Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává mimo asfalt.

Ten zvuk pozná každé Husákovo dítě. Mohutný vzduchem chlazený dvanáctiválec prostě tiše nepřede. Bílo-červená Tatra 815 s typickým rachocením se vydává na silnici. Její nejsilnější okamžiky přichází až mimo asfalt. Šestikolka se rozletí po polní cestě.

V zatáčkách má cestující na palubě pocit, že zadek vozu jde do smyku a auto už už musí skončit v poli, ale tatrovka drží stopu a pokračuje dál. Na velký náklaďák podvozek překvapivě hladce překonává nerovnosti a díry. Kdo by čekal, že posádka bude tlouct hlavami o strop, je na omylu. I když pro opravdu drsnou jízdu je v kabině před spolujezdci mohutné madlo.

Obytná Tatra 815 Dakar

„Tatra nejlépe jede na něčem, co připomíná naší polňačku. Zvlněná šotolina, něco jako cesta k JZD. Takový terén tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou žehlí tak, že auto může jet téměř v násobcích rychlosti klasického náklaďáku s žebřinovým rámem,“ vysvětluje Petr Holeček, který sedí za volantem.

Podle něj jsou slabinou vozu brzdy, které rychle vadnou. „Možná proto byli Loprais a spol. na Dakaru tak úspěšní, protože museli jet furt rychle a neměli čím zastavit,“ vtipkuje zkušený šofér, který s tatrovkami najezdil v Africe tisíce kilometrů.

Tatra, Zetor, Jawa… Jméno v Africe máme, ale neumíme se prodat, říká Petr Holeček

Bílá 815 s červenými doplňky a nezvyklou nástavbou rozhodně není tuctovým vozem. Před pár lety stála odstavená sto kilometrů od Gibraltaru v jižním Španělsku. Majitel zemřel, vůz byl na prodej jako obytný náklaďák, vlastně takový karavan…

„Bylo to neskutečné. Původní majitel byl víc než rok mrtvý. Přišli jsme k autu, klíčky byly v zapalování. Když jsme klíčkem otočili, tak se rozsvítily kontrolky. Změřili jsme olej v motoru a zkusili nastartovat. Zhruba za patnáct sekund motor naskočil. Když jsme uslyšeli jeho zvuk, tak jsme začali tušit, že to není obyčejná tatrovka přestavěná na obytné auto,“ popisuje Radomír Jahelka. Následovala blesková výměna informací s Kopřivnicí a zanedlouho bylo jasno.

Ostrý doprovod byl „napaden Francouzem“

Vůz patřil mezi sedm ostrých doprovodných náklaďáků vyrobených automobilkou Tatra během roku 1987 pro pořadatele Dakaru TSO (zkratka Thierry Sabine Organisation, což byla původní společnost pořádající závod Paříž–Dakar, pozn. red.). Od prvních tatrováckých závodních speciálů Ostrý I a Ostrý II se doprovody lišily jen minimálně. „Měly stejný podvozek, podobně výkonný motor. Šlo o ostrá závodní auta, protože podle tehdejších regulí se doprovodné náklaďáky účastnily soutěže. Údajně toto vozidlo jelo na Dakaru 1988 s posádkou Alana Piateka a údajně dojelo na 13. místě mezi náklaďáky,“ dodává Jahelka.

První Tatra z Dakaru se vrátila po třiceti letech do Kopřivnice

Veterán dojel do Česka po vlastní ose. Následovala detailní „rozborka“. Pod kabinou pracoval původní dvanáctiválec, který na zkušební stolici nakonec dával výkon 350 kW. Kromě přední nápravy trojice nadšenců Radomír Jahelka, Petr Holeček a Milan Werner vůz rozebrala do posledního šroubku a ozubeného kola. Renovace trvala tři roky. „Design, který auto získalo od francouzského majitele, jsme zachovali. Říkáme o tatrovce, že byla ‚napadena Francouzem‘.“

Původně z továrny vyjel vůz se střední kabinou a valníkem. Tedy normální náklaďák. Francouzi zvýšili kabinu, udělali průlez do zadní části. Přesněji řečeno uřízli zadní část kabiny, kde pokračovala pevná nástavba,“ říká Radomír Jahelka.

Francouzský majitel náklaďák používal jako doprovodný vůz pro výpravy do severoafrické pouště. K tomuto účelu ho upravil, aby dobrodruhům poskytoval zázemí. K překvapení Čechů přitom nástavbu vyrobil ze dřeva. „To jsme zjistili až poklepem na místě. Z fotografií jsme tento stavební materiál neidentifikovali,“ přiznává Petr Holeček.

Loprais

Dnes má tatrovka za sebou dvě výpravy na Balkán a čeká ji návrat do afrických pouští. Při renovaci, pro kterou poskytla zázemí továrna Kobit Slatiňany, totiž získala obytný modul. Na palubě najde místo až devět cestujících, přičemž poskytuje zázemí téměř na úrovni obytného auta.

„Je tam naftový vařič: sklokeramická deska, pod kterou hoří nafta. Výborná věc pro expediční auta, protože vařič si bere palivo z nádrže a nemusíte po autě natahovat trubky s plynem či dalším médiem. V interiéru jsou tři topení, opět naftová, umíme si vyrobit i teplou vodu. Část posádky spává ve stanech na střeše. Na víka stanů jsme instalovali solární panely, takže produkujeme i elektřinu,“ popisuje Holeček.

Vůz přitom neztratil nic ze svých terénních schopností ani ze závodnické agility. Konstrukční rychlost je až 170 kilometrů v hodině, což renovátorský tým „empiricky ověřil“. „Každopádně je to nejrychlejší expediční vůz Tatra v Česku,“ uzavírá Holeček.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Před německými obchody je i v neděli rušno. Obsadí je plechoví krasavci

Když v neděli do Německa, tak ne za nákupy. O posledním dni v týdnu totiž naši západní sousedé striktně dodržují klid. Avšak přestože jsou obchody a fabriky zavřené, tak mnohá parkoviště u nich...

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.