Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ukrajinský automobilismus: od mizerného Záporožce a Tavrie po Čínu a škodovky

Ukrajina byla kromě Ruska jedinou ze sovětských republik, kde se vyráběly osobní automobily. V komunistických dobách se roční produkce pohybovala i přes dvě stě tisíc vozů. V posledních letech se z této země stal dodavatelem automobilových dílů, především kabelových svazků, které nyní kvůli výpadku výroby chybějí mnohým západním automobilkám.

Jaká auta na Ukrajině jezdí a která se tam v minulosti, ale i ještě nedávno vyráběla? Pamětníci vzpomenou na Tavrii, znalci na to, že Záporožec byl tak mizerný, že nedostal svolení k prodeji v Československu. Málokdo už ví, že na Ukrajině vznikaly vozy korejské značky Daewoo a také čínská auta.

Od kombajnů k vozu pro masy

Řekne-li se Ukrajina, představí si motoristé především legendární Záporožec a také Tavriu. Jedná se o produkty největší ukrajinské automobilky ZAZ (Záporožský automobilový závod), později AvtoZAZ, která se od 50. let soustřeďovala na malolitrážní automobily. Záporožec byl v dobách SSSR vozem dostupným pro běžné motoristy. Jakousi sovětskou obdobou východoněmeckého Trabantu. 

Vývoj probíhal v Moskvě ve výzkumném automobilovém institutu NAMI, výroba byla ale v rámci socialistického plánování svěřena ukrajinskému závodu Kommunar v Záporoží, který předtím vyráběl zemědělské stroje, zejména kombajny. První ZAZ-965 Záporožec poháněný vzduchem chlazeným vidlicovým čtyřválcem o objemu 0,75 l s výkonem 17 kW (později 0,9 l/20 a 22 kW) v zádi začal sjíždět z linek v roce 1960. Svým tvarem nezapřel inspiraci (ani moc neskrývanou) Fiatem 600 a dočkal se výroby 322 166 kusů. 

První ZAZ-965 Záporožec poháněl vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec o objemu 0,75 l s výkonem 17 kW.

V roce 1966 na něj navázal Záporožec 966 s vizáží velmi blízkou německému modelu NSU Prinz (když se tyto dva modely potkají, jsou odlišnosti zřetelnější) a čtyřválcovým motorem 0,9 l ve stupňovité zádi. Modernizovanou verzi ZAZ-968A poháněl motor V4 se zvětšeným objemem 1,2 l s výkonem 29 kW a později i 33 a 37 kW. Poslední Záporožec sjel z linek závodu v Záporoží až v roce 1994 a celkem vzniklo v počtu přes 3,1 milionu exemplářů.

Na náš trh se na rozdíl od NDR či Maďarska nedovážel. Výrobce se v 70. letech marně pokoušel získat pro Záporožec homologaci, která by umožňovala ho importovat do Československa. I přes velký tlak z Moskvy prý tehdy československé úřady povolení auto dovážet a registrovat nevydaly. Jízdní vlastnosti byly prý hodně dobrodružné, kvalita výroby mizerná, mimo jiné Záporožec prý dost mizerně brzdil.

Tuzemští motoristé si ale mohli v letech 1992 až 1994 koupit jeho nástupce, jímž byl modernější hatchback ZAZ-1102 Tavria. S cenou 104 950 korun byl nejlevnějším vozem na tehdejším trhu, základní Škoda Favorit stála téměř o 40 000 korun víc. Nízké ceně ale odpovídala nízká kvalita výroby a nespolehlivost. Nakonec jich po našich silnicích jezdilo okolo 1 500 kusů. Není bez zajímavosti, že světlomety pro Tavriu se na počátku produkce vyráběly v Československu.

Tavria se vyráběla od roku 1988 a znamenala radikální konstrukční změnu, neboť měla praktičtější karoserii hatchback a její přední kola poháněl kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1,1 l s výkonem 38 kW. Vyráběl se až do roku 2007, v posledních letech v modernizovaném provedení Tavria Nova. Kromě dvoudveřového hatchbacku vzniklo i kombi Dana, čtyřdveřový sedan Slavuta a užitková verze Tavria Pick-up, které se vyráběly až do roku 2011.

Ukrajinský automobilový boršč

V 90. letech byla automobilka reorganizována na akciovou společnost a v roce 1998 AvtoZAZ vytvořil společný podnik s jihokorejskou automobilkou Daewoo. Vznikl AvtoZAZ-Daewoo, který kromě starších modelů na bázi Tavrie montoval ze soustav CKD pod označeními ZAZ Lanos, Chance a Sens několik karosářských verzí Daewoo Lanos. Po bankrotu Daewoo Motors v roce 2001 o rok později koupila holding AvtoZAZ společnost UkrAVTO. Koncem roku 2004 byla zahájena plná domácí výroba modelu ZAZ Lanos, který byl ukrajinskou jedničkou po dobu šesti let od (2006-2011), model Sens pak v roce 2013.

ZAZ Sens (verze Daewoo Lanos) vedl tamní žebříček prodejů v roce 2013.

V sezoně 2006 uzavřel ZAZ dohodu s čínskou automobilkou Chery, na jejímž základě se z dodaných stavebnicových dílů montoval a od roku 2011 již plnohodnotně vyráběl model Chery A13 pod vlastním označením ZAZ Forza. V témže roce navíc došlo k přesunutí výroby Chevroletu Aveo (prodával se jako ZAZ Vida) z polské automobilky FSO do Záporoží. 

V roce 2012 se produkce rozšířila o plnohodnotnou sériovou výrobu nového modelu Vida. Nejvyšší úrovně produkce cca 258 tisíc vozů bylo dosaženo v roce 2009. Kvůli politické a ekonomické krizi na Ukrajině ZAZ se poté výrazně snížil počet vyrobených vozidel. Podle dostupných informací v podstatě od roku 2019 výroba osobních aut skončila. Poté ZAZ montoval traktory a soustředil se na stavbu autobusů.

Součástí koncernu AvtoZAZ byl i Lucký automobilovém závodu v Lucku (LuAZ), která vyráběla ze součástek záporožců jednoduchý terénní automobil ZAZ 969 (později LuAZ 969 M) pro armádní účely, který měl vzduchem chlazený motor V4 umístěný vpředu. Během let 1975-2003 bylo vyrobeno 245 103 vozů LuAZ. V letech 2000 až 2008 závod přešel na montáž vozů VAZ Lada, UAZ, Kia, Hyundai, ale i nákladních a užitkových vozů. V poslední době se automobilka přejmenovaná na Bogdan Corporation rovněž vrhla na produkci autobusů.

Mluvíme-li o Ukrajině a motorismu nemůžeme nezmínit motocykly a sajdkáry Dněpr, které od roku 1946 vyráběl Kyjevský motocyklový závod (KMZ). Jednalo se o kopie předválečných BMW R 71. V sedmdesátých letech jich v Kyjevě ročně vyráběli 140 000 kusů. Vzhled ani technika motocyklů se v průběhu let příliš neměnily a v novém miléniu již působily již hodně anachronicky, jejich výroba proto byla v roce 2011 ukončena.

Motocykl Dněpr na Oldtimer Bohemia Rally 2016

Nyní kraluje Kia Sportage

Ale obraťme pozornost na novodobý ukrajinský trh. Prodeje nových automobilů tam loni vzrostly meziročně o 20,8 % na 103 245 kusů. Oproti době před krymskou krizí v roce 2013 to je však jen polovina objemu, a jen necelá třetina oproti rekordnímu roku 2008. Nejprodávanějším modelem na Ukrajině byla v loňském roce Kia Sportage, stalo se tomu tak již počtvrté za posledních šest let. Dvojkou byla loni Toyota RAV4 a dominantní trojici doplňoval Renault Duster, tady přeznačkovaná Dacia Duster. Není bez zajímavosti, že v roce 2012 byla ukrajinskou prodejní jedničkou Škoda Octavia.

Z Top 10 loni nejvíce rostla čínská značka Chery (+135,7 %). Solidního 22% nárůstu se loni těšila i značka Škoda. Ta na Ukrajině vyrábí své vozy prostřednictvím obchodního partnera Eurocar na západě Ukrajiny v Solomonovu v blízkosti hranic s Maďarskem a Slovenskem. 

Společnost byla založena v roce 2000 a během svého působení zajišťovala rovněž montáž vozů značek Volkswagen a Seat (2003-2008) či Audi (2004-2005). Od roku 2002 montuje v moderním montážním závodě vozy Škoda výhradně pro ukrajinský trh. V poslední době modely Fabia Combi, Karoq, Kodiaq a Superb. 

Z daňových důvodů se jedná se o produkci ve formě SKD (semi knocked-down), tedy karoserie je kompletně smontovaná, zvlášť je pouze motor s převodovkou a podvozek. Takto rozložené auto totiž podléhá nižší sazbě cla a montáž na Ukrajině je pak považována za výrobu, stupeň rozloženosti bývá přesně specifikován předpisy země. Tento systém podpory domácího průmyslu a zaměstnanosti je ve světě zcela obvyklý.

Ukrajina pro Škodu doposud představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 000 vozů značky ročně. Ze závodu v Solomonovu sjelo celkově přibližně 190 000 vozů Škoda.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...