Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Tatra opět pojede kolem světa. Za tři roky sveze šest set lidí

Tři roky, pět kontinentů, 270 tisíc kilometrů, 600 účastníků, to je plán Marka Havlíčka a Petra Holečka na cestu kolem světa. Vyrazí na ni tatrovkou, kterou jsme si prohlédli jen těsně před dokončením a páteční světovou premiérou v Kopřivnici.

Určitě si ji pamatujete, tatrovka upravená na expediční speciál vyrazila v březnu 1987. Doma si s jejím modelem hráli kluci, kdo neměl plechovou, slepil si ji z papíru. Celé Československo tehdy etapu po etapě sledovalo dobrodružství, které skončilo až po pádu železné opony, zpátky se expedice vrátila v květnu 1990.

Marek Havlíček a Petr Holeček se před pár roky potkali náhodou v Angole, teď připravují největší českou expedici kolem světa všech dob a zase velkou nákladní tatrovkou jako tehdy.

Cestovatelé Petr Holeček (vlevo) a Marek Havlíček (vpravo) pózují s členem posádky první expedice z let 1987 - 1990 Stanislavem Synkem.

Vyrazit chtějí v únoru 2020 z Česka na Balkán, odtud směr Írán. Pak všechny středoasijské státy, Mongolsko a do Vladivostoku. Celkem 70 tisíc kilometrů. Potom dvouměsíční přesun auta lodí do Chile a projet Jižní Ameriku. Dalších 40 tisíc kilometrů chtějí zvládnout za pět měsíců. Následujících devět stráví brázděním Střední a Severní Ameriky, to přidá dalších 80 tisíc kilometrů. Prozkoumávání Afriky má začít od Kapského Města a pořád na sever. Po nějakých osmdesáti tisících kilometrech překonají z Maroka moře do Španělska a domů; to plánují na dalších devět měsíců. Pokud nějakou neprorazí, bude na to potřeba minimálně padesát pneumatik.

Petr Holeček měl v Angole malou dopravní firmu, jezdila - jak jinak - s tatrovkami. Za dvanáct let s nimi sám najezdil statisíce kilometrů, všechno si opravil, občas prý jen s pomocí selského rozumu, izolepy a kladiva. Havlíček se bavil cestováním, podnikl cestu autem kolem Afriky a dodávkou kolem světa. „Už jsem byl všude, samotného mě to už nebaví, a tak to chci zprostředkovat druhým,“ řekl pro MF DNES letos v dubnu.

V autě má být stálá posádka čtyř lidí – řidič, kameraman, šéf projektů a průvodce, jinak to bude otevřená expedice. Kdo chce, může jet libovolný úsek, pokud bude volno. Třeba lístek na etapu přes Tádžikistán a Kyrgyzstán stojí pětatřicet tisíc. Nejkratší etapy jsou devítidenní, nejdelší dvacetidenní. Do vozu se vejde maximálně čtrnáct lidí. Dobrodruzi počítají, že za ty tři roky se na palubě vystřídá až šest set lidí. Někde výpravu doprovodí specialista, který bude umět místní řeč, třeba v Iránu nebo Mongolsku. „Spolupracujeme s českými ambasádami v daných místech,“ dodává Havlíček.

Rozpočet původní expedice byl šest milionů Kčs, což je v přepočtu na dnešek asi 36 000 000, Havlíček s Holečkem plánují, že svoji cestu pořídí do pětadvaceti milionů.

Přestavba tatry na expediční speciál pro projekt Tatra kolem světa 2
Přestavba tatry na expediční speciál pro projekt Tatra kolem světa 2

Pojede se tatrovkou z roku 2005 chystanou pro české vojáky do Iráku. Má najeto čtyři tisíce kilometrů. V Jičíně právě dokončili interiér nástavby, která se inspiruje původní tatrou, co objela svět.

Je to vlastně velký vychytaný karavan, se sprchou, kuchyní, záchodem. Povezou si 800 litrů vody, stejné množství nafty. A hlavně několik set kilogramů náhradních dílů, tatra je sice nezdolná, ale přeci jen se může na cestě stát něco nepředvídatelného.

Fotogalerie

Podvozek unikátní tatrovácké koncepce koupili v červnu loňského roku. „Je náležitě zjednodušený do maximální funkčnosti, oproštěný od všech zbytečných elektronik a podobných věcí. Je to na první pohled vidět, jinak je to Tatra se vším všudy. Má tatrovácký motor přímo chlazený vzduchem. Je to auto dělané do opravdu těžkých podmínek,“ popisují dobrodruzi. 

První úpravou bylo protažení rámu, aby se na něj vešla obytná nástavba. Ta bude propojena s budkou kabiny.

Motor je klasický osmiválec s turbem a dvěma mezichladiči. Do motoru samotného nezasahovali, nechali si však vyvinout na míru řídicí jednotku, s úpravou výfuku a dalších periferií jim pomáhal stavitel dakarských speciálů. 

„Auto budeme doplňovat o zařízení, které bude vyrábět vodík, ten bude stříkat do sání, takže my z toho uděláme první hybridní tatrovácké expediční auto, které bude šetřit přírodu a peněženku. Měli bychom mít o třicet procent méně emisí a podle grafů a výpočtů by to mělo o dvacet procent zvýšit výkon, takže to bude opravdová rarita,“ popisuje dvojice dobrodruhů.

Každá polonáprava je nezávisle zavěšena a dané kolo si může dělat v terénu to, co potřebuje. Vzadu podvozek spočívá na vzduchových měších, přední odpružení obstarávají torzní tyče. K tomu velká kola, díky tomu je auto schopné jet přes neuvěřitelně rozbité cesty s velkým komfortem. „Jedete relativně rychle a ani nevíte, po jakých dírách jezdíte, ono to vše odfiltrovává,“ popisují.

Vizualizace expedičního speciálu Tatra kolem světa 2
Vizualizace expedičního speciálu Tatra kolem světa 2
Vizualizace expedičního speciálu Tatra kolem světa 2

Na střeše, která unese dvě tuny, budou kromě solárních panelů ještě prostor na čtyři stany po dvou lidech a další spaní bude vevnitř v nástavbě. Ta se hodně inspiruje nástavbou původní tatry kolem světa. Jen tak na okraj, tehdy se na jejím vývoji podílel výzkumný ústav kolejových vozidel ve Studénce.

Uvnitř budou tři řady sedaček po dvou, na jedné a na druhé straně. Jsou navýšené, aby byl výhled i čelními okny. Zajímavý je záchod na plyn, který fekálie hned spálí. Chybět nebude koupelna. Úplně vzadu je „ředitelna“, bude tam spaní pro čtyři lidi, pracovní stůl a poradní lavice. To bude stálé zázemí pro posádku.

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Nebojácný Grand Cherokee z druhé ruky. Víme, jak chlapácký jeep vybrat

Premium Luxus, co se nezalekne ani terénu. „Grand“ je vrcholem nabídky Jeepu. Nová generace se rozkoukává na trhu, pojďme si...

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...