Diskuse k článku

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na podvozku Tatra si hasiči převzali tento týden v Jihlavě. Vozy v podobě zodolněných cisternových CZS 40 Titan budou sloužit u Záchranného útvaru českých hasičů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a58r26o85s50l43a96v 51H63e45j62n34a 4277231359

"hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení"

Skvělé. kde?

0/0
20.10.2018 18:03

V82á90c21l46a98v 28S85o66u69k64u72p 9209399119451

Proboha proč?

0/0
15.10.2018 16:21

J93o60z45e97f 28H96r31i18c79i40š37i51n 4403570230966

Zajímalo by mne jak přišli hasiči na to že potřebují takové auto. A taky že má byt ve

Zbirohu.

Moje nadšení jakož to danového poplatníka závisí od ceny. Ta informace ale chybí.

0/0
15.10.2018 6:23

R45a71d92i65m 96P23o47l61á16š82e93k 9526743209429

https://archiv.ihned.cz/c1-66248150-znovuzrozena-tatra-se-zadrhava-koprivnicka-firma-neplni-plany-oproti-lonsku-vyrobila-do-konce-cervence-jen-polovinu-vozu

0/0
13.10.2018 17:36

K61a57r13e98l 63N15o30v91o27t13n60y 2831935679690

Dobre Tatra! R^ V

+1/0
13.10.2018 16:32

O71n68d34ř91e78j 54Č41a87p96k41a 6531621143754

Možná by byla zajímavá i verze bez pancéřování, jen s přetlakovou kabinou. Rafinérií a chemiček je po světě přece jen víc, než muničních fabrik a tyhle armádní úpravy většinou dost nafouknou výslednou cenu.

+3/0
13.10.2018 15:53

R31a20d74i27m 81P34o51l75á52š91e15k 9276683419819

Já si myslím, že světové rafinérie a chemičky už na toto dávno přišly a podobné vozy, od jiných výrobců, dávno mají. Tatrovka by je musela vyšoupnout z trhu nějakou přidanou hodnotou svého vozu. Což ale podle počtu vyráběných vozů vypadá, že se to nedaří.

0/0
13.10.2018 17:22

P13e54t76r 88S46p58á11l72e30n78k54a 2633262585457

Zdroj tohoto článku: https://www.pozary.cz/clanek/179970-zachranny-utvar-hzs-cr-prevzal-dvojici-cisternovych-zodolnenych-strikacek-tatra-titan-ctyrmistna-kabina-odola-explozi-protitankove-miny/

+3/0
13.10.2018 14:23

G59u39s97t81a51v 84K78ř58í52ž 5902275785636

Píšou, že bude možné využití při velkých lesních požárech, což se mi jeví jako nadbytečné tvrzení za účelem ospravedlnění nákupu. Má to přece pneumatiky. Těmi budou hasiči jezdit v hořícím terénu? Hoří-li les, prohoří i lesní podrost (a hoří dny), hoří i okolo auta, pneumatiky by chytly.

0/−3
13.10.2018 13:23
Foto

J16a32k47u71b 38V42a29š51k17o 1148124122103

Možná by bylo dobré si přečíst celý článek.

+1/0
13.10.2018 19:39

G40u30s62t65a74v 16K26ř22í93ž 5332745825626

Má to 8 velkých pneumatik. Průměr odhadem 1.5 metru, šířka tak 40 cm. Teplota hořícího lesa je cca 1000° C, pryskyřice hoří skvěle. Pneumatiky chytnou při cca 400° C do několika minut. Měly-li by pneumatiky být chráněny při pohybu v hořícím terénu, pak ty trysky budou muset jet nonstop a spotřebují hodně vody, aby ochránily takovou masu gumy. "Poněkud" nepraktické. Vydávat to za náhradu hasičského tanku je nesmysl.

0/0
14.10.2018 10:50

J32o59s63e59f 19P82r51o77c35h58á50z21k43a 7736516418564

Odolá zbraním hromadného ničení? To znám! Posádka musí mít s sebou pláštěnku a igelitové pytlíky na končetiny.

+3/−2
13.10.2018 10:59

R37a97d50i31m 31P23o83l45á73š14e84k 9396403499839

Nejspíš jen propagandistický žvást z marketingového oddělení Tatrovky. Kopírovaný redaktory novin, kteří nejsou dostatečně odborně na výši.

Nějakou vyšší balistickou ochranu to auto dozajista má, ale zbraň hromadného ničení je velmi široký pojem.

0/−2
13.10.2018 13:51

O48n77d78ř69e41j 33Č61a33p75k51a 6891191283904

Spíš trošku bulvárnější podání toho, co výrobce říká - že je auto schopné fungovat v oblasti s biologickým nebo chemickým zamořením, včetně vojenských látek (= dvou ze tří typů ZHN). Lehčí radioaktivní zamoření by to asi zvládlo taky.

+1/0
13.10.2018 15:46

R33a73d69i84m 94P81o53l61á49š48e24k 9886543349529

Píšou o balistické ochraně a o pancéřování. připouštím, že to může mít při pohybu v zóně požáru určitý význam, totiž že ten podvozek je těžký a robustní a určité překážky tak "zažehlí" do země a bez problémů překoná, zatímco pod běžným vozem by se možná vzpříčily a zablokovaly jeho pohyb. Ochrana před biologickým nebo chemickým zamořením je pravděpodobně daná tím, že je v kabině nainstalované důkladné filtroventilační zařízení, které uvnitř kabiny vytváří stálý přetlak a tak zabraňuje školdivinám, ale i kouři proniknout dovnitř.

Co se týká chemických a biologických zbraní, nebo slabé radioaktivity, je to dobré, jenže průjezdem přes takovou oblast se vnějšek vozu, ale i třeba motor, zamoří. A aby ten vůz potom mohl fungovat, musí se ty povrchy zase odmořit. Takže to fungování v zamořených oblastech bude dost podmíněné.

Jinak mně ten vůz připadá jako dort pejska a kočičky. Co měli k dispozici, to všechno tam narvali:-(;-D. Což je dobré pro tisk, zejmén pro techniky a oboru - potřeb možné cílové zákaznické skupiny neznalé novináře, ale maximálně špatné pro prodej. Každý potencionální zákazník totiž ve spoustě toho vybavení najde spoustu důvodů, proč koupit od konkurence.

Jedině že by jako základ nabízeli uplně očesaný model, který si klient doplní přesně podle toho, co potřebuje. Jenže očesat třeba pancéřování a přitom zachovat model bude asi dost těžké.

0/0
13.10.2018 17:19

A38l51e19š 72J42a73n41á27č78e32k 3603564606223

Spíš to vypadá jako dost vyhozených peněz z eráru za specifikaci spíš na frontu do Sýrie než do ČR. Ty tanky to stejně nemůže adekvátně nahradit a cena bude o dost jinde.

+1/−2
13.10.2018 9:44

P12e31t59r 71S14p28á88l56e85n86k44a 2103632885247

může

+1/0
13.10.2018 14:24

M17i80c50h94a34l 41J27a75r54o58š 7164930462335

Tohle má tedy ideální parametry na rozhánění demonstrací, ale o hašení v článku moc nepíší.

+1/−1
13.10.2018 9:41

P48e31t41r 58S27p87á51l83e36n44k94a 2343502165197

https://www.pozary.cz/clanek/179970-zachranny-utvar-hzs-cr-prevzal-dvojici-cisternovych-zodolnenych-strikacek-tatra-titan-ctyrmistna-kabina-odola-explozi-protitankove-miny/

+1/0
13.10.2018 14:24

M18i52c58h34a46l 38J37a36r24o43š 7454570712535

Supr, dík.

0/0
13.10.2018 19:50

M76a67t93ě50j 35T54a38r26a21b21a 6140873727844

Díky pár českým podnikatelům znovuzrozená značka, která opět dobyva svět. TATRA = Moje srdcova zalezitost a já vám za ní děkuji

+5/0
13.10.2018 7:46
Foto

J41i93ř69í 78D22v89o96ř96á48k 5705619610218

Pokud vezmu Tatru Phoenix, tak je to vlastně hodně očesaný Daf.

A kde přesně dobývá svět?

0/−3
13.10.2018 8:28

J83i18ř90í 35T22i61n46t83ě20r57a 6960259483570

Pane Dvořáku,

pokud je mi známo, tak vozidla Tatra se používají v Brazílii, Kubě, Francii, NSR, Egyptě, Izraeli, Sýrii, Jordánsku, SAE, Indii (včetně licenční výroby), Turkmenistánu, atp. Za 1. války v zálivu byly Tatry ve výzbroji i US Army a Saúdské Arábie. :-/

P. S.

Vás technický popis Tatry Phoenix je povrchní a naznačuje neobeznámenost s touto konstrukční řadou.

+1/0
13.10.2018 12:46

R37a70d77i46m 86P55o77l24á46š40e37k 9356213839339

Obvykle v počtu pár kusů, víc ne a často kupovaným či jinak získaných jen jednorázově jednou zakázkou.. Tatra podle všeho není schopna obsadit trh, na který už pronikla.

Ostatně je to vidět i tady v ČR, s velkým halasem Tatra uvádí na trh všelijaké hasičské speciály, ale většina potichu bez mediálního halasu nakupované hasičské techniky je od konkurence.

0/0
13.10.2018 16:58

R17a53d34i87m 42P61o82l48á18š58e63k 9676443779319

No, on to "očesaný DAF" rozhodně není.

Ale fakt je, že to je východisko z nouze. Linky na výrobu kabin a motorů, které v Tatrovce jsou ještě z doby socíku, jsou dnes už řádně zastaralé stejně jako jejich výrobky, kabina a motor. A vyvíjet vlastní novou kabinu a vlastní motor se Tatrovce, vzhledem k počtu vozů, kolik vyrobí, v žádném případě nemůže vyplatit. Když tedy chtějí vyrábět a prodávat náklaďáky v segmentu běžných nákladních vozů, kde je nesrovnatelně větší trh než v segmentu hasičských a jiných speciálů, musí použít základní komponenty, kabinu a motor, na současné technické úrovni. A ty dnes Tatrovka nemůže získat jinak než nakoupit.

0/−1
13.10.2018 13:23

M31a83r28t29i59n 60J25u82r46e74č52k80a 2653244371381

Problém nebyl ve výrobě ale vývoji.

0/0
13.10.2018 21:13

M73a76r66t33i18n 82J85u74r88e61č28k82a 2283214101921

Pokud to vezmu, tak do kdejakého náklaďáku se dá strčit kdejaký motor a převodovka, ostatně jak je to dnes u osobáků běžné. To ale není oč tu běží při chování vozu v terénu. Jakou to má kabinu také nepovažuji za až tak důležité.

Kde dobývá svět? Která jiná automobilka se může pochlub, že dodává nákladní vozy do tolika světadílů a zemí ve speciálních úpravách a její domovská země má jen kolem 10 mil. obyvatel? Že nechce srovnávat Tatru s produkcí s předními výrobci nákladních vozidel?!

+1/0
13.10.2018 21:11

L25u56b18o16š 60H33o18l89í70k 5787810172750

Inu, ať si ji hezky užijí při cvičeních, a je potřeba co nejméně při reálných zásazích.

+2/0
13.10.2018 7:19

O47l55d20ř43i81c96h 44S35m93u44t55n94ý 2660102764415

Docela potkávám běžné nové tatrovky na silnicích. A mám z toho vždy nevšední pocit blaženosti, který mi vydrží minimálně tak 18 hodin. (Přestože jinak jsou mi nákladní vozy úplně u rekta.) Má to někdo taky tak? :-D

+4/0
13.10.2018 3:00

O13l81d52ř59i95c71h 59S62m14u29t83n16ý 2860502114165

Slyšel jsem, že první objednávky půjdou do Francie, Švédska a Německa :-)

0/0
13.10.2018 2:56

O48l29d78ř27i45c84h 83S84m15u58t68n60ý 2510152824905

To je hezká hračka.

+1/0
13.10.2018 2:54

P14a17v27e28l 85B44e26ň83o 1508891591750

Aha, tak už vím které hasiče mám volat, až mi na barák spadne atomovka... ;-)))

0/−1
13.10.2018 0:03

T19o92m33á87š 94V36o26t48r64o91u57b27e76k 1930890444304

Tak to jsem v klidu... Denně při zásazích hasičů jsou vystaveni útokům zbraní hromadného ničení, můžu už v klidu spát, oddechl jsem si

+4/−2
12.10.2018 23:36

P54e79t22r 24N75o87v68á64k 1665897632775

Tatra bohužel nebude schopna plně nahradit hasičský tank SPOT-55. Jeho nenahraditelnost je dána zejména pásovým podvozkem a balistickou ochranou posádky. Zatímco tank může operovat na rozpáleném terénu, tak Tatra není takového nasazení schopna. Zároveň vyprošťovací schopnosti Tatry se hasícímu tanku nemohou rovnat.

+5/−2
12.10.2018 22:48

J87a67n 69M75a89c61e27k 9624415442128

na vyprošťování by se více hodil spíše VT-55A, než SPOT-55. Pro hasiče by spíš mohl být zajímavější hasící tank na podvozku T-72, kterých se u nás od Přelouče po Nový Jičín povalují stovky (nevyužitých podvozků). Ale s tou balastickou ochranou nevím nevím. Dnešní Tatrovka už splňuje určitě vyšší normy stanag, než několik dekád stará T-55.

+1/0
12.10.2018 23:05

P50e90t42r 86N40o33v37á51k 1245707142375

Hlavně SPOT-55 je vybaven i dálkovým ovládáním, takže může být použit i v bezosádkoé konfiguraci. A ano pro vyprošťování je vhodnější VT-55.

0/0
13.10.2018 8:03

P75e82t86r 50S37p66á96l40e58n38k80a 2933252675657

dálkově to uměl jen prototyp

0/0
13.10.2018 14:25

P58e40t58r 98M27i13c87h78a37l 2450644401232

"Hasičský" tank nahradit nepotřebuje, protože je k ničemu.

+1/−3
12.10.2018 23:07

J51i28ř59í 50T21i83n81t34ě61r93a 6300319823160

Pane Michale,

samozřejmě, proto byl několikrát použit k hašení lesních porostů, atp. :-/

+1/−1
13.10.2018 0:38

P20e24t24r 77M80i18c26h95a22l 2890154711382

Kdy a kde reálně zasahoval?

+1/−1
13.10.2018 6:24

J91i73ř46í 58T24i47n78t52ě50r74a 6890349433830

Pane Michale,

pokud si vzpomínám, tak SPOT-55 byl poprvé nasazen v září 1990 někde u Vejprt. Přesný výčet všech výjezdů mi není znám. Máte-li o toto téma hlubší zájem, požádejte o odpověď tiskového mluvčího GŘ HZS ČR.;-)

+1/0
13.10.2018 12:23

P52e59t62r 75S67p91á85l68e10n12k70a 2233372435587

nikdy nebyl nasazen

0/−2
13.10.2018 14:25

J21i88ř56í 22T53i51n39t48ě42r62a 6970659943190

Pane Spálenko,

vaše tvrzení není pravdivé. O nasazení SPOT55 se můžete dočíst:

FS ČSFR 1990-1992, tisk 122,

Lukáš Visingr: Civilní konverze vojenských vozidel, ATM 2004, č.12, ISSN 1210-2849

+1/0
13.10.2018 15:25

P74e19t81r 71M70i12c39h25a74l 2170764191952

Jenže reálně nikdy nijak účinně nezasáhl. Buď to přivezli pozdě, nebo bylo hašení neúčinné (klasicky vodní mlha na kamerách a obsluha neviděla, kam stříká vodu), nebo to mělo poruchu. Vzniklo to z typického myšleníé zelených mozků, že tank je dobrý na všechno. ... No, není.

0/−2
13.10.2018 15:36

J64i38ř60í 90T37i63n65t93ě60r94a 6810379773260

Pane Michale,

na vámi položenou otázku z 06:24 hod. jsem odpověděl. Z vaší reakce jsem pochopil, že moje tvrzení nejste schopen rozporovat.:-/

0/0
13.10.2018 15:55

M97a40r81t16i57n 62J89u43r63e55č77k88a 2273954581711

Tank je sice více unikátní, toto řešení mi přijde však najde širší uplatnění. Vezměte si jen dostat tank někde... S tímto se tam dostanou podstatně rychleji a až tak extrémní zásahy pro tank jsou spíše ojedinělé. Nemluvě také o komfortu pro posádku, což se tank s tímto nedá vůbec srovnávat. Tank je spíš pro skalní nadšence.

+3/0
12.10.2018 23:30

P67e37t27r 25N30o11v20á47k 1265887752795

Tak doufejme, že i zásahy pro tuto Tatru budou výjimkou. K zdolávání i velkých požárů je dostačující běžné hasící vozidlo. SPOT-55 umožňuje nasazení v bezosádkovém provozu s dálkovým ovládáním, takže je použitelný i tam, kde hrozí nenadálé exploze hořlavých látek nebo jiná rizika. ..

0/0
13.10.2018 8:13

M90a18r60t70i72n 41J14u92r92e41č51k43a 2773714891521

To jo, ale jsou pak případy, viz. nedávné Vrbětice, kde preventivní nasazení podobné techniky je na místě. To samé i chemické a jiné provozy, kde nemusí být od věci nasadit podobnou techniku, byť prvotní hlášení incidentu není rizikové. Bezosádková technika mi přijde k nasazení právě spíš do akcí, kde už ten předpoklad rizika je znám předem. Nemyslím si, že daná Tatra má nebo musí přímo konkurovat ať už bezosádkové technice nebo technice postavené na pásovém podvozku s pancéřováním, ale doplnit ji, byť z toho tank v tomto případě vypadává a 100% jej nezastane.

+1/0
13.10.2018 11:26

P34e92t17r 86N94o62v26á48k 1355757782795

Při neštěstích jako ve Vrběticích je uvedený typ Tatry nepoužitelný. Nikdo nebude riskovat, když mezi vybuchlou municí byly i protitankové zbraně...

0/0
13.10.2018 13:07

R94a66d28i34m 59P54o34l76á75š26e39k 9386933229629

No, redaktor v propagačním oddělení Tatry v Kopřivnici přece nemůže napsat do oficiální zprávy firmy k uvedení nového výrobku, že ta "starší věc" je v něčem lepší než jejich tatrovka. ;-D

0/0
13.10.2018 13:05

Najdete na iDNES.cz