Zpět do Afriky. Karel Loprais odstartoval se svou tatrovkou do Dakaru

  • 16
Slavná tatrovka opět míří do Afriky a za volantem samozřejmě musí být Karel Loprais. Na připomínku prvního startu kopřivnického speciálu se vydává šestinásobný vítěz slavné dálkové rally k senegalskému Růžovému jezeru. Přímý přenos ze startu expedice jste mohli sledovat na iDNES.cz od 11 hodin.

Prvního ledna 1986 se na startu osmého ročníku Rallye Paříž – Alžír – Dakar sešlo 131 motocyklů, 283 automobilů a 73 kamionů. Za volantem jednoho z nich se poprvé objevil tehdy ještě neznámý testovací jezdec kopřivnické Tatry Karel Loprais. A premiéra to byla opravdu velkolepá.

Kdyby v závěru nejnáročnějšího závodu světa nezapadla Lopraisova Tatra se startovním číslem 634 spolu s dalšími kamiony do bahna, ze kterého ji nedostala ani vyprošťovací šlapadla, skončila by téměř jistě na stupních vítězů. Dakarské stříbro získal Karel Loprais již při druhé účasti v roce 1987 a následující rok Dakar poprvé vyhrál.

Po třiceti letech od prvního dobrodružství se Monsieur Dakar do Afriky vrátí. V rámci projektu Sen o Dakaru se na 15 tisíc kilometrů dlouhou cestu chystá s Tatrou 815, startovní číslo 502.

V Senegalu expedice vzpomene na všechny, kteří se za start českých posádek v dakarských závodech zasloužili. Neméně důležitým posláním expedice bude poklona Thierry Sabinovi, zakladateli slavného dakarského závodu, který právě v roce Karlova premiérového startu zahynul při tragické havárii pořadatelského vrtulníku (čtěte zde).

Expedice odstartovala v sobotu 30. ledna 2016 v pravé poledne z náměstí Jana Palacha v Praze. „Následuje přejezd přes Evropu až do jihošpanělského přístavu Algeciras. V pondělí 1. února přeplujeme Gibraltar do Maroka, do přístavu Tanger,“ plánují organizátoři. „Dál naše trasa povede přes Maroko a Mauretánii do Senegalu k Růžovému jezeru, kam dorazíme 10. února.“

Na start přijela také legendární liazka se startovním číslem 627, která si africké dobrodružství zopakovala po třiceti letech loni (více zde).

Tatra 815 Dakar závodila na dakarské rally pětkrát. Se startovním číslem 502 a s posádkou Loprais, Stachura, Kalina, se tento vůz úspěšně účastnil 14. ročníku startujícího 25. prosince 1991 z Paříže s cílem až v dalekém Kapském městě. Karel Loprais projel tehdy cílem jako třetí ze 101 kamionů.

Rozsáhlou renovaci na autě provedli Milan Horka s Mirkem Šimáčkem a v současné době je v soukromém muzeu Tatra 111 v Dobříči.