Bič na volající v autě: v Británii je prozradí chytré dopravní značky

aktualizováno 
Za kanálem La Manche testují speciální dopravní značení, které dokáže poznat, jestli řidič náhodou netelefonuje. Neposlušnému motoristovi následně zobrazí varování.

V hrabství Norfolk nedaleko Londýna nasadili do zkušebního provozu značky, které detekují telefonní hovor zpoza volantu a následně řidiči zobrazí varování. | foto: Westcotec

Podle nedávného průzkumu ÚAMK si až devadesát procent Čechů při řízení telefonuje, řada z nich to dělá i opakovaně. A 55 procent přiznává, že telefon za volantem neodkládá ani kvůli posílání SMS, procházení internetu, sociálních sítí nebo pořizování selfies.

Ve Velké Británii na podobné šoféry zkouší novou zbraň: chytré značky, které podobný prohřešek dokážou rozpoznat.

V hrabství Norfolk nedaleko Londýna nasadili do zkušebního provozu značky, které detekují telefonní hovor zpoza volantu a následně řidiči zobrazí varování. Stejně jako to dělají speciální radary na D1, které přečtou a ukážou značku hříšníkům překračujícím povolenou rychlost.

Za systémem stojí společnost Westcotec. Ta tvrdí, že speciální čidla umí rozpoznat připojení mobilu pomocí Bluetooth a upozornění se tak nezobrazí těm, kteří telefonují pomocí handsfree (to je v Anglii stejně jako u nás povolené).

Technologie má však jiná omezení. Varování se zbytečně zobrazuje i těm vozům, v nichž zrovna telefonuje spolujezdec, a nedokáže poznat ještě nebezpečnější surfování po internetu. Kvůli tomu ji ostatně zatím není možné použít k postihování řidičů, může sloužit jen jako prevence.

Značky místo radarů

Chris Spinks z Westcotecu však doufá, že podobná varování pomohou k tomu, aby lidé postupem času změnili svoje návyky. Jeho firma v současnosti provozuje v Norfolku čtyři takové dopravní značky, plánuje se instalace dalších.

Přehled pokut za telefonování v autě v zahraničí najdete zde

Pokud by časem značky sloužily i k trestání řidičů, mohly by se stát lepším zdrojem příjmů než klasické radary. Za telefonování za volantem ve Velké Británii bude hrozit pokuta až 200 liber (měla by být zdvojnásobena ze současné stovky), tedy v přepočtu asi 5 800 korun.

Pokud by případ došel až k soudu, mohou řidiči vytáhnout z kapsy dokonce tisíc liber (29 tisíc korun) a dostat dočasný zákaz řízení. V Česku jsou v porovnání se Spojeným královstvím pokuty výrazně nižší, hříšníci musí na místě zaplatit do tisícikoruny a přijdou o dva body. Ve správním řízení je stanoven postih v rozsahu 1 500 až 2 500 korun.

Autoři:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Najdete na iDNES.cz