Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová Tatra má hybridní pohon. Jízda na elektřinu může zachránit životy

  0:02
Na veletrhu e-Salon si odbyl premiéru prototyp vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. Kolos se umí pohybovat tiše pouze na elektřinu, na dálkových přesunech ji pohání dieselový osmiválec. Když potřebuje v terénu zabrat, spojí oba pohony své síly.

Jednoznačně největší exponát na veletrhu e-Salon byl prototyp vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. Vůz v podstatě voněl novotou, teprve po skončení veletrhu jej čekají náročné terénní zkoušky a testy.

„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat,“ uvedl pro novináře Radomír Smolka, který je ve společnosti Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj.

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

Elektrický pohon má na starosti synchronní motor s permanentními magnety od společnosti Danfoss s trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2 400 Nm. Energii mu dodává LTO (Lithium Titanate Oxid) akumulátor s kapacitu 89 kWh, na který v čistě elektrickém režimu a při plném zatížení podle výrobce ujede až 70 km. Motor může fungovat i jako generátor, takže v případě potřeby umí systém vyrábět z nafty elektřinu.

Nabíjení akumulátoru je pomocí standardního konektoru CCS2, nabíjecí výkon je překvapivě pouze 22 kW – počítá se totiž s nabíjením během parkování, nikoli postupné zastavování na cestě.

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tradiční součástí pohonného ústrojí je osmiválcový vznětový vzduchem chlazený motor Tatra s výkonem 300 kW a s maximálním točivým momentem 2 100 Nm. Převod sil obou motorů zajišťuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel (kardan) napojená sestupná převodovka Tatra.

Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8

„Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvního provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý, bezemisní provoz, nebo například tichý pohyb se sníženou tepelnou stopou. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém navíc nabídne prodloužený dojezd,“ vysvětluje provozní možnosti nové tatrovky ředitel výzkumu a vývoje Jakub Pončík.

Jízda na elektřinu je lokálně bezemisní a tichá, což nákladní automobily využijí především při jízdách v centrech měst. Kombinace elektrického ticha a nízká teplotní stopa je zase důležitá při vojenském nasazení – pro termokamery či zbraně s tepelným naváděním bude mnohem méně viditelná.

„Elektrické komponenty jsou chlazeny ve dvou okruzích, ten pro měniče dosahuje teploty zhruba 45 °C, ten pro motor 65 °C, výsledná tepelná stopa je mnohem nižší, než při provozu spalovacího motoru,“ upřesnil nám Jan Pícha, vedoucí oddělení elektroniky společnosti Tatra Trucks.

Systém e-Drive Hybrid může být použit i na jiné varianty nákladních vozidel Tatra Trucks.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy,...

10. prosince 2024  17:09

Auto k sežrání. Instagramová cukrářka peče věci, třeba interiér audiny

Celine peče věci. Dorty ve tvaru čehokoli si vzpomenete, třeba hřebenu nebo hlavice řadicí páky. Zakrojí se do loketní opěrky a s gustem se do ní zakousne.

14. prosince 2024

Místa měření rychlosti na nové dálnici u Písku se budou každý den měnit

Místa, na kterých se bude na nové části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem měřit rychlost, se budou každý den měnit. Měření však bude vždy jen na jednom místě v každém směru. Ostatní kamery budou...

13. prosince 2024  12:55

Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta

Evropská komise (EK) navzdory sílícím politickým tlakům neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Agentuře Reuters to ve čtvrtek řekl eurokomisař pro klima a čisté hospodářství...

13. prosince 2024

Češi najedou ročně 76 miliard kilometrů. To je jako 197 000 cest k Měsíci

Téměř 1 900 000 objezdů zeměkoule nebo také 197 000 jízd k Měsíci. To je vzdálenost, kterou Češi najedou ročně se svými automobily. Prozradila to analýza, kterou pomocí dat ze stanic technické...

13. prosince 2024

Chraňte dětskou pokožku před zimou: Rozdáváme krémy do větru a zimy
Chraňte dětskou pokožku před zimou: Rozdáváme krémy do větru a zimy

Zimní počasí může být pro citlivou dětskou pokožku velkou zátěží. Zapojte se proto do testování HALLOHEBAMME Baby krému do větru a zimy, který...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

Skončí 400 milionů počítačů na skládce? Microsoft „nechá“ volbu na vás

Podle dostupných statistik běží operační systém Windows 10 na 800 milionech počítačích. Tento systém přijde v říjnu...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Bez léčby by to byla otázka pár měsíců. Jsem se vším smířená, říká Slováčková

Anna Julie Slováčková (29) se vyjádřila k tomu, jak se aktuálně cítí a reagovala na spekulace o svém stavu a...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...