Vnitřek auta se na slunci zahřeje až na 70 stupňů

  7:26aktualizováno  7:26
Teplota v uzavřených vozech se v létě může během hodiny zvýšit až na dvojnásobek. Při 30 stupních Celsia vydrží člověk ve stojícím autě maximálně 20 minut, zjistil v testu Ústřední automotoklub.

Folie na oknech pomohou zabránit zahřívání interiéru jen krátkodobě. | foto: ČADOF

"Při letních výletech může přijít bolest a únava za volantem velmi rychle. Interiér auta se totiž na letním sluníčku dokáže ohřát až na 70 stupňů Celsia. Řidiči jsou pak rychle unaveni, nepozorní a agresivní. Teplo vede nejen ke zdravotním problémům, ale i ke zvýšenému nebezpečí vážné nehody," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Test rovněž ukázal, že netrvanlivé potraviny umístěné například na palubní desce nebo v kufru auta se zkazí během půl hodiny. "Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps." A co by se stalo dítěti zavřenému nerozumnými rodiči ve vozidle během hodinového nákupu nebo podobně? "Raději ani nedomýšlet," dodal Sirota.

Podle zástupců Besipu by motoristé rozhodně neměli v autě v létě nechávat léky, potraviny, ale například ani voňavky, které mohou explodovat. Na cestu by měli vyjíždět vybaveni dostatkem tekutin ve vzdušném a lehkém, nejlépe bavlněném oblečení. Neměli by také plánovat cestu přes poledne zhruba do 15:00, kdy se vozidlo ohřívá nejvíce. V případě použití klimatizace by rozdíl vnitřní a venkovní teploty neměl být vyšší než šest až deset stupňů. Klimatizace navíc zvyšuje spotřebu vozu až o dva litry paliva na 100 km.

V sousedním Polsku nedávno vzbudila pozornost smrt tříleté dívky, kterou tatínek zapomněl v rozpáleném autě. Podobné případy, kdy dítěti ponechanému v uzavřeném voze hrozila smrt, se v minulosti staly i v Česku. Například předloni nechali rodiče v Uherském Hradišti šestiměsíční miminko přes tři čtvrtě hodiny samotné v autě. Trpící chlapeček vzbudil pozornost pláčem, kolemjdoucí přivolala záchranáře, kteří jej vyprostili a odvezli na jednotku intenzivní péče.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz