Jednoznačně největší exponát na veletrhu e-Salon byl prototyp vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. Vůz v podstatě voněl novotou, teprve po skončení veletrhu jej čekají náročné terénní zkoušky a testy.
„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat,“ uvedl pro novináře Radomír Smolka, který je ve společnosti Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj.
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu |
Elektrický pohon má na starosti synchronní motor s permanentními magnety od společnosti Danfoss s trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2 400 Nm. Energii mu dodává LTO (Lithium Titanate Oxid) akumulátor s kapacitu 89 kWh, na který v čistě elektrickém režimu a při plném zatížení podle výrobce ujede až 70 km. Motor může fungovat i jako generátor, takže v případě potřeby umí systém vyrábět z nafty elektřinu.
Nabíjení akumulátoru je pomocí standardního konektoru CCS2, nabíjecí výkon je překvapivě pouze 22 kW – počítá se totiž s nabíjením během parkování, nikoli postupné zastavování na cestě.
Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek |
Tradiční součástí pohonného ústrojí je osmiválcový vznětový vzduchem chlazený motor Tatra s výkonem 300 kW a s maximálním točivým momentem 2 100 Nm. Převod sil obou motorů zajišťuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel (kardan) napojená sestupná převodovka Tatra.
„Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvního provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý, bezemisní provoz, nebo například tichý pohyb se sníženou tepelnou stopou. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém navíc nabídne prodloužený dojezd,“ vysvětluje provozní možnosti nové tatrovky ředitel výzkumu a vývoje Jakub Pončík.
Jízda na elektřinu je lokálně bezemisní a tichá, což nákladní automobily využijí především při jízdách v centrech měst. Kombinace elektrického ticha a nízká teplotní stopa je zase důležitá při vojenském nasazení – pro termokamery či zbraně s tepelným naváděním bude mnohem méně viditelná.
„Elektrické komponenty jsou chlazeny ve dvou okruzích, ten pro měniče dosahuje teploty zhruba 45 °C, ten pro motor 65 °C, výsledná tepelná stopa je mnohem nižší, než při provozu spalovacího motoru,“ upřesnil nám Jan Pícha, vedoucí oddělení elektroniky společnosti Tatra Trucks.
Systém e-Drive Hybrid může být použit i na jiné varianty nákladních vozidel Tatra Trucks.