nula najetými kilometry, ale klasifikované jako ojetiny, se nabízejí až o 6 800 dolarů levněji.“
„Ceny ojetých elektromobilů na podobných trzích jsou kvůli importu zánovních ojetin silně stlačeny, ale neplatí to všude. Na trhy, jakými jsou Austrálie nebo Jihoafrická republika, je velmi obtížné importovat ojetiny a situace je zde naprosto odlišná. Poptávka po elektromobilech zde převyšuje nabídku a drží zůstatkové hodnoty relativně vysoko. Tříletý Leaf s šedesáti tisíci kilometry na tachometru bude díky tomu v Austrálii v nabídce certifikovaného prodejce za sedmdesát procent jeho pořizovací ceny,“ dodává Macko.
Výhoda ojetého elektromobilu
Nákup ojetého elektromobilu v sobě skrývá jednu výhodu, která není zatím úplně zřejmá. Snadněji než u vozu se spalovacím motorem se u něj dá ověřit stav klíčových částí pohonu, tedy elektromotoru a především baterie. Diagnostikou se totiž dá velmi přesně stanovit, nejen jaká je aktuální kapacita baterie, ale i počet absolvovaných nabíjecích cyklů nebo jak často majitel nabíjel na ultrarychlé nabíječce.
Není to ovšem úplně jednoduchá operace na pár minut. „Servisy VW tuto službu poskytují a je zpoplatněna, protože jde o několikahodinový proces,“ říká mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Baterie se nejdřív řízeně zcela vybije, pak se nabíjí a testuje diagnostickým programem. Nelze všechny parametry zjistit hned na počkání například jen stisknutím nějakého tlačítka. Je také nutná součinnost technika v průběhu diagnostiky.“
„Úkon se standardně provádí v rámci servisní prohlídky. Pokud chce klient ověřit přesný stav baterie mimo servisní prohlídku, například při nákupu ojetého vozu, je třeba počítat s přistavením auta minimálně na jeden den a platbou za servisní úkon. Výsledkem je pak detailní zpráva o celkovém stavu a zdraví baterie,“ uvádí Valenta.