Londýnská taxi to mají spočítané, musí omládnout a jezdit na elektřinu

aktualizováno 
Černé taxíky s vysokou maskou chladiče patří k britské metropoli stejně neodmyslitelně jako červené telefonní budky, věž Big Ben nebo dvoupatrové autobusy. Jejich výrobce, který teď stejně jako značka Volvo patří čínskému Geely, obnovuje produkci a přichází s novou generací.

Nový elektrický taxík pro Londýn | foto: London Electric Vehicle Company

Tradice specifických taxíků s černou barvou karoserie sahá v Británii až do dob vozů tažených koňmi. Z dnešního pohledu nicméně zažily období největší slávy až po druhé světové válce, když se v roce 1958 objevil Austin FX4 – de facto MPV se zadním párem dveří otevíraných proti směru jízdy. Na tento tradiční vůz navázal od roku 1997 moderní typ TX, který ctí hlavní designové rysy a uspořádání karoserie legendárního předchůdce.

Nový elektrický taxík pro Londýn

Nový elektrický taxík pro Londýn

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Až dosud byly tyto taxíky poháněné naftovými motory. Nyní ale přichází nová generace, která sází na alternativní pohony. Výrobce, kterým je britská společnost London Taxi Company, tak reaguje na ustanovení, které předepisuje, že od roku 2018 musí být nové vozy taxi v Londýně schopny bezemisního provozu.

Firma, která od roku 2013 patří stejně jako výrobce osobních aut Volvo do čínského koncernu Geely, tuto změnu symbolicky zdůrazňuje přejmenováním. Od září mění název na LEVC, což je zkratka označení London EV Company (volně přeloženo londýnská společnost pro elektromobily).

Ačkoliv projekt financují Číňané, design vznikl v Barceloně a techniku poskytlo Volvo. Taxíky se navíc budou vyrábět v nové továrně přímo v Británii – půjde o první výrobní závod v zemi, který produkuje výhradně auta s elektrickým pohonem. Investice ve výši 325 milionů liber, tedy zhruba 10 miliard korun, přinesla tisíc nových pracovních míst a výsledkem je továrna s roční kapacitou 20 tisíc aut.

Fotogalerie

Ambiciózní prodejní cíl je odvozen od dvou skutečností. Jednak bude na rozdíl od stávající praxe LEVC nabízet své taxíky po celém světě a jednak se dá očekávat nárůst odbytu přímo v Británii. Součástí nových pravidel je totiž také omezení maximálního věku vozů v taxislužbě na 15 let. Ony slavné FX4, které jsou dnes staré dvacet a více let, to tak mají již nyní spočítané a jejich provozovatelé je musí urychleně začít vyměňovat za elektrické TX.

Prodej oficiálně startuje v srpnu a první kusy vyjedou do londýnských ulic v říjnu. Výrobce ale už nyní sbírá předběžné objednávky – víme tedy, že prvních 225 kusů zamíří do nizozemského Rotterdamu.

Nový elektrický taxík pro Londýn
Nový elektrický taxík pro Londýn

O pohon se starají elektromotory, které bez dobíjení baterií ujedou 112 km. A až elektřina dojde, nové taxi se nezastaví – v záloze má benzinový tříválec 1,3 litru od Volva, který slouží jako generátor a dokáže baterie dobíjet za jízdy. S jeho pomocí se dojezd prodlouží na více než 600 km, což dle slov výrobce stačí k cestě z Londýna do Edinburghu nebo Paříže. Podstatou ale je jízda na elektřinu, proto britská města v čele s Londýnem, Birminghamem a Coventry investují 14 milionů liber (400 milionů korun) do vybudování několika set veřejných rychlonabíječek.

Kromě čistšího vzduchu ve městech, odkud postupně zmizí naftové taxíky, má elektrické TX přinést také nižší náklady na provoz. Výrobce tvrdí, že úspora činí 100 liber týdně. Pokud se potvrdí, že cena nového vozu bude okolo 50 tisíc liber (necelých 1,5 milionu korun), tedy zhruba o sedm tisíc výše než u stávajícího naftového modelu, vyšší výdaj za pořízení elektrického taxi by se měl provozovateli vrátit už za rok a půl.

Chystané londýnské taxi Metrocab
Chystané londýnské taxi Metrocab

Konkurenční taxi firmy Metrocab

Model TX od LEVC ale není jediným elektrickým taxi na trhu. Už od startu mu konkuruje firma Metrocab, která dříve vyráběla méně známé hranaté taxíky. Po deseti letech vývoje předloni představila elektromobil New Metrocab, který pohání dva elektromotory o výkonu 50 kW s litrovým benzinovým motorem v roli záložního generátoru. Masového rozšíření se tento taxivůz pro šest pasažérů zatím nedočkal, nové předpisy mu ale hrají do karet stejně jako elektrickému TX.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod modely F-Type nebo...

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Newyorská policie píše Googlu, aby zrušil varování před hlídkami

Ilustrační snímek

Policejní oddělení v New Yorku se snaží zabránit společnosti Google, aby se mohli řidiči pomocí její aplikace Waze...

Najdete na iDNES.cz