Jaká auta na Ukrajině jezdí a která se tam v minulosti, ale i ještě nedávno vyráběla? Pamětníci vzpomenou na Tavrii, znalci na to, že Záporožec byl tak mizerný, že nedostal svolení k prodeji v Československu. Málokdo už ví, že na Ukrajině vznikaly vozy korejské značky Daewoo a také čínská auta.
Od kombajnů k vozu pro masy
Řekne-li se Ukrajina, představí si motoristé především legendární Záporožec a také Tavriu. Jedná se o produkty největší ukrajinské automobilky ZAZ (Záporožský automobilový závod), později AvtoZAZ, která se od 50. let soustřeďovala na malolitrážní automobily. Záporožec byl v dobách SSSR vozem dostupným pro běžné motoristy. Jakousi sovětskou obdobou východoněmeckého Trabantu.
Vývoj probíhal v Moskvě ve výzkumném automobilovém institutu NAMI, výroba byla ale v rámci socialistického plánování svěřena ukrajinskému závodu Kommunar v Záporoží, který předtím vyráběl zemědělské stroje, zejména kombajny. První ZAZ-965 Záporožec poháněný vzduchem chlazeným vidlicovým čtyřválcem o objemu 0,75 l s výkonem 17 kW (později 0,9 l/20 a 22 kW) v zádi začal sjíždět z linek v roce 1960. Svým tvarem nezapřel inspiraci (ani moc neskrývanou) Fiatem 600 a dočkal se výroby 322 166 kusů.
V roce 1966 na něj navázal Záporožec 966 s vizáží velmi blízkou německému modelu NSU Prinz (když se tyto dva modely potkají, jsou odlišnosti zřetelnější) a čtyřválcovým motorem 0,9 l ve stupňovité zádi. Modernizovanou verzi ZAZ-968A poháněl motor V4 se zvětšeným objemem 1,2 l s výkonem 29 kW a později i 33 a 37 kW. Poslední Záporožec sjel z linek závodu v Záporoží až v roce 1994 a celkem vzniklo v počtu přes 3,1 milionu exemplářů.
Na náš trh se na rozdíl od NDR či Maďarska nedovážel. Výrobce se v 70. letech marně pokoušel získat pro Záporožec homologaci, která by umožňovala ho importovat do Československa. I přes velký tlak z Moskvy prý tehdy československé úřady povolení auto dovážet a registrovat nevydaly. Jízdní vlastnosti byly prý hodně dobrodružné, kvalita výroby mizerná, mimo jiné Záporožec prý dost mizerně brzdil.
Tuzemští motoristé si ale mohli v letech 1992 až 1994 koupit jeho nástupce, jímž byl modernější hatchback ZAZ-1102 Tavria. S cenou 104 950 korun byl nejlevnějším vozem na tehdejším trhu, základní Škoda Favorit stála téměř o 40 000 korun víc. Nízké ceně ale odpovídala nízká kvalita výroby a nespolehlivost. Nakonec jich po našich silnicích jezdilo okolo 1 500 kusů. Není bez zajímavosti, že světlomety pro Tavriu se na počátku produkce vyráběly v Československu.
Tavria se vyráběla od roku 1988 a znamenala radikální konstrukční změnu, neboť měla praktičtější karoserii hatchback a její přední kola poháněl kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1,1 l s výkonem 38 kW. Vyráběl se až do roku 2007, v posledních letech v modernizovaném provedení Tavria Nova. Kromě dvoudveřového hatchbacku vzniklo i kombi Dana, čtyřdveřový sedan Slavuta a užitková verze Tavria Pick-up, které se vyráběly až do roku 2011.
Ukrajinský automobilový boršč
V 90. letech byla automobilka reorganizována na akciovou společnost a v roce 1998 AvtoZAZ vytvořil společný podnik s jihokorejskou automobilkou Daewoo. Vznikl AvtoZAZ-Daewoo, který kromě starších modelů na bázi Tavrie montoval ze soustav CKD pod označeními ZAZ Lanos, Chance a Sens několik karosářských verzí Daewoo Lanos. Po bankrotu Daewoo Motors v roce 2001 o rok později koupila holding AvtoZAZ společnost UkrAVTO. Koncem roku 2004 byla zahájena plná domácí výroba modelu ZAZ Lanos, který byl ukrajinskou jedničkou po dobu šesti let od (2006-2011), model Sens pak v roce 2013.
V sezoně 2006 uzavřel ZAZ dohodu s čínskou automobilkou Chery, na jejímž základě se z dodaných stavebnicových dílů montoval a od roku 2011 již plnohodnotně vyráběl model Chery A13 pod vlastním označením ZAZ Forza. V témže roce navíc došlo k přesunutí výroby Chevroletu Aveo (prodával se jako ZAZ Vida) z polské automobilky FSO do Záporoží.
V roce 2012 se produkce rozšířila o plnohodnotnou sériovou výrobu nového modelu Vida. Nejvyšší úrovně produkce cca 258 tisíc vozů bylo dosaženo v roce 2009. Kvůli politické a ekonomické krizi na Ukrajině ZAZ se poté výrazně snížil počet vyrobených vozidel. Podle dostupných informací v podstatě od roku 2019 výroba osobních aut skončila. Poté ZAZ montoval traktory a soustředil se na stavbu autobusů.
Součástí koncernu AvtoZAZ byl i Lucký automobilovém závodu v Lucku (LuAZ), která vyráběla ze součástek záporožců jednoduchý terénní automobil ZAZ 969 (později LuAZ 969 M) pro armádní účely, který měl vzduchem chlazený motor V4 umístěný vpředu. Během let 1975-2003 bylo vyrobeno 245 103 vozů LuAZ. V letech 2000 až 2008 závod přešel na montáž vozů VAZ Lada, UAZ, Kia, Hyundai, ale i nákladních a užitkových vozů. V poslední době se automobilka přejmenovaná na Bogdan Corporation rovněž vrhla na produkci autobusů.
Mluvíme-li o Ukrajině a motorismu nemůžeme nezmínit motocykly a sajdkáry Dněpr, které od roku 1946 vyráběl Kyjevský motocyklový závod (KMZ). Jednalo se o kopie předválečných BMW R 71. V sedmdesátých letech jich v Kyjevě ročně vyráběli 140 000 kusů. Vzhled ani technika motocyklů se v průběhu let příliš neměnily a v novém miléniu již působily již hodně anachronicky, jejich výroba proto byla v roce 2011 ukončena.
Nyní kraluje Kia Sportage
Ale obraťme pozornost na novodobý ukrajinský trh. Prodeje nových automobilů tam loni vzrostly meziročně o 20,8 % na 103 245 kusů. Oproti době před krymskou krizí v roce 2013 to je však jen polovina objemu, a jen necelá třetina oproti rekordnímu roku 2008. Nejprodávanějším modelem na Ukrajině byla v loňském roce Kia Sportage, stalo se tomu tak již počtvrté za posledních šest let. Dvojkou byla loni Toyota RAV4 a dominantní trojici doplňoval Renault Duster, tady přeznačkovaná Dacia Duster. Není bez zajímavosti, že v roce 2012 byla ukrajinskou prodejní jedničkou Škoda Octavia.
Z Top 10 loni nejvíce rostla čínská značka Chery (+135,7 %). Solidního 22% nárůstu se loni těšila i značka Škoda. Ta na Ukrajině vyrábí své vozy prostřednictvím obchodního partnera Eurocar na západě Ukrajiny v Solomonovu v blízkosti hranic s Maďarskem a Slovenskem.
Společnost byla založena v roce 2000 a během svého působení zajišťovala rovněž montáž vozů značek Volkswagen a Seat (2003-2008) či Audi (2004-2005). Od roku 2002 montuje v moderním montážním závodě vozy Škoda výhradně pro ukrajinský trh. V poslední době modely Fabia Combi, Karoq, Kodiaq a Superb.
Z daňových důvodů se jedná se o produkci ve formě SKD (semi knocked-down), tedy karoserie je kompletně smontovaná, zvlášť je pouze motor s převodovkou a podvozek. Takto rozložené auto totiž podléhá nižší sazbě cla a montáž na Ukrajině je pak považována za výrobu, stupeň rozloženosti bývá přesně specifikován předpisy země. Tento systém podpory domácího průmyslu a zaměstnanosti je ve světě zcela obvyklý.
Ukrajina pro Škodu doposud představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 000 vozů značky ročně. Ze závodu v Solomonovu sjelo celkově přibližně 190 000 vozů Škoda.