Kvůli ekologii nechávají v USA cinklá TDI hnít, čeká je vrakoviště

aktualizováno 
Američané se rozhodli exemplárně potrestat Volkswagen za manipulace testů emisí. Německý koncern musí od majitelů zpátky vykoupit statisíce volkswagenů a audi. Auta teď parkují na obrovských plochách a nikdo pořádně neví, co s nimi bude dál.

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Auto musí jezdit. Když ho necháte dlouhé měsíce nebo roky nečinně stát, mohou majitele čekat vleklé problémy. Zarezlé brzdy, zatuhlé mechanické části, vysychající pryžové části a další stárnoucí komponenty budou potřebovat péči a často výměnu. A vůbec není jisté, jestli auto bez totální generálky dostanete opět do stoprocentní kondice. Vše ještě ztěžuje fakt, že jsou auta stále složitější a počet choulostivých dílů narůstá.

Dieselgate

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Vše o aféře Dieselgate ČTĚTE ZDE

Přesně to se teď děje s desetitisíci volkswageny s motory TDI, které začínají hnít na obřích odstavných plochách. Zatím z nich olej neodkapává, ale nechat degradovat často velmi mladá auta je šílenost.

Nakonec není nepravděpodobné, že je Volkswagen bude muset sešrotovat. Automobilka má nyní americkým úřadům představit úpravy, po kterých by auta mohla opět do provozu. Podle všeho zatím takové řešení nenašla. Volkswagen má povinnost všechny vykoupené volkswageny a audi upravit tak, aby nemohly jezdit.

Nařízení úřadů doslova říká, že musí být odstraněna řídící jednotka motoru. Pokud Volkswagen nevyvine úpravy, které vozům umožní splnit americké emisní normy, může auto rozebrat na díly a rozprodat ho, ale musí znehodnotit řídící jednotku, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic. Řešením není ani export do zemí, které mohou mít benevolentnější normy. Amerika i v tomto případě vyžaduje, aby auto, které jde na vývoz splňovalo americké normy.

Už jen najít plochy, kam auta odstavit a zabezpečit je, nebylo pro Volkswagen úplně jednoduché a už vůbec to nebude levné. Server Jalopnik našel tři místa, kam automobilka v USA cinklá auta odkládá. Prvním je obří parkoviště nevyužívaného stadionu Silverdome v michiganském Pontiacu. Druhým je dvacet let opuštěná letecká základna Norton v Kalifornii, která je nyní součástí mezinárodního letiště v San Bernardinu, a třetí je přístav v Baltimoru.

Německý koncern ještě ani pořádně neví, kolik ho celá aféra bude stát. Aktuálně je známo, že na pokutách a vyrovnání s americkými zákazníky, ke kterým se opět pokouší přidat i Evropané, zaplatí asi 550 miliard korun. Automobilce navíc zbudou statisíce aut, které podle rozhodnutí amerických úřadů nesmí na silnice.

Německý výrobce jich má vykoupit přes 400 tisíc, nyní je někde za polovinou tohoto množství.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Najdete na iDNES.cz