Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z archivu Tatry: nerealizované monstrum pro Dakar vzniklo jen v modelech

aktualizováno  9. ledna 2023 14:42
První návrh kapotového speciálu Tatra vznikl ve druhé polovině osmdesátých let, kdy kategorii kamionů výkonnostně dominoval dvoumotorový DAF Turbotwin Jana de Rooye. Povzbuzeni druhým místem Karla Lopraise na Dakaru 1987 začali tatrováci připravovat projekt nového soutěžního vozu, který by mohl Turbotwinu konkurovat.
Oba modely se mírně lišily. Dochoval se však pouze šedivý (vpravo).

Oba modely se mírně lišily. Dochoval se však pouze šedivý (vpravo). | foto: Radomír Smolka

Za návrhem stál opět ing. Jaroslav Krpec, který tentokrát popustil uzdu své fantazii naplno.

Dle výkresu ze 17. července 1987 měl kamion s označením T 162 EX 7.440 4x4.1 výraznou kapotu s integrovanými blatníky, pod níž měla být umístěna část palivových nádrží, a nízko uloženou kabinu z tehdy vyvíjené řady T 162. Přestože se jednalo o tzv. úzké provedení (šířka 2 200 mm) určené pro kapotové verze této řady, měla být posádka soutěžního vozu tříčlenná. Kabina svým řešením připomínala tehdy vyráběné Fordy Cargo s typickým malým okénkem ve spodní části dveří.

Monsieur Dakar

Speciál

Nikdo s českým pasem nepřivezl z Rallye Dakar tolik vítězství. Karel Loprais vyhrál extrémní soutěž v kategorii kamionů šestkrát. Vždy s vozem Tatra. I díky velkému smyslu pro fair play získal přezdívku „Monsieur Dakar“. Čím byl výjimečný čtěte ve speciální příloze ZDE.

Největší zajímavostí projektu bylo umístění motoru nad zadní nápravou, zatímco převodovka byla situována pod kabinou. Vůz měl pohánět upravený vzduchem chlazený dvanáctiválec o objemu devatenácti litrů. Každá řada válců měla být přeplňována jedním turbodmychadlem, za nímž měl být samostatný mezichladič plnicího vzduchu umístěný v zadní části nástavby ve skloněné poloze. Z typového označení je patrné, že cílový výkon motoru měl činit 440 kW (595 koní). Údajně se uvažovalo také o dvoustupňovém přeplňování s dalším turbodmychadlem vřazeným za mezichladičem...

Loprais

Zadní náprava podvozku o rozvoru 4 000 mm měla být odpružena vzduchovými vlnovci. Vpředu bylo ve hře modifikované pérování torzními tyčemi, které se objevilo na modelu pro zkoušky v aerodynamickém tunelu, nebo vzduchové pérování převzaté rovněž z řady T 162. Monoblok řízení byl umístěn za přední nápravou pod kabinou, za níž se měly po stranách nacházet další nádrže na palivo a náhradní kola. Místo pro další rezervu bylo také vzadu.

Převodovka byla tehdy standardní desetistupňová, ale přídavná převodovka zabudovaná do nosné roury jen jednostupňová. Zřejmě se předpokládalo, že výkon a hlavně točivý moment naladěného dvanáctiválce nebude vyžadovat druhý, pomalejší stupeň (“želvu“), což by vedlo také k úspoře několika desítek kilogramů. Hmotnost speciálu se totiž měla pohybovat na hranici sedmi tun, což měl být v kombinaci se silným motorem hlavní trumf v souboji proti Turbotwinu.

Projekt dospěl až do fáze vzniku modelů v měřítku 1:5, které byly otestovány v aerodynamickém tunelu v Praze-Kbelích. Zkoušky prokázaly třetinovou úsporu výkonu proti standardnímu trambusovému uspořádání. Celý projekt byl ukončen po Dakaru 1988, kdy došlo k zákazu startu kamionů v dalším ročníku, a vývoj nového speciálu tudíž pozbyl smyslu.

Největší „slávu“ pak nikdy nerealizovanému vozu zajistil Roman Hruška modelem v měřítku 1:32. Model vydavatelství Spidamodels reflektuje barevné provedení z kresby Václava Krále, která se objevila v knize Jana Králíka Peklo zvané Paříž – Alžír – Dakar z roku 1988. Prototypy trambusové a kapotové verze Tatry 162 jsou k vidění v muzeu Tatry v Kopřivnici.

Otec dakarských tater

Otec dakarských tater: ing. Jaroslav Krpec

Po absolutoriu na Vysoké škole dopravní v Žilině nastoupil ing. Jaroslav Krpec (* 23. října 1951) v roce 1975 jako konstruktér do vývojového oddělení Tatry. V dubnu 1982 se stal vedoucím konstrukce převodů.

Od 1. ledna 1985 byl jmenován samostatným vývojovým pracovníkem, projektantem nákladních vozidel. Zároveň byl pověřen návrhem nových soutěžních kamionů pro účast na Rally Paříž – Dakar, o níž vedení automobilky rozhodlo před Vánoci roku 1984.

V lednu 1986 se ing. Krpec jako navigátor Karla Lopraise osmého ročníku také osobně zúčastnil. Získané poznatky využil při návrhu nových vozů pro následující Dakar. Právě on se významnou měrou zasloužil o stavbu dvounápravové verze T 815, do níž opět usedl jako Lopraisův navigátor. Společně s Radomírem Stachurou v cíli slavili druhé místo.

Jaroslav Krpec navrhl i doprovodné a asistenční kamiony dodané ve druhé polovině osmdesátých let do Francie. Byl u zrodu osmikolové „Totalky“ a připravoval projekt kapotového speciálu s motorem vzadu. Kromě „dakarských“ projektů vypracoval řadu unikátních provedení vozů T 815, mj. i známý letištní tahač.

Po listopadových událostech roku 1989 se v Tatře na několik měsíců stal ředitelem celého vývoje, ale na vlastní žádost se vrátil zpět ke konstrukci. Tentokrát na pozici vedoucího projekčního oddělení. Na začátku roku 1990 si opět „odskočil“ na Dakar. Jako navigátor dovedl T 815 6x6 pilotovanou Zdeňkem Kahánkem ke třetímu místu.

V následujícím období z titulu své funkce zodpovídal za přípravu všech nových projektů a modernizací vozidel Tatra. Nezapomínal však ani na „dakarky“. Pod jeho vedením se zrodily i úspěšné hasičáky a soutěžnímu debutu druhého z nich byl na Dakaru 1995 opět aktivně přítomen. Jako navigátor Vlastimila Buchtyara rozšířil svou sbírku o další trofej za třetí místo.

Na konci devadesátých let se uvnitř automobilky i samotného vedení vývoje prohlubovaly rozepře ohledně dalšího směřování Tatry, a tak ing. Krpec 31. října 2000 na vlastní žádost společnost opustil. Až do odchodu do penze pak pracoval v Příboře ve firmě na výrobu průmyslové prádelenské techniky. Nadále však byl svou radou a znalostmi nápomocen soukromému týmu Lopraisových.

Šéfkonstruktér Tatry

O AUTOROVI

Radomír Smolka vystudoval Vysoké učení technické v Brně, obor konstrukce spalovacích motorů. Po škole nastoupil do nejstarší tuzemské automobilky. Zodpovídal za vývoj vozidlových řad Tatra 815-7 (Tatra Force), Tatra 810 (Tatra Tactic) a Tatra Phoenix. Od roku 2001 se zabývá konstrukcí soutěžních verzí vozidel Tatra pro Rallye Dakar a je trojnásobným účastníkem této soutěže. Dnes je ředitel výzkumu a vývoje ve společnostech Tatra Trucks a Tatra Defence Vehicle. Pravidelně publikuje texty o vozidlech Tatra.

Autor:
  • Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Dvoukolové skútr-SUV je po právu bestsellerem Hondy. Král dálnic i polňaček

Skútry se těší velké oblibě především proto, že na ně nepotřebujete „motorkářský“ řidičák, jsou lehké a ve srovnání s motocykly jsou i levné. Honda X-ADV je skútr, který překvapivě nesplňuje žádnou z...

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Budou zeleno-žluté, i přes odpor záchranářů

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

14. ledna 2025

Boj o zákaz spalováků pokračuje. Šéf Škody byl kvůli tomu u ministra

Automobilka Škoda Auto navrhuje, aby regulační rámec pro automobilový průmysl umožňoval vedle přechodu na elektromobily i možné využití plug-in hybridů nebo alternativních paliv. Po setkání s...

14. ledna 2025

Tesla omladila svůj nejdůležitější Model Y. Prozatím ho nabízí v Číně

Americká elektromobilka Tesla v Číně představila faceliftované provedení svého Modelu Y. Firma, v jejímž čele stojí miliardář Elon Musk, doufá, že úprava exteriéru a vylepšené funkce jí na čínském...

14. ledna 2025

V krásném muzeu v Jizerkách je expozice nadšence, co strávil 40 let na motorce

V roce 2009 si cestovatel a známý motoristický novinář Jaroslav Šíma zapsal milion najetých kilometrů na motocyklu. O deset let později už to bylo úctyhodných milion a půl po cestách na několika...

14. ledna 2025

Cesta po směru jízdy: Když zvědavost dítěte zvítězí nad protisměrem
Cesta po směru jízdy: Když zvědavost dítěte zvítězí nad protisměrem

Bezpečná a pohodlná jízda dítěte je pro rodiče prioritou, a proto správný výběr autosedačky je často složitým rozhodnutím. Moderní technologie dnes...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...