Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z nejméně bezpečných. Do žebříčku třiadvaceti nejvražednějších aut USA dostala hned dva své hlavní modely.
Kupte si auto, ve kterém sebe nebo někoho jiného pravděpodobně zabijete....

Kupte si auto, ve kterém sebe nebo někoho jiného pravděpodobně zabijete. Takovou reklamou by se Tesla pyšnit nechtěla, byť je docela pravdivá. | foto: Profimedia.cz

Dvakrát více smrtelných nehod, než kolik činí národní průměr. To je výsledek, který si Tesla vysloužila ve statistickém zhodnocení bezpečnosti společností iSeeCars. Ačkoliv její modely nestojí na těch nejpřednějších příčkách nebezpečnosti, ta pochybná čest patří jiným značkám, v celkovém hodnocení zcela propadla. Pro její reputaci je zásadní problém už jen fakt, že se mezi „jezdícími rakvemi“ vůbec vyskytuje. Proč?

Nejprve trocha té fádní statistické metodiky, jíž se analytikové z iSeeCars výsledků dobrali. Čerpali z veřejně přístupných dat Národního úřadu bezpečnosti dálničního provozu v USA (NHTSA), sestřádaných za léta 2018–2022. A podívali se tu na značky vozů, jež se účastnily dopravních nehod, u nichž došlo alespoň k jednomu úmrtí. Pro jednotlivé modely pak přepočítali onu nebezpečnost provozu na miliardu najetých mil, v kontextu celé provozované flotily dané značky.

Výsledkem pak bylo například to, že takové Toyoty Venza ve Státech „vyrobí“ na miliardu zajetých mil 5,6 mrtvoly. Je to poměrně cynické, ale zato velmi názorné.

Celonárodní průměr smrtelných nehod způsobených automobily všech značek (na miliardu zajetých mil) činí dohromady jen 2,8 mrtvoly. Plyne z toho, že o Toyotě Venza se nedá přemýšlet jako o moc bezpečném vozidle, protože smrt kolem sebe rozsévá dvakrát více než ostatní vozy jiných značek.

Venza je v tom žebříčku třiadvaceti nejvražednějších aut USA až třiadvacátá. Do čela umístění se z pátého místa dere Honda CR-V Hybrid, Porsche 911, Mitsubishi Mirage, Chevrolet Corvette. A první, vůbec nejnebezpečnější, je Hyundai Venue.

Hyundai Venue to doslova projel. V žebříčku vozů nebezpečných svým majitelům i všem lidem okolo stojí na prvním místě.

Tato subkompaktní SUV jihokorejského výrobce „vyrobí“ na miliardu zajetých mil čtrnáct mrtvých. Jsou pro své řidiče, pasažéry a vlastně všechny v okolí pětkrát nebezpečnější, než kolik činí celonárodní průměr vozů jiných značek. Tou neradostnou bilancí smrtelných nehod se Hyundai Venue zapisuje do povědomí jako model, u nějž by se už možná vyplatilo přemýšlet o nutnosti zbrojního průkazu.

Malé, rychlé, vysoké. A cokoliv Tesla

Téměř celý žebříček těch třiadvaceti nejnebezpečnějších aut USA se dá popsat několika kategoriemi. Zastoupeny jsou v něm buď SUV s vyšším profilem, u nichž je vyšší pravděpodobnost, že se při srážce převrátí na střechu. Dále pak auta profilovaná na výkon a rychlou jízdu. Sporťáky, které se při srážkách ve vysoké rychlosti mění na jezdící rakve. A v žebříčku přirozeně nechybí ani auta malá, která svými dispozicemi jen těžko dokážou při srážce ochránit své řidiče a pasažéry, když je soupeřem větší auto.

„Fyziku totiž nepřekonáte ani s vysokopevnostní ocelí a airbagy,“ shrnuje Karl Brauer, šéfanalytik iSeeCars. „Pokud se střetne kompaktní hatchback a plnohodnotný pick-up, menší auto vždy prohraje.“

A kde jsou ty špatné zprávy pro Elona Muska?

V analýze nebezpečnosti vozů amerických silnic je nalezneme hned na dvou pozicích. Tesla Model S je jednadvacátým nejvražednějším vozem. Na miliardu najetých mil vyprodukuje 5,8 mrtvoly. Je dvakrát nebezpečnější, než kolik činí celonárodní průměr. Ještě hůř si ovšem stojí Tesla Model Y.

S počtem 10,6 mrtvoly na odježděné míle je v žebříčku šestá.

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé připlácejí. Ukazuje se, že zbytečně.

Pro automobilku, která plně produkuje elektromobily a zakládá si na inovativních řešeních, je to víc než bolavé.

Protože zatímco u supervýkonných vozů Porsche 911 nebo Chevroletů Corvette se nikdo nenamáhá předstírat, že jde o modely bezpečné, Tesla svou reputaci na nekompromisní bezpečnosti svých pasažérů staví.

Ani automobilka Hyundai o Hyundai Venue neříká, že je tím nejbezpečnějším vozem světa. Tesla to však o svých produktech tvrdí. A tvrdí též, že design orientovaný na bezpečnost je její ústřední strategií.

Skutečná data z terénu ovšem mluví jinak.

Nejvíce nehod, nejvíce smrťáků

Že jsou rozměrná SUV s vyšším profilem náchylná ke smrtícím kotrmelcům a že auta kapesních rozměrů se při bouračkách s velkými mění na slisované kostky pomačkaného plechu? Jistě, to se ví. Ale Tesla Model S a Tesla Model Y sem nezapadají. Nejsou malé, výkonné ani vysoké. Zjednodušeně řečeno, jsou takové – jaké jsou – právě proto, aby byly bezpečné.

Jenže nejsou, a díky analýze iSeeCars to teď každý vidí.

Ještě tragičtější je pak porovnání nebezpečnosti celých značek. Celkové skóre?

Hyundai je pátá nejhorší. Za ní na čtvrté příčce následuje Dodge, poté Buick. Smutně stříbrná je Kia – ta do žebříčku nejnebezpečnějších vozů na amerických silnicích poslala modely Kia Seltos, Kia K5, Kia Soul a Kia Forte. Ale tou z hlediska bezpečnosti úplně nejhorší automobilkou, spojenou s největším počtem smrtelných dopravních nehod, je Tesla.

Tesla Model Y nevypadá zrovna jako výkonný zabiják nebo křehká jezdící rakev. Zdání však zjevně klame. Je to šesté nejnebezpečnější auto na amerických silnicích.

Pro jistotu ještě jednou: Automobilka, která se velmi halasně snaží profilovat jako ta nejodpovědnější a nejbezpečnější na trhu, je šampionem v počtu smrtelných dopravních nehod. V rámci porovnání všech flotil ostatních automobilek na amerických silnicích je dvakrát nebezpečnější.

Analýzy iSeeCars už bohužel neprozrazují, co za tím stojí. Jestli je to záležitost designu, chování řidičů nebo kombinace obojího.

Pro potenciální zákazníky je však určující, že s vozem slibujícím bezpečnou jízdu od Tesly se doberou – čistě statisticky – smrtelné dopravní nehody spíš, než když sednou za volant jakéhokoliv osobního vozu jiné značky, který jim bezpečnou jízdu neslibuje.

Elon Musk je už nechvalně proslavený svým sebeobranným reflexem, při němž na každé upozornění na chybu, nedostatky či doložený neúspěch reaguje žalobou. Nebo křikem, že jde o „objednávku konkurence“. V případě analýz iSeeCars to ovšem nezabere. Už loni totiž Forbes upozorňoval na to, že řidiči tesel jsou účastníky více dopravních nehod než řidiči jakékoli jiné značky. Řidiči Tesly tehdy zaznamenali 23,54 nehody na každou tisícovku řidičů.

Problémy v elektrickém ráji

Společnost Tesla nyní čelí ve Spojených státech rozsáhlému trestnímu vyšetřování, kvůli závadové technologii autopilota. Ministerstvo spravedlnosti řeší potenciální trestní obvinění, související s tímto systémem, už od roku 2022.

Nejde v něm jen o to, že Elon Musk svými silně přehánějícími tvrzeními vytvořil před zákazníky falešný obraz bezpečnosti. To je věc marketingu. Horší a právně napadnutelné už je to, že pro své propagační úsilí využil prokazatelně falešná videa, jimiž inzeroval směrem ke klientům schopnosti, které jeho vozy s autopilotem vůbec neumějí poskytnout.

Od Porsche 911 neočekáváte historky o bezpečné sportovní jízdě. V centru pozornosti je výkon. Tesla by ráda kontrovala bezpečností, tu však neposkytuje.

Souběžně s vládním vyšetřováním čelí Tesla četným občanským soudním sporům, v nichž se to hemží smrtelnými nehodami, způsobenými údajnými selháními jejích elektromobilů. A která, v podobě tvrdých dat, dobře ilustrují současné výsledky analýzy nebezpečnosti.

Realita statistik smrtelných nehod Tesly vykresluje velmi odlišný obrázek od pětihvězdičkového hodnocení bezpečnosti, které si tato společnost uděluje a vychloubá se jím.

Z toho, co potkáte na silnicích ve Spojených státech amerických, jsou vozy značky Tesla nejméně bezpečné. Jsou to jezdící rakve na baterky.

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

EU vymýšlí, jak poznat auto, které už nemá smysl opravovat

Auto, které potřebuje výměnu převodovky, je podle platné evropské legislativy auto s ukončenou životností, určené k recyklaci. Ovšem neznamená to, že takové auto nemůžete opravit, jak se mylně začalo...

23. ledna 2025

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti...