Mnoho řidičů uvítá co nejjednodušší ovládání. Odhalit některé funkce vozu bývá často složité.

Mnoho řidičů uvítá co nejjednodušší ovládání. Odhalit některé funkce vozu bývá často složité. | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

Nové technologie jen otravují. Jsou to vyhozené peníze, myslí si řidiči

  • 586
Upozornění od nových asistenčních systémů v automobilech mohou být tak otravná, že je někteří motoristé vypínají. Vyplývá to z nejnovější studie společnosti J.D. Power. Naštvaní řidiči se také mohou podle studie při příštím nákupu vozidla rozhodnout, že systémy nechtějí.

„Automobilky utrácejí množství peněz za vývoj pokročilých technologií, neustálá upozornění však mohou řidiče zmást a otrávit,“ uvedla Kristin Kolodgeová z J.D. Power. „Technologie nemůže působit jako otravný rodič. Nikdo nechce být neustále informován, že neřídí správně.“

Podle studie je například pro majitele aut problematická technologie, která udržuje vůz v jízdních pruzích. V průměru 23 procent řidičů s tímto systémem považuje upozornění za otravná. Výsledky se liší podle značek aut, ale zhruba až 30 procent považuje upozornění za protivná. Z řidičů, kteří nemají rádi tato upozornění, jich 61 procent někdy tento systém deaktivuje.

Z šesti kategorií, které průzkum pokrýval, vyšly nejlépe systémy ochrany před kolizí, jako je automatické brzdění. Příznivě hodnotili uživatelé také tzv. zrcadlení telefonu v autě, dále pak komfortní funkce jako rozpoznání hlasu a ovládání klimatizace, infotainment a konektivitu. Pátá v hodnocení skončila podpora řízení, jako detekce špatně viditelných míst, poslední byla navigace.

Průzkum také zjistil, že 69 procent majitelů má ve svém voze Apple CarPlay nebo Android Auto od Googlu. Systémy zrcadlení telefonu začínají ohrožovat prodej továrně instalovaných navigačních systémů, napsala agentura AP.

Nové povinné prvky bezpečnostní výbavy

U osobních automobilů, dodávek, nákladních vozidel a autobusů: varování při ospalosti a rozptýlení řidiče (např. použití mobilního telefonu při řízení), inteligentní asistent rychlosti, bezpečné couvání s kamerou nebo senzory a zapisovač údajů pro případ nehody („černá skříňka“).

U osobních automobilů a dodávek: asistent udržování vozidla v jízdním pruhu, vyspělý systém nouzového brzdění a bezpečnostní pásy zkvalitněné podle výsledků nárazových testů.

U nákladních vozidel a autobusů: specifické požadavky na zlepšení přímého výhledu řidičů autobusů a nákladních vozidel a odstranění mrtvého úhlu, systémy detekce a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu vpředu a po stranách vozidla, především při změně směru jízdy.

Více informací zde

Některé prvky budou povinné

Evropská unie se ve jménu zvýšení bezpečnosti silničního provozu letos rozhodla nařídit od roku 2022 další prvky bezpečnostní výbavy. Povinné bude například hlídání mrtvého úhlu u nákladních aut a autobusů nebo černá skříňka a sledování únavy řidiče u osobních aut. Čtěte více k tématu

Zavádění bezpečnostních prvků do automobilů zvyšuje jejich cenu. Do výbavy aut se většinou dostávají kvůli regulačním opatřením nebo konkurenčnímu boji.

„Bezpečnostní výbava vozů se rychle rozšiřuje, ať už pod tlakem regulace EU nebo konkurence. Vždy platí, že nepovinné bezpečnostní a asistenční prvky se prosazují nejdříve ve dražších vozech a po jejich výrobním zvládnutí a zlevnění větším výrobním objemem se prosazují i do nižších tříd vozů,“ řekl Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie. 

Americká automobilová asociace (AAA) vydala studii, kde uvádí, jakým způsobem pokročilé asistenční systémy pro řidiče mohou prodražit opravu auta i při drobné kolizi. Čtěte více.

Jsou to vyhozené peníze, myslí si motoristé

Loňský průzkum mezi šoféry ve Velké Británii ukázal, že polovina z nich má problém ovládat moderní asistenční a komfortní systémy, které jejich auto nabízí. Studii mezi tisícovkou řidičů, kteří si v posledních třech letech pořídili nové auto, nechala provést britská síť dealerství Jardine Motors. Ukázalo se, že přes 50 procent z nich nemá ani ponětí o tom, jak funguje asistent udržování v jízdním pruhu, jak zapnout upozornění na rychlostní omezení a řada z nich dokonce netuší, jak se používá paměťová funkce elektricky ovládaných sedadel. Více než polovina účastníků průzkumu pak přiznala, že za tyto technologie, které vlastně neumí používat, vyhodila peníze zbytečně. Výsledky průzkumu čtěte zde.

Tvůrci novely německých pravidel silničního provozu chtějí motoristy moderních aut donutit, aby třeba systém automatického nouzového brzdění nevypínali. V návrhu novely je pokuta až sto eur za vypnutí tohoto  systému. 

,