Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilový poklad v Praze. Úžasnou tatrovku rekonstruovali 28 let

V pražském Národním technickém muzeu měla obnovenou premiéru Tatra 80. Majestátní, více než pět metrů dlouhý kabriolet z 30. let minulého století 28 let rekonstruoval Pavel Kasík, významný český veteránista specializovaný na tatrovky.

Ten supervzácný vůz zrekonstruoval v duchu „absurdního detailismu“, jak říkají obdivovatelé jeho nekompromisního přístupu k renovacím. Původním majitelem představené Tatry 80 byl ústecký továrník Heinrich Schicht, který vůz zakoupil v roce 1931. Kasík také sepsal obsáhlou knihu o rekonstrukci nazvanou Tatra 80: Tři životy slavného Schichtova kabrioletu. Moc monografií o konkrétních autech na světě nevzniklo. Obří nádherná tatrovka si to ovšem zaslouží.

„Po Heinrichu Schichtovi, jehož rodinu proslavila výroba mýdla, kosmetiky nebo potravinářských tuků, vůz vystřídal ještě několik majitelů,“ uvedl Kasík. „Sloužil například i u hasičského sboru. Kasík Tatru 80 převzal ve velmi špatném stavu,“ řekl. Kromě mechanických prací podle něj spoustu času věnoval také studiu původních materiálů nebo návštěvám tuzemských a zahraničních automobilových veletrhů.

Slavnostní představení znovuzrozeného vozu Tatra 80, 12. června 2023, Národní technické muzeum, Praha.

Na renovaci se vedle Kasíka podílela řada lidí, někteří už zemřeli. Ne všechny pokusy o opravy vozu byly hned úspěšné. „Něco se povedlo napoprvé a něco třeba napětkrát,“ řekl. Přál by si, aby zrekonstruovaná Tatra 80 jednou ústeckými ulicemi projížděla tak jako dřív. Rekonstrukce vozu se protáhla na 28 let. „Část času zabrala vlastní renovace, ale zejména náhradních dílů, dokumentace, fotografie, podle které bylo možné rekonstrukci provést,“ řekl Kasík pro iDNES.cz.

„Je to vlastně největší osobní automobil, s klasickou koncepcí s centrální nosnou páteřovou rourou a všemi nezávisle zavěšenými koly, který byl vyroben v Tatře. Auto bylo vyrobeno v nejmenší sérii, v pouhých 22 kusech, a tento je jeden ze čtyř realizovaných sportovních kabrioletů,“ dodal. Dodnes se zachovalo šest osmdesátek, Kasíkův kabriolet je jediný existující.

Auto má pod kapotou šestilitrový dvanáctiválec, který auto rozjel až někam ke 145kilometrové rychlosti.

Ukrývali jsme tatru pana prezidenta - nejvzácnější české auto

Tento konkrétní kus se představil premiérově na pražském autosalonu v říjnu 1931, kde si ho převzal pan továrník Heinrich Schicht z Ústí nad Labem. Jeho Schichtovy závody vyráběly slavné mýdlo s jelenem nebo kosmetiku Elida či tuk Ceres. Jeho rodina, která patřila ve své době k nejvýznamnějším středoevropským průmyslnickým rodům, používala vůz k různým cestám, na výpravy do zahraničí. „Dokonce tento vůz vyhrál svou kategorii na soutěži elegance v Cannes v roce 1932. Následně auto od Schichtových odkoupil syn jeho bankéře, Karl Popper. Začátkem druhé světové války auto získal obchodník s automobily František Zábranský, který ho nejprve používal, pak ho rozebral a schoval v ledárně v hostivickém pivovaru, aby ho Němci nezabavili. Po válce ho chtěl zase sestavit, ovšem už nemělo smysl stavět luxusní kabriolet, nebyl benzin, nebyl důvod taková vůz provozovat. Naopak byla poptávka po podvozcích na hasičské vozy,“ popisuje Kasík. Takže se podvozek s osazeným motorem dostal do Brna k firmě Hrček a Neugebauer, která na něj postavila hasičskou nástavbu se stříkačkou pro hasiče v Uherském Hradišti.

Jak vybrat barvu

V bohatém archivu Tatry Kasík našel mnoho dokumentace ke své osmdesátce, výkresy výdřevy karoserie a podařilo se získat i kompletní sadu výkresů výrobní dokumentace všech kovových dílů skládací střechy. V archivu jsou prakticky všechny mechanické výkresy vozu.

Ke Kasíkově osmdesátce existuje spousta továrních fotografií. „Byl to ze všech osmdesátek asi nejčastěji fotografovaný vůz kromě Tatry 80 prezidenta Masaryka. Nebylo vlastně místečko, které bychom neznali. Dokonce byl nafocen velice kvalitně i interiér. Takže jsme pak udělali zvětšeniny fotografí dva metry na výšku a pět metrů na délku a každý detail jsme ladili podle nich,“ říká Kasík.

Osobní dvanáctiválce jsou zlaté hřeby tuzemského automobilového průmyslu

Ten podle vlastních slov mnohosetkrát zkoumal, jakou mělo auto původně barvu. „Byl jsem jednou přesvědčen, že to auto bylo celé černé, a jindy zas, že tam byl světlejší tón. Protože žádná barevná fotografie neexistovala a v rodině pana Zábranského v roce 1939 byl vůz už přelakovaný, jediný, kdo mi mohl říct, jaká byla původní barva, byl syn řidiče, který se shodou okolností také jmenoval Schicht. Byl u mě asi před deseti lety, říkal, buď bylo černé, nebo tmavě modro-černé,“ popsal pro iDNES.cz.

Pavel Kasík tedy zvolil barvu ze dveří a kapoty jiné dochované Tatry 70 a nechal udělat spektrální analýzu laku. „Takže to není lak z žádného současného vozu, ale je to speciálně namíchaná barva,“ kouká upřeně na tmavě modrou tatrovku.

Chtěl by s ní vyrazit na slavnou soutěž elegance na Pebble Beach, kde Kasík před lety uspěl s Tatrou 77. „Z evropských akcí by mě nejvíc zajímala akce Chateou Chantilly ve Francii,“ dodává.

Tatra 80

Byla největším a také nejdražším osobním automobilem v historii značky. Jeho výrobou v Tatře vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů. Konstrukčně T 80 vycházela z modelu Tatra 70, s nímž měla shodný podvozek. Podvozek byl stavěn podle tradiční koncepce Tatra; motor, převodová skříň, centrální roura a skříň zadní nápravy tvořily nosnou část vozu, na které byla dvěma příčnými nosníky připevněna karoserie. Vpředu i vzadu měly vozy výkyvné polonápravy.

Vůz poháněl vodou chlazený dvanáctiválcový motor s rozvodem SV a válci do V o objemu 5 990 cm³. Ten poskytoval výkon 115–120 koní. Motor předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2 400 kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140 kilometry v hodině.

Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou Sodomka. Nástupcem T 80 byl od roku 1934 vyráběný vůz T 70 A. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident T. G. Masaryk, byla předána Správě domu prezidenta republiky v Praze-Hradčanech v červnu 1935. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze.

Zdroj: wikipedia

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

První den Paříže: pyžamová party, Cybertruck a velký šéf na obhlídce u Číňanů

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon se probudil do prvního dne. Chvíli před premiérou jsou automobilové novinky schované v pyžamech, speciálních na míru šitých potazích, které z nich pak za potlesku publika strhnou....

14. října 2024

Emisní cíle EU pro autoprůmysl nejsou splnitelné, varuje Jahn

Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit, shodl se europoslanec Filip Turek a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škoda Auto...

14. října 2024

Za mlhavého počasí jezděte jako v autoškole. A umyjte si okna

Podzim jde ruku v ruce s mlhavými dny. Jakmile na silnice padne mlha, řidiči by se měli okamžitě přepnout do režimu plného soustředění, s oběma rukama na volantu a zbytečně neriskovat. V mlze totiž...

14. října 2024

Elektrifikace Škody vázne. Kombík odložen, sedmimístný obr má zpoždění

Premium

Škoda představila prvního října svůj nový elektromobil. Model Elroq je k objednání, ceny startují na 799 tisících korun. Elektromobilizace ovšem v Evropě vázne, automobilky přehodnocují plány,...

14. října 2024

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...