Londýnská taxi to mají spočítané, musí omládnout a jezdit na elektřinu

aktualizováno 
Černé taxíky s vysokou maskou chladiče patří k britské metropoli stejně neodmyslitelně jako červené telefonní budky, věž Big Ben nebo dvoupatrové autobusy. Jejich výrobce, který teď stejně jako značka Volvo patří čínskému Geely, obnovuje produkci a přichází s novou generací.

Nový elektrický taxík pro Londýn | foto: London Electric Vehicle Company

Tradice specifických taxíků s černou barvou karoserie sahá v Británii až do dob vozů tažených koňmi. Z dnešního pohledu nicméně zažily období největší slávy až po druhé světové válce, když se v roce 1958 objevil Austin FX4 – de facto MPV se zadním párem dveří otevíraných proti směru jízdy. Na tento tradiční vůz navázal od roku 1997 moderní typ TX, který ctí hlavní designové rysy a uspořádání karoserie legendárního předchůdce.

Nový elektrický taxík pro Londýn

Nový elektrický taxík pro Londýn

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Až dosud byly tyto taxíky poháněné naftovými motory. Nyní ale přichází nová generace, která sází na alternativní pohony. Výrobce, kterým je britská společnost London Taxi Company, tak reaguje na ustanovení, které předepisuje, že od roku 2018 musí být nové vozy taxi v Londýně schopny bezemisního provozu.

Firma, která od roku 2013 patří stejně jako výrobce osobních aut Volvo do čínského koncernu Geely, tuto změnu symbolicky zdůrazňuje přejmenováním. Od září mění název na LEVC, což je zkratka označení London EV Company (volně přeloženo londýnská společnost pro elektromobily).

Ačkoliv projekt financují Číňané, design vznikl v Barceloně a techniku poskytlo Volvo. Taxíky se navíc budou vyrábět v nové továrně přímo v Británii – půjde o první výrobní závod v zemi, který produkuje výhradně auta s elektrickým pohonem. Investice ve výši 325 milionů liber, tedy zhruba 10 miliard korun, přinesla tisíc nových pracovních míst a výsledkem je továrna s roční kapacitou 20 tisíc aut.

Fotogalerie

Ambiciózní prodejní cíl je odvozen od dvou skutečností. Jednak bude na rozdíl od stávající praxe LEVC nabízet své taxíky po celém světě a jednak se dá očekávat nárůst odbytu přímo v Británii. Součástí nových pravidel je totiž také omezení maximálního věku vozů v taxislužbě na 15 let. Ony slavné FX4, které jsou dnes staré dvacet a více let, to tak mají již nyní spočítané a jejich provozovatelé je musí urychleně začít vyměňovat za elektrické TX.

Prodej oficiálně startuje v srpnu a první kusy vyjedou do londýnských ulic v říjnu. Výrobce ale už nyní sbírá předběžné objednávky – víme tedy, že prvních 225 kusů zamíří do nizozemského Rotterdamu.

Nový elektrický taxík pro Londýn
Nový elektrický taxík pro Londýn

O pohon se starají elektromotory, které bez dobíjení baterií ujedou 112 km. A až elektřina dojde, nové taxi se nezastaví – v záloze má benzinový tříválec 1,3 litru od Volva, který slouží jako generátor a dokáže baterie dobíjet za jízdy. S jeho pomocí se dojezd prodlouží na více než 600 km, což dle slov výrobce stačí k cestě z Londýna do Edinburghu nebo Paříže. Podstatou ale je jízda na elektřinu, proto britská města v čele s Londýnem, Birminghamem a Coventry investují 14 milionů liber (400 milionů korun) do vybudování několika set veřejných rychlonabíječek.

Kromě čistšího vzduchu ve městech, odkud postupně zmizí naftové taxíky, má elektrické TX přinést také nižší náklady na provoz. Výrobce tvrdí, že úspora činí 100 liber týdně. Pokud se potvrdí, že cena nového vozu bude okolo 50 tisíc liber (necelých 1,5 milionu korun), tedy zhruba o sedm tisíc výše než u stávajícího naftového modelu, vyšší výdaj za pořízení elektrického taxi by se měl provozovateli vrátit už za rok a půl.

Chystané londýnské taxi Metrocab
Chystané londýnské taxi Metrocab

Konkurenční taxi firmy Metrocab

Model TX od LEVC ale není jediným elektrickým taxi na trhu. Už od startu mu konkuruje firma Metrocab, která dříve vyráběla méně známé hranaté taxíky. Po deseti letech vývoje předloni představila elektromobil New Metrocab, který pohání dva elektromotory o výkonu 50 kW s litrovým benzinovým motorem v roli záložního generátoru. Masového rozšíření se tento taxivůz pro šest pasažérů zatím nedočkal, nové předpisy mu ale hrají do karet stejně jako elektrickému TX.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem...

Elektroaut je v Česku stále jen stopové množství, loni jich přibylo 703

50kW DC nabíjení potřebuje opravu pořádný kabel. Chademo (či CSS) je tak, na...

Počet nově registrovaných elektromobilů se loni v Česku zvýšil o 82 procent na 703 vozů. Zároveň v...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz