Tempomat řidičům pomáhá, ale může je i ohrozit. Podle výzkumu uspává

  11:00
Někteří na ně nedají dopustit, pro jiné jsou jen zbytečným výstřelkem přetechnizované doby. Zařízení, které řidičům pomáhá udržovat konstantní rychlost, v sobě totiž skrývá i potenciální nebezpečí. Ospalost a delší reakční doba se mohou na silnici vymstít.

Tempomat se dostává do stále lacinějších aut. Systém, který udržuje nastavenou rychlost bez nutnosti držet nohu na plynovém pedálu, původně vymysleli pro kamiony. | foto: Michael Langr, iDNES.cz

Tempomaty a omezovače rychlosti nepatří ve výbavách automobilů k ničemu novému, v podstatě se dají najít u téměř všech vozů vyšší třídy. Značky jako například Volvo, BMW nebo Mercedes nabízejí i náročnější kombinace bezpečnostních zařízení, které mají řidičům usnadnit jízdu. Adaptivní tempomat, který se postupem času propracoval třeba i do Škody Octavie, udržuje konstantní odstup za autem vpředu. Nastavíte požadovanou rychlost, ale auto s pomocí radaru samo zrychluje a zpomaluje podle podmínek na silnici.

Nicméně nedávný výzkum společnosti VINCI Autoroutes Foundation ve spolupráci s univerzitou ve Štrasburku před používáním podobných systémů na delší časové úseky varuje. Řidiči jsou totiž při jejich využívání vystaveni vyššímu riziku dopravní nehody z důvodu ospalosti, rozptýlené pozornosti a nižší schopnosti kontrolovat jízdu.

Testování probíhalo na 90 řidičích různého věku, u kterých vědci při používání tempomatu zjistili nárůst období ospalosti o 25 procent oproti od řidičům, kteří se řízení věnovali bez asistenčních systémů.

Ztráta pozornosti se podle studie objevuje už po 30 minutách jízdy, zvláště pak u mladších řidičů, kteří snáze podléhají únavě. Ve Francii se přisuzuje spícím řidičům zhruba 30 procent ze všech úmrtí na silnicích. O boji vědců s mikrospánkem si můžete přečíst zde.

Výzkum také potvrdil, že při použití tempomatu se reakční doba řidičů prodloužila v průměru až o jednu sekundu. Při maximálním rychlostním limitu ve Francii, který je stejný jako v České republice (130 km/h), tak řidiči potřebovali při simulovaném nebezpečí až o 40 metrů delší brzdnou dráhu.

Řidiči navíc mají při využívání asistenčních systémů menší kontrolu nad vozidlem a především méně "kontrolují" směr jízdy v přímém směru, v průměru až o 25 procent. Při delších jízdách tento údaj dokonce narůstá. Při použití tempomatu také řidiči déle zůstávají v předjížděcích pruzích a nevrací se do pomalejších.

"Smyslem není jednoduše radit řidičům, aby se vyhnuli používání těchto asistenčních pomůcek, které poskytují skutečnou výpomoc v podobě dodržování rychlosti a celkového komfortu," říká o závěrech studie Bernadette Moreau ze společnosti VINCI Autoroutes Foundation. "Každopádně by tyto systémy neměly být využívány systematicky, ale spíše vědomě a s určitou opatrností."

Professor André Dufour, který celý výzkum vedl, pak doporučuje vypínat asistenční systémy v hustém provozu a v zástavbě. A nabádá ke zvýšené opatrnosti při delších jízdách. "Řidiči by měli zvýšit počet zastávek, které jim pomohou udržovat zvýšenou pozornost."

"Rozmazlovacích" pomůcek v autech navíc přibývá. Velkým uspávačem je auto, které má kromě tempomatu ještě automatickou převodovku. A pokud je vybaveno například i systémem pro udržování v jízdním pruhu (auto samo koriguje směr při přejetí bílé čáry), je na mikrospánek zaděláno. Řidič má totiž v takovém autě za úkol vlastně jen točit volantem, což při vícehodinové cestě spolehlivě uspí každého.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...